Monumental nonchalans
Innan politikerna hinner nosa i goodie-bagen.
Det har gått nästan ett år sen arenaprojektet presenterades. Ny fotbollsarena, hotell och sporthall. Gratis skänkt till Gävle av bolaget FastPartner, enligt bolaget FastPartner.
Haken var att Strömvallens unika läktarbyggnad, i klass med Stockholm Stadion, måste rivas. Trots att en utredning förklarat den synnerligen värd att bevara,
”Gratis” förresten. Redan där borde förstås varningsklockorna börjat ringa.
Under tiden har det varit dödstyst från fastighetsbolagets sida.
Vi har lyssnat, diskuterat, funderat och ritat om, säger FastPartner.
Ja, nog har de tänkt.
Märk väl, tänkt. Tänkt ut ett smart drag. Inte kompromissat.
Så i går var det dags igen. Ny presskonferens. Nytt arenaförslag.
Deltagande journalister bjöds på kanelbullar. Men politikerna ska lockas med fetare saker. För nu är erbjudandet späckat som en svullen gödgris.
Det är inte längre bara några enstaka byggnadskroppar som ska uppföras med en glasad gång emellan.
Utan en helt ny stadsmiljö kring en nyanlagd vattenspegel. Nytt torg. Restaurang. Bryggor och bro. ”Superflexibel” evenemangshall. Konferensanläggning. Ny scen för symfoniorkestern.
En ”urban händelse” som arkitekten uttrycker det (konserthuset krymper till en liten blå hatt vid sidan om).
Sammanfattningsvis. An offer you can’t refuse.
För det är så dom säger, byggherrarna. Ta det som det är. Eller skit i det. Allt eller inget.
I paketet ingår fortfarande att den gamla läktaren rivs. Fasaden ska återanvändas som kuliss genom att stenarna byggs in i den nya arenans yttervägg. Vilket ska föreställa en eftergift men naturligtvis låter som ett skämt i byggnadsantikvariskt hänseende.
FastPartner framhåller att de har ett engagemang för Gävle. De vill ge staden en fin present.
De råkar bara samtidigt lägga vantarna på ett fantastiskt, centralt läge i Gävle.
Byggherrarna talar om hur värdefullt och tidsenligt det är med en sportanläggning mitt i stan istället för i utkanterna dit folk måste åka (öh, måste dom inte det ändå om dom bor i Sätra?).
Men det är mycket smörja i FastPartners snack. Politikersmörja. Om hur attraktiv staden blir.
Fler hotell- och konferensanläggningar kommer sannolikt att berika Gävlebornas vardag. Inte.
Kommer fotbollen att dra 10 000 pers, helt plötsligt, bara för att vi får sitta under tak? Till vilket biljettpris? Hur många fler sportevenemang har vi råd att gå på?
Och hur höga blir hyrorna som kommunen får betala till FastPartner?
Mitt i denna rävsax sitter GIF Fotboll. FastPartners gisslan. I skriande behov av en ny arena. Som kommunen vill slippa betala. Det är skitsynd om GIF.
Men för den skull kan vi banne mig inte gå med på utpressning.
Riksantikvarieämbetet, skynda!
Vi har ”full respekt” för det ”förmodade kulturvärdet”, säger byggherrarna om Strömvallens läktare.
I nästa mening: tyvärr är gamla byggnader inte funktionsdugliga. Alltså, bort. Tur att arenaprojektet inte handlar om vård- och omsorgsbranschen. Du är väl funktionsduglig, lille vän?
Men allt detta. Att låta projektet växa ännu mer. Att inte ta hänsyn till en kulturhistoriskt värdefull miljö. Att vägra kompromissa och sätta hårt mot hårt.
Det vittnar om en monumental nonchalans. Mot GIF också.


















Senaste kommentarerna:
Skrivet 11 nov 2008 12:48 Jens Tidlund Gävle (Ej registrerad)
Löjligt, patetiskt. ja vad ska man skriva?
ett argument för att bygga nytt är dels att få fler åskådare. Du Bodil Juggas tror inte det kommer komma 10 000 pers varje match. Nej Självklart kommer det inte komma fler än 10 000 pers, men jag kan lova dig att vi kommer ha fler folk på läktaren än vad vi har nu, jag kan svära på att vi kommer ha en snitt på runt 5 500- 7 000pers. jämför de med årets( kan de vart 3500 i snitt?). Sen tänk på vilka arrangemang man skulle kunna ha, kanske skulle kunna få hit stora världsartister som t ex Bruce Springsteen, Metallica? Nej just ja! De har vi ett koncerthus för, där man kan arrangera ett event för över 10 000 personer? eller va de 1 000 personer bara?
Nej Bodil, ut ur dimman och se möjligheterna istället för gamla människoliv!
Arenan Ligger bra där den ligger, den ska absolut inte längre bort från centrala Gävle, då kommer inte lata människor som GMZ t ex.
Mvh Jens Tidlund
Skrivet 8 nov 2008 19:31 GMZ (Ej registrerad)
Roger, vart har de företagen gömt sig hittills då? En ny arena i Sätra vore väl inte det bästa ur till exempel miljösynpunkt. Då det är lättare att åka buss ner på stan i stället för att åka till Sätra. Som boende i Bomhus väljer jag hellre bilen om jag ska till Sätra men jag tar bussen om jag ska till Strömvallen.
Argumentet framför alla är dock det som MEAS så riktigt påpekade, Bradford 11 maj 1985. 56 döda...
Skrivet 7 nov 2008 09:52 Roger Thollin, Sky Blues (Ej registrerad)
Håller till viss del med Bodil i hennes artikel. Jag tycker själv att en arkitekttävling vore ett väldigt bra förslag att se över om det finns andra möjligheter. Kanske finns det andra företag som skulle kunna komma med bättre förslag. Strömvallens läktare är helt klart ett byggnadsminne i mina ögon. Dock gillar jag idén att föra ihop olika kulturer, så frågan är inte alltför lätt att handskas med. Det vore också intressant att se ett förslag på en helt ny arena vid Sätravallen. Inte alls långt ifrån stadens centrum, folk tar sig till Läkerol Arena så avståndet borde inte vara något problem. Kort och gott man skall inte köpa första bästa erbjudandet som dyker upp. Se över om det finns andra alternativ innan man tar ett överilat beslut.
Svar:
Vad ska det bli av strömvallen om det byggs en arena i Sätra? Det går enligt mig inte att spara en gammal läktare som inte klarar av att fylla sin funktion (eller någon annan funktion för den delen heller om det byggs en arena i Sätra, då kommer den bara stå där till ingen nytta alls). Jag tror även att det kommer fler folk på matcherna om den nya arenan byggs på nuvarande plats (pga det centrala läget), samt att det skulle vara snyggt/mäktigt med en arena/hotell vid Boulongerskogen, som skulle ge en uppsving till hela området. Jag ser dock gärna att den gamla läktaren flyttas (om det är möjligt) till tex sätravallen eller ängen. Om inte detta är möjligt så finns det som det ser ut enligt mig, inga andra alternativ än att riva.
Skrivet 6 nov 2008 17:17 Pelle (Ej registrerad)
hehe
jag bor inte i Gävle längre, men har lockats in att läsa detta inlägg och har sett lite av planerna. Jag undrar om Bodil kanske är ironisk. jag har svårt att se att en betald skribent skulle skirva en krönika så fri från vettiga argument och förlöjliga sig själv som person genom att måla fan med så tunn färg....
Jämföra läktaren med en sjuk människa... Det var det roligaste jag läst på länge, jag kunde faktiskt inte hålla skrattet inne..
Men ska man spana vidare i den liknelsen så skulle man ju kunna säga att läktaren redan är död! den ser till att folk inte går på fotboll ...
(jag har läst och hört många som säger att de skulle gå om det var en bättre arena -idag ser man illa och det är obekvämt vilket gör att TV:n blir alternativet, så JA Bodil helt plötsligt skulle fler gå på fotboll, kanske inte 10 000 men betydligt fler)
...den är död alltså.
Skrivet 6 nov 2008 12:13 Alexander (Ej registrerad)
Ja, den gamla läktaren är jättevacker men fyller inte på långa vägar sin funktion. Jag har dessutom inte sett ett enda förslag på vad som ska göras med vårt kära Strömvallen om Gefles nya arena hamnar någon annan stans? Då har Gävle kommun helt plötsligt en gammal läktare som ingen använder, och den vackra och centralt belägna platsen vid gavleån med alla dess fördelar används inte. Detta får naturligtvis inte ske! Nu har vi chansen att "få" sveriges vackraste belägna fotbollsarena. Att den sedan har anslutning till E4 och Rix80 gör ju inte saken sämre. En ny arena på nuvarande plats är optimalt!
Sedan förstår jag inte hur Villastadens invånare kan klaga så otroligt mycket, Strömvallen låg ju där när ni köpte husen. Räknade ni kallt med att Gefle aldrig skulle gå upp i Allsvenskan så att det ni skulle slippa alla dessa hemska folk som parkerar fullt lagligt på gatorna i Villastaden?
Lyft blicken från golvet, sluta tjura och titta framåt!
Skrivet 6 nov 2008 11:28 Jonas (Ej registrerad)
"Monumental nonchalans" är när en liten grupp politiker och en än mindre grupp kulturella personer gör något mot befolkningens vilja, som t ex Kulturhuvudstadssatsningen. Att sen använda dessa ord i detta sammanhang visar enbart på en extremt naiv och trångsynt inställning. Fast å andra sidan, vem är förvånad?
Skrivet 6 nov 2008 02:10 Framåt Gefle (Ej registrerad)
När rivningen av läktaren sker kommer jag stå där på Kungsbäcksvägen och få tag i en sten att plocka med mig hem. Jag hoppas att jag hittar dig bredvid mig, Bodil. Jag kommer att spara en sten av rent känslomässiga skäl för att jag älskar min klubb och dess stolta historia. Du, Bodil, kommer att göra det för att ha ett minne från den här debatten som innebar en rejäl skjuts framåt för din egen person i Gävles finkulturkretsar.
Vi kommer båda att vara en aning tunga om hjärtat och båda kommer vi att fälla en liten tår. Förändringens vindar kommer att blåsa. Jag kommer att acceptera dem som en del av klimatet och inse att förändring behövs. Du Bodil, kommer att gå hem, stänga in dig och hoppas att det tvärt ska sluta blåsa. Det gör det aldrig. Men se det från den ljusa sidan, medan du väntar har du trots allt en rent magiskt vacker sten att titta på.
Skrivet 5 nov 2008 20:19 Benjamin (Ej registrerad)
Jag siar lite:
Året är 2013, det är 2 år sedan Nya Strömvallen stod klar. Den yttre väggen mot Kungsbäcksvägen är dekorerad med den gamla läktarens vita vägg. Den visar att man kan blanda gammalt och nytt i arenans yttre hölje.
De 3-4000 som sitter på den nya läktaren närmast Villastan njuter av Allsvensk fotboll från sina plaststolar. De ser hela planen och saknar inte alls de gamla pelarna och träbänkarna. Den gamla läktaren har de nästan glömt bort helt o hållet.
De som ville ha kvar läktaren har för längesen slutat grina och hittat nåt annat att rädda. De tänker inte heller så mycket på den gamla läktaren. De är precis som de allra flesta väldigt imponerad av den nya arenan. Den är snygg, praktiskt och den är Gävles nya stolthet.
Villastans befolkning störs inte mer av den nya än vad de stördes av den gamla arenan. De fick utstå en hel del buller under bygget, men nu har de inget att klaga över. De har också glömt bort den gamla läktaren.
Visst e denna framtid trolig? :)
Skrivet 5 nov 2008 19:59 Icke fotbollsintresserad (Ej registrerad)
Jag skäms över att vara Gävlebo när man inser att det fortfarande finns bakåtsträvare som Bodil!
Skrivet 5 nov 2008 19:56 Danilo (Ej registrerad)
Kan bara hållas med föregående skrivare som vill att arenan rivs. Skulle vilja att fröken Juggas skriver i en ny krönika vad hon vill ska hända med läktaren och arenan om det inte blir nån ny arena och Gefle slutligen måste flytta, ska då Strömvallen bara stå öde och inte användas? Kostar inte det skattebetalarna en massa pengar att betala drift för 2 arenor varav den ena inte ens används? Gasklockorna som jag misstänker att du är en trogen besökare till renoveras för flera miljoner kronor som kommunen betalar såger du inte ett ord om. Den anläggningen verkar ju inte heller hålla mättet eftersom den renoveras, samma sak är det ju med läktaren på Strömvallen, den håller inte heller måttet och då måste den få rustas lr rivas eftersom den inte klarar av sitt syfte. Nä sluta var en sån bakåtsträvare och låt alla fotbollsälskare få sin arena lika som du får ytterliggare ett ställe att se dina konserter och teaterföreställningar på.
Skrivet 5 nov 2008 18:56 AD (Ej registrerad)
Bodil, du lever i fel millennium tror jag.... Kan ju garantera att hon varit på Strömvallen max 2 ggr i sitt lååååååånga liv och skiter egentligen helt i läktaren, utan ser detta som en chans att få sina 5 minuter i rampljuset. För vem fan visste vem någon Bodil Juggas va innan? Näe du Bodil, vi kommer att få vår arena och du kan fortsätta att leta efter berömmelse någon annanstans.
Bort med dessa bakåtsträvare!
Skrivet 5 nov 2008 18:28 Man Baxnar (Ej registrerad)
Ja hej och hå nu är Juggas igång med sitt korståg mot framtiden igen. Nej bäst att spara allt som det var förr, tänk så mycket gulligare det var då med lite folkhemsnostalgi och myspys. Lägg av! Gävle som stad behöver en ny arena och det som kommer till utöver som hotell och annat lyfter staden från den gråtrista kommunistbunker vi har i dagsläget. Torget ska få en ansiktslyftning så att det förhoppningsvis inte ser ut som Paldiski och att fixa arenan vore ett kanonbra nästa steg. Vad har en hundrameters läktare för egenvärde om den inte är funktionell för det den är skapad för? Byggnadstekniken har gått framåt så nu kan man se fotboll utan att ha tretton stolpar i ansiktet så att man slipper se ut som en uggla när man är på matchen. Jag och mina vänner som går ofta på fotboll vill mer än gärna sitta men viljan att se matchen är större så vi står, i regn och rusk och kyla. Är vädret för dåligt stannar vi hemma, med ett tak hade vi gått, det innebär förlorade pengar för Gefle. Tänk om..
Skrivet 5 nov 2008 18:22 MEAS (Ej registrerad)
Instämmer i skribent Sundström argument, sen så är det bara att lägga till hur farlig läktaren är, ska man bedriva elitfotboll med flera tusen åskådare och sitta trångt på en gammal träläktare, glöm inte 11 mars, 1985 när en fullsatt träläktare i Bradford fattade eld och mer än 50 människor omkomm och hundratals skadades.
Skrivet 5 nov 2008 18:12 Gefle supporter (Ej registrerad)
Bodil, bodil, bodil.... Ja vet inte om jag ska ska skratta eller gråta när jag läser dina fåniga argument.
Kan inte förstå vart allt kommer i från? Du måste väl inse att den där läktaren inte håller måttet? En vacker dag så brakar den i hop skulle jag kunna tro i det där skicket. Varför är du så rädd om den där slitna stenhögen?
En ny arena skulle verkligen sitta på sin plats.
Skrivet 5 nov 2008 18:10 GBB ´06 (Ej registrerad)
Herregud, dock blir jag inte förvånad då orden kommer från Bodil Juggas.
Riv gamla läktaren, det kan inte finnas någon supporter(ja de är ju dessa som läktaren berör mest) som är intresserad av att betala fulla säsongskortspriser för en läktare där man sitter på träplankor, har stolpar i vägen tex. Om man bygger C läktare runt resten av delen så kommer det bara se fult ut, riktigt fult.
Säger som någon tidigare skrev, inte fan kommer det komma busslaster med folk för att kolla på läktaren, ruttna träplankor och högtalare från 1900-talet. Sånna grejer kan väl bevaras på länsmuséet om det är så viktigt.
Gävle stad kan få en arena bekostad av privata medel och det man gör är att tveka pga en rutten läktare. Detta är ett skämt, Gävle stad kanske är ett skämt?
BYGG NYTT - BYGG FRAMGÅNG!
Skrivet 5 nov 2008 17:25 Pelle (Ej registrerad)
Bodil Juggas, är det inte förjävligt att de byggde konserthuset? Jag tror att Strömbadet hade kunna blivit ett byggnadsminne om 50 år...
Skrivet 5 nov 2008 16:18 Daniel (Ej registrerad)
Ska man bygga nytt så ska allt vara nytt. Arenan kommer ju se ut som " hej kom och hjälp mig" annars. Nä ta bort den den där fula läktaren. Vad skulle det egentligen spela för roll man lär ju tänka framåt inte bakåt. Det spelas ju svensk toppfotboll där då kan man inte ha den där skiten kvar.
Skrivet 5 nov 2008 15:20 J (Ej registrerad)
Jag blir mörkrädd när jag läser artikeln.
Vad är det för fel på skribenten och hur i hela friden resonerar denne?
Precis som alla allsvenska lag behövs satsningar.
Skillnaden är att GIF är "gisslan".
Titta på AIK, de är i samma situation som GIF.
Råsunda ska rivas, ve och fasa - vår nationalarena...
Till förmån för Swedbanks nya arena.
Att projektet sedan innefattar en multiarena har Juggas "inte fattat".
Det är inte bara GIF som är vinnare.
Nej Bodil, du kan stanna hemma eftersom uppenbarligen inte har råd att gå på fler sportevenemang. Tveksamt om du bidragit med särskilt mycket biljettpengar vid Strömvallen tidigare?
Vart hittade du kopplingen till den röda vård- och omsorgspolitiken Gävle kommun driver? Inte för att den är nytänkande och drivande som FastPart i alla fall.
Bränn läktaren.
Skrivet 5 nov 2008 14:08 Sundström, Sky Blues (Ej registrerad)
Fårlåt Bodil men det här inlägget i debatten lämnar mig med en sur smak i munnen. Jag skulle vilja ställa några frågor till dig. Är det här bara prestige för dig? Varför är det synd om Gefle IF? fotbollssektionens ordförande Leif Lindstrand har väl suttit med här och förre klubbchefen Peter Hessel satt ju med i Arenaprojektetgruppen. Om nu Fastpartner får ett attraktivt läge i utbyte mot en ny arena, vad skulle det göra, egentligen? Är det fel att Fastpartner vill tjäna pengar på den här affären? Om inte Fastpartner vill bekosta en ny arena, vem ska då göra det? Gävle Kommun? Blir inte det dyrt? Blir det inte skattehöjningar då? Blir inte väljarna arga då? Varför jämför du en gammal uttjänt läktare (för det är den, det kan inte ens du argumentera emot) med människoliv? Ett argument så lågt och smaklöst att man mår illa. Jag höll dig för mer men uppenbarligen hade jag fel. Slutligen, varför vill du inte att Gefle IF ska spela allsvenskt?
Skrivet 5 nov 2008 13:34 Mattias (Ej registrerad)
Vika löjliga argument du kommer med Juggas. Det känns som detta har blivit en prestige sak före dig.
Förmodar att du aldrig går på fotboll eller något som har med sport att göra?
Synd att det finns sådana bakåt strävare som du.
Skrivet 5 nov 2008 12:53 (R)Ivar (Ej registrerad)
Ja, det är väl fan så klart fastpartnet vill tjäna pengar, det är ju ett företag!
Men vad ska vi med den gamla strömvallen till,
riv konserthuset och återupprätta Strömbadadet, det var ju så fint...förresten, Läkerol Arena och Gävle strand likaså. Riv och bevara som det än gång varit, det är ju så de i Villastan vill ha det, som det alltid varit.
Men handlar gör det på Maxi i Hemlingby, där var det tidigare skog och hästar, men såklart ingen Villastad.
BYGG NY ARENA!
Skrivet 5 nov 2008 11:58 Stan (Ej registrerad)
Det måste ju finnas många platser inom gång eller cykelavstånd från Gävle Centrum som är betydligt mer lämpade än kanten av Boulongerskogen och mitt i ett villaområde för em mastodontanläggning av detta slag. Självklart vill Sven-Olof Johansson och hans Fastpartner lägga beslag på en mycket attraktiv plats nära Gävle centrum för sitt hotellbygge på femton våningar. Men tro inte att han gör detta för att vara snäll mot Gävle. Detta gör man för att tjäna pengar. Erbjudandet med en ny fotbollsarena kommer Gävleborna att få betala via skattsedeln om inte GIF lyckas fylla nya Strömvallen med 10 000 besökare i varenda hemmamatch de närmaste 20 åren.
Skrivet 5 nov 2008 11:31 Patrik (Ej registrerad)
Vem fasen vill ha den där gamla läktaren kvar? Vad ska man ha den till? Kanske den där Bodil Juggas kan svara på varför hon vill ha den där gamla läktaren kvar!? Är det så att det kommer busslaster med turister för att ställa sig vid läktaren för att säga " åh vilken gammal och fin läktare,det var verkligen kul att se..."
Äh,ta och riv skiten nu och bygg en riktig fotbollsarena! Det är det enda vettiga beslut man kan ta i den här frågan!