Konstapel lustigkurre
Relaterat
" En höggradigt berusad 14-årig flicka kördes hem till mamma och en utredning om vem som har langat spriten har påbörjats. Hon och hennes föräldrar kan vara glada att polisen såg till att hon kom hem till rätt säng."
Så här skriver polisen i Tierp i sina veckosammanfattningar som finns tillgängliga på polisens hemsida. Sammanfattningar signerade av inspektör Bertil Carlsson.
Hos polisen i Tierp är det tydligen ok att göra sig lustig över något som i grunden handlar om tragik.
Mellan raderna kan utläsas en ohälsosam cynism och föraktfull människosyn. Uppenbarligen är vissa brottsoffer inte lika mycket brottsoffer som andra. Och fulla 14-åriga brudar, de skall tydligen mest vara glada och tacksamma över att de inte råkar illa ut. Även om polisen förvisso tillägger att man inte skall langa alkohol till barn.
Att det finns något fel i att skriva på det sätt Bertil Carlsson gör i veckosammanfattningarna tycker uppenbarligen vare sig Bertil Carlsson eller någon annan inom polisen. Tyvärr.
Men det ÄR fel. Och det handlar om ord som skjuter förtroendet för polisväsendet i sank ytterligare.
























Senaste kommentarerna:
Skrivet 10 okt 2009 23:27 Oktober som håller med Jenny till fullo! (Ej registrerad)
Bra skrivet Jenny! Jag håller med dig till fullo. Cynismen lyser från Bertils ruta. Men många här verkar vara för naiva för att inse hur det egentligen står till. Ganska skrämmande. Gruppmentaliteten är kanske lite stor här och alla hejar fram Bertil. För Bertil är bra. Bertil kan inte skriva cyniskt och sarkastiskt. Första gången jag läste polisrutan blev jag förskräckt över det förakt som man kunde läsa fram mellan raderna och för den nedvärdering som gjordes av narkomaner och andra stygga personer som behagade att begå brott. Precis som om alla vill göra det.. Väljer aktivt. Absurt!
Skrivet 14 maj 2009 16:06 Peter L (Ej registrerad)
Snälla Jenny Wennberg! Det är banne mig i ordningens namn du ska be Bertil om ursäkt när du dristar dig att döma honom som cynisk och föraktfull !?!?
"Mellan raderna kan utläsas en ohälsosam cynism och föraktfull människosyn. "
Vad är det för dravvel du skriver? Det känns som du har tagit ett stort steg mot att inte bli ansedd som seriös när du skriver dessa rader. Det känns som att dina rader är oöverlagda kråkor som du inte har tänkt igenom innan du skriver! I fallet med den 14åriga flickan så är det väl just tacksamhet hon och hennes föräldrar ska känna mot polisen och deras arbete. Att du istället letar feminist vinklar på texten om polisens arbete är bara något som gör dig till åtlöje! Be polisen om ursäkt om du har kurage nog!
Skrivet 14 maj 2009 15:28 Sanna (Ej registrerad)
Jag håller med er alla som hejar fram Bertil och hans ruta. Bra och viktig information skrivet på ett finurligt sätt som lockar till läsning!
Skrivet 14 maj 2009 12:32 Runa (Ej registrerad)
Bertil fortsätt med ditt goda arbete, fy vad tråkigt det skulle vara om polisen inte fick ha någon humor... En poliskår helt utan humor, det hade inte fungerat i samhället över huvudtaget. Nej, pessimister som Jenny ska man inte bry sig för mycket om, jag tror inte heller att hon skulle vilja ha en poliskår av nitiska surgubbar, hon måste bara lära sig att tänka ett steg längre... Jag är säker på att de flesta som läser din ruta gör det med ett leende.
Skrivet 14 maj 2009 09:49 Hasse (Ej registrerad)
Jenny Wennberg du kanske skulle växa upp och respektera det mogna sammhället innan du ger dig på kritik angående någon annans text.
Livet är lite annorlunda än det du fick lära dig i skolan.
Du har fortfarande chans att gottgöra din tabbe att kritisera andra människor.
Bertils lilla ruta är en bra chans att offentliggöra händelser i bygden som du och dina kollegor inte bryr er om för det är inte tillräckligt (smaskigt) att skriva om.
Vi som bor på landet i tierp bryr oss om varandra.
Och till Bertil stå på dig vi uppskattar dig.
Skrivet 14 maj 2009 07:34 Kerstin (Ej registrerad)
Jenny! Du har totalt missförstått Bertil Carlssons informationsruta, vilket är väldigt synd . Jag undrar hur många av oss vanlig innevånare som skulle läsa info.rutan om den skulle vara skriven på ett korrekt språk som används av myndigheter. Som tonårsförälder skulle jag vara oerhört glad om min fulla 14 åring kom hem tack vare polisen, utan att något hänt. Men tanken bakom de raderna är säkert en fundering om hur en 14-åring fått tag på alkohol samt vad hon gör ute sent på kvällen/natten berusad. När inte föräldrar har koll på sina tonåringar ska man vara tacksam att inget händer och att andra tar ansvar för ungdomarna när man som förälder har missat, kanske en vana men lika väl kan det vara en engångs företeelse.
Ser fram mot info.rutan tack vare Bertils sätt att skriva. Tack för tipset om cykelstölderna, våra cyklar har flyttat in i garaget.
Skrivet 13 maj 2009 09:51 Bibbi (Ej registrerad)
Läs det du tänker kommentera innan du skriver, Jenny! Bertil Carlsson tillägger inte att det är ett brott att tillhandahålla sprit till 14-åringar. Detta skriver han först. Därefter tillägger han att den 14-åriga flickan kan vara glad o.s.v.
Skrivet 13 maj 2009 08:43 Bra information!! (Ej registrerad)
Fullt stöd för Bertil!!
Det är med stort intresse jag läser "Bertil:s" informationsruta - tyvärr är ju inte alltid Jenny:s inlägg iså lysande så det är i ett försök till självförsvar hon hoppar på Bertil!!!
Skrivet 12 maj 2009 22:44 Örbyhus (Ej registrerad)
Go Bertil, som ger en positiv bild av polisarbetet och visar att polisen dessutom kan ha humor. Det är viktigt och för medborgarna närmare myndigheten.
MITT förtroende för Tierpspolisen har blivit betydligt större sen jag upptäckt inforutan.
Skrivet 12 maj 2009 20:38 Vaken (Ej registrerad)
Är du, Jenny, avundsjuk för att inte Bertil skriver i Arbetarbladet? Du förstår ju inte att Bertil vill få oss andra att reagera, på det viset får han alla att vara uppmärksamma och vecka efter vecka läsa spalten !
Jag tycker du ska strunta i att läsa "rutan", det är frivilligt...men du kanske är som alla vi andra; nyfiken !
Bertil !! Du gör ett bra jobb, du får oss andra att vakna upp !
Tack ..
Skrivet 12 maj 2009 13:56 Jonas (Ej registrerad)
Har någon av ledarskribenterna läst sina egna skrifter och upptäckt någon cynism, föraktfullhet och "ord som skjuter förtroendet i sank" i dessa? Någon?...
Det kanske är notisen om kvinnan som misshandlar sin man som är orsaken till Jennys vrede, för hur rimmar det med hennes teori om att det är mannen som är roten till allt ont i samhället?
Skrivet 12 maj 2009 10:59 Rutger Jönåker (Ej registrerad)
Skicka genast denne kvinnohatande och patriarkaliske poliskonstapeln till ett politiskt omskolningsläger organiserat av leda Fi...eller så ska fulla 14-åriga brudar och alla andra vara just tacksamma om de inte råkar illa ut?
Undert. ser inte heller vad problemet är? Tvärtom, anlita insp. Carlsson som krönikör, AB. Hans alster är ju underbar läsning med sina lite finurliga formuleringar. Rekomenderas!
Skrivet 12 maj 2009 08:15 Rolf Nylander (Ej registrerad)
Att Du ofta är ute och "cyklar" när Du skriver Dina ledare det vet vi ju. Men den här gången har Du uppenbarligen "cyklat i diket". Du skriver "Mellan raderna kan utläsas en ohälsosam cynism och föraktfull människosyn". Vad menar Du? Är det fel av polisen att hjälpa en höggradigt berusad 14-åring hem innan hon möjligen hamnar i något som varken hon heller hennes föräldrar önskar. Påvilket sätt gör sig polisen "lustig" över detta när den skriver på sin hemsida.
Du skriver "fulla 14-åriga brudar, de skall tydligen mest vara glada och tacksamma över att de inte råkar illa ut". Ja, det är väl helt klart att de skall vara det.
Ibland har Du uppenbarligen otur när Du tänker.
Skrivet 12 maj 2009 08:07 anti (Ej registrerad)
inte alls,tycker det är sammantaget en bra infospalt som polisen har.till skillnad mot AB:s ledare.iaf när lutti skriver sörja.