Rut och Annsofie
Relaterat
Läser artikeln i Arbetarbladet om Annsofie Orrsten, ansvarig för städföretaget Städtjänst AB i Gävle och Sandviken. För henne är Rut-avdraget en viktig valfråga. Och det kan jag förstå eftersom hon är i branschen.
Men satt i ett större sammanhang är inte Rut en fråga som avgör ett val. En opinionsundersökning från mars månad, långt före alla utspel om Rut på daglig basis, visade att bara 1 procent anser Rut vara valet viktigaste fråga. En. Procent.
Om Rut tas bort kommer Orrsten tappa uppdrag motsvarande fyra heltidstjänster berättar hon för Arbetarbladet. Vad som hade varit intressant att veta är dock hur många av de 200 hushåll som i dag beställer tjänster av Städtjänst AB som tillkommit efter det att Rut- avdraget infördes.
I Städtjänst ABs verklighet är det barnfamiljer och pensionärer, inte höginkomsttagare, som köper städtjänster. Vilket är fullt naturligt i en region där genomsnittslönen är 220 000 kronor om året. Men tittar vi på landet i stort är andelen höginkomsttagarna överrepresenterade Rutare.
Orrstens företag har existerat sedan 60-talet. Det är uppenbarligen en välskött rörelse. Och Orrsten, hon är en av alla de där entreprenörerna vi inte klarar oss utan.
Men både Städtjänst AB och vi andra lär kunna överleva utan Rut. Det fanns ett liv före Rut.
Och det kommer att finnas ett liv efter Rut.
































Senaste kommentarerna:
Skrivet 4 sep 2010 13:38 Annsofie (Ej registrerad)
Jenny Wennberg ställde följande fråga: Vad som hade varit intressant att veta är dock hur många av de 200 hushåll som i dag beställer tjänster av Städtjänst AB som tillkommit efter det att Rut- avdraget infördes.
En intressant fråga med ett ännu mer intressant svar, ca 180 av de 200 hushåll som idag beställer Rut-tjänster av oss har tillkommit efter att Rut-avdraget infördes. Dessa 200 hushåll är de som har regelbunden hemstädning, sedan ska vi komma ihåg alla våra andra hushåll som använder sig av Rut-avdraget för tex flyttstädning och fönsterputs, då närmar vi oss ca 800 hushåll.
Skrivet 2 sep 2010 13:04 Toggan (Ej registrerad)
Mona Sahlin verkar ha hamnat helt fel i RUT-debatten också. Finns det ingen vettig människa bland de röd-gröna som kan hjälpa henne? Det är snart val och katastrofen ligger i luften!
Skrivet 1 sep 2010 14:37 carl-magnus (Ej registrerad)
meta. Dina sympatier tycks dock inte omfatta dem som städar inom den offentliga sektorn, vården och hemtjänsten. Jag undrar varför de är mindre värda trots att de utför motsvarande arbetsuppgifter ? Det kan väl inte ha att göra med att det inte kostar så mycket då du själv får nytta av RUT? Varför ska jag som skattebetalare hjälpa dig och andra som själva har råd att anskaffa egen städhjälp genom att hushålla med ekonomin ? Som skattebetalare är jag uppfostrad till att betala skatt för att hjälpa dem som har det sämre ställt och deras behov av samhällstjänster som delvis utjämnande faktor. Det kallas transferreringar.
Skrivet 1 sep 2010 14:14 carl-magnus (Ej registrerad)
Håller helt med Jenny . RUT-avdragen kan inte längre ses som en arbetslöshetsbekämpning. De arbetslösa och alla som mister sina jobb inom den offentliga vården och övriga verksamhetsområden inom samma sektor har föga glädje av att redan etablerade anställda inom städfirmorna får fler uppdrag. Jenny har rätt i att behovet av städhjälp ändå är det som styr inte själva 'RUT-avdraget". De flesta har råd att med egen hushållning skaffa sig denna hjälp. RUT-avdraget visar på att det är de som redan har jobb som får hjälp medan de arbetslösa lämnas åt sitt öde. Alilansen gick faktiskt til val på ARBETSLÖSHETSBEKÄMPNINGEN. Tycker att s borde fråga Reinfeldt och övriga alliansen varför de inte längre är så intresserade av att ge de arbetslösa jobb som de ju basunerade ut i sitt centrala budskap tom 2 år före det förra valet, 2004? Alliansen ordnar inga nya jobb till de arbetslösa, det gör marknaden. Tror dock att de osäkra väljarna förstår den nya innebörden i alliansens arbetslinje.
Skrivet 1 sep 2010 11:01 meta (Ej registrerad)
Jenny varför ser du ner på folk som städar?
Skrivet 1 sep 2010 09:25 Olsson (Ej registrerad)
Jag träffade en socialdemokratisk gentleman i helgen. En herre som jobbat hårt i hela sitt liv och som varit engagerad för arbetstagarnas rättigheter. Tillsammans hjälptes vi åt att städa efter alla drummlar som skräpat ned kring valstugorna. Sådana personligheter väcker sympati och det finns en äkthet i deras engagemang. Men nu när Socialdemokraterna är överbefolkade av verkliga höginkomsttagare som lägger sin intäkter i privata bolag, tjänar över miljonen per år, då skorrar det falskt när man bråkar om RUT-avdraget som orättfärdigt.Sossarna har en mycket svår balansgång när medelklassen idag är stor och stark och arbetarklassen är mycket svårdefinierad. Klart att människor skall ha rättigheter och ett bra skydd, men det är det ju ingen i alliansen som motsäger. Istället försöker man öppna upp för nya lösningar då det bevisligen inte har fungerat med sossarnas arbetsmarknadspolitik ens i högkonjunktur. Rädda X-län och RUT och rösta för konstruktiva lösningar inte klasskampsretorik.
Skrivet 1 sep 2010 07:10 Bengt (Ej registrerad)
Tycker Wennberg verkligen att Socialdemokraterna och De rödröriga har råd att bortse från den 1% som tycker RUT är viktigt (och de 2/3 som vill ha det kvar)? "Vi" kan nog leva med RUT också, och förmodligen lever vi lite bättre med RUT än utan. Sahlin har varit för ett RUT-avdrag sedan 90-talet, men nu är det en "ynklig, liten fråga". Tja, även om man håller med: än sen, politik består ju till en stor del av en massa små och smärre frågor som folk bryr sig mer eller mindre om? Och barnomsorgen rankas lika lågt som RUT-avdraget, i alla fall i mars i år. Skitfråga vi kan leva utan det också..?
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1904108/mona-sahlin-stoppar-oliktankande-om-rut-avdraget
http://www.dn.se/nyheter/valet2010/tva-av-tre-vill-ha-kvar-rut-avdraget-1.1055151
http://www.dn.se/ekonomi/rut-avdrag-lagprioriterad-valfraga-1.1058322
Skrivet 1 sep 2010 06:49 Eriksson Fred J (Ej registrerad)
Ursäkta "Pluring" o "Olsson men har jag missat något här? Trodde det var Jenny Wennberg som skrivit ledaren men som Ni "vräker galla" över Lutti blir jag tveksam.
Skrivet 31 aug 2010 22:04 Pluring (Ej registrerad)
Olsson (Ej registrerad) skrev: RUT eller inte, hur kan socialisterna blunda för att svarta jobb blir vita? Dessutom hur stor trovärdighet har Kennet Lutti som tjänar över en miljon om året och ständigt vräker ut sin galla över den "borgerliga överheten"? Han är ju själv en del av den....
Men det är ju genom att vräka galla över den borgerliga överheten som redaktör Lutti drar in sin miljon per år.
Beträffande Luttis trovärdighet så har den inte förändrats alls, -den är fortfarande noll.
Skrivet 31 aug 2010 21:21 Olsson (Ej registrerad)
RUT eller inte, hur kan socialisterna blunda för att svarta jobb blir vita? Dessutom hur stor trovärdighet har Kennet Lutti som tjänar över en miljon om året och ständigt vräker ut sin galla över den "borgerliga överheten"? Han är ju själv en del av den....