Migrationsvärk
Relaterat
Rättslösa? Migrationsverkets verksamhet brister. Igen. Därmed sätts även rättsäkerheten på spel.Fotograf: Scanpix
Migrationsverket fortsätter att vara ett svenskt sorgebarn. Trots all uppmärksamhet kring bristerna i verksamheten under det senaste decenniet finns ännu, förbluffande nog, utrymme för förbättringar. Och nu riktar FNs migrationsorgan UNHCR kritik mot verket.
Så här sa en av utredarna i går i Ekot om kvalitén på Migrationsverkets arbete:
”Vi har sett mycket skiftande kvalitet på biträdena. Vissa har varit otroligt engagerade och gjort mycket research. Men den överväldigande majoriteten hade bristfällig kvalitet på sina yttranden och även sina insatser under utredningen, där de inte var särskilt engagerade.”
Bristande kvalitet. Brist på engagemang. Det är hårda ord rörande en verksamhet som rör människor som svåreligen på grund av sin status som nyanlända till landet själva kan utvärdera och bedöma kvalitén på det arbete som utförs. Och det värsta är att det handlar om juridiska ombud och därmed också om individer som borde förstå vilka förödande konsekvenser brister i det egna arbetet kan leda till.
Men så är verksamheten alltså beskaffad, trots detta.
Enligt UNHCR har cirka 50 procent av de som anländer till Sverige tidigare utsatts för fysiskt våld, sexuellt våld eller tortyr. Något som är i allra högsta grad vidkommande vid en bedömning av rätten till asyl och uppehållstillstånd eftersom det handlar om företeelser direkt relaterade till bland annat risk för ytterligare förföljelse.
Men i majoriteten av alla fall dokumenteras inte dessa spår efter övergrepp medicinskt. Vilket innebär att viktiga beståndsdelar rörande bedömningsgrunderna därmed är helt frånvarande i det material som sedan ligger till grund för beslut.
Migrationsverket har till uppgift att bedöma människors status och deras rätt att vistas i Sverige. Saknas vitala delar i bedömnings- materialet innebär det per definition att underlaget inte är fullständigt, vilket i sin tur riskerar innebära att beslutet i ärendet blir felaktigt. Därmed riskerar Sverige skicka människor i döden.
Nu skulle man ju lätt kunna tro att det finns utarbetade mallar för hur bedömningar i denna typ av ärenden skall göras. Det finns det inte. Vilket bara det i sig är ett tämligen häpnadsväckande faktum givet att det inte handlar om en för Migrationsverket ny typ av verksamhet.
Liknande brister ifråga om handläggning av skatteärenden skulle vi svåreligen acceptera. Den här gången handlar det om människor som söker sig till Sverige på flykt från krig, svält, politisk förföljelse, tortyr och brutalitet bortom vår horisont. Och vi tar oss inte ens tid att dokumentera de skador dessa människor uppvisar.
Därmed accepterar vi också att Sverige är ett land där rättssäkerhet är något vi reserverar för landets invånare. Den som söker skydd undan förföljelse, kan däremot vänta sig en handläggning och rättssäkerhet värdig en bananrepublik.
Dan Eliasson, generaldirektör på Migrationsverket är dock glad över att en utomstående part granskat verksamheten och konstaterar i Ekot att Migrationsverket hela tiden vill vara i världsklass eftersom man hanterar människor och det handlar om liv och död.
Givet denna insikt om att det faktiskt handlar om liv och död är skamligt inte ett ord som räcker för att definiera Migrationsverkets brister. Hur de över huvud taget kunnat existera blir i ljuset av Eliassons insikt kring verksamhetens betydelse för den enskilde än mer obegripligt.
Men, å andra sidan, det här är trots allt inte första gången det visat sig att Migrationsverket brister. Och förmodligen inte den sista. Priset för denna inkompetens betalar alla de som Sverige riskerar skicka tillbaka till tortyr, våldtäkter, övergrepp och en förtidig död.
































Senaste kommentarerna:
Skrivet 12 sep 2011 16:50 Politiskt inkorrekt (Ej registrerad)
Ove P:
Du har rätt i att många politiker förlorat förmågan att tänka själva utan många går bara partiets linje då det är bekvämast och det enda rätta om man vill ha kvar sin politiska karriär. Tyvärr gäller detta påstående inte enbart politiker utan i allt högre och större utsträckning även journalister. Det finns inte många idag som vågar stå ut och närma sig sanningen inom vissa samhällsfenomen som vi står inför idag. Den egna karriären har blivit viktigare än allt annat och journalister och politiker är därav ofta snabbast av alla att rätta in sig i ledet och anamma den politiskt korrekta uppfattningen om tingens vara. Inte sällan tar de fram pekpinnen på gammalt öststatsmanér och talar om när någon är av avvikande uppfattning. Bra eller dåligt? Döm själva.
Skrivet 12 sep 2011 16:14 mats (Ej registrerad)
"Till politiskt inkorrekt"
Du kan inte begära att en politiker ska begripa bättre, tyvärr.
Dagens s.k politiker behöver inte tänka själva då dessa omges av ett flertal "lobbyister" som talar om för dom vad dom ska tycka.
Varför tror ni dom börjar stamma och bortförklara sig i direktsändning?
Se på vår "landsfader" svarar aldrig med ett rakt svar.
Håller annars med dig till fullo.
Vår s.k välfärd finns tyvärr inte längre, det är nog bara dessa politiker som fortfarande pumpar luft i den ballongen i valtider.
Fler och fler inser dessa gigantiska kostnader för denna "arbetskraftinvandring" när vi har så många arbetslösa infödda svenskar som både kan och vill arbeta.
Där ska pengarna satsas och kostnaden för språkutbildning är 0kr.
Skrivet 12 sep 2011 15:21 ove p (Ej registrerad)
Många politiker sitter så fast i partiets floskler att dom förlorat förmågan att tänka själva. T.ex. så kan dom absolut inte komma på tanken att stimulera svenskarnas vilja att bilda familj och skaffa barn, om dom nu är så bekymrade över befolkningstillväxten som dom påstår. På sistone har dom också mer o mer gått ifrån åsikten att invandrarna är flyktingar som behöver skydd, och numera gått över till att bara se dom som arbetskraft som är absolut nödvändiga för att vi ska klara oss. Med ett närmare nordiskt samarbete hade vi klarat oss alldeles utmärkt har uppe på alla sätt o vis. Varför är det ett så otänkbart alternativ bland politiker ?
Skrivet 12 sep 2011 12:12 Politiskt inkorrekt (Ej registrerad)
Anders Jansson(M) (Ej registrerad) skrev:
Det är anmärkningsvärt att Migrationsverket får anmärkningar i en så viktig del av myndighetsutövandet. Där konsekvenserna kan bli förödande!
Du Politiskt inkorrekt, hälften av landets kommuner kan i dag glädja sig åt en växande befolkning. Utan invandring från utlandet skulle många kommuner krympa. Ingen enskild sak är så viktig framgångsfaktor för en kommun som en växande befolkning. Med flera invånare blir det flera skattebetalare och ökade statsbidrag. Vi måste både lyckas med integrationen och arbetskraftsinvandring. Nyanlända ska så snart som möjligt efter att de har kommit till Sverige bli egenförsörjande. Vi behöver allt fler som arbetar i Sverige i framtiden mot bakgrund av att befolkningen blir allt äldre. Vi behöver invandrare!
Anders Jansson(M)
Till Anders:
Vilken del av verkligheten står du i med fötterna? Den allmänna eller din egen? Faktum är att fler och fler kommuner får dras med "flyktingar" som år efter år inte klarar av att försörja sig själv. När pengarna från Migrationsverket upphör då någon fått uppehållstillstånd tar kommunen över med socialbidrag, bostad osv. Många av dessa klarar inte av språket efter flera år i vårt land. Ni i alliansen kallar de "nybyggare" men majoriteten i kommunerna är inte ekonomer, sjuksköterskor osv.
Du kan inte heller längre tro på snacket att vi behöver invandringen för att trygga vår välfärd, vilken lögn. Vi behöver människor som ARBETAR. En satsning av Arbetsförmedlingen där ca 4000 invandrare sattes i åtgärder för att få jobb renderade i att ca femton av desa hade fått jobb. Är det vad du/ni i alliansen kallar att trygga framtiden? Titta i kranskommunerna runt våra storstäder t.ex. är det många i hyresrätterna som går till jobbet kl sex varje morgon?
Skrivet 12 sep 2011 07:33 Anders Jansson(M) (Ej registrerad)
Det är anmärkningsvärt att Migrationsverket får anmärkningar i en så viktig del av myndighetsutövandet. Där konsekvenserna kan bli förödande!
Du Politiskt inkorrekt, hälften av landets kommuner kan i dag glädja sig åt en växande befolkning. Utan invandring från utlandet skulle många kommuner krympa. Ingen enskild sak är så viktig framgångsfaktor för en kommun som en växande befolkning. Med flera invånare blir det flera skattebetalare och ökade statsbidrag. Vi måste både lyckas med integrationen och arbetskraftsinvandring. Nyanlända ska så snart som möjligt efter att de har kommit till Sverige bli egenförsörjande. Vi behöver allt fler som arbetar i Sverige i framtiden mot bakgrund av att befolkningen blir allt äldre. Vi behöver invandrare!
Anders Jansson(M)
Skrivet 11 sep 2011 09:39 ove p (Ej registrerad)
Juridiska ombud är väl inte anställda av Migrationsverket ? Dessa advokater ingår i den Flyktingindustri som omsätter miljarder kronor och där t.ex. ledarspalts-redaktörer också får sin försörjning ifrån. Är det medvetet som ni politiskt korrekta vänster-människor förvanskar fakta om invandringen ? Du har rätt när du jämför med skattefrågor; vi svenskar skulle aldrig få samma möjlighet att överklaga i all oändlighet eller helt enkelt smita undan lagen och få stöd för det från naivt folk på ledarsidor. Och varför heter det Migrations-verket; kan man få hjälp med utvandring där ? Knappast ! Jag håller helt med dig: Migrationsverket är ett sorgebarn för Sveriges folk !
Skrivet 10 sep 2011 07:29 AK (Ej registrerad)
Hej! Du glömde skriva att UNHCR anser att vi har en erkänt rättsäker asylprövning i Sverige och att vi har ett av de bästa asylsystemen i världen.
Skrivet 10 sep 2011 06:53 Politiskt inkorrekt (Ej registrerad)
Varför har vi ens ett Migrationsverk? Alla som tar sig till Sverige och söker asyl verkar ju ha goda skäl för att få det. Sedan att många är papperslösa och lyckats ta sig runt halva jorden utan resedokument är det ingen som lyfter på ögonbrynen för.
Antalet människor som söker asyl i Sverige jämfört med många andra länder i Europa (se bara på våra grannländer) ökar för varje år. Sverige är generösare vad gäller krav på anhöriginvandring utan försörjningsstöd samt beviljar ett högt antal illegala invandrare (dokumentlösa) asyl utan att säkert veta ens vem personen är.
Hur länge klarar Sverige av att ta emot "flyktingar" som efter många år i Sverige inte klarar av att försörja sig själv? Senast i en insats på Arbetsförmedling hade ca femton av ca. 4000 fått ett jobb! Är det dessa som är Sveriges nybyggare? (Maud Olofsson kallar dem just det).