Ett besynnerligt val
Relaterat
Medieuppgifterna pekar alla åt samma håll. Det blir IF Metall-basen Stefan Löfven som får uppdraget att leda socialdemokratin. Åtminstone fram till kongressen i april 2013.
Om det nu blir som medierna spekulerar så är det alltså Stefan Löfven som ska ta på sig den mycket svåra rollen att ena partiet. Det är ett besynnerligt val. Stefan Löfven är nämligen speciellt ihågkommen för tre starka ställningstaganden.
1. Han är känd kärnkraftsförespråkare. Löfven kommer alltså att ha svårt att få med sig de socialdemokratiska miljövännerna.
2. Han sa nej till jämställdhetspotterna i höstens avtalsrörelse. Löfven kommer alltså att ha svårt att få med sig kvinnoförbundens företrädare (som Kommunal) och feministiska socialdemokrater.
3. Han gick med på sänkta löner för sina medlemmar under krisuppgörelsen 2009. Något som gjorde honom på kant med delar av medlemskåren. Löfven kommer alltså att ha svårt att få med sig ens alla medlemmar i IF Metall.
Hur denna person nu ska samla detta sargade parti är svårbegripligt. Men kanske är just ett sådant val synonymt med den kris partiet befinner sig i.
Hade VU verkligen velat ena partiet under tiden fram till nästa kongress hade den förre utrikesministern och diplomaten Jan Eliasson varit ett bättre namn.































Senaste kommentarerna:
Skrivet 29 jan 2012 06:27 jojo (Ej registrerad)
Jojo! Ett besynerligt val! För vem?
För en gång skull så väljs en adopterad son, tillika en arbetare i grunden, svetsare som stått upp för sina åsikter genom årtionden till det svenska arbetarpartiet,ORGINAL, som ordf. Han har överaskatt många som ordf i metall, och kritiktikseras för det. Men han har kämpat för det som han blivit vald till, inget annatt. Troligen kommer han att överaska rätt många inom politiken framtiden.
Såväl inom vänster - höger - miljörörelsen i en framtid.
Men att en arbetare änteligen blir vald som ordf i sitt politiska orginal arbetarparti är en mycket tydlig siganal till medborgarena i Sverige. Bådde som feminist och medborgare, tillika arbetare, så finner jag detta val mycket intresant. Må han överaska dom flesta av er! Likväl som han överaskde dom flesta när han stod upp för det kmandat han hadde inom metal. Blanda inte ihop dom sakerna. Till sist!
Jag tvivlar att man sätter sej på denne individ som nu är vald till ordf i orginalpartiet med arbetere.
Skrivet 27 jan 2012 21:21 Anders S (Ej registrerad)
Du pej jag har inte påstått att det var majoritet för inträde i EMU. Försök inte komma med osanningar vad jag skrivit. Jag skrev faktisk EU. Kolla bättre innan du svarar
Skrivet 27 jan 2012 20:03 PEJ (Ej registrerad)
Anders S
EU och EMU är ju inte samma sak - Sverige röstade ja för att gå in i EU, men NEJ för att gå med i EMU - det kanske du har glömt, liksom Alliansen och tydligen sossarna också.
Janne
Har de redan bevisat att de glömt (inkl S).
Kge
Varför ska en kvinna inte förstå politik??? Du är ju expert på utövande av härskartekniker!!!
Du är ju för f-n kränkande och har en vedervärdig kvinnosyn.
Skrivet 27 jan 2012 16:40 hector (Ej registrerad)
Håller med en insändare här som också inser att kärnkraften behövs länge än och Barsebäck skulle behöva öppnas igen efter som det var det bäst fungerande verket. Det går ju inte att driva tungindustri på vindsnurror,och när oljan sinar alltmer så är det på gott och ont ,en nödvändighet. Som Tyskland att stänga och förlita sig på gas från Ryssland är nog inte heller så lyckat. Hoppas också på en bättre attityd till nye partieordförande,för nu finns det nog inte nåt kapital för misslyckande,tycker att skribenten skulle ta dom positiva sakerna först och hålla igen med att sabla ner hela valet av ordförande. Nu får inte Stefan Löfven låta pressen styra sitt handlande,inte löpa gatlopp som Håkan,också ha stor stöd av den press som har partifärg över sig.
PS En eloge till förre statsministern Göran Persson som hade en minnessund till förintelsens
Skrivet 27 jan 2012 05:52 Stefan Åsberg (Ej registrerad)
Dom saker som skribenten här räknar upp som,i hennes ögon,skulle göra Stefan Löfven till ett "besynnerligt" val gör honom i mina ögon, och säkert i många andras ögon också,till en pragmatisk realpolitiker.
Jag kan mycket väl förstå att feminstiska skribenter på vänsterkanten i sin strävan att vara så "politiskt korrekta" som möjligt har det lite besvärligt just nu.
1. Kärnkraften,billig el är livsviktig för tillväxten i våran tunga industri,det är illa när pappersbruk väljer att stänga produktionen p.g.a.att höga elpriser äter upp vinstmarginalen.
Har skribenten ö.h.t.någon som helst aning om hur mycket el ett pappersbruk eller stålverk förbrukar?
2.Jämnställdhetpotter,självklart ska det vara lika lön för lika arbete mellan könen men det ska lösas med förhandlingar mellan fack och arbetsgivare,inte med potter som i förlängningen särskiljer kvinnor ännu mer
3.Lönesänkning, jag tillhör dom som tog en lönesänkning under krisen,inte kul, men att förlora jobbet hade varit värre.
Skrivet 26 jan 2012 22:53 Carl-Magnus Glas (Ej registrerad)
Håller med Olle Jungbeck och Janne. Dock borde också Janne ställa sig samma fråga till både s och alliansen om de också tänker respektera nej till EMU och Euron. Särskilt då också s nu tackar Ja til Europapakten och samarbete med alliansen . Själv ser jag inget annat än att det svenska folket blir lurade en gång till . Hur kan man ha respekt för EU-omröstningen då folkomröstningen om nej till Euron sätt ur spel genom denna Europapakt? För S -ledningen gå tydligen en enad Europapakt före socialdemokratisk rättvisa och solidaritet. De ställer sig bakom alliansens nyliberala politik. Frågan är hur länge s ska få leva på gamla meriter ? De som tror att Stefan Löfvén ska bli den store frälsaren borde tänka på att han bara blir tillförordnad och inte ens får delta i riksdagsdebatterna ? Jag själv tror inte han kommer att sitta så mycket längre tid än Juholt . De litar inte ens på varandra och då blir frågan varför väljarna ska göra det genom att rösta på s ?
Skrivet 26 jan 2012 22:21 Observer (Ej registrerad)
Det mest besynnerliga i detta sammanhang är den position som Arbetarbladets ledarredaktion med Norling och Wennberg i spetsen har tagit i denna fråga! Är det någon region i Sverige som borde hylla valet av Löfven så är det Gästrikland med vårt extremt stora beroende av exportindustri. Istället väljer dessa damer att stödja flummiga feminist- och vänstersossar utan det minsta lilla kunskap eller förankring i industrifrågor. Därmed medverkar de medvetet eller omedvetet till att försvaga vår regions förutsättningar till en positiv utveckling! Man kan bara hoppas att det beror på okunnighet hos dessa unga damer och inte en vilja att skjuta regionen i sank. För egen del kan jag nu till och med överväga att stödja S,
Skrivet 26 jan 2012 17:30 kge (Ej registrerad)
Anna Norlings kommentar eller kanske artikel? Är inte besynnerligt utan fullt förståeligt eftersom hon är kvinna och inte speciellt insatt i vad politik handlar om. Lofvens meriter är precis vad som behövs i det Socialdemokratiska partiet. En man som kan sätta hela kvinnomaffian på undantag. De har gjort sina misstag och är inte längre trovärdiga. Det behövs en man med ett fast och arbetarförankrat ledarskap, inga kvinnliga högskole broilers, dem har vi fått nog av!
Skrivet 26 jan 2012 16:13 frasse (Ej registrerad)
Nu ska vi alla ställa oss bakom Juholt och kräva att han får komma tillbaka till sin post. Juholt- ingen har under en så kort gjort så mycket för partiet. Kom tillbaka vi saknar dig redan.
/Juholts Vänner
Skrivet 26 jan 2012 15:47 Olaf den skallkysste (Ej registrerad)
Ett besynnerligt val skriver ledaren. Ja en mycket besynnerlig artikel som skribenten plitat ner i så fall också.
Skrivet 26 jan 2012 14:54 janne (Ej registrerad)
Anders S (Ej registrerad) skrev:
tänk att så snart EU kommer upp tänder olle ljungbeck till. Kan du inte förstå att majoriteten i Sverige röstade för EU. Mannen som i styr V har ju sagt i varenda debatt att man skall respektera folkomröstningar. Det är typiskt V att anpassa sig till det man själv vill ha. I EU frågan vill han inte respektera att folkomröstningen som ville ha medlemskap i EU. Acceptera detta någongång!
Vi har sagt nej till euron också, hoppas alliansregering förstår och accepterar detta?
Skrivet 26 jan 2012 14:14 Billy Lj. (Ej registrerad)
Till skilnad mot Anna N. anser jag att det är ett aldeles utmärkt val och att stefan har alla förutsättningar att lyckas som ordförande för S.
Skrivet 26 jan 2012 13:34 Anders S (Ej registrerad)
tänk att så snart EU kommer upp tänder olle ljungbeck till. Kan du inte förstå att majoriteten i Sverige röstade för EU. Mannen som i styr V har ju sagt i varenda debatt att man skall respektera folkomröstningar. Det är typiskt V att anpassa sig till det man själv vill ha. I EU frågan vill han inte respektera att folkomröstningen som ville ha medlemskap i EU. Acceptera detta någongång!
Skrivet 26 jan 2012 13:30 ÖB (Ej registrerad)
Stefan Löfven en man från LO kollektivet som är en högersosse inte bra en dålig kompromiss av dom vilsna själarna i VU som riskerar att ytterligare skada det Socialdemokratiska partiet. Bättre då med Pagrotsky,Sahlin,eller Juholt men lycka till med S Löfven.
Skrivet 26 jan 2012 13:03 olle ljungbeck (Ej registrerad)
forts. Men också en gång för alla ta bort svenska folket självbestämmande över samhällsutvecklingen. En demokrati kan aldrig låta någon utanför sitt eget land bestämma landets budget.Alliansen kan slicka sig om munnen. Nu behöver de inte ensamma ta ansvaret för att knäcka facket, de arbetslösa, sjuka och pensionärerna.Var finns den intellektuella skärpan som skulle återföra partiet till Per Albins, Tage Erlanders och Palmes visioner om det goda samhället? Ja inte finns den längre i den ledande hierarkin.
Olle Ljungbeck
Skrivet 26 jan 2012 13:00 olle ljungbeck (Ej registrerad)
En käftsmäll från högern knockade vänstern.
Så tog då högern revansch sedan man lyckats störta Juholt. Det talades om att man skulle söka en person som kunde ena och svetsa ihop partiet! Med Löfven och eventuellt Österberg eller Damberg är detta ju en omöjlighet. Såväl Löfven som de andra två är starka EU- anhängare liksom kärnkraftsförespråkare.Kunde man på ett tydligare sätt sagt till EU- och kärnkraftsmotståndare, "stick vi bryr oss inte det minsta om vad ni tycker". Vad återstår för dessa? Ja det kan väl bara bli Vänstern och Miljöpartiet.Som det nu ser ut kan jag inte förstå annat än att den högra sidan vill splittra partiet. Och den kanske blir mer än bönhörd.
Arbetare och löntagare bör veta att Österberg gladeligen röstade bort deras rättigheter när han godkände Lissabonfördraget. Sannolikt vill han fortsätta med proletariseringen av de förstnämnda genom att säga ja till Finans/europakten och ytterligare klavbinda svenska folket till EU.s extrema marknadsliberalism.
Forts. nästa inlägg.