Moral och moral
Relaterat
Åke Blomqvist hade från början själv tänkt vara med på den där homosociala gruppaktiviteten. Men drog sig ur och nöjde sig i stället med att låta gubbarna låna hans lägenhet och göra i ordning lite genom att lägga en madrass på golvet åt dem.
Åke Blomqvist har själv barn. Men det hindrade honom inte från att drömma om att våldta någon annans barn mot betalning. För det är vad han kallade det för i polisförhör enligt Aftonbladet, en dröm.
Åke Blomqvist drog sig förvisso ur när gubbklubben samlats. Han kände att det inte riktigt var något för honom.
När polisen frågar honom varför han ändå betalade mannen som tog med flickan till lägenheten kommer det där svaret som fastnar:
– Det var ju överenskommet innan och om jag hade vägrat hade det varit taskigt.
Smaka på det hela. Smaka på orden. Smaka på moralen. Det var en överenskommelse innan. Om jag hade vägrat hade det varit taskigt. Det som var moraliskt fel var alltså för Åke Blomqvist att dra sig ur överenskommelsen med de andra männen.
Men flickan då? 17-åringen som Blomqvist och de övriga männen betalat 1 500 kronor för att göra vad de ville med, penetrera vaginalt och analt och oralt?
Verkligheten överträffar alltid, alltid fiktionen. Och det vidriga är att Åke Blomqvist inte är ett unikum. Och det är inte händelsen heller, unik alltså.
I den härva Blomqvist sammankopplas med hittar vi även en scoutledare och en mellanstadielärare. Män som ansvarar för andras barn. Och som parallellt med detta alltså även betalat för att våldta andras barn.
I Högsta domstolen sitter en man som även han är sexköpare. Uppmärksamheten var stor när det framkom att han hade ertappats vid ett sexköp. Han fick behålla sitt jobb.
Det går inte att säga vem som är torsk och vem som inte är det. Det handlar om helt vanliga män. Om mellanstadielärare, scoutledare och om högt uppsatta jurister. Männen som köper sex är någons pojkvän, man, far, kollega eller vän.
Den där 17-åringen som Åke Blomqvist skulle vara med och dela på skulle kunna vara din dotter, eller syster, eller din kompis.
Det enda som med säkerhet går att säga är att vår lagstiftning tyvärr uppenbarligen inte har den preventiva effekt som skulle kunna önskas. Vilket har att göra med straffsatsen, som i dag är så låg att brottet är att likställas med snatteri.
Risken att åka fast är vidare låg med tanke på brottets natur och hur prostitutionen ser ut i dag, där köpen förmedlas privat, via internet, via kontakter, snarare än på gatan.
Och när någon väl ertappas, ja då går det hela inte ens nödvändigtvis så långt som till domstol. I stället för detta kan ett straffföreläggande bli aktuellt. Den som erkänner omgående slipper skylta med sitt sexköp i en rättsprocess och belönas för sitt erkännande. Och inom polisväsendet har brottet därför också prioriterats därefter.
Sexköpslagen är en lag som instiftats för att tydliggöra att Sverige ser sexköpet som en kränkning oförenlig med vår strävan efter att leva jämställt. Men på grund av en allt för låg straffsats som gjort sexköpet till ett lågt prioriterat brott polisiärt har också lagstiftningen urholkats. Och lagens preventiva effekt kan därför också egentligen bara stärkas på ett sätt; genom att höja straffsatsen.
Vad blev då Åke Blomqvist ”straff”? 1 500 kronor i böter och 500 kronor till brottsofferfonden.
Det är dagspriset på en 17-årig flicka i Sverige. Det är vad hon är värd. Både i gubbarnas och samhällets ögon.
Det är dags att skärpa sexköpslagen.







































Senaste kommentarerna:
Skrivet 17 dec 2009 09:14 Mats Eriksson, Sandviken
Signaturen "borde lita på politiker"
Instämmer, märkte just att mitt första inlägg inte blev godkänt trots att jag bara använde Jennys egna ord och anser att folk med denne politikers problem borde vara där han gör hemma dvs på Säters sjukhus! (hoppas denna omskrivning går igenom censuren ...)
Till signaturen (.)(.) kan jag bara säga att saker bör kallas för vad det är utan förskönande omskrivningar som bara tonar ner en MYCKET rå verklighet!
A-C
Instämmer
MvhME/Mats
Skrivet 17 dec 2009 08:41 Mats Eriksson, Sandviken
Ang. friviliighet och prostitution
Nja, är det någon som inbillar sig att någon skulle sälja sin kropp om andra inkomstalternativ fanns lr om andra sätt att få bekräftelse fanns i livet än genom just sex?
Ja visst finns det en del som inbillar sig det, mest folk som kan tänka sig och anser sig ha rätt att köpa människor, anser sig ha rätt till att idka slavhandel!
Skrivet 13 dec 2009 14:38 Moral är bara ett ord bland många (Ej registrerad)
Moral o moral???
Har vi någon moral i vårt samhälle? Allt i vårt samhälle bygger ju på kompisskap och att man tillhör en grupp där moral ställs åt sidan om någon vän/kompis gör något "konstigt". Om en kommuntjänsteman/chef i Gävle gör något olagligt då sluts ledden o moralen upphör och det gäller även AB som i stort sett sitter i knä på kommunens chefer. Man undrar vad som är sämst, en tidning som håller inne med sanningen eller någon som hjälper till med betald gruppsex, båda har väl sålt sig, eller?
Skrivet 17 nov 2009 23:44 IRL (Ej registrerad)
PEJ, läser du inte vad jag skriver? (du orkade väl bara läsa första meningen i mitt inlägg). Människohandel är INTE okej. Människohandel och trafficing är inte samma sak som prostitution. Därför ska man lägga krutet där, att sätta dit de män som importerar kvinnor för slaveri, de män som utnyttjar barn, DÄR SKA MAN JOBBA STENHÅRT!
Vågar man ens nämna andelen män som säljer sex...? Eller skulle det också bli för jobbigt i den här diskussionen. Att det inte bara är tvingade horor i inlästa lägenheter som säljer analsex till 55-åriga kommunalpampar?
Angående moral och värderingar... ungdomar idag tycker det är okej att sälja sex... tonårskillar runkar i cam mot betalning, tonårsflickor strippar och säljer använda trosor mot betalning, när dagens ungdomar är 20-30 år äldre är det deras värderingar som sitter i riksdagen...
Skrivet 16 nov 2009 13:50 PEJ (Ej registrerad)
Till IRL
Så du menar att "någon" importerar en 20-åring från Baltikum är det ok hon får åka som en jojo mellan gubbarna på Östermalm ?? Hon är vuxen nog att "ingå" avtal......hur dum får man vara ???
Att prostitutionen i Sverige idag är frivillig är en jävla myt - vakna upp nån´gång !!!
Skrivet 15 nov 2009 19:40 A-C (Ej registrerad)
Bra skrivet Jenny!
Det är första gången på mycket länge som jag läst en ledare, men kommer att läsa den mycket oftare nu när du skrev ur hjärtat.
"För att kunna leda andra måste man kunna leda sig själv", det kan inte sådana här människor, det enda de förstår är att dominera andra och det är det som de går igång på.
Kanske inte så konstigt att han kom från maktens korridorer, man får mycket makt över andra i en sådan position.
Bra att du belyste problemet.
Dessa mäns moral bygger på deras värderingar, undrar vilka värderingar de har vuxit upp med.
Man kan stilla undra vad deras föräldrar lade in för värderingar i deras huvuden när de var små, säker inga positiva ord som empati, och ödmjukhet.
Skrivet 15 nov 2009 19:25 borde lita på politiker (Ej registrerad)
Det som borde skrivas här kommer garanterat att tas bort!
Skrivet 15 nov 2009 12:59 IRL (Ej registrerad)
Prostitution borde vara lagligt, två vuxna människor ska själv kunna göra upp mellan varandra om man vill ha sex mot/för betalning eller inte. Samhället ska inte lägga sig i den delen. I det här fallet var flickan bara 17 år, då är man inte tillräckligt vuxen för att ingå avtal, då är det snudd på våldtäkt mot barn. Låt män och kvinnor köpa och sälja sex bäst fan dom vill, lägg krutet på att få bort de som jagar barn och de som sysslar med människohandel i stället.
Skrivet 15 nov 2009 11:28 olle (Ej registrerad)
det är samma sak med kvinnor som väljer män efter vem som bjuder flott på krogen,egentligen är alla män som har mycket pengar torskar och alla kvinnor som tacksamt låter sig bjudas eller bor med en man som betalar bil,resor mm. prostituerade.
jag vet flera kvinnor som bor kvar med sin man för att de inte skulle ha råd med resor bil mm. annars och de har inga känslor kvar längre men pengar smakar alltid bra
Skrivet 15 nov 2009 11:12 (.)(.) (Ej registrerad)
"gruppknulla" Lågt Jenny! Du som ledarskribent borde om någon ha ett bättre ordföråd. SVAGT!
Skrivet 15 nov 2009 10:11 PEJ (Ej registrerad)
mycket bra skrivit, Jenny - klockrent ;-)