Lägg an, tryck av!
Relaterat
Ministern, den lätt jovialiske, eller politiskt inställsamme, Andreas Carlgren, har försvarat den blodigt parodiska jakten med att stammen skall renas och de genetiskt svaga därför måste skjutas av. Hur de friska skall skiljas från de sjuka lämnas till jägarna. Men 12 000 skjutklara och skjutglada ser bara djuret, och låter skottet gå.
En jakt på allvar, i stället för den här populistiska masshysterin, hade enkelt organiserats med några utvalda jägare som kunde välja bort friska djur och skjuta de genetiskt tveksamma. Men Carlgren valde den lätta vägen, och hoppas sopa hem de införståddas röster i höst.
Men kritiken mot jakten, eller slakten, virvlar vidare. Varghatarna vet att de har rätt, rovdjurens vänner försöker nyansera debatten en aning. De misslyckas.
Hatets vänner, alla anonyma, vräker ur sig av sitt kunnande, eller inbillat vetande. Det samlade intrycket, efter att ha läst några hundra kommentarer, är att de inte vet så noga, men att de som alla andra osäkra är bergsäkra på att de har rätt.
Och snart tar vargen ett barn på väg till skolan, andra vågar inte låta barnen, eller hunden, gå ut. Det är värre än mygghelvetet i Österfärnebo.
Signaturen ”Lasse” skriver i Gefle Dagblad att jaktens kritiker lever i ombonade ”radhus, villaområden och på tredje våningen i hyreshus”. Andra som känner vargen, som Lasse, bor jordnära och granne med vargen. De lever med sin fiende.
En av de insiktsfulla är, lite överraskande, riksdagsman Tomas Tobé (M), som jag har för mig bor i Gävle, eller i en lägenhet i centrala Stockholm.
Men han, och tre andra, skriver i en intern moderat debatt, att ”vi som lever i områden där vargen kraftigt påverkar människors liv har en annan åsikt”. Ett moderat upprop för att skjuta fler djur. Men varg i storstaden, eller i ett villaområde i Gävle?
De som ser vargen som en del av ett större sammanhang viftas bort. De sitter på tredje våningen och skådar ut över betongen, där hörs inget ylande.
Jag, som bor granne med områden som kanske rymmer både varg och björn, är mer rädd för jägarna än djuren. Kan de med geväret på axeln skilja en svampplockare från en genetiskt svag hona? Eller alfahanne. Det får vi hoppas. För säkerhets skull klär jag mig, när kantareller tittar fram, i rött. Eller orange.
Den svårt överskattade Margot Wallström förs fram som komplement till Mona Sahlin, för att ge partiet ett starkare och delat ledarskap. Går valet bra blir Wallström statsminister och Sahlin någon slags bisittare.
Det är, som vanligt, några småväxta manliga kamrater i Skåne som i ”hemlighet” försöker sparka ut Sahlin och ersätta henne med Wallström, eller någon annan. Vem som helst men inte Sahlin, verkar det. En stollig plan, men den ger rubriker.
Att Wallström sagt nej hundra gånger, och att hon aldrig skulle medverka i en simpel kupp, betyder ingenting, det viktigaste är att sparka på Sahlin. Själva intrigerandet ger livsluft åt de småväxta. När tidningarna skriver, sträcker de på sig.
Jag putsar min Saab, en trogen vän över nästan 12 000 mil. Aldrig ett fel, bara rent nöje. Men är det slut nu? Tänker amerikanarna, långt där borta, lägga ner, skrota och stänga igen? Leker de med Trollhättan, är det här amerikansk affärsmoral, eller brist på? Kapitalism? Imperialism? Beslutsångest? Dubbla agendor? Falskspel?
Men är det för sent för en beställning? Jag tar en röd. Kombi.
Israel flygbombar Gaza och Egypten gräver ner en mur 35 meter i sanden för att stoppa smugglingen genom tunnlarna. Egypten sluter upp bakom Israels krig mot den gemensamma fienden Hamas. Under tiden bygger Israel nya bosättningar, vräker fler palestinier i östra Jerusalem och vänder ryggen åt världssamfundet. Allt är som vanligt.
Men inte riktigt allt. Israel betalar 70 miljoner som ersättning för de FN-skolor som raderades ut under kriget för ett år sedan. Men inte ett öre till de tiotusentals civila som fick sina hus och bostäder förstörda. De får bo kvar i ruinerna, eller tälten.
4 Ännu en gång insikt om att genialitet på plan (bandy,fotboll, hockey) inte givet är genialitet, eller ens normalitet, på sidan av.
4 Plötsligt har GIF ett starkare lag än det som gjorde vad man kunde begära förra säsongen. En överraskande värvning förändrade allt! (?).
4 Jag har missat några matcher, men inte moralen. Segrar och en för alla också när halva laget är insjuknat eller knäskadat. I eftermiddag bevittnar jag en ny härlig triumf.
Jag minns några dagar i den grekiska övärlden. Inte ett moln.
Värmen svår, luften stilla, allt uteliv plågsamt.
Lätta luncher i skuggan.
Raska promenader till stranden livade upp. Sedan något svalkande, avkylande. Kvällar som sammet.








































Senaste kommentarerna:
Skrivet 30 jan 2010 17:32 JC (Ej registrerad)
Han kan inte vara riktigt navlad den där centerpartisten (ministern) som tycker att det är ok att jaga i Sverige utrotningshotat djur (vargen). Bl a motiverar han sig med att det är bra att sjuka djur skjuts bort. Sanningen synes vara att det endast är friska djur som skjutits !? Nu hörde jag honom i radion i veckan där han tyckte att det var på sin plats att börja importera vargar från utlandet !? Vet han vad han vill ? Det hela verkar snurrigt värre. Det kan inte vara lätt att gilla Centerpartiet i dessa dagar. Ok de har ju Måd och hon är ju ganska smart och gullig.
Skrivet 30 jan 2010 16:17 HML (Ej registrerad)
Men hallå Orienterare!! Tror du på fullaste allvar att i "din skog "under skärmletning vargar
skulle uppehålla sig???? Vargar tar bytesdjur i form av drivande hundar o skogsvilt.
Definitivt inte en svettigluktande "skogsmulle "??
En fråga till NTV Regering o Vargförespråkare :: Hur ser man som jägare om en varg
är sjuk pga inavel???
Skrivet 29 jan 2010 13:19 Návdi (Ej registrerad)
Tack Kennet !
Gott skrivet !
Skrivet 18 jan 2010 19:59 Fenix (Ej registrerad)
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Nyheter/Manifestation-mot-vargjakt-floppade/
Ja vad skall man säga ? Var det någon på AB som talade om majoritet ? Ler
Skrivet 12 jan 2010 21:50 Vallpigan (Ej registrerad)
Jägarförbundet har ju infiltrerat sig rejält i regering/riksdag. Inte undra på att vansinniga beslut tas där! Häftigt att vara med på jakt och skjuta vilt. Var förekommer det inavel egentligen? Nä, prenumera på AB och reflektera! Det kan faktiskt utveckla tankeverksamheten!
Skrivet 12 jan 2010 10:49 Elvy (Ej registrerad)
Realist. Jag har nog uttryckt mig dåligt om du tror att jag på något sätt skulle ta skjutglada jägare i försvar. Så är det inte alls. jag bara menar att de inte är kapabla att ta ansvar för att hålla vargstammen frisk. I kikarsiktet avgör man inga genetiska avvikelser. Det måste ju ske med provtagningar. Det finns ingen sm helst anledning att tillåta jakt på varg. 200 individer är en garanti för navel och i förlängningen sjuka djur. VARGJAKTEN ÄR BLOTT OCH BART EN EFTERGIFT FÖR HÖGLJUDDA JÄGARE.
Skrivet 12 jan 2010 09:51 Orienterare (Ej registrerad)
Det är få som vistats i skogen så mycket som jag. Orienterare i 40år, träning och tävling i skogen ca 5 dagar i veckan. Har varit kartritare och då vistas man i skogen 5-8 tim per dag under många veckor. Jag har under min tid i skogen sett de flesta djur, men tyvärr aldrig varg och björn. Min tolkning är att dessa mycket sällsynta rovdjur är oerhört skygga. Är helt klart mer rädd för jägare än för rovdjur när jag är i skogen och där håller jag helt klart med Kennet Lutti. Förstår inte varför jägare är så hatiska mot varg.
Skrivet 11 jan 2010 19:33 Realist (Ej registrerad)
Bra Elvy, det tar sig. Du har tänkt lite denna gång. Häng inte budbärarna jägarna. Tänk ett steg tll så kanske du förstår mer . Om man skall få acceptans för nytt blod lär staten visa att man tillåter jakt först. Och du har helt rätt jag har valt att bo nära naturen. Och för mig är naturen MER där rovdjuren inte gjort rent. Vilket dom gör.
Skrivet 11 jan 2010 12:11 Oroad (Ej registrerad)
Lutti tar populism till nya höjder. Man misstänker att det finns en ekonomisk vinning i att reta upp sin läsarkår, kanske reklamintäkter från hemsidan? Så långt från verkligheten som Herr Nutti låtsas vara kan ju ingen vettig människa på allvar vara. Hoppas att AB åker på ett bakslag denna gång då man alltid kan sluta köpa denna tidning!
Skrivet 11 jan 2010 11:39 Elvy (Ej registrerad)
Jag förstår fullkomligt att en jägare på pass i skogen inte kan avgöra om det är en frisk varg som dyker upp eller en som är skadad av inavel. Därför var det förmodligen helt fel att utlysa vargjakt och lägga ansvar på jägare för att göra stammen genetiskt frisk. Hur skulle de kunna det? Det faller på sin egen orimlighet.
Enda lösningen som jag ser det måste vara att inplantera friska djur från andra länder och att på förekommen anledning skjuta bort djur som kommer för nära bebodda områden, precis som genom tiderna fått skjuta bort älg som hålls i motionsspår eller i villaområden. Bor man i skogen så har man valt att bo nära naturen precis som man väljer de störningar som finns i stadsliv om man bosätter sig i stan. Och om sanningen ska fram är det betydligt farligare att bo i stan än nära områden där det kan dyka upp varg eller björn. I stan riskerar man dagligen att stöta ihop med farliga människor och hundar.
Skrivet 10 jan 2010 19:01 Rolf , 7,5 meter från den stora skogen (Ej registrerad)
Rolf N. försöker nu sig på någon slags avbön ifråga om vargar ,Trabanter m. m. Det är humor menar du. Synd att du alltid ska ha roligt på de utsattas bekostnad. Synd att du aldrig träffat på en varg i fritt tillstånd. Synd att dualdrig åkt bil i ett stim av Trabanter ner till Bulgarien.
Kennet Lutti har också humor men han är alltid på rätt sida enligt min mening.
Men inte är jag då en miljöpartist utan en riktig socialdemokrat.
Skrivet 10 jan 2010 11:49 Fenix (Ej registrerad)
Kennet , Det är helt fritt för dig precis som för alla i Sverige att skriva en insändare. MEN detta är en Ledare. Bedrövligt att du kan sitta och skriva alla dessa faktafel på en ledarsida. Jag skäms. Arbetarbladet ha visat via sin ledare att man vänder glesbygden ryggen och ÄR numera en storstadstidning. Vi kan även lägga in den politiska infallsviknkeln. Går du med eller emot din partifärg Kennet ? Tror du på demokratin ? Den lilla klicken på 200st i Svenska rovdjursföreningen Gävleborg har tydligen lyckats vrida ditt huvud dit dom vill. Demokrati Kennet demokrati! Till sist. Det finns över 5 miljoner bilar registrerade i Sverige. Kennet tror att alla bilar är ute på vägarna samtidigt ! Bedrövligt AB ! Skäms Kennet !
Skrivet 10 jan 2010 11:45 Rolf Nylander (Ej registrerad)
Svar till "Rolf, 7,5 meter från den stora skogen (Ej registrerad)".
Hej miljöpartisten! Nej, jag är inte spydig, jag försöker vara ironisk eftersom jag är en gladlynt, positiv person, med en släng av humor. För jag tror att ironin fastnar bättre, vilket Du själv påpekar, eftersom Du kommer ihåg mina inlägg åratal tillbaka. Det är bra. Det var meningen.
Skrivet 10 jan 2010 08:08 Jakthusse (Ej registrerad)
Varför visar ni inte en bild på en av Varg/ar söndertuggad o halvt uppäten Jakthund ???
Det finns ett stort " sortiment " att välja ur.!!!
Skrivet 9 jan 2010 22:05 KDE (Ej registrerad)
En ofentlig ursäkt till länets alla jägare från Lutti vore på sin platts!
Blir det ingen sån så kommer även jag att avsluta min prenumeration samt att arbeta för att fler gör det samma!
Skrivet 9 jan 2010 20:14 HML (Ej registrerad)
Tur att det finns Faktaböcker om Varg o Vargjakt,så man slipper läsa " LUTTISAGOR ".
Bye Bye Arbetarbladet!!!
Skrivet 9 jan 2010 18:55 Rolf , 7,5 meter från den stora skogen (Ej registrerad)
Debatten om vargarna liknar propagandan inför ett inbördeskrig, t. ex. på Balkan. Men Lutti står för sunda värderingar enligt min erfarenhet. Jag tänker ibland ,att jägarna skulle gå ut genom dörren och se världen. Rolf N. är alltid spydig i sina kommentarer,det må gälla hackspettar vargar muslimer eller Trabanter. Jag har träffat på" alla" och har bara trevliga erfarenheter av dem.
Skrivet 9 jan 2010 14:43 Sture (Ej registrerad)
Till sign. mer rovdjur i skogen.
Vargjakten kom till genom ett riksdagsbeslut. Samma instans som tog ett demokratiskt beslut om ett etappmål på 200 vargar. Det beslutet passa rovdjurskramarna och de hänvisade hela tiden till att beslutet om vargföremkomst var taget i demokratisk ordning och att det bara var för jägarna att acceptera det. Men tydligen gäller inte den demokratin när beslut om vargjakt togs. Rovdjurskramarna plockar material allt eftersom det gagnar deras sak. Kommer det en undersökning som är negativ för just vargen så används den inte. Blir resultatet negativt för jägarna så basuneras den ut som en stor nyhet.
Jag kommer absolut inte att försvinna från nätdelen av Arbetarbladet. Men mina pengar i form av en prenumeration går tidningen miste om.
Jag har även på ett flertal jaktsidor uppmanat till bojkott av jaktfientliga tidningar. Arbetarbladet ingår i den skaran numera. Vi får väl se hur många jägare som ansluter sig till detta och avslutar prenumerationen av AB.
Skrivet 9 jan 2010 13:29 Tapio (Ej registrerad)
Men seriöst herr ledarskribent?? nyanserade inlägg från rovdjurens vänner?? var sjuttsingen har du hittat det någonstans? Rena lögner, massjakt på jägare i media, dribbel med statistik och egna påhittade siffror, slutar använda sig av forskarnas rapporter när den inte passar i i deras propaganda osv osv osv.
Vargdebatten är infekterad utan dess like, utan att obildade ledarskribenter ska behöva spä på den ytterligare. Läs på, skaffa en egen uppfattning utan att falla för ett massivt propaganda race. Visst sjuttsingen finns det de inom jaktkåren som bedriver samma form av debattteknik och slår dövörat till, men de flesta jag umgås med har en lite mer diversifierad syn på frågan. Man kunde ju förvänta sig att en journalist iallfall har någon uppfattning om hur propaganda och intensiv lobbyverksamhet går till. Betänk detta, det finns över 300.000 aktiva jägare i detta land, men de som skriker mest är små organisationer som enbart inriktar sig på just det, skrika mest och högst.
Skrivet 9 jan 2010 13:20 HS (Ej registrerad)
Lutti, jag ber dig: Läs på i ämnet varg innan du skriver. Med dina totala felaktigheter så skadar du den svenska vargstamen men än vad du stöder den.
Du med flera som skriver är så dåligt pålästa så att varghatarna får allt mer vatten på sin kvarn.
Det är tråkigt att vargen får fler motståndare på grund av alla dessa okunniga tidnings skribenter och jurrättsaktivister...
Skrivet 9 jan 2010 13:10 Mer rovdjur i skogen (Ej registrerad)
Det är inte ofta jag håller med Lutti, men den här gången gör jag det.
Vargslakten var väldigt tragisk och den kom till stor del till pga högeraliansens fjäsk för bönder etc. Att kungen lag sig i debatten tror jag bidrog mycket.
En evt skyddjakt har varit mycket bättre.
Nu har alla varghatarna som tror på rödluvan fått som man velat. Ett kärt uttryck i dessa klientel är SGT, dvs Skjut Gräv Tig
Alla forskare påstår att det är inavel och en relativt klen stam av varg vi har i Sverige.
Inte kommer den att bli starkare av det här
Och Sture med fler, inte kommer jag att sakna dig här iallafall. Men vargen i skogen kommer jag att sakna.
Skrivet 9 jan 2010 12:08 Sture (Ej registrerad)
Nu har arbetarbladet publicerat sin sista jaktfientliga ledare med mig som läsare av tidningen. Jag avbryter min prenumeration och kommer att via olika jaktsidor uppmana alla jägare att göra detsamma. Om min uppmaning blir hörsammad så kommer Lutti ganska snart att se hur många jägare som prenumererar på Arbetarbladet. I Gästrikland finns ju en och annan jägare.
Skrivet 9 jan 2010 11:27 Rolf Nylander (Ej registrerad)
Lutti skriver "Men 12 000 skjutklara och skjutglada ser bara djuret, och låter skottet gå."
Du har dragits med av jakthatarna. Ta reda på fakta. Det var 12.000 jägare som registrerade sig för ev vargjakt. Det var några hundra som jagade. Och vad f-n menar Du med skjutglada. Du har uppenbarligen inte en susning om hur det fungerar i jaktlag
Lutti skriver vidare "En jakt på allvar, i stället för den här populistiska masshysterin, hade enkelt organiserats med några utvalda jägare som kunde välja bort friska djur och skjuta de genetiskt tveksamma." De var ju bara några "utvalda" jägare som jagade varg, några hundra av 300.000 jägare. Hur kan Lutti tro, att någon jägare eller vargforskare kan bestämma om en förbispringande varg är genetiskt tveksam eller inte. Tror Lutti att de har skyltar på sig?
Skrivet 9 jan 2010 11:19 7,62x72BR (Ej registrerad)
Jakten på varg är sund och naturlig.