Pirater, poeter och konst
Relaterat
I grunden är det väl inte så svårt, konstnären skall ha betalt för sitt arbete. När någon själ skapelsen, det kan vara en film, en artikel, musik, romaner, bör tjuven få ett lämpligt straff.
Pirat Bay delar ut allt det där gratis, eller förser alla som önskar med tekniken att stjäla, och det ses som en del av den nya tiden. Tekniken skenar, den går inte att stoppa, heter det. Och det handlar om ungdomar som delar med sig. Det är väl bra? Unga från hela världen, förenade på nätet; underbart. Nätverk som sträcker sig över kontinenter, så fint.
Jag har inga tyngre invändningar mot den sortens kulturspridning, med ett undantag; jag vill ha betalt om det är mina artiklar som delas ut. Den som snor av mig sätter jag dit, om det går.
Men tekniken, allt enklare, allt mer komplicerad, har dragit iväg och där står jag ropande. Ingen under 30 lyssnar, verkar det.
I går skickades fyra högeranarkister i fängelset på ett år. Pirat Bays finansiär, den ökände högerextremisten Carl Lundström, tvingas betala böterna på 30 miljoner. Hans advokat Per E Samuelsson tappade fotfästet och fantiserade om ”politiskt tryck” mot tingsrätten.
En sammansvärjning alltså, samhället (i bakgrunden amerikanska nöjesjättar) mot unga entusiaster, ”rebeller”, säger Samuelsson, som bara vill dela med sig.
Det går också att skriva att högeranarkisterna pissar på samhället, hånflinar åt konstnärerna och ger fingret åt alla som försöker hitta ett sätt att få betalt av de som delar filer. Med dessa tjuvar ingen samhörighet.
Nätet vävs och generationer kan inte gärna släpas till fängelset. Och det som är privat kan knappast ses som kriminellt, om det ens är möjligt att skilja mellan det enskilda och allmänna.
Men grabbarna, och den högerextreme Lundström, är inga idealister. De är cyniska affärsmän som hittat en nisch de knappast delar med sig av gratis.
Exploatörerna vill inte ha en lag som ens tangerar reglering av nätet. Upphovsrätten tar de inte på allvar. De vill ha frihet att stjäla. Där ligger invändningarna.
Justitieministern, som precis kört den märkliga och utmanande Ipred-lagen genom riksdagen, (den öppnar ditt hem för spioner), gärna höjer straffsatser och låser in på obestämd tid får sätta igång ett lagstiftningsarbete som är i takt med tiden.
Tekniken rusar på, med samhället några knapptryck efter. Men avståndet mellan generationer, lagstiftare och politiker kan också ses som ett ljusår, eller så.
Den här veckan har jag glädjen att citera två debattörer som, från olika håll, ger sin syn på samhället, den finansiella krisen och hur väl fungerande sjukvård kan öppna hittills okända poetiska källådror.
En tror sig ha förmågan att profetiskt blicka in i framtiden. Uppblåst arrogant, eller självbelåtet, kan man säga.
Den andre är glad för att han överlevde en brusten blindtarm.
”Östros har svårt att lämna rollen som vänsterpopulist och svartmålare. Lyssnar man på Östros är det lätt att få intrycket att Sverige står inför en allvarlig nedgång, kanske depression med massarbetslöshet....Låt oss konstatera att Östros är ensam om sin analys. Ingen, möjligtvis med undantag för Per Nuder, delar bedömningen att Sverige står inför en nära förestående bankkris”.
Anders Borg 15 april 2008
”Vår och sol och lite svett.
Solen lyser in i Falu lasarett.
Här ligger en annan och är varm,
och numera utan blindtarm!
Påskmaten är topp. Antibiotika och näring i dropp.
Glad Påsk”!
Lars Ohly, påsken 2009
Normalt ägnar jag inte Janne Josefssons husförhör något större intresse. Inte ett klokt ord har jag uppfattat de gånger jag försökt följa debatten. Josefsson lämnar bara utrymme åt sig själv.
Men för åklagare Hammarstrand gjordes undantag. Han stod på sig; klar, tydlig och konsekvent. Han läser lagen, och lyfter fram dess komplikationer.
Thomas Bodström försvarade en lag som jurister tydligen tolkar selektivt: Orden står där, men kan väljas bort eller tolkas fritt. En slags accepterad dubbelmoral, med vardagligt hyckleri i botten.
Hammarstrand placeras nu i den kristna högern; en moralist nära påven. Förhastat. Ser vi inte en provokatör med patos? Jag kan aldrig tänka mig att han släpar en barnmorska till tinget. Men gärna en svajig lagtext till allmänt beskådande.
Konstrundan i Uppland förde mig till Strömsberg. Där hade jag aldrig varit tidigare. Jag tänkte mig, med ett extra sinne, till sommarens grönskor, kvittrande fåglar och Tämnaråns då glittrande, varma yta. Så vackert.
Bostad önskas: Ity att jag anlitat Länsförsäkringar i hela mitt vuxna liv anser jag mig berättigad till en bostad på den allra översta våningen, med utsikt åt öster, i den där skrapan. Blir det balkong?
Jag kan tänka mig hårda vindar, kyla och låga moln den här helgen. För mycket idrott i teve, och live på Strömvallen; någon ursäkt måste fram för att motivera avkopplande sysslolöshet. Eller så får man säga ifrån. Och Gif tar en poäng, eller tre.








































Senaste kommentarerna:
Skrivet 1 maj 2009 15:06 Piraten (Ej registrerad)
I sak kan jag hålla med Lutti, men i det stora hela så är det helt åt helsike. Domen mot Pirate Bay visar bara att om man har tillräckligt med pengar som de stora bolagen som några utav dom faktiskt har sitt huvudsäte i USA är det som är prio ett i ett i samhället. Där vi både har mördare, eko brottslingar m.m. som långt ifrån blir dömda på samma sätt - där offer inte ens får 100 000 kr för enförlorad dotter/son etc!!
Kanske är det dags för vissa artister att börja göra rätt för sig genom hederligt arbete. Att hyra in en artist är inte billigt. Det har bidragit till bl a folkparkernas död. Kanske är det dags för artister att börja visa sig ute och tjäna pengar på sin upphovsrätt genom att aktivt visa sina alster, musik etc istället för girighet ska råda. CD:n är också dyra, som skulle bli billigare än vinylen då den skulle ersättas så blev det inte utan skivbolagen såg sin chans här å tog den å glömde vilka konsumenterna var, just det, ungdomen. Skivbolagens girighet blir deras död.
Skrivet 27 apr 2009 16:27 Gote Persson (Ej registrerad)
Laste for ett tag sedan Bjorn Ulveaus inlagg i debatten pa Expressens sid.4,och han har val kanske inte helt fel i att man vill ha betalt for sitt arbete.Men a andra sidan sa lyssna pa Mark Knopfler(spelade gitarr och komponerade all musik i Dire Straits) . Nar de skrev pa sitt forsta skivbolagskontrakt fick ALLA bandmedlemmarna dela pa 7% av intakterna,Knopler himself fick 15% darfor att han dessutom stod for kompositionerna d.v.s skrev alla latar.Hur jag an raknar sa blir detta 22%.Vilka snodde da at sig resterande 78%? Giriga skivbolag naturligtvis.Och vilka protesterar nu mest mot denna nymodighet som kallas fildelning?Samma skivbolag naturligtvis,hela deras existens ar ju faktiskt hotad ! Men jag tvivlar pa att dom kan stoppa utvecklingen,vi skriver faktiskt 2009 nu !
Skrivet 24 apr 2009 14:11 PMyran (Ej registrerad)
@PEJ: Tyvärr får artisten _mindre_ betalt för en nedladdad låt än om samma låt gavs ut på skiva som du köper: http://digitalmusic.weblogsinc.com/2006/06/14/weird-al-yankovic-says-digital-is-a-raw-deal-for-some-artists/
Och fortfarande är det samma giriga direktör som kammar hem än mer pengar...
Skrivet 19 apr 2009 16:57 Klas (Ej registrerad)
Kennet Lutti skriver "... jag vill ha betalt om det är mina artiklar som delas ut. Den som snor av mig sätter jag dit, om det går.".
Jag tycker att han har missat en stor sak. Det finns inget motsatsförhållande mellan att du får betalt och att dina artiklar delas ut! Jag kan, precis som alla andra internetanvändare, läsa Luttis ledare gratis. Trots detta får Lutti betalt för att skriva den!
Hur kan det vara så? Jo de flesta nyhetstidningar har följt med i de nya informationskanaler internet inneburit. Tyvärr står skivbolagen kvar i historien och ser problem istället för möjligheter med internet.
Skrivet 19 apr 2009 14:53 Björn (Ej registrerad)
Peter Sunde, som kallas "högeranarkist" av Lutti, är i själva verket en vänsterinriktad miljöpartist. Se: http://blog.brokep.com/2009/03/03/politik/ Tråkigt att Lutti känner att han måste ljuga för att få resonemanget om Pirate Bay att gå ihop.
Skrivet 19 apr 2009 11:53 PEJ (Ej registrerad)
Jag har ingenting emot att betala - säg 50-100 kr till låtskrivaren/artisten. Men så fungerar det tyvärr inte idag. Av priset på en cd idag går ungefär 20-25 kr till dessa, sen går ungefär lika mycket till material för att producera skivan. Sen ska staten ha en del också (moms och AG-avgifter). Men längst ut i kedjan sitter en girig skivbolagsdirektör med pensioner och fallskärmar som vi vanliga människor bara kan drömma om - det är dessa som jag är emot att "sponsera".
Jag köper numera mina låter direkt från nätet - det finns legal nerladdning, och jag är naiv nog för att tro att om jag laddar ned en låt för 10,- så går en större del till låtskrivaren/artisten än om jag köper en cd i affären.
Skrivet 19 apr 2009 10:25 Urban Sundström, Sandviken, kommunledare Piratpartiet (Ej registrerad)
Hej !
Ja, vad säger man. Jenny önskar jag kan förklara för Kennet vad Internet är för något. Jenny har tidigare skrivit flera bra ledare om fildelning t ex den 17 februari 2009.
"Skulle skiv- och filmindustrin satsat lika mycket på att utveckla användarvänliga tjänster på Internet med bra utbud och vettiga priser som de satsat på lobbyverksamhet för att förmå politiker att genom lagstiftning kompensera för utvecklingsfientliga industriers oförmåga. Ja då hade våra domstolar förmodligen aldrig tvingats ägna sig åt trams som rättegången mot Pirate Bay."
Så käre Kennet lyssna på Jenny rättegången mot Pirate Bay är trams !
Ledaren finns på länken http://arbetarbladet.se/ledare/1.530217
Skrivet 19 apr 2009 08:41 Gunnar (Ej registrerad)
Och varför betala för sig i affären, tjuvarna gör ju inte det. Varför betala skatt när andra skattefuskar. Varför hålla hastigheten på vägar när...
Billiga bortförklaringar för att slippa betala för sig. Om man känner så starkt för orättvisor av olika slag så är det väl bättre att arbeta mot dem, inte skapa nya.
Skrivet 18 apr 2009 23:18 kommando Klingan (Ej registrerad)
Pelle: en människa som trycker ned dasspapper i en skrivare är för dum för att använda internet. Det var -allvar, men i skämtsam form-. Precis som pratet om SKP.
Så, var det överstökat.
Du jämförde människor som -drabbas av fildelare- med patentägare och tyckte att vi (fildelarna) borde tänka på den saken. Det gjorde jag.
Kika närmare på några som brukar gilla att samla patent:
Ta t.ex läkemedelsföretag som köper patent på växter för framställning av läkemedel och vägrar lokalbefolkningen tillgång till grödor som försöjer hela nationer. Och som vägrar göra något för de miljoner AIDS-sjuka i Afrika eftersom de inte kan betala för sig.
Ta Microsoft som dömdes till miljardböter för brott mot konkurrenslagstiftningen.
Ta dryckesföretag som tagit patent på regnvatten i Colombia (eller var det Bolivia?).
Ta dom. Bygg ditt paradis med dom. Men inte här!
Så, nej jag har nog lika liten respekt för patentsystemet som copyright.
Skrivet 18 apr 2009 21:59 BG (Ej registrerad)
Det är väl som vanligt i Sverige,att någon skall betala för det jag vill göra.BG
Skrivet 18 apr 2009 18:00 kommando Klingan (Ej registrerad)
Ja, polisanmäl mig också. Din text är öppen för kopiering (precis som filmer, skivor) och jag ämnar skriva ut den på dasspapper för distribution under nästa SKP/KFML möte.
Känn dig bestulen.
Tragiskt att du befinner dig under sådan press att leverera att du inte hinner läsa på.
Precis som poliser inte borde få tjänstgöra under mer än 5 år borde ledarskribenter roteras. Speciellt när formuleringar som "där står jag ropande. Ingen under 30 lyssnar, verkar det" levereras helt utan självreflektion
Svar:
SKP/KFML-möte ? Varför denna åtgärd ? Behöver man använda dasspapper till annat än vad det är avsett för så har man totalt slut på allt vad konkreta argument heter. SKP/KFML är politiska sekter med medlemsantal mindre än vad det finns myrstackar på min tomt. Varför försvarar någon som sympatiserar med SKP/KFML piraterna ?. Ingenstans och aldrig någonsin i världen har något internet varit tillåtet i ett land där SKP/KFML:s kommunistiska broderpartier haft makten. Emigrera gärna till det kommunistiska paradiset, det är ju bara Nordkorea och Kuba kvar vid det här laget. Kanske kan vi också räkna in Zimbabve. Försök sedan att använda internet och Du kommer att få se fängelsehålorna en tid innan Du har sett allt för sista gången.. Så ser Dina paradis ut i verkligheten.
Skrivet 18 apr 2009 15:52 Pelle (Ej registrerad)
Eftersom inget försvunnit så är det ingen stöld brukar vara ett inbillat försvar för stöld via nedladdning.
Det innebär i praktiken att man ocksa förnekar allt vad patenträttigheter heter.
Det är ju bara att börja tillverka kopior av vad som helst av nya patentskyddade produkter. Det är ju ingen stöld för inget har ju försvunnit.
Dags att tänka efter kanske ?.
Skrivet 18 apr 2009 12:57 väntar på din anmälan (Ej registrerad)
Kära Kennet Lutti.
Eftersom jag kör flera annonsdödare blir mitt besök till din tidning som en friåkning på en buss, jag snor dina ord och tar dom till mig utan att betala ett korvöre. Mailar du kan du få min adress och allt så du kan göra en polisanmälan.
Skrivet 18 apr 2009 12:30 bertil h (Ej registrerad)
Skönt att det kriminella nätverket Pirate Bay får sin rättmätiga dom.Dock lite för mild.Naturligtvis ylar snorungarna som inte vill betala för någonting(möjligtvis chips och joltcola).Nu är det dax att sätta dit dem som håller på med illegal nedladdning.En glädjens dag.
Skrivet 18 apr 2009 11:44 Gunnar (Ej registrerad)
Får väl sucka jag också. Visst har var och varannan en blogg nuförtiden men de kan knappast alla tas för konstärer. Och Mats har uppenbarligen missförstått vad det hela handlar om. Om jag "producerar alster" så är det valfritt att betala för att ta del av det. Om ingen är villig att betala så är det upp till mig om jag vill sänka priset, ge bort det, bränna skitet eller...
Svårare än så är det inte. Men, som bekant, gratis är gott. Och med tillägget som gäller idag, oavsett om det är ett brott eller inte: bara man kommer undan med det.
Skrivet 18 apr 2009 10:36 Mats (Ej registrerad)
Suck. Jag bloggar. Jag har till och med två bloggar. Med argumentet att "konstnären skall ha betalt för sitt arbete" så vill jag också ha del av kakan! Men så fungerar det ju inte. Inte ens för konstnärer fungerar det på det viset. Man måste producera alster som någon är redo att betala för, för att få betalt. Så tillvida man inte får stipendier, eller tidningsstöd, förståss. Men det är kanske dit vi ska gå? Låt oss beskatta alla internetabonnemang med en extra hundralapp per månad, sedan kan alla som producerar något registrera sig för garanterat bidrag. Alla som bloggar, alla som gör musik, alla som gör film, alla som programmerar, alla som skriver noveller, essäer, poesi, romaner och, framför allt, ironiska texter. Det låter ju fantastiskt bra. Sedan ökar vi bredbandsskatten med säg 2% varje år. Jag behöver inte ens skriva något bra eller genomtänkt eller kunnigt eller insiktsfullt på min blog, utan bara skit varje dag, ungefär som vissa ledarskribenter!