Jag konverterar till överklassen
Relaterat
Den här veckan har jag lärt mig något nytt av en folkpartist i Haninge.
Det var när Martin Lundqvist, som han heter, skrev att: ”jag ser det som ett medvetet och individuellt val vilken klass man vill leva inom”.
Själv funderar jag nu på att bli till exempel överklass.
Det verkar ju ändå som det softaste tycker jag, även om jag vet att Martin Lundqvist inte riktigt håller med mig där. Han skriver: ”... sen kan man ju diskutera vilken klass som värderas bäst, om man ens kan göra en sån bedömning, men det ligger mer i betraktarens öga”.
O, alla dessa djupsinnigheter.
Men jag tror att jag i alla fall har bestämt mig för att i den här betraktarens öga så är det softast att vara överklass. Underklass är det trökigaste, för då måste man vara fattig, må dåligt, skratta nervöst hela tiden för att ursäkta att man finns och sedan dö i kol eller något liknande, utan att någonsin haft en känsla av att höra till det här samhället.
Medelklass är mer okej, då är man medelsvensson och har det ganska gött och äger många saker och åker på sportlovsläger. Fast man måste alltid be om ursäkt litegrann för att man är sådan medelklassig medelsvensson. Det är lite lag på det.
Men överklass. I den här betraktarens ögon så är det ändå det som är kattens pyjamas. Då behöver man inte be om ursäkt för någonting. Världen är ens ostron.
Om andra människor har adhd blir de jobbiga dampbarn som samhället inte riktigt har resurser till och så får de försöka klara sig bäst de kan på egen hand. Men om till exempel Caroline af Ugglas har det, då är hon bara en tokrolig och ”härlig” tjej med olikfärgade stövlar som ser det som en jättefin kreativ tillgång i sitt liv och artisteri.
Om andra människor skulle bli konstnärer och göra tavlor med svenska flaggor som brinner och skriva ”KUKEN” i ett hörn, då skulle de inte bara betraktas som allmänt misslyckade människor, utan även som dåliga konstnärer som bara ägnar sig åt tom provokation.
Men om man heter Carl Johan De Geer så kommer tavlorna säljas på Bukowskis och man kan ställa in sig på att ta emot fina priser resten av livet och betraktas som en intressant intellektuell person.
Och om man är utrikesminister och gör något lite, lite dumt i länder långt, långt borta så duger det inte att bara vara någon vanlig tjomme. Herregud, då får man ju drevet på sig.
Därför konverterar jag härmed till överklassen. Jag tror jag satsar på att bli den tossiga Caroline af Ugglas-överklassen som ler och blöder och hoppar i vattenpölar, det känns som den kategori som ligger längst bort från den person jag varit hittills. Och ibland kanske man behöver lite semester från sig själv, tänker jag.
Kalla mig Stefan von Solstråhle om vi ses.
So long.







Senaste kommentarerna:
Skrivet 8 feb 2012 14:50 Matte (Ej registrerad)
Vad många det är som totalt saknar humor som har kommenterat det här artikeln.
Skrivet 8 feb 2012 14:23 P.S. (Ej registrerad)
Klockrent!
Skrivet 8 feb 2012 01:09 Barbro (Ej registrerad)
Som om du läst mitt hjärta!
Så känns det.
Skrivet 7 feb 2012 17:39 Saidiki (Ej registrerad)
Utmärkt artikel! Skriv fler i samma anda för det är dags att svenska folket börjar reflektera över sakernas tillstånd.
Skrivet 7 feb 2012 10:01 Nysis (Ej registrerad)
Va, finns det olika klasser?
Skrivet 6 feb 2012 15:06 Al. (Ej registrerad)
Välskrivet och underhållande, hatten av för herr Solstråhle :)
Underbart dessutom med alla dessa borgare här i kommentarerna som gnäller på rätten att kritisera det störda samhälle vi ser idag, för då är man kommunist! ;P
Skrivet 6 feb 2012 12:10 OEAB (Ej registrerad)
Jag mår illa av detta själv tyckande godhet eller simpel analys. Skriven av välmående medborgare som är idag helt utan verklighets förankring i fråga om klass, är det en fråga om mode När idag gällande Sverige har något som jag ville kalla skuldklass c a 500,000 individer säkert från olika backgrund eller klass, jagad av kronofogden och inkasso, och jag hör inte politiker eller journalister tar detta ämne ens som ett samhällskris, eller att det finns faktiskt idag Kapitalister i främsta ledet och även före många till vänster, som uttryckligen använder termen klasskrig. Och det gällande det som händer i Europa, jag undrar hur termen klass skulle fungerar för era inlägg i dagens Grekland, Portugal, Spanien, Italien, och Irland och alla andra länder som sakta men säkert kommer att anmäla sig till bankarnas program av återbetalning eller det som är Financial bank ockupation. Till exempel skatter up 15% lånarna när 15% höjda service kostnader dyrare mat, studie skulder, arbetlösehet och m
Skrivet 5 feb 2012 15:50 Henrik T (Ej registrerad)
Värsta sortens avundsjuka förklädd till marxism. Varför ge sig på de Geer? Han hade ingen kontakt med sin släkt på 30 år, avskyr adeln och allt vad den står för. Hans arv inskränkte sig till 3000 kronor och han hoppade av gymnasiet för att börja på konstfack.
Vad skulle karln göra? Sitta på ett jaktslott och leva i enlighet med sitt ursprung? Hade du blivit nöjdare då?
Nej, man kan inte lättvindigt hoppa mellan klasser, men den andra extremen som du står för - att klassursprunget är ett evigt handikapp - är en minst lika obegåvad, och farlig, position.
Skrivet 5 feb 2012 10:47 hjalmar (Ej registrerad)
jag älskar dig stefan von Solstråhle!
Skrivet 4 feb 2012 13:34 Rödluvan (Ej registrerad)
"Bästa gruppen" har missat en sak att, om inte vänsterfolk brann för att odla morötter skulle en "slipsnisse" som vill knappast "sänka sig" så lågt, dö av svält. Så vem är egentligen en riktig och ambitiös entreprenör när jorden skulle går under?
Att jobba dygnet runt kan vem som helst göra. Frågan är bra åt vem och i vilket syfte. Berika sig själv (själsligt) eller andra (materiellt). Jag väljer det första.
Skulle det handla om intellektuell "Överklass", vilken kännetecknas inte sällan av en enkel klädsel och ödmjuk attityd, då var det någonting att sträva efter.
Bra Stefan! Det är med humör som bästa vapen bekämpar man klass samhället.
Skrivet 4 feb 2012 11:58 Kunskap (Ej registrerad)
Bästa gruppen: Om livet bara går ut på materiel lycka och att så snabbt som möjligt konsumera jordens tillgångar så har du helt rätt. Full fart mot undergången utan eftertanke eller livskvalitet. Det finns viktigare saker i livet än att jobba ihjäl sig utan att få ett tack.
Skrivet 4 feb 2012 09:25 Jernis (Ej registrerad)
Bitande bra, båda tummarna i vädret! :-D
Bara ett klick ifrån Stureplan med Folkpartiets nya klassvalsapp på iPhone! (Snart även på Android.)
Skrivet 3 feb 2012 21:47 Rasmus (Ej registrerad)
Hur tanker enfolkpartist? "Tank om man fick valja klass! Skulle man da valja overklassen som har bast semester, leverlangst och far ha stimulerande arbeten? Eller skulle man valja arbetarklassen som inte lever lika lange, inte alltid har rad med semester, och inte behover anvanda hjarnan under 8 timmar pa jobbet?" Hur tanker en folkpartist?
Skrivet 3 feb 2012 20:04 Bästa gruppen (Ej registrerad)
Om jorden skulle "gå under" och några få människor fanns kvar och det var dags för en nystart. Vilka personer skulle man lita på för att få ordning på samhället igen? En lägret den så kallade "överklassen" i stiliga kläder, bra hälsa, gedigen utbildning, ambitiös, entreprenöranda och vågar ta risker och verkligen jobba dygnet runt för att nå livskvalitet. I andra lägret vänsterfolk som endast vill odla morötter då de är veganer, röka på istället för att dricka vin, klä sig sunkigt och sitta med kepsen på och ta dagen som den kommer och ha attityden att det kan någon annan fixa för jag är minsann ingen slav! Jag vet vilket läger jag skulle satsa på som skulle fixa uppgiften att skapa en framtid....
Skrivet 3 feb 2012 18:35 Fredrik (Ej registrerad)
Underbart skrivet. Humor om klassamhället som den ska vara.
Skrivet 3 feb 2012 18:08 Jernis (Ej registrerad)
Bitande bra, båda tummarna i vädret! :-D
Bara ett klick ifrån Stureplan med Folkpartiets nya klassvalsapp på iPhone! (Snart även på Android.)
Skrivet 3 feb 2012 17:53 Motbonus (Ej registrerad)
Vad i helv är överklass?
Har man ärvt pengar, är man rik kanske, men överklass?????
Den som åstadkommit rikedomen från början, bra jobbat.
Den/de som sedan övertar denna rikedom, hur smart behöver de vara????
JISSES.
Mvh
Skrivet 3 feb 2012 17:18 Jernis (Ej registrerad)
Bitande bra, båda tummarna i vädret! :-D
Bara ett klick ifrån Stureplan med Folkpartiets nya klassvalsapp på iPhone! (Snart även på Android.)
Skrivet 3 feb 2012 17:11 Joel (Ej registrerad)
Så sjukt bra skrivet! Snyggaste kängan till överklassen jag beskådat. Jag skulle gärna ha hängt med dig på din semester till överklassen, men tyvärr har jag fullt upp!
Skrivet 3 feb 2012 16:38 Mange (Ej registrerad)
Svårt att konvertera sig till ett arv kanske? Men jobba till dig förmögenhet kan du nog göra, även om jag tvivlar efter att ha tagit del av din dagislogik..
Skrivet 3 feb 2012 14:40 Edvard (Ej registrerad)
Korkat skrivet. Till stor del anser jag att han har rätt då det ofta (nej, inte alltid) är ambition och målsättning som leder till livskvalitet i slutändan.
Skrivet 3 feb 2012 13:38 ckatt (Ej registrerad)
Din krönika är verkligen kattens pyjamas!
Skrivet 3 feb 2012 12:46 Micke (Ej registrerad)
Bra skrivet Stefan, Gör mig stolt som exil-Sandvikare
Skrivet 3 feb 2012 12:16 Jernis (Ej registrerad)
Bitande bra, båda tummarna i vädret! :-D
Bara ett klick ifrån Stureplan med Folkpartiets nya klassvalsapp på iPhone! (Snart även på Android.)
Skrivet 3 feb 2012 11:17 Jonte (Ej registrerad)
Jag har medvetet valt att inte tillhöra överklassen. Det beror på att jag inte vill framstå att vara alltför korkad.
Skrivet 3 feb 2012 10:53 Mattias (Ej registrerad)
Roligt och välfunnet, som alltid förbannat bra. Vad dina krönikor - och särskilt den här - gör på Nöjet i den här tidningen begriper jag inte.
Skrivet 3 feb 2012 10:35 Larry (Ej registrerad)
Hatten av, Stefan! Så fantastiskt mitt i prick.