Vintersporter hotade Skutskärs ishall kan bli utan is den här säsongen
Sportklubben och Älvkarleby kommun är inte överrens om det nya avtalet.
Relaterat
– Det känns inte som om kommunen prioriterar vinteridrotter, säger Lennart Berg, ordförande i Skutskärs Sportklubb, som framhåller att avtalsförslaget är orimligt.
Han vill att klubben ska få ett år på sig för att kunna anpassa sina kostnader efter förslaget som innebär ett stort ekonomiskt tapp. Klubben håller på att titta på samordningsvinster med Skutskärs bandy för att spara pengar ytterligare.
Hyrt gratis
Sportklubben har under flera års tid fått hyra ishallen gratis. Därtill har de fått ett driftbidrag för skötsel av hallen under vardagskvällar och helger, samt intäkterna från uthyrning av istider. I det nya förslaget får klubben endast gratis hyra för ungdomsverksamhet och vuxenverksamhet mot att föreningen sköter anläggningen. Driftbidraget och hyresintäkterna behåller kommunen.
Lennart Berg, som tog över ordförandeskapet i föreningen nyligen, menar att klubben kommer att gå 300 000 back med det nya avtalet.
Vill hinna anpassa
Det enda han vill är att få tid att anpassa föreningens kostym genom samarbete med andra klubbar och att höja medlemsantalet.
I det svar han fått från Jessica Lindegren, avdelningschef vid kultur- och fritidsförvaltningen, blir det ingen is i ishallen så länge som de inte är överrens eller om de säger nej till avtalet.
– Det ser vi som ett hot mot föreningen. Vi har inte haft någon förhandlingssituation, Det har varit ett krav, säger Berg.
Tillbakavisar
Jessica Lindegren tillbakavisar att det skulle vara ett hot. Hennes ambition är att se till att det blir spolat i ishallen – men först måste en lösning hittas om parterna inte blir överens. Hon håller inte med Berg om att det inte varit en förhandling utan framhåller att parterna träffats och att klubben fick igenom en del förändringar.
– Jag förvarnade ordföranden förra året när vi förhandlade att det skulle bli förändringar i år på grund kommunens försämrade ekonomi, säger Lindegren som betonar att sportklubben varit kraftigt subventionerade
De flesta betalar hyra
Hon framhåller att de flesta föreningar som nyttjar kommunala anläggningar betalar hyra. Till exempel gör ridklubben ett stort ideellt arbete och står för alla driftskostnader och omkostnader.
16 september ska kultur- och fritidsnämnden ta ställning i frågan.




































































Senaste kommentarerna:
Skrivet 12 sep 2010 23:14 4 (Ej registrerad)
Vintersportare (Ej registrerad) skrev: Hur kan man jämnföra ridklubben med ishockey och bandy? Ridklubben får ta in sin hyra för privata hästar, ishockeyn ska betala sina vaktmästare och kommunen ska ta in hyran, är det rättvist? Jessica jämnför med innebandyn, dom behöver inte betala någon vaktmästare eller göra en massa reparationer och åtaganden utan bara betalar en betydligt billigare hyra än ishockeyn. Bandyn har behandlats dåligt och nu är det ishockeyns tur. Nästa sommar får fotbollen sitt .
tänkte bara slänga in en liten mening angående de sista du skrev där, om att fotbollen får sitt nästa sommar, kommer inte hända, är mer troligt då att dom får en konstgräsplan eller fler vanliga planer, känns som kommunhuset gillar att kolla på dålig div 4(!) fotboll istället för fin Allsvensk(!) bandy eller underhållande hockey.......
Skrivet 12 sep 2010 00:35 Medborgare (Ej registrerad)
Keijo Siirtola (Ej registrerad) skrev: Något att fundera på! Det blir många sakfel när man inte vet alla fakta. Det går inte att ställa alla fritidsverksamheter mot varandra, ALLA har olika förutsättningar och har alltid haft det och kommer att alltid att ha det. Vad som gäller är att alla som verkar engagera sig i frågorna kommer fram med sitt verkliga jag och hjälper till i föreningarna och i de politiska partierna för att vi ska nå mot våra mål. Det finns idéer och tankar därute som är värda att förvalta och de måste vi förvalta väl för att Älvkarleby kommun ska blomma ut till det fantastiska vi har möjligheter till, med våra tillgångar. Det går inte att gömma sig bakom signaturer. Vad sägs annars om en "fritidspeng" likt skolpengen för att få ett rättvisare föreningsliv? Kan det vara något för då får alla styra själv över sina intressen? Välkomna med idéer om utformningen!
Tror att det kallas Yttrandefrihet, att kunna säga något och vara anonym. Det är väl ändå inte namnet som är avgörande ? Utan förslaget eller kritiken som är det viktiga.
Och du vet väl också, hur bra Föreningarna är på att lyssna på förslag mm. Där är också allt namnrelaterat. Kommer det inte från rätt person , så bryr man sig inte alls.
Många många vill vara med och påverka, men då måste det finnas en öppenhet i , föreningen eller kommunen. Och här i vår kommun finns tyvärr inte det. Vad gör Föreningarna åt att man tappar deltagare ? Detta har pågått i flera år. Inom alla sporter i skutskär. Många förslag lämnas till kommunen om förslag som handlar om vår ungdom.Och då inte bara dom som sysslar med idrott, Men vad händer? Inget. Tråkigt , håller med om dom som pratar om Elittänket i föreningarna.
Skrivet 11 sep 2010 16:02 Keijo Siirtola (Ej registrerad)
Något att fundera på! Det blir många sakfel när man inte vet alla fakta. Det går inte att ställa alla fritidsverksamheter mot varandra, ALLA har olika förutsättningar och har alltid haft det och kommer att alltid att ha det. Vad som gäller är att alla som verkar engagera sig i frågorna kommer fram med sitt verkliga jag och hjälper till i föreningarna och i de politiska partierna för att vi ska nå mot våra mål. Det finns idéer och tankar därute som är värda att förvalta och de måste vi förvalta väl för att Älvkarleby kommun ska blomma ut till det fantastiska vi har möjligheter till, med våra tillgångar. Det går inte att gömma sig bakom signaturer. Vad sägs annars om en "fritidspeng" likt skolpengen för att få ett rättvisare föreningsliv? Kan det vara något för då får alla styra själv över sina intressen? Välkomna med idéer om utformningen!
Skrivet 11 sep 2010 14:12 e (Ej registrerad)
men varför bli så förvånnade?? först bandyn sen hockeyn, sedan står fotbollen,innebandyn och handbollen på tur att tas bort från denna mysiga kommun.. nä det verkar vara bättre att barn och ungdommar hänger i centrum eller förstör vid rese centrum än att ha ngt vettigt att göra....Äää vi ger alla barn som fyllt 10 buss kort i till Gävle där dom kan dra runt på stan och göra brott, sedan när de blir äldre kan de få åka till Uppsala/Stockholm .. jag blir så less på denna kommun ,jag hoppas att ingen vettig flyttar hit med sina barn....
Skrivet 11 sep 2010 10:04 Ann-Cathrin Larsson FP (Ej registrerad)
Generation x (Ej registrerad) skrev: Vad Ann catrin vil,l är nog att alla i kommun ska bila till Skutskärs ip för att sporta.
Dvs detsamma som när vi vill besöka bibliotek, biograf (folketshus) destriktskötare. mm.mm.-
Kjell
Ïnte kan du väll tro att 250 st barn har tränat ishallen 2008? Räkna igen.
Till BORT MED JANTE
Är det inte oroväckande att årskull på årskull läggs ner? Och varför.
Elitsatsningen tar död på ungarna. Det blir ingen lek längre.
Jag tror Skutskärs sk har goda förutsättningar att bli ett stabilt div 1 lag i framtiden, men då måste klubben sluta se till egenintressen.
Resultatet styr ssk.
Framgångarna kommer tids nog:
Alla vet det här, men det upprepas hela tiden och då funkar det inte hela vägen.
Jag tycker att mycket har missköts i ssk år in och år ut, man har helt enkelt blundat.
Nu går kvasten över Skutskärs ip och våra problem.
Jag tycker att sådant ska uppmärksammans.
(Det råder en konstig kännsla i dessa koridorer)
Nej, det är inte det jag vill. Var läser du in det? Eftersom jag själv bor i Marma så vet jag mycket väl hur det är när allt riktas mot Skutskär. Stödet till fritidsgårdarna tex. Vi ser gärna att biblioteket i Älvkarleby kommer tillbaka och vi har tagit upp att biblioteksbuss ska serva de mindre kommundelarna.
Det hindrar inte att FP driver att IP ska utvecklas ännu mer än vad som sker idag.
Men lägg inte ord i min mun som jag aldrig har sagt eller ens tyckt.
Skrivet 11 sep 2010 01:41 Generation x (Ej registrerad)
Vad Ann catrin vil,l är nog att alla i kommun ska bila till Skutskärs ip för att sporta.
Dvs detsamma som när vi vill besöka bibliotek, biograf (folketshus) destriktskötare. mm.mm.-
Kjell
Ïnte kan du väll tro att 250 st barn har tränat ishallen 2008? Räkna igen.
Till BORT MED JANTE
Är det inte oroväckande att årskull på årskull läggs ner? Och varför.
Elitsatsningen tar död på ungarna. Det blir ingen lek längre.
Jag tror Skutskärs sk har goda förutsättningar att bli ett stabilt div 1 lag i framtiden, men då måste klubben sluta se till egenintressen.
Resultatet styr ssk.
Framgångarna kommer tids nog:
Alla vet det här, men det upprepas hela tiden och då funkar det inte hela vägen.
Jag tycker att mycket har missköts i ssk år in och år ut, man har helt enkelt blundat.
Nu går kvasten över Skutskärs ip och våra problem.
Jag tycker att sådant ska uppmärksammans.
(Det råder en konstig kännsla i dessa koridorer)
Skrivet 10 sep 2010 09:37 Ann-Cathrin Larsson FP (Ej registrerad)
En som överväger att flytta (Ej registrerad) skrev: Ingen satsning på barn i skolan eller att barn skall ha bra förutsättningar för att kunna utöva idrott överhuvudtaget i kommunen. Ännu ett skäl att välja andra alternativ. Ska vi jobba för inflyttning i kommunen eller ska vi jobba för utflyttning?? Finns det något parti som jobbar för att vi skall ha en meningfull tillvaro för våra barn?? Det vill jag i sådana fall rösta på.
Som tur är finns det bra förutsättningar i våra närkommuner dit vi kan flytta annars. Tyvärr måste vi vända denna negativa trend som gör att vi inte har någon framtidstro i Älvkarleby kommun.
Om du tittar runt i de olika partiernas program så ser du att Folkpartiet i olika former lyfter fram just barn och ungdomar. Vi ville göra om Bowlers till allaktivitetshus och nu har vi en annan lokal på gång där vi vill bygga en skatepark och streetbasket plan utanför. Vi vill starta ett ungdomsråd likt det pensionärsråd och handikappråd som redan finns. IP ska utvecklas till att rymma en stor mängd föreningar och sporter och kommunen ska rymma grönområden och parker.
Allt det här kostar pengar men vi är övertygade att detta leder till inflyttning och fler jobb till bla ungdomar. Vi tror inte heller att kommunen ska stå för alla kostnader utan mycket kan göras i samverkan med näringslivet och andra. Vi har en plan för Älvkarleby. Det är en bra början.
Skrivet 9 sep 2010 22:04 BORT MED JANTE (Ej registrerad)
Generation x (Ej registrerad) skrev: Jag tror man har börjat vakna upp i kommunhuset.
Bra Jessica!
Vissa som vistas på IP tror nog att DOM äger hallen själv.
Se vad som sker i knattelag efter knattelag.
Sånt ska inte stödjas med bidrag.
En som vistas på IP (Ej registrerad) skrev: Vad bra att du är nöjd med kommunens insats i ämnet!
Vad tycker du att alla ungdomar som spelar hockey i Skutskär ska ta vägen då? Det finns ju såå mycket annat för ungdomar att göra i Skutskär istället. Hänga i centrum t.ex.
Nej, jag hoppas verkligen att det här går att lösa på något bra sätt annars är det många som blir besviken.
Generation x (Ej registrerad) skrev: Saxat från Skutskärs årsmöte 2009
Årsmöte
Skutskärs Sportklubb höll sitt 49 :e årsmöte på klubblokal "Pucken" onsdagen den 17 juni.
Mötet leddes av Lars Åström.
Verksamhetsberättelsen föredrogs för året vilket innebar att har haft 6 lag med i seriespel dessutom ett flicklag samt skridsko och hockeyskola. Totalt har 250 ungdomar varit aktiv under säsongen.
Hur har Kjell Hillgren fått ihop det här?
Ett 95 lag som fungerar jättebra.
96-97 hadde lagt ner sin verksamhet redan då
98-99 existerade det året, men inte nu.
Damerna spelade det året men inte längre
00 och björnligan funkar bra får man hoppas
Varför ljuga och säga att det varit 250 ungdomar
Hundra st är nog i överkant.
Till den som vistas på ip
Klart att jag vill ha hockeyn kvar i Skutskär, men man får nog städa bort lite av det gamla tänkande
Allt är inte gratis och förgivet.
Vad är det som sker i knattelagen? Idelt arbetande tränare som älskar hockey? Ska det inte stödjas? JAG BLIR SÅ LEDSEN NÄR JAG LÄSER SÅDANA HÄR INSKRÄNKTA BYHÅLE INLÄGG UTAN SUBSTANS.
Skrivet 9 sep 2010 21:56 hockeymorsa (Ej registrerad)
Jag är inte en ekonom men tyckte att jag nyss läste om hur kommunen förbättrat sin ekonomi. Hur kommer det sig då att man fortsätter spara på våra barn? Efter stort tryck från kommuninnevånarna tog man motvilligt tag i Rotskärsskolan.
Nu är bandyplan borta, tennisbanorna är borta, kommunen isar inte vid skolorna längre, nu ska ishallen inte heller isas och så pratar man om vikten av hälsa i skolan och fetman som ökar bland barnen. Jag antar att elpriserna gör att det är kostsamt med ishall men någon slags lösning borde vara intressant för alla kommuninnevånare.
Sluta med dessa inskränkta behov av att tala om för andra att de inte ska tro att de är något. Vi ÄR något alla vi som bor i denna kommun och om vi jobbade tillsammans istället för jantelag så har vi alla förutsättningar att bibehålla och stärka denna kommun som har så många fördelar med närhet till natur, "ishall", affärer, fiske, stall, sporthallar m.m. Och många eldsjälar har jobbat ett antal timmar gratis i ishallen.
Skrivet 9 sep 2010 21:01 En som överväger att flytta (Ej registrerad)
Ingen satsning på barn i skolan eller att barn skall ha bra förutsättningar för att kunna utöva idrott överhuvudtaget i kommunen. Ännu ett skäl att välja andra alternativ. Ska vi jobba för inflyttning i kommunen eller ska vi jobba för utflyttning?? Finns det något parti som jobbar för att vi skall ha en meningfull tillvaro för våra barn?? Det vill jag i sådana fall rösta på.
Som tur är finns det bra förutsättningar i våra närkommuner dit vi kan flytta annars. Tyvärr måste vi vända denna negativa trend som gör att vi inte har någon framtidstro i Älvkarleby kommun.
Skrivet 9 sep 2010 18:54 Kjell (Ej registrerad)
Undertecknad har blivit anklagad för att ljuga angående klubbens verksamhet år 2008 inte 2009. Klubben har i år genomfört sitt 50:e årsmöte den 9 juni.och årsmötet leddes av Göran Carlsson.
Undertecknad citerar till den verksamhetsberättelse som är underlag till årsmöte. Verksamhetsberättelsen utformas efter underlag som kommer från respektive lagledning för de lag som verksam.
Medlemsmartikeln innehåller idag 352 medlemmar som betalat avgiften. Den föredras i styrelsen, av kassören.
Kjell Hillgren
Skrivet 9 sep 2010 17:47 John (Ej registrerad)
Kontaktannons:
Jag är en heltidsarbetande man, med ett hjärta för vintersporter. Jag tillbringar mycket av min tid med barn i föreningslivet. Jag gillar även att botanisera i bilblioteket. Jag är en man att hålla i när det blåser bland tallar.
Jag söker dig kvinna som är rök och spritfri och sitter i kultur och fritidsnämden
Svar till: Min förening saknar kommunalt angagemang
Skrivet 9 sep 2010 14:53 Generation x (Ej registrerad)
Generation x (Ej registrerad) skrev: Jag tror man har börjat vakna upp i kommunhuset.
Bra Jessica!
Vissa som vistas på IP tror nog att DOM äger hallen själv.
Se vad som sker i knattelag efter knattelag.
Sånt ska inte stödjas med bidrag.
En som vistas på IP (Ej registrerad) skrev: Vad bra att du är nöjd med kommunens insats i ämnet!
Vad tycker du att alla ungdomar som spelar hockey i Skutskär ska ta vägen då? Det finns ju såå mycket annat för ungdomar att göra i Skutskär istället. Hänga i centrum t.ex.
Nej, jag hoppas verkligen att det här går att lösa på något bra sätt annars är det många som blir besviken.
Saxat från Skutskärs årsmöte 2009
Årsmöte
Skutskärs Sportklubb höll sitt 49 :e årsmöte på klubblokal "Pucken" onsdagen den 17 juni.
Mötet leddes av Lars Åström.
Verksamhetsberättelsen föredrogs för året vilket innebar att har haft 6 lag med i seriespel dessutom ett flicklag samt skridsko och hockeyskola. Totalt har 250 ungdomar varit aktiv under säsongen.
Hur har Kjell Hillgren fått ihop det här?
Ett 95 lag som fungerar jättebra.
96-97 hadde lagt ner sin verksamhet redan då
98-99 existerade det året, men inte nu.
Damerna spelade det året men inte längre
00 och björnligan funkar bra får man hoppas
Varför ljuga och säga att det varit 250 ungdomar
Hundra st är nog i överkant.
Till den som vistas på ip
Klart att jag vill ha hockeyn kvar i Skutskär, men man får nog städa bort lite av det gamla tänkande
Allt är inte gratis och förgivet.
Skrivet 9 sep 2010 14:19 Leffe (Ej registrerad)
Ett förslag: RULLSKRIDSKOR ! ?¨
Skrivet 9 sep 2010 13:32 En som vistas på IP (Ej registrerad)
Generation x (Ej registrerad) skrev: Jag tror man har börjat vakna upp i kommunhuset.
Bra Jessica!
Vissa som vistas på IP tror nog att DOM äger hallen själv.
Se vad som sker i knattelag efter knattelag.
Sånt ska inte stödjas med bidrag.
Vad bra att du är nöjd med kommunens insats i ämnet!
Vad tycker du att alla ungdomar som spelar hockey i Skutskär ska ta vägen då? Det finns ju såå mycket annat för ungdomar att göra i Skutskär istället. Hänga i centrum t.ex.
Nej, jag hoppas verkligen att det här går att lösa på något bra sätt annars är det många som blir besviken.
Skrivet 9 sep 2010 13:27 IZA (Ej registrerad)
För att få jämlikare fördelning av Skutskärs IP kan kommunen omgående spara ytterligare en anselig summa pengar genom att enbart ha kvar en fotbollsplan.
En fotbollsplan på IP räcker gott och väl då antalet utövare inte hällre där är så många.
Som det nu är har varje lag en egen fotbollsplan.
Skrivet 9 sep 2010 11:47 Vintersportare (Ej registrerad)
Vintersportare (Ej registrerad) skrev: Hur kan man jämnföra ridklubben med ishockey och bandy? Ridklubben får ta in sin hyra för privata hästar, ishockeyn ska betala sina vaktmästare och kommunen ska ta in hyran, är det rättvist? Jessica jämnför med innebandyn, dom behöver inte betala någon vaktmästare eller göra en massa reparationer och åtaganden utan bara betalar en betydligt billigare hyra än ishockeyn. Bandyn har behandlats dåligt och nu är det ishockeyns tur. Nästa sommar får fotbollen sitt .
Inte Puckad (Ej registrerad) skrev: Pssssst du glömmer att ishockeyn har haft kommunal vaktmästare dagtid under alla år.
Jämför hockeyn med ridklubben, vilket jobb lägger dom ner ridklubben 12 mån om året ? Vad hamnar pengarna från Rullsand då ? Redovisas dom ? Man ska inte kasta sten om man sitter i Glashus. Nu liknar avtalen mer och mer hur det ser ut i andra kommuner. Hur har SSK behandlat ÄIK och Gårdskär när dom varit i Ishallen ?
Mycket är orättvist i världen . I hyran för innebandyn, där ingår vaktmästarlönen,liksom städ osv. SSK har i många år haft en Kommunal städare 4 tim varje dag.
Hur var det nu med rättvisan ? Sluta snyfta jobba på att hitta lösningar i stället, samt utövare till verksamheten.
Hur ser avtalen ut i andra kommuner?
Skrivet 9 sep 2010 11:30 Generation x (Ej registrerad)
Jag tror man har börjat vakna upp i kommunhuset.
Bra Jessica!
Vissa som vistas på IP tror nog att DOM äger hallen själv.
Se vad som sker i knattelag efter knattelag.
Sånt ska inte stödjas med bidrag.
Skrivet 9 sep 2010 10:09 Inte Puckad (Ej registrerad)
Vintersportare (Ej registrerad) skrev: Hur kan man jämnföra ridklubben med ishockey och bandy? Ridklubben får ta in sin hyra för privata hästar, ishockeyn ska betala sina vaktmästare och kommunen ska ta in hyran, är det rättvist? Jessica jämnför med innebandyn, dom behöver inte betala någon vaktmästare eller göra en massa reparationer och åtaganden utan bara betalar en betydligt billigare hyra än ishockeyn. Bandyn har behandlats dåligt och nu är det ishockeyns tur. Nästa sommar får fotbollen sitt .
Pssssst du glömmer att ishockeyn har haft kommunal vaktmästare dagtid under alla år.
Jämför hockeyn med ridklubben, vilket jobb lägger dom ner ridklubben 12 mån om året ? Vad hamnar pengarna från Rullsand då ? Redovisas dom ? Man ska inte kasta sten om man sitter i Glashus. Nu liknar avtalen mer och mer hur det ser ut i andra kommuner. Hur har SSK behandlat ÄIK och Gårdskär när dom varit i Ishallen ?
Mycket är orättvist i världen . I hyran för innebandyn, där ingår vaktmästarlönen,liksom städ osv. SSK har i många år haft en Kommunal städare 4 tim varje dag.
Hur var det nu med rättvisan ? Sluta snyfta jobba på att hitta lösningar i stället, samt utövare till verksamheten.
Skrivet 9 sep 2010 08:29 RA (Ej registrerad)
Tänk att så fort skutskärsvinterföreningar får betala för sin verksamhet,som alla andra föreningar i kommun gör,så ska man ut i tidningen o grina ut.
Skrivet 9 sep 2010 07:34 Vintersportare (Ej registrerad)
Hur kan man jämnföra ridklubben med ishockey och bandy? Ridklubben får ta in sin hyra för privata hästar, ishockeyn ska betala sina vaktmästare och kommunen ska ta in hyran, är det rättvist? Jessica jämnför med innebandyn, dom behöver inte betala någon vaktmästare eller göra en massa reparationer och åtaganden utan bara betalar en betydligt billigare hyra än ishockeyn. Bandyn har behandlats dåligt och nu är det ishockeyns tur. Nästa sommar får fotbollen sitt .