”Här är vi säkra”
Mohammad och Halemah lämnade allt bakom sig för att kunna leva som en familj.
Nu bor de på Migrationsverkets ankomstboende i Marma.
– Det här är första gången i livet som vi känner oss säkra, säger Mohammad.
Relaterat
I köket i hyreshuset som ligger mitt emot Marma skola står ett bord och fyra stolar. Gardiner hänger i fönstret. En fruktskål står på bordet. I övrigt är det kalt och avskalat. I lägenheten bor Mohammad och Halemah med barnen Zainah, 6 år, och Hasan, 4 år.
Mohammad kommer från Jerusalem i Palestina och Halemah från Jordaniens huvudstad Amman. De gifte sig 2004 trots att deras familjer varnade dem att det skulle bli problem eftersom de bodde i olika länder.
Efter sju år levde de fortfarande i varsitt land eftersom båda nekades visum av myndigheterna. Barnen som bodde med Halemah i Jordanien räknades inte som jordanier på grund av sin pakistanska pappa och fick inte gå skolan.
– Vi lämnade allt för att kunna leva som en familj. Det här är första gången vi bor ihop, säger Mohammad.
5 december anlände de till Sverige. Efter några dagar hos en kusin i Umeå kom de till Migrationsverkets enhet i Gävle. Strax därefter flyttade de in i Marma. En lättnad för familjen som bott i ett trångt rum i tre dagar.
– Här kan vi städa själva, laga egen mat och stänga dörren om oss. För oss är det här som ett hem.
Mohammad berättar att de blivit väl mottagna i Marma. Vissa de möter på gatan hejar, andra tittar bara.
– De behandlar oss som gäster. Samtidigt som de håller sig på sin kant.
Livet i byn är annorlunda mot storstadslivet som Mohammad och Halemah är vana vid. Det finns inte så mycket att göra och Upptåget går sällan. Två gånger i veckan åker de till Tierp och handlar mat.
– Men vi trivs bra. I Sverige behöver du inte vara rädd för att någon ska skjuta dig. Här behandlas du som en människa.





































































Senaste kommentarerna:
Skrivet 25 jan 2012 18:06 Joakim Sjöstrand (Ej registrerad)
Det finns bara en i det här fältet som med rak rygg kan stå för sina åsikter och det är ACL. Hon skriver ut sitt namn och säger välkommen till alla som vill ha en diskussion eller debatt.
Dock tycker jag att det här är en debatt med en låg nivå. Många griper tag i argument som är fullständigt induktiva och saknar grund och relevans. Jag delar ACL's åsikter fullt ut i den här frågan att solidariteten ska få kosta hur mycket som helst för att kunna göra världen till en bättre plats att leva på. Gränser är bara något vi ritat ut på en karta och existerar egentligen inte.
Den som kommer med deduktiva argument i invandrarfrågan så skall jag revidera min uppfattning.
Skrivet 21 jan 2012 00:00 safari (Ej registrerad)
Till S ja jag har hört den bästa politiker vi har i Sverige tala nämligen Jimmy Åkesson
vad har du att säga till ditt försvar?
Skrivet 16 jan 2012 18:19 s (Ej registrerad)
Pengar finns Realist, det är bara en fråga om prioriteringar hur dom ska användas.
Din rädsla för andra människor kan inte få hindra oss från andra att hjälpa människor i nöd.
Ja, jag lägger vissa summor till välgörenhet.
Hur ofta går du på politiska möten? Har du hört en politiker talat live någon gång?
Skrivet 16 jan 2012 14:11 Realist (Ej registrerad)
s (Ej registrerad) skrev:
Realist och Oskar nu tycker jag att ni är Jäv... barnsliga.
Jag kan sätta 1000 spänn på att aldrig varit på ett politiskt möte eller gjort något ideellt över huvet taget för att samhället ska bli bättre. (möjligen har ni varit idrottsledare för era egna barn)
OM ni är så jäv.. smarta och begåvade så kanske ni kan bli våra nästa politiker, men det är ni alldeles för fega för.
För då måste ni ha egna lösningar och kan inte bara klaga på andra.
Jag gillar långtifrån allt A-C:s alla åsikter men har modet att stå för dom vilket hon ska ha en eloge för.
När det gäller flyktingarna och deras kostnader lägger jag hellre pengar på dom än på många svenskar.
Du S.
Det är bara att anmäla sig och säga att Du vill betala extra!
Det finns enorma hål att fylla.
Men när ord ska övergå till handling kanske Du inte är så intresserad?
Skrivet 16 jan 2012 12:03 Gustaf (Ej registrerad)
s. Du blandar ihop mod med total avsaknad av självkritik. Men, den typen av politiker går det tretton av på ett dussin. Så hon är ju långt ifrån ensam.
Skrivet 15 jan 2012 21:40 s (Ej registrerad)
Realist och Oskar nu tycker jag att ni är Jäv... barnsliga.
Jag kan sätta 1000 spänn på att aldrig varit på ett politiskt möte eller gjort något ideellt över huvet taget för att samhället ska bli bättre. (möjligen har ni varit idrottsledare för era egna barn)
OM ni är så jäv.. smarta och begåvade så kanske ni kan bli våra nästa politiker, men det är ni alldeles för fega för.
För då måste ni ha egna lösningar och kan inte bara klaga på andra.
Jag gillar långtifrån allt A-C:s alla åsikter men har modet att stå för dom vilket hon ska ha en eloge för.
När det gäller flyktingarna och deras kostnader lägger jag hellre pengar på dom än på många svenskar.
Skrivet 15 jan 2012 10:43 Realist (Ej registrerad)
Till Gustav.
Vet Du inte att ordet ödmjuk är bristvara hos politiker??
Skrivet 15 jan 2012 10:08 Gustaf (Ej registrerad)
ACL. Jag tyckte om slutklämmen där. Visst finns det "en del typer av människor som du inte har lust att försörja" Mitt självklara svar är, ja, vissa politiker. Intressant att följa ACL när hon gräver ner sig för varje kommentar hon skriver. Fatta när du har fel !
Skrivet 15 jan 2012 08:51 Realist (Ej registrerad)
AC.
Jag föreslår att Ni tar emot några tusen personer till Din kommun eftersom det genererar stora intäkter efter Ditt sätt att räkna!
Men stäng inte ute de som är Svenskar och som behöver hjälp!
Skrivet 15 jan 2012 08:18 En kostnad som aldrig blev en investering? (Ej registrerad)
Hade den här diskussionen överhuvudtaget kommit upp om läget varit detsamma som på 60-talet. Det strömmade in folk från Sydamerika m.m och jag själv mötte dessa människor inom vårdsektorn hårt arbetandes. Då var invandringen kopplad till arbetsmarknaden och i Sverige spirade framtidstro för kommande generation. Självklart är inställningen till invandringen kopplad till hur Sverige lyckats med de sociala reformerna för sitt eget skattebetalande folk, och i dagsläget kan man väl ändå inte säga att det går strålande. Det går inte att dra in reformer och försämra inom varje sektor utan att människor blir besvikna, förtvivlade eller förbannade, och att då i samma situation välja att lägga stora summor på en invandring man är inkapabel att få fungera skapar självklart reaktioner. Kanske är det också så att man måste se till från vilka länder en invandring sker. Du kan aldrig bortse från kulturella mönster och vad det ger attitydsmässigt. Då menat från både svenskt och utländskt håll.
Skrivet 14 jan 2012 23:10 Ann-Cathrin Larsson (Ej registrerad)
Realist (Ej registrerad) skrev:
Va konstigt att politiker, med alla tillgängliga resurser, inte har en exakt siffra??
Ta den då på miljarden när!
Och sluta dribbla med våra egna som kostar pengar!
Dom måste Vi solidariskt betala för.
Det förstår väl även Du.
Sorgligt att Du och alla andra politiker har "skapat" ett SD p.g.a. att Ni inte vågar vara ärliga
och dessutom inte "vågar" konstatera att de problem som eskalerar i Malmö finns i nästan hela Sverige!
Det här är lite tramsigt tycker jag. Du kan läsa hur mycket som helst om detta och i den länken jag gav dig finns flera hänvisningar till olika rapporter och utredningar. Det är mycket svårt att räkna fram en exakt siffra! Men som jag sagt flera gånger så handlar inte allt om siffror. Det går inte, enligt mig, att sätta ett pris på allt här i livet. Vad får vår solidaritet kosta enligt dig? Din syn på vilka vi ska vara solidariska med delar inte jag och om du tänker ett varv till så tror jag nog att du kommer på en hel del typer av människor som du inte heller har lust att försörja. Svenskar eller ej.
Skrivet 14 jan 2012 21:35 Realist (Ej registrerad)
Va konstigt att politiker, med alla tillgängliga resurser, inte har en exakt siffra??
Ta den då på miljarden när!
Och sluta dribbla med våra egna som kostar pengar!
Dom måste Vi solidariskt betala för.
Det förstår väl även Du.
Sorgligt att Du och alla andra politiker har "skapat" ett SD p.g.a. att Ni inte vågar vara ärliga
och dessutom inte "vågar" konstatera att de problem som eskalerar i Malmö finns i nästan hela Sverige!
Skrivet 14 jan 2012 20:19 Ann-Cathrin Larsson (Ej registrerad)
Realist (Ej registrerad) skrev:
Till Oskar,
Typiskt AC!
Inte en siffra om kostnader!!
Fundera sedan över varför politikerförakt existerar??
Ann-Cathrin Larsson (Ej registrerad) skrev:
1000 tecken räcker inte långt om jag ska ta en riktig debatt här. Varför tror du att jag och andra med mig inte känner respekt för sådana som bara sveper runt med att invandringen kostar "massor" och "enorma summor". Som rycker "nästan en biljon" ur luften, "Sverige har högst kostnad" osv. Källhänvisning till de påståendena skulle vara trevligt att se ibland.
Realist (Ej registrerad) skrev:
AC.
Det behövs väl inte 1000 tecken för att redovisa en slutsumma för kostnaderna för invandringen i Sverige??
Att man i Ditt tycke "sveper runt" beror ju just på att Ni inte vågar redovisa en någorlunda exakt kostnad!!
Ni tar ju inte alls Ert ansvar??
Skulle Svenska folket få en korrekt redovisning i den här frågan skulle det bli "generalstrejk" omgående!
Fega politiker som dessutom tror att vanliga medborgare inte kan räkna eller beräkna intäkter och kostnader!!!
Men snälla du,,det finns ingen exakt siffra! Låste du inte hela artikeln jag hänvisade till? Det kan du inte ha gjort för då hade du sett hur otroligt svårt det är att räkna fram kostnaderna och intäkterna. Men du verkar ju kunna räkna ut det så kom igen,,låt oss veta!
Det finns en parameter som inte kommer fram i dessa kommentarer som måste betraktas som främlingsfientliga, och det är solidariteten med andra människor som lever under mycket svåra förhållanden. Att ha en invandring och ta emot flyktingar berikar vårt samhälle på ett sätt som inte kan räknas fram som en slutlig siffra. Vad ska vi göra med landets kostsamma narkomaner? Den etniske svensk som aldrig bidragit till välfärden, vad gör vi med honom? Ska rökare betala sin sjukvård själv?
Vårt samhälle måste bottna i humanism och solidaritet enligt mitt sätt att se och vi har råd att sträcka ut en hand till drabbad broder och syster.
Skrivet 14 jan 2012 20:00 Ann-Cathrin Larsson (Ej registrerad)
Oskar (Ej registrerad) skrev:
A-C: du bad om källhänvisningar och du fick dom. Du bad om siffror och du fick dom. Men inget verkar kunna rubba din bergsäkra tro på att du har rätt. Allt ska bortförklaras, inget stämmer egentligen med verkligheten, inga kostnader är orimliga. Avslutar med ett citat från dagens AB som kanske kan väcka till LITE eftertanke om det vettiga att lägga 1 biljon kronor på invandring: "De ständiga sparkraven i landstinget har gjort att chef efter chef har slutat - antingen frivilligt eller påtvingat - när de inte längre vill eller kan skära ned mer."
Skojar du? Det var ju jag som gav länken till en av många sidor där man kan få en hum om siffror. Du har inte presenterat någon källhänvisning vad jag kan se och du har fortfarande inte berättat om hur du kom fram till biljonen.
Vad har den meningen med invandringen att göra? Menar du att antingen läggs pengar på vården eller på invandring? Varför är det bara jag som anklagas för att vara bergsäker jämnt och ständigt? De som debatterar med mig ger sig inte många tum direkt och då beror de på att ni har rätt och jag har fel. Jojo,,försök att vara lite självkritiska någon gång
Skrivet 14 jan 2012 15:01 Realist (Ej registrerad)
Realist (Ej registrerad) skrev:
Till Oskar,
Typiskt AC!
Inte en siffra om kostnader!!
Fundera sedan över varför politikerförakt existerar??
Ann-Cathrin Larsson (Ej registrerad) skrev:
1000 tecken räcker inte långt om jag ska ta en riktig debatt här. Varför tror du att jag och andra med mig inte känner respekt för sådana som bara sveper runt med att invandringen kostar "massor" och "enorma summor". Som rycker "nästan en biljon" ur luften, "Sverige har högst kostnad" osv. Källhänvisning till de påståendena skulle vara trevligt att se ibland.
AC.
Det behövs väl inte 1000 tecken för att redovisa en slutsumma för kostnaderna för invandringen i Sverige??
Att man i Ditt tycke "sveper runt" beror ju just på att Ni inte vågar redovisa en någorlunda exakt kostnad!!
Ni tar ju inte alls Ert ansvar??
Skulle Svenska folket få en korrekt redovisning i den här frågan skulle det bli "generalstrejk" omgående!
Fega politiker som dessutom tror att vanliga medborgare inte kan räkna eller beräkna intäkter och kostnader!!!
Skrivet 14 jan 2012 14:42 Oskar (Ej registrerad)
A-C: du bad om källhänvisningar och du fick dom. Du bad om siffror och du fick dom. Men inget verkar kunna rubba din bergsäkra tro på att du har rätt. Allt ska bortförklaras, inget stämmer egentligen med verkligheten, inga kostnader är orimliga. Avslutar med ett citat från dagens AB som kanske kan väcka till LITE eftertanke om det vettiga att lägga 1 biljon kronor på invandring: "De ständiga sparkraven i landstinget har gjort att chef efter chef har slutat - antingen frivilligt eller påtvingat - när de inte längre vill eller kan skära ned mer."
Skrivet 14 jan 2012 12:30 Ann-Cathrin Larsson (Ej registrerad)
Oskar (Ej registrerad) skrev:
Jag kan hänvisa till samma artikel som du själv hänvisar till : Enligt prof i nationalekonomi Jan Ekberg var nettokostnaderna i de offentliga finanserna för invandringen år 2006 mellan 40 och 60 miljarder kronor, eller mellan 1,5 och 2,0 procent av BNP. Eftersom ca 50% fler fick uppehållstillstånd förra året jämfört med 2005 (källa:Migrationsverkets sajt) så kan man anta att kostnaden också ökat 50%. Förmodligen har kostnaden ökat mer än så beroende på att invandringen ökat från länder som tillhör jordens mest efterblivna. Kan också tillägga att det EU-land som har flest egna företagare är Grekland. Massor av företagare leder alltså inte automatiskt till välstånd.
"Att enbart se till Jan Ekbergs rapport, eller andra uträkningar som inte tar ett helhetsgrepp, blir alltså fel." Ekbergs rapport har kritiserats av flera forskare och det framgår också av artikeln.Där ser man också tydligt att en lägre andel sysselsatta invandrare är den springande punkten och att bara en liten höjning av den andelen skulle leda till ett plus i statskassan.
Du utrycker dig på ett respektlöst sätt när du talar om "efterblivna" länder. Sverige ligger inte i topp precis när det gäller eftergymnasial utbildning och vi är på väg att springas förbi av ett stort antal länder som vi historiskt har sett ner på.
Grekland är ett dåligt exempel eftersom deras ekonomiska kris handlar om stora skulder, dåligt skötta statsfinanser och låg pensionsålder för att ta några exempel.
Skrivet 14 jan 2012 12:04 Ann-Cathrin Larsson (Ej registrerad)
Realist (Ej registrerad) skrev:
Till Oskar,
Typiskt AC!
Inte en siffra om kostnader!!
Fundera sedan över varför politikerförakt existerar??
1000 tecken räcker inte långt om jag ska ta en riktig debatt här. Varför tror du att jag och andra med mig inte känner respekt för sådana som bara sveper runt med att invandringen kostar "massor" och "enorma summor". Som rycker "nästan en biljon" ur luften, "Sverige har högst kostnad" osv. Källhänvisning till de påståendena skulle vara trevligt att se ibland.
Skrivet 14 jan 2012 11:12 Oskar (Ej registrerad)
Jag kan hänvisa till samma artikel som du själv hänvisar till : Enligt prof i nationalekonomi Jan Ekberg var nettokostnaderna i de offentliga finanserna för invandringen år 2006 mellan 40 och 60 miljarder kronor, eller mellan 1,5 och 2,0 procent av BNP. Eftersom ca 50% fler fick uppehållstillstånd förra året jämfört med 2005 (källa:Migrationsverkets sajt) så kan man anta att kostnaden också ökat 50%. Förmodligen har kostnaden ökat mer än så beroende på att invandringen ökat från länder som tillhör jordens mest efterblivna. Kan också tillägga att det EU-land som har flest egna företagare är Grekland. Massor av företagare leder alltså inte automatiskt till välstånd.
Skrivet 14 jan 2012 09:55 Realist (Ej registrerad)
Till Oskar,
Typiskt AC!
Inte en siffra om kostnader!!
Fundera sedan över varför politikerförakt existerar??
Skrivet 13 jan 2012 21:47 Ann-Cathrin Larsson (Ej registrerad)
Oskar (Ej registrerad) skrev:
AC: om du har så bra koll på ekonomin så kanske du kan redovisa lite siffror om intäkterna du pratar om ? Sverige har världens dyraste och mest eftergivna flykting- och utlänningspolitik. Finns det verkligen någon som kan tycka att det har gjort landet bättre ?
Det finns mycket material att ta del av och en artikel som belyser frågan ganska brett är denna: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/gront-ljus-till-ullenhag-om-invandringsmyt_6739593.svd
Där talas en del om den ökade handeln med de länder som folk har invandrat från. Det talas också om att invandrare i högre grad än svenskar startar företag och att de sysselsätter 200 000 människor.En person som på ett mycket underhållande sätt beskriver nyttan av invandring är Anders Johnson och jag har hört honom ett par gånger. Här är en länk till en fantastisk föreläsning: http://www.youtube.com/watch?v=YgapMl907Ps
Vilka uppgifter kan du hänvisa till som styrker det du påstår?
Skrivet 13 jan 2012 15:35 Oskar (Ej registrerad)
AC: om du har så bra koll på ekonomin så kanske du kan redovisa lite siffror om intäkterna du pratar om ? Sverige har världens dyraste och mest eftergivna flykting- och utlänningspolitik. Finns det verkligen någon som kan tycka att det har gjort landet bättre ?
Skrivet 13 jan 2012 14:27 Ann-Cathrin Larsson (Ej registrerad)
Oskar (Ej registrerad) skrev:
Arg skattebetalare: det är så här det prioriteras idag. Det gör detsamma om du har betalat skatt hela livet, du kommer ändå att få mindre hjälp och lägre ersättning än vilken nyanländ "flykting" som helst, Sverige har inte längre råd att stötta sina egna. Inte så underligt eftersom invandringen kostat oss närmare 1 biljon de senaste 10 åren.
Ann-Cathrin Larsson (Ej registrerad) skrev:
Den biljonen vill jag se källhänvisning till. Det är så tröttsamt att läsa kommentarer om hur stat och kommun prioriterar fel, när det inte är med sanningen överensstämmande. Flyktingmottagande kostar, det är inget snack om det, men vill vi leva i ett samhälle där solidariteten helt saknas? Var skulle Sverige befinna sig utan alla som arbetar inom vården och som inte är etniskt svenska? Hur mycket" tjänar" vi på att ta emot färdigutbildade människor och hur mycket av vårt välstånd är uppbyggt av finnar, italienare och greker på 60-talet? Vi slapp få vårt land sönderbombat under andra världskriget och se en stor del av den manliga befolkningen dödas. Vi kunde lungt bygga vårt välstånd medan andra länder fick lägga kraft och pengar på att bygga upp sitt land igen med hjälp av kvinnor och pojkar.
Vi är bortskämda och ingen vill nog byta med någon flykting från något land.
John (Ej registrerad) skrev:
För det första AC så gäller oftas inte invandranas/flyktingarnas yrkesbevis i Svergie.
Den arbetskraft invandring som regeringen och du vurmar för kommer inom kort göra mig och många fler i min branch arbetslösa. (Byggnadsarbete) Men det är väll bra för knösarna som redan sitter på tjocka plånböcker, att få jobbet gjort mycket billigare av en från baltikum.
Tror du att de högutbildade som arbetar i Sverige har skaffat sin utbildning här? De har validerat sin utbildning och därefter kunnat börja arbeta och betala skatt till vår gemensamma välfärd. Många är egna företagare, och då talar jag inte om korvmojjar och pizzerior. Inte för att det är något fel att driva en mojj utan för att vidga tänket runt invandrare och företagande.
Det är du och inte jag som talar om byggarbetare. Regeringen har gjort det enklare för högavlönade svenska byggjobbare att stå sig i konkurrensen genom ROT-avdraget. Och vilka knösar menar du egentligen? Hur gör du när du letar hantverkare och bilverkstad? Tar första bästa utan att tänka på priset? Eller du kanske gör som en massa andra svenskar, byter tjänst med en kompis och därmed inte betalar en spänn.
Skrivet 13 jan 2012 14:18 Ann-Cathrin Larsson (Ej registrerad)
Oskar (Ej registrerad) skrev:
Ann-Cathrin: Du drömmer dig tillbaks till 60-talet men verkligheten ser inte ut så längre. Idag är det omöjligt att få ett jobb utan minst 12 års skolgång. Samtidigt strömmar det in folk från jordens mest efterblivna länder. 60% av somalierna har inte gått ur grundskolan, 70% av de vuxna i Rosengård saknar arbete och måste försörjas, sjukvården i Malmö får in kostsamma skottskadade varje vecka, för 10 år sen nästan aldrig, och hände det så var det jaktolycka och liknande, numera handlar det om gangsteruppgörelser på öppen gata. Lägger man ihop alla kostnader så blir det oerhörda summor. Tyvärr är ju myndigheterna belagda med förbud att öppet redovisa siffrorna, vilket i sig indikerar att den är så skrämmande hög att svenskarna inte tål sanningen, men bara lönerna för de 5000 anställda på Migrationsverket torde ligga på ca 1,5 miljarder per år. Du pratar om solidaritet men du har inget att säga om "Arg skattebetalare"s exsambos svåra situation.
Jag är väl medveten om att verkligheten har förändrats på 50 år, men utan det som skedde på 60-talet hade vi inte varit där vi är idag.
Vad grundar du dina påståenden på? På migrationsverkets sida kan man läsa "Till och med juni i år har 43 800 personer invandrat till Sverige. Samtidigt har 23 855 utvandrat vilket ger en nettoinvandring på 19 945 personer, ungefär samma som under motsvarande tidsperiod under fjolåret." Det finns väldigt mycket att läsa där om man är intresserad av fakta. Du talar om kostnader och inte om intäkter vilket är ett stort misstag.
Att jag inte kommenterar exsambons situation innebär inte att jag inte tycker något. Till skillnad från många andra så ställer jag inte en människas olycka mot en annans.
Skrivet 13 jan 2012 13:09 John (Ej registrerad)
Oskar (Ej registrerad) skrev:
Arg skattebetalare: det är så här det prioriteras idag. Det gör detsamma om du har betalat skatt hela livet, du kommer ändå att få mindre hjälp och lägre ersättning än vilken nyanländ "flykting" som helst, Sverige har inte längre råd att stötta sina egna. Inte så underligt eftersom invandringen kostat oss närmare 1 biljon de senaste 10 åren.
Ann-Cathrin Larsson (Ej registrerad) skrev:
Den biljonen vill jag se källhänvisning till. Det är så tröttsamt att läsa kommentarer om hur stat och kommun prioriterar fel, när det inte är med sanningen överensstämmande. Flyktingmottagande kostar, det är inget snack om det, men vill vi leva i ett samhälle där solidariteten helt saknas? Var skulle Sverige befinna sig utan alla som arbetar inom vården och som inte är etniskt svenska? Hur mycket" tjänar" vi på att ta emot färdigutbildade människor och hur mycket av vårt välstånd är uppbyggt av finnar, italienare och greker på 60-talet? Vi slapp få vårt land sönderbombat under andra världskriget och se en stor del av den manliga befolkningen dödas. Vi kunde lungt bygga vårt välstånd medan andra länder fick lägga kraft och pengar på att bygga upp sitt land igen med hjälp av kvinnor och pojkar.
Vi är bortskämda och ingen vill nog byta med någon flykting från något land.
För det första AC så gäller oftas inte invandranas/flyktingarnas yrkesbevis i Svergie.
Den arbetskraft invandring som regeringen och du vurmar för kommer inom kort göra mig och många fler i min branch arbetslösa. (Byggnadsarbete) Men det är väll bra för knösarna som redan sitter på tjocka plånböcker, att få jobbet gjort mycket billigare av en från baltikum.
Skrivet 13 jan 2012 11:13 Oskar (Ej registrerad)
Ann-Cathrin: Du drömmer dig tillbaks till 60-talet men verkligheten ser inte ut så längre. Idag är det omöjligt att få ett jobb utan minst 12 års skolgång. Samtidigt strömmar det in folk från jordens mest efterblivna länder. 60% av somalierna har inte gått ur grundskolan, 70% av de vuxna i Rosengård saknar arbete och måste försörjas, sjukvården i Malmö får in kostsamma skottskadade varje vecka, för 10 år sen nästan aldrig, och hände det så var det jaktolycka och liknande, numera handlar det om gangsteruppgörelser på öppen gata. Lägger man ihop alla kostnader så blir det oerhörda summor. Tyvärr är ju myndigheterna belagda med förbud att öppet redovisa siffrorna, vilket i sig indikerar att den är så skrämmande hög att svenskarna inte tål sanningen, men bara lönerna för de 5000 anställda på Migrationsverket torde ligga på ca 1,5 miljarder per år. Du pratar om solidaritet men du har inget att säga om "Arg skattebetalare"s exsambos svåra situation.
Skrivet 13 jan 2012 09:54 Ann-Cathrin Larsson (Ej registrerad)
Oskar (Ej registrerad) skrev:
Arg skattebetalare: det är så här det prioriteras idag. Det gör detsamma om du har betalat skatt hela livet, du kommer ändå att få mindre hjälp och lägre ersättning än vilken nyanländ "flykting" som helst, Sverige har inte längre råd att stötta sina egna. Inte så underligt eftersom invandringen kostat oss närmare 1 biljon de senaste 10 åren.
Den biljonen vill jag se källhänvisning till. Det är så tröttsamt att läsa kommentarer om hur stat och kommun prioriterar fel, när det inte är med sanningen överensstämmande. Flyktingmottagande kostar, det är inget snack om det, men vill vi leva i ett samhälle där solidariteten helt saknas? Var skulle Sverige befinna sig utan alla som arbetar inom vården och som inte är etniskt svenska? Hur mycket" tjänar" vi på att ta emot färdigutbildade människor och hur mycket av vårt välstånd är uppbyggt av finnar, italienare och greker på 60-talet? Vi slapp få vårt land sönderbombat under andra världskriget och se en stor del av den manliga befolkningen dödas. Vi kunde lungt bygga vårt välstånd medan andra länder fick lägga kraft och pengar på att bygga upp sitt land igen med hjälp av kvinnor och pojkar.
Vi är bortskämda och ingen vill nog byta med någon flykting från något land.
Skrivet 13 jan 2012 08:50 Oskar (Ej registrerad)
Arg skattebetalare: det är så här det prioriteras idag. Det gör detsamma om du har betalat skatt hela livet, du kommer ändå att få mindre hjälp och lägre ersättning än vilken nyanländ "flykting" som helst, Sverige har inte längre råd att stötta sina egna. Inte så underligt eftersom invandringen kostat oss närmare 1 biljon de senaste 10 åren.
Skrivet 12 jan 2012 15:16 arg skattebetalare (Ej registrerad)
Varför får inte alla plats? Min fd sambo är hemlös sedan 3 år tillbaka efter en stroke och därefter utförsäkrad från FK. Får ingen hjälp av soss utan de säger att han får själv ta ansvar för sitt handikapp och bo hos kompisar"tills vidare" Tillsvidare blev 3 år oktober 2011.Utan inkomst ingen bostad och sosslägenheter finns inte längre.Han kan ej flytta in hos mig igen och skriva sig här för då blir min ekonomi kras och min nya sambo tokig.Detta är barnens pappa med avlidna föräldrar.Hur ska han klara sig?Måste psykvården kopplas in innan det händer något eller kanske Fonus till slut?
Kan man inte tvinga de politiker som säger att"hemlöshet" inte finns i denna stad?
Jag och barnen är i ständig oro och jag har själv fått dålig hälsa av detta med vad ska hända barnen pappa och barnen mår dåligt av att de aldrig kan träffa sn far annat än på Mc Donalds? Han har aldrig missbrukat eller ens rökt en cigarett men blev arbetslös och sjuk
Snälla svara mig på vad man får hjälp?i