SD-politiker dröjde med skadestånd efter misshandel Betalade en vecka innan hon lanserades som kandidat till Europaparlamentet
Relaterat
– Det hade inget med EU-valet att göra, det var en ren slump, säger Erixon
Louise Erixon var 16 år när hon 2005 misshandlade en flicka i Stadsparken i Sandviken. Hon knuffade omkull henne, slog henne i huvudet och bet henne i kinden.
Hon dömdes för misshandel och att betala 7 000 kronor i skadestånd till brottsoffret. Men hon var utan jobb och meddelade skriftligt att hon inte hade råd att betala. Brottsoffermyndigheten lade då ut pengar så att brottsoffret fick sina pengar. Sedan dessa har myndigheten försökt få Erixon att betala av skulden.
Av med skulden
Från början gjordes en avbetalningsplan där Erixon skulle betala 1 000 kronor i månaden och bli av med skulden på ett halvår. Det gjorde hon inte. Då gick brottsoffermyndigheten med på en långsammare avbetalning, 100 kronor i månaden. Det gick inte heller helt smärtfritt. Erixon betalade ofta först efter påminnelser.
”En ren slump”
Men 5 december i fjol betalades hela den återstående skulden på 4 200 kronor in. En vecka senare lanserade partiet Erixon som 14:e namn på valsedeln till EU-parlamenten.
– Att jag betalade just då beror på att jag hade fått jobb under hösten. Det var en ren slump att det sammanträffade med lanseringen på EU-listan, säger Erixon i dag.
Ditt parti vill ju stärka stödet till brottsoffer, och införa hårdare tag mot ungdomsbrottslingar. Tyckte du inte att det var viktigt att du själv gjorde rätt för dig?
– Jo, absolut, men jag hade helt enkelt inte råd. Det är inte enkelt för en tonåring utan inkomster att betala så mycket pengar. Dessutom betalade jag ju av på skulden regelbundet.
Inte aktiv då
Hon poängterar dessutom att hon inte var politiskt aktiv när brottet begick.
– Jag var 16 år, jag tror att väldigt många har gjort dumheter i den åldern, säger hon.
Louise Erixon är också ordförande i partiets ungdomsförbund i Gävleborg och sitter i styrelsen för rikspartiets ungdomsförbund.
























































Senaste kommentarerna:
Skrivet 7 okt 2010 07:40 En örfil (Ej registrerad)
BZ (Ej registrerad) skrev: Roger Hedlund, ordföranden för SD i Gävle, är ju också dömd för misshandel. Det finns ett mönster, helt klart.
Det var nog ett allmänt tumult, där Roger måste försvara sig och eftersom han är sverigedemokrat så blev han anmäld för misshandel.
Skrivet 7 okt 2010 07:31 Sluta ta upp gammalt. (Ej registrerad)
Hur många 16-åringar har 7000, så det är väl inte konstigt att de dröjde med betalningen. Hon har ändå betalat tillslut.
Skrivet 22 sep 2010 06:59 Olle (Ej registrerad)
Eller som moderatpolitikern som mordhotade en journalist eller miljöpartisten i stockholm som dömdes för sexövergrepp mot en 14-årig pojke för ett antal år sedan. Och så vidare.
Skrivet 22 sep 2010 04:19 Lyssna inte bara på vad folk säger, kolla vad de gör med... (Ej registrerad)
Men sluta gnälla på flickan! Hon säger ju att hon inte hade råd! För hon som fick stryk ska väl inte få rätt för sig för lila fröken Louise hade inte 100kr/månaden att kunna beta enligt avbetalningsplanen. Och sen att det tog henne 3 år är väl väldigt onödigt att ta upp! För SD vill ju inte att man ska vara tvungen att söka ny asyl varje år, eller är det något jag har missat? För om det vore så och Louise varit från Finland så skulle hon ju utvisas då hon inte följt våra lagar. Och det vore ju befängt att någon SDare skulle vilja kasta ut någon!
Eller?
Skrivet 25 maj 2009 20:11 Niklas Lindgren (Ej registrerad)
Jaha, så hon är inte felfri och media frossar som vanligt i att de hittat något negativt att skriva om sd.
Men vad har det med EU-parlamentet att göra? Jag vill rösta in någon som på plats kommer att rösta som jag själv hade gjort om jag varit där. Då är det kandidatens åsikter, inte hennes tidigare vandel, som är det viktiga.
Tufft av en ung kvinna att ta en framträdande plats för sd. Stå på dig, Louise!
Skrivet 13 maj 2009 19:13 Anders (Ej registrerad)
Ja smutskasta SD ni, men in i riksdagen kommer dom likt förbaskat. hahahaha!
Måste kännas surt för en gråsosse, jag förstår det.
Svar:
smutskastning? de två ledande personerna inom SD i Gävle är båda dömda för misshandel... vilket annat parti har det så, och skulle lägga så stort "ansvar" på de som inte kan skilja på rätt och fel?
Skrivet 13 maj 2009 18:11 John (Ej registrerad)
Okej, sa hon drojde med betalningen, men har nu betalat skadestandet... finns det nagot mer att diskutera egentligen? Har har vi ett solklart exempel pa smutskastning av SD-politiker i sann PK-anda. Har hon betalat sa har hon betalat, men oj en vecka innan hon blev kandidat maste saklart ha nagot att gora med saken... jo tjena, har kan vi snacka om fantasier.
Skrivet 12 maj 2009 18:30 Fundersam. (Ej registrerad)
vad jag kan utläsa av detta är att denna unga dam är någt förvirrad och att sätta en sådan person i EU vore katastrofalt för SD eller är det en sådan före byggande politik man vill bedriva.
Skrivet 12 maj 2009 18:23 sandra (Ej registrerad)
Kort och gott hon borde få avgå om det nu finns någon supstans i detta part.
Skrivet 12 maj 2009 14:49 Ann-Cathrin (Ej registrerad)
Ja det var intressant läsning Josef. Men det är väl som vanligt: Det är skillnad på olika.
Till Björn Strul kan jag bara säga att självfallet skulle inte sandvikaren sagt så om det var någon honom närstående som blivit utsatt. Det handlar hela tiden om "någon annan" och denne andre har oftast mörk hy och ett konstigt namn.
Skrivet 12 maj 2009 10:29 Josef (Ej registrerad)
Lite straffarbete för Loiuse kanske? Ur Sd:s idédokument om kriminalpolitik:
"Skadestånd på grund av brott ska självmant och i samma ordning som böter inkrävas av staten. Den som inte betalar det skadestånd som han ådöms på grund av brott ska kunna få skadeståndet omvandlat till straffarbete, för att där få möjlighet att arbeta ihop skadeståndet."
Se: http://www.sverigedemokraterna.net/asikt_hp.php?action=fullnews&id=238
Skrivet 12 maj 2009 10:22 BL (Ej registrerad)
Ja frågan är om det inte kommer en smäll till för Louise inom kort. Hon är ju också en av de misstänkta för stölden av ett stycke journalistisk utrustning på den finlandsfärja nyligen där halva SD satt och sjöng vit-makt musik...känns som ytterligare en trovärdig SD politiker...undrar förresten om svensk vit-makt musik går hem i Europa ?
Skrivet 12 maj 2009 09:34 Andy-Pandy (Ej registrerad)
Till alla er som tycker att det är fel att skriva om/hänga ut denna tjej och hennes partitillhörighet medan ni hänvisar till andra politiker som varit inblandad i någon skandal. Hur fick ni reda på att de andra politikerna gjort något fel? Jo, genom media. Precis samma som i det här fallet. Bara för att man är SD-politiker och blir negativt omskriven i media betyder inte det att man är utsatt för mediaförföljelse. Jag tror SD och dess sympatisörer upfattar sig själva som ett större hot mot de etablerade partierna än de egentligen är.
Skrivet 12 maj 2009 08:58 För ett varmare och mer humant samhälle. (Ej registrerad)
Vi ska aldrig godkänna våld med anledningen att det hände för längesedan, stora som små. Det betyder att SD tycker våldtäkter och sexuellt utnyttjande av mindreåriga inte är så farligt om det hände för längesedan. Nej så klart att detta skall granskas.
Och snälla SD,om Cecilia Stegö Chilò blev tvungen att avgå för obetald TV-avgift så kan man ju tycka att våldsbrott borde skapa en liten större debatt.
Skrivet 12 maj 2009 06:50 Björn Strul (Ej registrerad)
Till sandvikare: "Stå på dig tjejen, ni behövs i dagens politik"
Hade du sagt så om hon misshandlat din dotter?
Skrivet 12 maj 2009 06:46 Murq (Ej registrerad)
"Här ser vi hur mönstret avtecknar sig i all sin mörkaste gestalt. Artiklar ligger och väntar på publicering på redaktionerna."
Konspirationsteoretiker förnekar sig inte. Det är pk hit och pk dit. Om det nu är en konspiration, hade det inte varit mer lämpligt att ha artikeln innan hon betalat av skadeståndet? Det hade väl varit ännu mer pinsamt? För det kan ju givetvis inte vara så att tidningen ganska nyligen fick nys om att hon betalat skulden? Om det är något som känns uträknat så är det snarare att hon betalat in det precis innan lanseringen till EU-parlamenstvalet. Till skillnad från dig så kan jag dock ta med i beräkningen att det är en slump.
Skrivet 12 maj 2009 06:41 Murq (Ej registrerad)
"Men hon var ju bara 16 år när det hände, ett barn alltså."
Och? Är man 16 år är man stor nog att veta att misshandel är fel. SD själva gillar ju hårdare tag mot brottslingar. Hur bra rimmar det med att ha brottslingar i sitt parti? Eller gäller de hårdare straffen enbart brottslingar med viss hårfärg?
Skrivet 12 maj 2009 01:09 Danne-026- (Ej registrerad)
Jag håller med micke om det att han hoppas att många kommer att rösta på henne, för det hoppas verkligen jag...
Tycker det är trökigt att folk alltid ska gå tillbaka i tiden och kolla upp vad anda har gjort för misstag förr, för det var ju längesedan detta hände, alla gör vi våra misstag..
Och sen att det skall skrivas om en sak som hände för länge sedan kan jag väl bara anta att det är för att det är Sd det gäller..Tror inte heller att det är själva skadestånds grejen utan missandeln som folk vill ska komma fram..
Nä, jag kommer klart rösta på henne och sd iallafal:)
Skrivet 11 maj 2009 22:39 Läs böcker (Ej registrerad)
Nyttig och balanserad läsning för er som i vanliga fall läser den tillrättalagda "sanningen" om Sverigedemokraterna är Pontus Mattssons bok - Sverigedemokraterna in på bara skinnet.
Skrivet 11 maj 2009 21:55 Bort med sånt folk (Ej registrerad)
När man läser vissa inlägg här, låter det som att det är helt okey att misshandla andra människor. Det är ju helt sjukt! Och den ska sitta som kandidat. Bevare mej väl! Hua, man blir mörkrädd!
Svar:
Men hon var ju bara 16 år när det hände, ett barn alltså. Sen är det ju klart att hon skulle ha betalat in skadeståndet så fort hon kunde.
Skrivet 11 maj 2009 21:48 sandvikare (Ej registrerad)
Håller helt med ovanstående. Vilket rabalder. Tycker våra mer kända partier också har svårt att skilja på grogg och bilkörning, tobleroneaffärer samt knivattacker m m.
Stå på dig tjejen, ni behövs i dagens politik.
Skrivet 11 maj 2009 21:43 Röd tråd (Ej registrerad)
Följ rapporteringarna om Sverigedemokraterna och ni finner en röd tråd över tiden.
När etablissemanget finner ett hot mot oligopolet, skickas pk journalister ut till försvar för "demokratin".
Här ser vi hur mönstret avtecknar sig i all sin mörkaste gestalt. Artiklar ligger och väntar på publicering på redaktionerna. Reaktionerna låter inte vänta på sig när den gråa massa av medborgare som inte kan eller vill våga tänka själv, låter sig förledas av denna typ av artiklar. Så klart denna artikel får avsedd effekt med denna typ av läsare, det skadar både parti och sårar den person som blir utsatt för detta genomskinliga påhopp.
Rannsaka er själva och omgivningen er bekantskaps krets, är den obefläckad, befläckad med kriminella eller är ni ovetande om era vänners görande i går, i dag eller i en morgondag som ingen kan sia om.
När är någon fri från sin historia, för er låter det som aldrig, ta då en titt i spegeln och vad ni ser är en kriminell osympatisk ogin intolerant människa.
Skrivet 11 maj 2009 19:14 micke (Ej registrerad)
Vad fan Har Kalmar med det här att göra ? Det handlar väl om en klåpare i Sd som en grupp mindre begåvade individer kommer att rösta på. Jag hoppas personligen att många kommer att rösta på henne! För ju fler tomtar som kommer in i Eu parlamentet dessto bättre. Det kanske får upp ögonen på Svenska folket att vi inte har något att göra i den odemokratiska unionen.
Svar:
Jaha så i grupp är jag alltså mindre begåvad om jag röstar på SD än om jag röstar på något annat parti. Intressant att det var så enkelt med ett IO-test eller är du också en tomte?
Skrivet 11 maj 2009 18:58 Namyn (Ej registrerad)
Typiskt SD-folk att skylla ifrån sig och framställa sig som förföljda av media.
Läs Sverigedemokraternas historia så ser ni att detta parti misshandlat massor med människor och man trodde nog att dom slutat med detta men rötterna sitter nog väldigt hårt kvar i BSS-Bevara Sverige Svenskt och dom andra bruna grupperna som var med och startade upp Sverigedemokraterna.
Skrivet 11 maj 2009 18:49 Realist (Ej registrerad)
Och vissa säger att vänsterextremister är våldsamma !!
Om du har något som helst intresse av ditt parti - lämna det !!
Kriminella skall inte sitta i riksdagen och du har förbrukat ditt förtroende !!!
Skrivet 11 maj 2009 18:15 AXEL WADDH (Ej registrerad)
Och sen har vi politikern och nämdemannen från Sandviken (S) som fick vara annonym till dess att han själv valde att träda fram. Undrar varför....inga påhopp där.....Men det är klart, han har (S)-märkt partibok.
Skrivet 11 maj 2009 17:57 cs (Ej registrerad)
men ge upp............ja inte Louise erixon då! utan ni andra fånar
Skrivet 11 maj 2009 17:22 BZ (Ej registrerad)
Roger Hedlund, ordföranden för SD i Gävle, är ju också dömd för misshandel. Det finns ett mönster, helt klart.
Svar:
Fast Hedlund är ju tunn som ett ut-tänjt sugrör så den misshandeln måste ju ha varit av mer teoretisk karaktär...
Skrivet 11 maj 2009 17:19 Murq (Ej registrerad)
"Är det inte värre med S-politruken i Kalmar som får sitta kvar som nämndeman trots fällande domar om misshandel?"
Visst är det det. Men:
1. Är Kalmar en del av Gävleborg?
2. Om en sosse i Kalmar gör bort sig, blir det då automatsik ok att en sverigedemokrat i Sandviken gör bort sig?
Visst är det möjligt att man gärna lyfter fram fel hos politiska motståndare, men det ursäktar givetvis inte Erixons brott, eller hur? Jag tycker man bör lyfta fram mer sånt här. Visa foket vilka politikerna egentligen är.
Skrivet 11 maj 2009 17:14 Murq (Ej registrerad)
Känns en smula ironiskt att ett parti som tjatar om trygghet och kriminella själva inte kan sopa framför egen dörr. Det blir lite Wanja Lundy-Wedin över det hela. Eller ännu hellre, högerkristna amerikanska politiker som hamnar i diverse sexskandaler.
Skrivet 11 maj 2009 17:03 Mister Bister http://panzerfaust.blogg.se/ (Ej registrerad)
Är det inte värre med S-politruken i Kalmar som får sitta kvar som nämndeman trots fällande domar om misshandel?
Skrivet 11 maj 2009 16:59 AK (Ej registrerad)
Oj vad löjligt det är att skriva om en SD politiker gjort sig skyldig till misshandel tycker ni från SD, men dock blundar ni för att ifall det vore någon ur ett annat parti som misshandlat. HALLÅ det skulle också stått i tidningarna!
Ett jäkla tjat från er att att "tidningarna ska hitta bättre saker att skriva om" det är "nyhetstorka" etc.....
Nu är det så att ska ni leka att ni är ett parti så får ni också ta konsekvenserna liksom alla partier, blir det skandaler så skrivs det om det, är det något positivt som det borde stå i tidningarna om så kommer det sällan med.
Sluta vara så förbannat egocentriska det handllar inte bara om ert sketna parti utan så skrivs det om alla partier om det hänt något.
Det känns bra med ett parti som ert som verkligen känner med alla människor oavsett hudfärg och kultur eeeeeeeeh
Skrivet 11 maj 2009 16:48 Jonas (Ej registrerad)
Enl rubriken har hon dröjt med ett skadestånd och betalt en vecka före någon typ av tidsgräns. Hade det varit ok om hon betalt 2 veckor innan? En månad, eller ett år? Varför inte skriva i klartext, att man egentligen bara vill skriva negativt om en kandidat som är ickesosse? Det är väl inget man behöver hyckla om, eller?
Skrivet 11 maj 2009 16:40 Bengt Alder (Ej registrerad)
Vill vi verkligen skämma ut Sverige och skicka sånt här folk till europaparlamentet? Fy fan.
Svar:
Ja för det lär ju bergis komma upp i deras valpropaganda, eller hur?
Skrivet 11 maj 2009 16:28 loket (Ej registrerad)
Ja det är ju löjligt att ens skriva om nå dyligt i tidningarna
Skrivet 11 maj 2009 16:13 scary (Ej registrerad)
Huvaligen, SD-kvinnan som misshandlar folk skrämmer mig, hon bits ju...
Svar:
Oj, jäklar.. Man får passa sig för SD. Bits dom blir det PIRAT 7 juni :-)
Skrivet 11 maj 2009 15:58 kurre (Ej registrerad)
Har Arbetarbladet kollat andra partier också eller är ni ute efter och svärta ner SD inför valet. Till Ann-cathrin vill jag säga jag tror det finns mer hycklare i andra partier men det är väl legalt.
Svar:
Men Kurre, har du inte läst om vad tidningarna skriver om Vanja eller om Mona? Om rattfulla politiker lite runt om, om krognotor och porrklubbesök? Det fungerar så i svensk media att den politiker som gör något olagligt eller omoraliskt kritiseras för det. Men så fort någon från SD visar vad den egentligen går för anklagas media för att "kasta skit". Sug i er att ni har en massa rötägg i partiet istället för att skylla på media när det sen kommer fram. Louise får ta ansvar för vad hon har gjort på samma sätt som andra politiker får göra. Ni blir bara barnsliga när ni skyller på media och politiska motståndare.
Skrivet 11 maj 2009 15:39 Ann-Cathrin (Ej registrerad)
Heja SD, det känns tryggt att ha sådana politiker som pratar om trygghet i det svenska folkhemmet och som själva misshandlar. Varför betalade inte mamma Margareta dotterns skadestånd tidigare?
Hycklare skulle jag vilja säga!