Försäkringskassan anmäler protester
Relaterat
Det är nätverket Resurs, som jobbar för de sjukas rätt i samhället, som har uppmanat till ljusmanifestationer varje månad utanför försäkringskassornas lokaler. Syftet sägs vara att uppmärksamma de som inte fick sin utbetalning i tid, och därför tog sina liv.
I slutet på maj ordnades sådana manifestationer utanför försäkringskassornas lokaler i bland annat Gävle och Hofors. Personer tände gravljus i protest mot vad man anser är en systematisk utförsäkring av människor. Syftet med ljuset var att påminna om det Välfärdssverige som lagts i graven, men även om de självmord man anser att politiken har lett till.
Nu har försäkringskassan polisanmält ett par av händelserna kring protesten.
Allvarliga anklagelser
Det handlar bland annat om affischer som klistrades upp på försäkringskassans dörrar i Gävle och Hofors. En av dem har rubriken ”Försäkringskassans brott” och där räknas bland annat både fysisk och psykisk misshandel och vållande till annans död upp.
En blogg på internet med hatiska formuleringar mot försäkringskassan har också polisanmälts. Bakom bloggen står en person med anknytning till den lokala manifestationen. Om han även representerar Resurs är oklart.
– Det är bloggen vi har polisanmält. Vi har ingen uppfattning om personen bakom den representerar någon förening, säger Berit Sjödin, som är nationell säkerhetschef för försäkringskassan.
”Håll Sverige rent – skjut en försäkringskasseanställd”, är rubriken på en text i bloggen. Direkt därefter länkas till Sveriges radios hemsida och en artikel om ökande hot mot försäkringskassans anställda. Som en kommentar till det skriver bloggaren att försäkringskassan får skylla sig själv, eftersom det handlar om deras beslut. Han drar en parallell till Anna Lindhs mördare som sökte men inte fick psykvård och uppmanar försäkringskassans anställda att ta sig en funderare på om de vill fortsätta med en ”likvideringspolitik av sjuka” som sker i dag. Sedan skriver bloggare att det ”förr eller senare kommer en explosiv reaktion, ni kan inte räkna med att alla ni kränker med det grövsta lägger sig lydig ner och dör!”
Inga lokala kommentarer
Ingen i försäkringskassans lokala ledning vill kommentera polisanmälan, utan man hänvisar till den nationella säkerhetschefen Berit Sjödin. Hon bekräftar bara att man har gjort en anmälan och att den gäller ”uppvigling”.
Men Kenneth Anderson, förundersökningsledare vid Gävlepolisen som utreder anmälan, anser preliminärt att de brott det kan komma att handla om är olaga hot eller ofredande.
– Men ännu har vi inte hittat något hot riktat mot någon enskild person, utan mer allmänt mot försäkringskassan. Och då måste man komma ihåg att vi har yttrandefrihet och att man får skriva ganska mycket innan det blir brottsligt, säger han.































































Senaste kommentarerna:
Skrivet 17 maj 2011 18:49 anhörig (Ej registrerad)
Man kan bara konstatera att 10.000 tals människor som är för sjuka för att kunna arbeta utförsäkras varje år. Självklart orkar inte alla den psykiska tortyrliknande press man utsätts för. Jag tycker att ni som hellre tittar bort och låtsas som problemen inte finns tar er i kragen och visa lite medlidande och stå upp för dom svaga.
Skrivet 5 aug 2009 16:33 MIA (Ej registrerad)
Om man inte varit drabbad själv av den otroligt dåliga hanteringen av sjuka människor hos Försäkringskassa och dess system förstår ´man inte
HUR GLAD MAN BLIR ATT SE ATT NÅGON GJORT EN SÅ VÄLTALANDE AFFISCH
om än lite väl provokativt gjord så INTE MINDRE SANNINGSENLIG
Skrivet 30 jun 2009 12:50 Arbetsskada (Ej registrerad)
Ja bra att det finns någon som ställer upp för oss sjuka, själv har jag en arbetsskada godkänd av 4 olika läkare men försäkringskassans läkare säger att det inte är det utan att ens undersöka en eller träffa en. Är inte det maffia fasoner av något slag? Bestämma att folk är sjuk eller inte utan att ens undersöka dom? Dom flesta får väl nej fast dom har en skada, ska det verkligen behöva vara så? Varför betalar vi i så fall in en massa skatt och moms på skatten på t.ex bensin och el o.s.v Ta bort skatterna om vi ändå inte får något för dom. M.v.h Hälsning arbetsskadad fast inte enligt försäkringskassan...
Skrivet 29 jun 2009 08:05 M (Ej registrerad)
Jag kan verkligen förstå frustrationen som sjukskrivna måste känna och jag tycker absolut att man ska stå upp för sin sak. Men rikta ilskan rätt. Det är ju inte Försäkringskassan som skriver lagar och förordningar om hur sjukförsäkringen ska gälla. Det är ju vår regering som gör detta. Lägg er röst på ett annat parti i nästa val och tills dess kan ni ju gå till angrepp (på ett rationellt sätt) mot de som faktiskt beslutat om sjukförsäkringens så kallade utveckling. Att rikta ilskan mot Försäkringskasse-anställda är ju bara okunnigt och trögtänkt.
Skrivet 17 jun 2009 18:51 Ludde (Ej registrerad)
Läs FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna.
De kom till "Eftersom det är väsentligt för att människorna inte som en sista utväg skall tvingas tillgripa uppror mot tyranni och förtryck att de mänskliga rättigheterna skyddas genom rättsstatens principer."
Artikel 25 lyder såhär:
"Var och en ska ha ha rätt till en levnadsstandard tillräcklig för den egna och familjens hälsa och välbefinnande, inklusive mat, kläder, bostad, hälsovård och nödvändiga sociala tjänster samt rätt till trygghet i händelse av arbetslöshet, sjukdom, invaliditet, makas eller makes död, ålderdom eller annan förlust av försörjning under omständigheter utanför hans eller hennes kontroll."
Regeringen borde kanske göra en konsekvensanalys angående varthän deras politik driver människor.
Skrivet 11 jun 2009 15:22 zimpel resurs.ning.com (Ej registrerad)
Tack Mats, då vet vi hur läget ligger. Nya medlemmar har det dock blivit avét.
Bara vänta och se hur denna uppvigling("fars")slutar...
Trots det blev som det blev... Lycka till med ert eget projekt i fortsättningen
Skrivet 11 jun 2009 14:16 Mats Eriksson, Sandviken (Ej registrerad)
Zimpel
Det är inte nerlagt, har just pratat med förundersökningsledaren vid Gävlepolisen, fö en trevlig man!
Putte
Instämmer, om t ex Ulf och jag varit elitidrottsman hade det minsann inte saknats några som helst resurser!
Skrivet 10 jun 2009 23:35 Putte (Ej registrerad)
Klart som fanatt folk blir förbannade när dom inte får hjälp i vården och senare blir utförsäkrade,.
Det värsta är att vi kan se hur vissa får vård/Undersökningar tex operationer och dessa betalda medans anndra hamnar i Oerövervinliga strider fär att få hjälp.
Fattar ni inte att det är åt helvete?
Det går inte att beskriva de orden som vi sjuka utsätts för.
Folk vill få ut sitt budskap om vad som håller på hända.
Mvh/Spanare alfta kompani 89 /90
Skrivet 10 jun 2009 16:46 zimpel resurs.ning.com (Ej registrerad)
RESURS Respekt för Sjuka och Utsattas Rätt i Samhället. Startat av Jenny Fjell, en läkare som tror på oss, har gjort ett jättejobb för att få till detta nätverk. Sen att försöka smutskasta henne är under all kritik fk! Såg det stod det var nedlagt...BRA De, synd att detta utspel kommer få betalas av skattemedel... mera skattemedel.
Tycker det är dags fk-personalen ställer sig upp och börjar ge de sjuka det stöd de behöver uppåt i leden... Vi sjuka kan inte ta hela kampen upp till de bestämmande i toppskiktet själv... Det behöver till en snar förbättring så vi sjuka orkar ta hend om oss och överleva!
Flera medlemmar har anmält sig, det blev bra respons av fk;s sätt att bemöta de som är sjuka, de som inte vet annan råd idag. Vi har nu bestämt sedan ett tag att inte sitta kvar längst in i skrubben längre. Vi kommer synas och höras mer och mer även om vi ska behöva ta den ena smällen efter den andra. som agt, vi har ju redan våra plågor så en till får väl gå.
Skrivet 10 jun 2009 11:46 AK (Ej registrerad)
Nu är jag en stolt medlem på Resurs =)
Synd att jag missade den 26:e förra månaden bara, hade jag vetat om det hade jag varit där på stört! Men den 26:e den här månaden då kommer jag och jag ska dra med mig en hel hög kompisar hehe =)
Skrivet 10 jun 2009 11:38 Ingela (Ej registrerad)
Gustaf: Angående din kommentar: "Mats, jag har själv drabbats av ohälsa. Har 25 proc. arbetsförmåga kvar. Har i stort sett altid blivit korekt bemött på fk. "
Grattis till dig, säger jag bara! Du som fått ditt fall godkänt och får möjlighet att enbart behöva använda de 25% du har i restarbetsförmåga till något bra (om jag förstått dig rätt?) Själv blir jag i dagarna av med mitt jobb p g a långvarig ohälsa. Min högsta önskan är att FK skall bevilja 50% varaktig sjukersättning så att jag kan fokusera på att må tillräckligt bra för att prestera övriga 50%. Fick reda på via min handläggare (som jag faktiskt tycker bra om trots allt) att möjligheterna till detta är väldigt små eftersom man tittar på hela arbetsmarknaden inklusive jobb med lönebidrag, men 100% ÄR OMÖJLIGT för mig!
Istället för att prestera bra på 50% skall jag alltså antagligen tvingas till 100% på något lönebidragsarbete och må pest. Det värsta är att mina två barn kommer att bli allra hårdast drabbade av detta!
Skrivet 10 jun 2009 08:26 AK (Ej registrerad)
MEN HELT HELT HELT UNDERBART!! Som jag väntat på det här! Självklart kommer jag att finnas utanför fk varje jäkla gång det händer något och jag ska banne mig dra med mig alla mina kompisar.
Äntligen en grupp som aktivt kämpar för alla sjuka i samhället =)
LOVE IT!
Skrivet 10 jun 2009 07:22 Mats Eriksson, Sandviken (Ej registrerad)
Ang. bidragberoende, fel igen Gustaf: Det är FÖRSÄKRINGAR som jag och alla andra sjuka betalat själv via skatt och avgifter när man arbetade!!! När det gäller sjuka/handikappade som aldrig har arbetat lr inte kan arbeta där har alla friska en skyldighet att ställa upp med en liten avgift. För vad är alternativet, nacksott? Lr kanske att tortera dem till döds som idag, ja att tvinga folk med svåra plågor att arbeta tills de stupar är inget annat än tortyr, när de dött är det dessutom vållande till annans död (mord)!
Skrivet 10 jun 2009 04:23 Mats Eriksson, Sandviken (Ej registrerad)
Ja du Gustaf du vet inte alls vad du pratar om och hade du läst min blogg hade du bl a fått reda på att det fungerar som så här idag: - För att få soc.bidrag skall du vara arbetssökande, vilket inte en sjuk kan vara! I övrigt instämmer jag med reumatikermamman och hänvisar till mitt tidigare inlägg och bloggen, men du kanske inte är intresserad av fakta, precis som fk:s handläggare skiter i expertis och friskskriver t om cancersjuka som reumatikermamman så riktig påpekar! Men så länge sjuka tillåter sig hunsas och inte ens har rätt till det brottslingar har dvs rättshjälp och framför allt så länge det finns oupplysta personer som du då är det svårt att få en förändring på ett sinnesrubbat system,under tiden dör folk, bokstavligen! Fk har inte ens kompetensen att bedömma,fk skall endast sköta utbetlningarna då kanske de möjligen klarar den uppgiften, fk skall fråntas rätten att köra över expertis!
(Det här blev något nerkortat men sånt är livet och plats för tecken i rutan ...)
Skrivet 10 jun 2009 01:00 Zimpel resurs.ning.com (Ej registrerad)
G/G kommentarer är inte ens värda lägga nåt om... har man valt inte förstå...har man inte. Får väl hoppas de inte hamnar i vår värld
Måste säga, de´t är lågt fk, värkligen LÅGT att ens göra bort sig med en anmälan mot en sjuk som redan ligger ner,
Ni får säkert massa sympatier från många som en gång trott på er... Får väl tacka för hjälpen att RESURS får extre reklam med er hjälp, många hittar till oss pga av det...:-)
Skrivet 9 jun 2009 23:15 Zimpel resurs.ning.com (Ej registrerad)
Ankan ser sämre ut än det i verklighet är...men var gör man för en story. Jag har heller inte uppfattat att "hot" utdelats av den anmälde. Att sedan man uttrycker saker på sitt vis är väl upp till var och en. Försäkringskassan är inte heller de bästa i den frågan. Om detta är uppvigling...vad är då verklig uppvigling för fk?
Jag är också emot ALLA hot, kränkningar och psykisk missandel som gör att människor blir illa behandlade och inte vet annan råd än att avsluta sina liv pga det... Detta är det som faktiskt sker idag, i vårt väl-färdsamhälle. Sjuka människor som tvingas ta till det sista för att slippa leva i "missär". Att inte veta vad det kommer bli med en, inte vad man ska leva på eller om man klarar leva gör en desperat... en dag kan det vara eran tur...eller snarare otur!
Jag välkomnar också alla in och se vad Resurs står för..och ljuständning för de som inte orkat kommer fortgå...det vi sjuka, utasatta de är värda!
RESURS Respekt för Sjuka och Utsattas Rätt i Samhället
Skrivet 9 jun 2009 23:08 Pelle Polis (Ej registrerad)
Brott kan inte styrkas, åtalet nedlagt. Kommer det att bli, och skattebetalarna får stå för kostnaden.
Skrivet 9 jun 2009 23:05 Jenny /Resurs (Ej registrerad)
Bästa Resurs-vänner!
Att polisanmäla fredliga protester visar ju bara på Fks ångest att vilja tysta ropen från de sjuka som utförsäkras. Däremot får hot eller förtal mot försäkringskassans anställda aldrig förekomma i Resurs namn, och jag tror knappast att det gjort det heller. Men om det har det tar jag givetvis avstånd från det. Att däremot minnas dem som begått självmord eller hamnat i misär pga försäkringskassans eller regeringens/socialdepartementets agerande kommer jag aldrig att sluta med.
Kramar till er alla!!
Jenny
Skrivet 9 jun 2009 22:52 reumatikermamman (Ej registrerad)
Gustaf/Gösta.
Det märks tydligt att ingen av er/du har följt debatter på teven där cancersjuka faktiskt fått indraget sin sjukpeng.Som trots eget företag och kraftig medicinering tvingas att arbeta eller så att säga söka ett nytt arbete.
Du har missat den stora punkten att det finns folk som tvingas bli uppsagda från sina arbeten pga att deras rehabilitering/tid inte fungerar.Att de då hamnar på arbetsmarknaden där du ska söka fiktiva arbeten som du då ska kunna klara av.
Det är väldigt lätt att hugga på folk som redan ligger och komma med sina fördomar och kasta första stenen.
märk väl att du ÄR sjukskriven av en kompetent läkare men friskskrivs av amatör handläggare...
Och att kalla det för arbetslöshetskassa,hum.Ännu en poäng du missat.Är du sjuk ska du ha sjukkassa inte a-kassa.
Skrivet 9 jun 2009 21:18 Gösta (Ej registrerad)
Tänk om ens hälften av energin det tar att kämpa för att skrika "JAG ÄR VISST SJUK GE MIG PENGAR" kunde gå till att sluta göra sig själv till ett offer och i stället kämpa för en egen friskare framtid med arbete. Snacka om bidragsberoende...
Skrivet 9 jun 2009 21:02 Gustaf (Ej registrerad)
Svårt att besvara inlägg här eftersom alla kallar sig resurs. Men till dig som anser att du ska ha anpassat arbete i din hand innan fk drar sjukbidrag. Men hallå ! om fk bedömt att du har en viss arbetsförmåga och kan arbeta den delen, ska väl inte kassan betala ett öre till dig efter beslut. Då får väl du söka soc.bidrag för den arbetsföra delen. FK är ingen arbetslöshetskassa, som många tycks tro. Enligt min mening ska sjukersättning ersätta bortfall av lön. Är man arbetslös, har man heller ingen lön att kompenseras för. Då bör soc.bidrag gälla. Och får jag tippa så är alla som klagar här arbetslösa.
Skrivet 9 jun 2009 20:14 MO (Ej registrerad)
Kan inte bli något för uppvigling, är patetiskt!
För vi är alla med på det vi gör!
Ingen tvingar oss!
Vi har alla ställt upp för de som släckt sina liv av egen vilja!
Och kanske ska man ta sig en funderare på vad det är för arbete de utför på FK!
Även läkarna!
Hoppas på att detta kan få upp ögonen på politiker och media!
Se över systemet, om detta verkligen är humant!
Man ger inte människor en chans!
Bara rensar!
Ensam står den lilla kvar på gatan,för alla som kommer på socialen lär finna nya bostäder! Billiga bostäder!
Man gör inte så här utan att ha funderat på vad konsekvenserna blir!
Vi skulle bort från UTANFÖRSKAPET inte in i mer elände!
Vem betalar alla skulder man får på grund av detta?
Kronofogden=skattebetalarna!
Hur man än vänder sig så har man ändan bak!
MOMENT 22
Men de som är i 22 mår väldigt illa idag!
Finns empati?
Skrivet 9 jun 2009 19:32 Jenny /Resurs (Ej registrerad)
Bästa Resurs-vänner!
Att polisanmäla fredliga protester visar ju bara på Fks ångest att vilja tysta ropen från de sjuka som utförsäkras. Däremot får hot eller förtal mot försäkringskassans anställda aldrig förekomma i Resurs namn, och jag tror knappast att det gjort det heller. Men om det har det tar jag givetvis avstånd från det. Att däremot minnas dem som begått självmord eller hamnat i misär pga försäkringskassans eller regeringens/socialdepartementets agerande kommer jag aldrig att sluta med.
Kramar till er alla!!
Jenny
Skrivet 9 jun 2009 19:32 Mats Eriksson, Sandviken (Ej registrerad)
Gustaf
Det finns alternativ, expertutredningar läkarintyg, men det här är ett system där amatörer kör över experter och läkare, och därmed har du som enskild inte en chans i systemet, om du nu inte är rik eller har en väldig tur och är uppfinningsrik vilket t ex många sjuka inte ens orkar, därav självmorden! Det är bl a tack vare arbetslivet jag har dålig rygg, läs vidare om fk eller mig själv på min blogg om du är intresserad av fakta!
Elisabeth
Jag rekommenderar dig detsamma som Gustaf, Ulf och jag har inte hotat någon, det handlar om, som sagt tidigare "vem fan hotar vem"! Jag förstår mycket väl att folk kan hota på riktigt, men det blir riktigt sinnesrubbat när man påstår att hot om att ta sitt EGET liv, vilket många av fk:s kunder drivits till, ses som hot mot fk-anställda! Läs Goerge Orwelsl 1984, "Krig är Fred"!
Skrivet 9 jun 2009 19:10 En RESURS (Ej registrerad)
Ta fram det ni kan göra!? Alla har arbetsförmåga om du så bara kan röra en arm har du arbetsförmåga. Jag har sjukpension från den gamla tiden. Jag har viss arbetsförmåga MEN det finns inget arbete som passar min arbetsförmåga! Där har vi haken. De sjuka tvingas ut i arbetslivet till fiktiva arbeten. Behöver jag ett anpassat arbete ska jag ha det arbetet i min hand innan FK drar in min sjukersättning. En sjuk kan inte konkurrera med en frisk på den öppna arbetsmarknaden. Det behövs inte så stor logisk tankeförmåga för att förstå det.Det är inte handläggarnas fel att det blivit som det blivit men jag kan förstå att man i frustation kan kläcka ur sig både det ena och det andra. Vad det gäller bloggaren som uttryckte sig olyckligt ser jag inget hot i detta utan endast retorik. Men vem ska man rikta sin klagan emot när socialministern vägrar att ta emot namnlistor och möta den som för de sjukas klagan. Då blir det verkställarna som får ta emot klagan.
Skrivet 9 jun 2009 18:43 Gustaf (Ej registrerad)
Mats vet inte om du har någon erfarenhet av arbetslivet. MEN tänk att du arbetar på en lackeringsverkstad och ledningen säger åt dig att lacka en bil svart, då kan inte du lacka den vit bara för du inte tycker om svart. Samma princip gäller på fk. Får dom direktiv uppifrån kan inte heller dom göra tvärtemot. Och det där dravlet, jag lydde bara order- är bara fjant. Och till dom som tycker att dom mist sin framtida försörjning i och med nobben från fk, alternativet är ett anpassat arbete. Gräv inte ner er i det ni inte kan göra. Ta fram det KAN göra. Men ni verkar ha låst er vid negativt tänkande. Synd.
Skrivet 9 jun 2009 18:41 Lågan (Ej registrerad)
PÅMINNER OM LJUSTÄNDNING DEN 26 JUNI UTANFÖR FK. VÄL KOMMEN !
Skrivet 9 jun 2009 18:09 Humanist (Ej registrerad)
Tack alla ni som orkar kämpa mot dessa cyniker, ljuständning var en jättebra idé så att vi minns dom som inte orkade och kommer ihåg vem som förorsakade tragedierna. Själv hade jag en alkoholiserad tjänsteman på kassan. Går med i Resurs idag.
Skrivet 9 jun 2009 18:08 Elisabeth (Ej registrerad)
Jag tar avstånd från de affischer som satts upp och att rikta hot mot enskilda tjänstemän.
Att tända ett ljus utanför FK är ett sätt att visa på missnöje och djup besvikels. men också för att stärka de människor som blir missbedömda i sin kamp för rättvisa och värdigt liv. Men ordets makt ska användas på ett informativt sätt , inte till hot.
Vi är många Resursare som tänker fortsätta att visa vekrligheten men på ett civilicerat sätt. Det här är en mycket tråkig händelse utförd av desperata människor i förtvivlan. jag kan inte se det hela på något annat sätt.
Våra ljus kommer att fortsätta tändas över Sverige den 26:e i varje månad.
Men inga hot ska förekomma!
Skrivet 9 jun 2009 16:58 Maggan (Ej registrerad)
DESPERATA MÄNNISKOR GÖR DESPERATA SAKER!! NÄR INGEN LYSSNAR!!
Skrivet 9 jun 2009 16:57 Mats Eriksson, Sandviken (Ej registrerad)
Mitt förra svar "-Vi utför bara order" ... var naturligtvis till Gustaf
Till Ewa
Ljuständningarna kommer naturligtvis att fortsätta, det handlar ju faktiskt om liv eller död, inkomst lr vara utan och därmed bostadslös etc, bokstavligen !
Skrivet 9 jun 2009 16:30 Mats Eriksson, Sandviken (Ej registrerad)
"-Vi utför bara order", det har man hört många gånger i historien!
Skrivet 9 jun 2009 16:21 Dags att börja tända Ljus utanför Försäkringskassan i Sandviken Signatur Ewa (Ej registrerad)
Jag själv har blivit Utförsäkrad, har nu varit det sen 2006, har blivit av med min rättighet till en egen Inkomst, och ett eget liv, detta har jag fått gå igenom för att jag har varit sjuk och är det än i dag, sen 2006 har jag varit tvungen att gå på Socialbidrag, för att jag har blivit av med min Inkomst, Det enda min Handläggare sa till mej var att jag var tvungen att börja om från början som alla andra, detta uttalande var en Kränkning mot mej som Person, anser att detta system är åt Helvete, det är dags att vi slår oss ihop och går ut och Protesterar, Socialen gör inte något åt detta, och kommer aldrig att ha tanken att hjälpa dom som blir utsatta för denna Grymhet, Tycker det är bra att Resurs finns för oss som har blivit fråntagna våran rättighet till en egen försörjning, och vi som blir behandlade som om vi vore ARBETSSKYGGA, det måste bli en Förändring
Skrivet 9 jun 2009 16:02 Gustaf (Ej registrerad)
Mats, jag har själv drabbats av ohälsa. Har 25 proc. arbetsförmåga kvar. Har i stort sett altid blivit korekt bemött på fk. Att handläggarna nu fått i uppdrag att hårddra alla ärenden, är inte deras fel. Korkat att skjuta budbäraren. Politiker stiftar lagar, inte handläggare på fk.
Skrivet 9 jun 2009 15:20 Mats Eriksson, Sandviken (Ej registrerad)
Gustaf
Du kanske blir sjuk själv och utsatt en vacker dag! Det här är något som kan drabba precis vem som helst!
Skrivet 9 jun 2009 14:48 Dehlia (Ej registrerad)
Äntligen några som säger ifrån! Jag har idag gått med i Resurs. Det som ska vara arbetarnas parti är ju tyst; Det finns ingen som tar de svagas parti i detta samhälle längre. Inte Sossarna, inte Vänstern. Göran Persson - kom tillbaka! Vi saknar Dig!
Skrivet 9 jun 2009 14:34 reumatikermamman (Ej registrerad)
fortsättning...
som du har utbildning och arbetat med i många år är för mig en fullkomligt vansinnig ide'.
vi måste se till att alla resurser används på rätt sätt.
Att detta nu vinklas inför allmänheten och skuldlägger sjuka personer föder frustrationer.
därav denna reaktion skulle jag tro.
Det är lätt att i en utsatt situation ta till de få medel man har för att nå ut och bli hörd.
Att media inte tar upp denna frustration utan tycker synd om anställda för att de polisanmäler är bra men då får man också ta upp den andra sidan.
Denna artikel är fruktansvärt vinklad anser jag.
Vi står för att belysa och uppmuntra de som hamnat utanför och förhindra att sådant här händer.
Skrivet 9 jun 2009 14:29 reumatikermamman (Ej registrerad)
nätverket Resursen står inte bakom generella hot som utdelas emot försäkringskassan och hela denna artikeln saknar underlag angående vad Resursen står för.
Ljuständningen som sprider sig är dels för att belysa dem som inte fått utbetalningarna de är berättigade till,överklaganden och även de som faktiskt har tagit sina liv pga den situation de hamnar i.
Att lägga skulden på Resurs som inte har som avsikt att hota eller idga skadegörelse är för mig främmande.
Är själv medlem i Resursen och detta kom till min vetskap idag.Har tagit upp detta med medlemmarna som finns och hoppas på att på sådant sätt verkligen få igång en kommunikation med alla.Dvs media och andra.
Har själv deltagit i ljuständning men ej utdelat någon form av hot till tjänstemännen på FK.Utan tänder ett ljus för att få allmänheten till att reagera emot de nya systemet som nu har genomförts.Dvs detta som nu FK genomför med att du ska arbeta heltid och med ett arbete du klarar av.Att behöva sluta ditt arbete ,fortsätter...
Skrivet 9 jun 2009 14:01 Gustaf (Ej registrerad)
Att inte den där Mats Eriksson tröttnar på sitt pladder ! Det har jag gjort !
Skrivet 9 jun 2009 12:18 Paranormal (Ej registrerad)
Helt otroligt hur massmedia väljer att vinkla saker så att det blir sanning !
sanningen är att det är en utrotning på hög nivå som sker helt lagligt på bekostnad av människoliv, att det helt lagligt har införts en aktiv medverkan till självmord är så illa i vårt fina välfärdsland ! håller med Mo i det du skriver . gå gärna in på Resurs och ta reda på sanningen, och Resurs står inte bakom hårda ord !!
Resurs har och hjälper, stöttar sjuka och utsattas rätt i vårt samhälle , jag själv har mycket att tacka Resurs för att jag fortfarande lever i dag och min familj är också tacksam för det.
Mvh: Paranormal
Skrivet 9 jun 2009 12:07 MO (Ej registrerad)
Handlar inte om att folk inte fått sina pengar!
Handlar om utrensningsystemet!
Att folk får gå i vånda,ett spel om ditt liv!
Tycker att journalister ska skriva rätt också!
Läs och ta reda på vad syftena är!
Desperata människor som är sjuka,blir friska över en natt!
Stå¨r med bostäder och andra åtaganden som de inte kan klara!
Se och lär hur nya systemet funkar,så kanske nii förstår!
Gå in och läs på resurs sida!
Få kött på benen innan ni skriver!
Hård ord från dem som gjort detta,en viss mån av sanning!
För det hänger på vilken läkare,vilken handläggare du har!
De sitter med mångas framtid på skrivbordet!
Den sjuke vet inte vad domen blir!
Socialen kräver att du ska jobba,hur ska de sjuka kunna det?
Dags för MEDIA att granska detta!
Skrivet 9 jun 2009 12:02 Ingela (Ej registrerad)
Desperata människor gör desperata saker. Jag försvarar aldrig hot och våld, men den maktlöshet långtidssjuka känner i dagens Sverige, med stor risk att bli utförsäkrade är ofantlig! Den nya utförsäkringskedjan är horribel. FK och regeringen visar på vackra siffror om färre sjukskrivna, men bakom den största minskningen står mänskliga tragedier när sjuka människor förlorar all rätt till ersättning och en värdig behandling! Människor ramlar mellan stolarna och ur systemet i en rasande fart!
Manifestationen att tända ljus utanför FK den 26:e varje månad är ett bra (och fredligt) initiativ för att flytta fokus till dem som har begränsade möjligheter att göra sin röst hörda själva! Resurs är ett nätverk av en samling fritt tänkande människor och skall inte klandras för om enskilda människor (i desperation) går över gränsen.
Det är dags för allmänheten att vakna och inse att VEM SOM HELST KAN BLI SJUK OCH SLÄNGAS UT UR SVERIGES SOCIALFÖRSÄKRINGSSYSTEM!
Skrivet 9 jun 2009 11:31 Mats Eriksson, Sandviken (Ej registrerad)
Jag fick inte plats, tecknen tog slut, men jag tycker detta är en bra artikel faktiskt. jag är rätt citerad, men kanske inte tillräckligt, men med mitt tillägg och att man själv kan kolla all fakta, all bedrövelse som Försäkringskassan ställt till med så, det finns oänligt med länkar och material, t ex dom affischer som nämns också, i min blogg! ...
Tack för artikeln Gunnar Eriksson!
Håller med MO att det är hög tid att media granskar! Men det är också hög tid att sjuka slutar skämmas (där har ju Fk gjort ett "bra jobb" iaf, dvs man har lyckats trycka ner folk så långt ner i skoskaften det bara är möjligt med sin kränkande och mer än hotfulla behandling!). Det är fk och de ansvariga politikerna som skall skämmas samt be om ursäkt! Det räcker inte med medlidande och tycka synd om sig självattityd o bamsekramar som tyvärr RESURS mest håller på med, det måste till exempelvis anmälningar mot Försäkringskassan och andra ansvariga. De gravida har fått ett prejudikat!
Skrivet 9 jun 2009 10:57 MO (Ej registrerad)
Handlar inte om att folk inte fått sina pengar!
Handlar om utrensningsystemet!
Att folk får gå i vånda,ett spel om ditt liv!
Tycker att journalister ska skriva rätt också!
Läs och ta reda på vad syftena är!
Desperata människor som är sjuka,blir friska över en natt!
Stå¨r med bostäder och andra åtaganden som de inte kan klara!
Se och lär hur nya systemet funkar,så kanske nii förstår!
Gå in och läs på resurs sida!
Få kött på benen innan ni skriver!
Hård ord från dem som gjort detta,en viss mån av sanning!
För det hänger på vilken läkare,vilken handläggare du har!
De sitter med mångas framtid på skrivbordet!
Den sjuke vet inte vad domen blir!
Socialen kräver att du ska jobba,hur ska de sjuka kunna det?
Dags för MEDIA att granska detta!
Skrivet 9 jun 2009 10:16 Mats Eriksson, Sandviken (Ej registrerad)
Hej
Kan rekommendera alla att gå in på min blogg och läsa själva, saken är ju den att poängen med det nämnda blogginläggen är "vem fan hotar vem" och det faktum att det är fullständigt makabert påstående att det skulle vara ett hot mot fk-personal att deras kunder är så desperata att de hellre tar sitt EGET liv. Som sagt vem hotar vem?
Och visst, de som utför detta smutsjobb får ju faktiskt skylla sig själv för utan hantlangare som behandlar folk sämre än skit skulle inte folk bli vare sig desperata eller ta sitt liv, mer än sorgligt är det!
Anmäl gärna, då får vi samma rättshjälp som kriminella, en hjälp som sjuka inte har idag, alla beslut sker över huvudet på personen vars LIV behandlas och helt och hållet utan någon rättshjälp överhuvudtaget!
När det gäller formuleringar od så kan jag bara hänvisa exempelvis Monthy Pythons samhällssatir lr t ex Lenny Norman och Claes Malmberg som rekommenderade en politiker att "ta en promenad på Sveavägen".
matseriksson.blogspot.com