Nytt konstverk väcker starka känslor
Relaterat
Fakta
fakta: Priapos trädgård
"Priapos trädgård" i Gustavsbrorondellen är det sista i en serie om tre infartsrondeller i Gävle.
I Hemlingbyrondellen står "Landmärke" av Åsa Herrgård.
I Norra rondellen står "Det femte elementet" av Carin Ellberg.
Konstnären Ingo Vetter, född 1968, är från Tyskland. Han är professor på konsthögskolan i Umeå och har gjort en lång rad offentliga utsmyckningar runt om i Europa. Uppdraget i Gävle var ursprungligen att göra en tillfällig utsmyckning av rondellen, i samband med Gävles ansökan till kulturhuvudstadsåret.
Guden Priapos i den grekiska mytologin var fruktbarhetens och trädgårdens beskyddare. Han framställdes med en enorm erigerad penis. Ända fram till 1800-talet kunde Priapos-skulpturer hittas i trädgårdar, vissa tror att han är en föregångare till dagens trädgårdstomtar.
Det var en tapper skara som samlats under hotfulla regnmoln för att vara med vid avtäckningen av Gävles tredje rondellkonstverk. Konstnären Ingo Vetter hade kommit för att inviga verket, som blev färdigställt under natten. Han berättar att han inspirerats av Gävle.
– Det finns så många fina skogar i omgivningen, som man inte ser utan bara passerar. Jag funderade kring hur jag kan accentuera de befintliga miljöerna och förhöja de kvaliteter som finns och bestämde mig för ett miniatyrlandskap av det som redan finns.
Själva verket består av en bil, i samma rosa färg som Carin Ellbergs "Femte elementet" i Norra rondellen. Omkring den finns blommor och fruktträd.
Verket heter "Priapos trädgård" och ska föra tankarna till den antika mytologin. Priapos var trädgårdarnas och fruktbarhetens gud. Vetter beskriver själv verket som "en erigerad bil som tydligt symboliserar manlig sexualitet och bilen som en manlighetens förlängning".
En av åskådarna är Ylva Bandman (mp). Hon är mycket nöjd med det nya konstverket.
– Underbart! Helt i samklang med dagens samhälle, med miljöförstöring och ökande bilism och där männen kör bil medan kvinnorna åker kollektivt. En manlig bil som målats tjejrosa.
En bit därifrån står byggnadsarbetarna Jocke Mossberg och Sture Lundberg. De har varit med och byggt konstverket och har en mer reserverad inställning.
– Det är en rolig grej kan jag tycka. Jag tycker mer om den här än den där andra på norr. Men jag vet inte vad folk kommer att tycka, det är nog lite blandat, tror Jocke.
Sture tror däremot att de flesta kommer att göra tummen ner:
– De kommer att undra varifrån pengarna kommer och varför man lägger dem på det här. Skulle jag fått bestämma skulle det ha varit en staty på Posa här.
Både Konstcentrum, tekniska kontoret och kultur- och fritidsförvaltningen har varit med i arbetet med konstverket. Arbetet med rondellen har totalt kostat 1,5 miljoner, varav konstverket kostat 270 000 kronor. För pengarna har man också tryckt upp en informationsbroschyr om det nya verket, som förklarar vad det handlar om.
– Visst kommer det här att riva upp känslor. Men om man ser att det inte är en provokation utan att det finns en tanke med det tror jag att många kommer att tycka om det, säger Carl Bergström som är tillförordnad chef för Konstcentrum.































































Senaste kommentarerna:
Skrivet 22 aug 2009 02:56 Anna Vestman Gunnarsson (Ej registrerad)
Åkte ikväll förbi rondellen i Gävle och hajade till när jag fick syn på den nya statyn. Haha, riktigt roligt och fyndigt med den rosa rondellvalpen. En av de bästa rondellutsmyckningar jag sett. Kommer att få många att dra på smilbanden och fundera på vad konstnären egentligen menar. Tråkigt att så många är så fyrkantiga och humorlösa att de inte kan se det roliga och speciella i konstverket. Att konstnären sedan verkar ha fått 270 000 kr för att göra det är nästan det allra roligaste. Det blir som kejsarens nya kläder. Hahaha....
Skrivet 7 jul 2009 10:10 Titta igen, men med öppet sinne (Ej registrerad)
Det här med att man kan kommentera artiklar är en bra möjlighet till offentlig diskussion, men vad synd att det bara är bittra människor som tar chansen. Dom som måste hävda sig genom att racka ner och vara allmänt negativa, som inte kan formulera vettiga argument utan bara kräks upp sina fördomar till allmän beskådan. Jag vet att vi är många som är intresserade av samtidskonsten och vad den har att säga. Att vi inte deltar i såna här debatter ger tyvärr vatten på kvarnen för dem som lämnat sina sorgliga kommentarer här. Dom tror att alla är som dom och att alla håller med. Vilken tur att dom har fel!
Skrivet 15 jun 2009 16:25 SL (Ej registrerad)
Är det konstverk eller soptippen? Soptippen skulle jag säga.
Då kan man köra ditt hel hög med fallossymboler: gröna, röda, blå osv.
(alldeles för gratis)
Skrivet 14 jun 2009 22:03 Jogge (Ej registrerad)
270 000 SPÄNN PÅ DET HÄR! snälla!
Skrivet 14 jun 2009 17:47 Trött (Ej registrerad)
Jag tycker att det är rent ut sagt PINSAMT att en folkvald politiker står och kväker ur sig grodor som "en manlig bil" och "tjejrosa". Skämmes, tamejfan, Ylva Brandman! Borde inte du som politiker verka för att förlegade genusmönster bryts? Tycker du verkligen att du är en bra förebild för Gävles ungdomar när du i dina uttalanden manifesterar en så löjligt förlegad syn på vad som är "manligt" och "tjejigt"?
Skrivet 14 jun 2009 16:44 Matte (Ej registrerad)
va bra att konsten äntligen prioriteras före missbrukare,barnomsorg,och äldrevård,skola,arbetslöshet m.m.
För mycket pengar har spenderats på ovannämda kategorier.
Man kan inte direkt säga att en missbrukare,arbetslös eller legist inom skolväsendet profilerar gävle.
Men det gör därimot bilen och alla andra konstverk här i gävle.
(Konstverk består men en dålig människa förgår)
Vi är stolta över gävle komun, här läggs energin och pengar på rätt saker.
MVH // MATTE
Skrivet 14 jun 2009 16:29 En röst från alla (Ej registrerad)
Att lägga pengar på rent ut sagt sånt skit är för mig helt idiotiskt.
Här är arbetslösheten som alla vet väldigt hög, fattas pengar i det mesta,skola,sjukvård,hemlösa,fritidsgårdar o.s.v, och då väljer Gävle komun
"översittarna" att bygga en bil helt onödigt,fult m.m
Va är tanken i detta?
Koncentrera er på att göra nånting vettigt istället.
Skrivet 14 jun 2009 12:46 Trött (Ej registrerad)
Jag tycker att det är rent ut sagt PINSAMT att en folkvald politiker står och kväker ur sig grodor som "en manlig bil" och "tjejrosa". Skämmes, tamejfan, Ylva Brandman! Borde inte du som politiker verka för att förlegade genusmönster bryts? Tycker du verkligen att du är en bra förebild för Gävles ungdomar när du i dina uttalanden manifesterar en så löjligt förlegad syn på vad som är "manligt" och "tjejigt"?
Skrivet 14 jun 2009 12:34 Den ska bort (Ej registrerad)
Här har ni fakta om Valpen: http://www.terrangbil.net/v2_info.asp?category=32
Ett gediget svenskt fordon som tjänat nationen under många år nu förödmjukande förvandlat till hånfull trafikfara.
Skrivet 14 jun 2009 11:43 Uppgiven gävlebo (Ej registrerad)
Det har under de senaste åren, gång på gång, visat sig att Gävles politiker är landets största muppar! Undrar vad som driver dessa muppar att ständigt fatta beslut som troligtvis 99% av skattebetalarna i denna kommun ser som rena rama pesten, ja och dessutom ett rån av skattekistan. Kan det vara så att tanterna i stadshuset får orgasmliknande känslor av att försöka hävda sig med det ena tramset efter det andra? Någon form av åkomma måste de lida av i.a.f., detta då friska människor knappast kan komma på så mkt skit som dessa muppar gång på gång gör. Tänk att få kan göra så mkt illa för så många!
Skrivet 14 jun 2009 11:19 Annita (Ej registrerad)
Kulturmupparnas senaste och hittills mest vansinniga uttalande: "Vet ni om, ni som skäller på de rosa rondellskulpturerna i Gävle, att ni ansluter er till Sverigedemokraternas konstsyn med rötter i nazismen?"
Skrivet 14 jun 2009 10:33 jocke (Ej registrerad)
Tycker det är en härlig skulptur.
Konst är inte längre enbart skulpturer av perfekta kroppar, landskapsmåleri och "vackra saker".
Friskt vågat av Gävle stad att låta uppföra ett verk som detta.
Hoppas på fler liknande skulpturer i det offentliga rummet i framtiden.
Skrivet 14 jun 2009 09:38 Kindergarden art- thoughts from a tourist (Ej registrerad)
It´s a lot of things except beautiful. Art should give energy not drain. I´m exhausted!!!!
Skrivet 14 jun 2009 09:13 Trött (Ej registrerad)
Jag tycker att det är rent ut sagt PINSAMT att en folkvald politiker står och kväker ur sig grodor som "en manlig bil" och "tjejrosa". Skämmes, tamejfan, Ylva Brandman! Borde inte du som politiker verka för att förlegade genusmönster bryts? Tycker du verkligen att du är en bra förebild för Gävles ungdomar när du i dina uttalanden manifesterar en så löjligt förlegad syn på vad som är "manligt" och "tjejigt"?
Skrivet 14 jun 2009 01:46 RMH (Ej registrerad)
Det är ju fan ofattbart vad så kallade "Konstnärer" får ställa till med !!!!
Som i det här fallet t.e.x en rosa jeep på nosen, jag höll på att smälla
av när jag såg fanskapet. Sånt skit hör hemma på skroten och inte i
en annars fin rondell. Tänk om du eller jag skulle göra något liknande
då åkte vi på enorma böter alternativt fängelse!!!
Skrivet 13 jun 2009 22:22 Skämt? (Ej registrerad)
Vad f.. håller dom på med i kultur och fritidsnämden?
Hur f.. kan man tycka något dylikt är snyggt?
Då kan ni i fritidsnämden röka upp eran sista indiantobak och ta en tur ut till bilskrotten i valbo och beundra alla jävla verk.
Det är bara ni som kan se något vackert i det där....
Jag kommer göra avdrag i nästa skattedekleration på den här rondellen.
Ta eran j.... bil och ställ den på valbo vattentorn med det där j.... jul pyntet som lät fördjävligt på stan för x antal år sen.
Skärpning nu för f..
En som ska flytta härifrån snart.....
Skrivet 13 jun 2009 21:32 En som passerar eländet 2 ggr om dan (Ej registrerad)
"Ylva Bandman (mp). Hon är mycket nöjd med det nya konstverket. - Underbart! Helt i samklang med dagens samhälle, med miljöförstöring och ökande bilism och där männen kör bil medan kvinnorna åker kollektivt." Vad ska man säga, man tar sig för pannan och sliter sitt hår i frustration över att detta händer i vår stad. Innan nån tar till drastiska metoder så måste det väl finnas nånstans man kan överklaga detta beslut ? Ska verkligen nåra skruvade konstmuppar få göra detta med vår miljö !?
Skrivet 13 jun 2009 16:02 Henke (Ej registrerad)
hur länge tror ni det tar innan alla målar grafitti på den?? tycker inte de e snyggt... tar 1,5m som man kan satsta på nåt annat o dom kommer fram med det här` skulle kunna måla en gammal saab blå och sätta upp den i en rondell o få 2m xp
Skrivet 13 jun 2009 12:31 Johanna (Ej registrerad)
Den är så ful som något bara kan bli!!
Skrivet 13 jun 2009 12:12 Rutger Jönåker (Ej registrerad)
Om ett konstverk per se kan vara lite vad som helst (en rosa bil på ända; simulerat vansinne, Anna Odell; urinering på golv, Itziar Okariz; foton av tidelag, Oleg Kulik; att naken bita besökare i benet, Oleg Kulik igen; vandalisering av tunnelbanevagnar och -stationer, NUG; att avliva och 'spöka ut' djur, Nathalia Edenmont; avföring i konservburkar, Piero Manzoni etc.), bara man påstår så. Om ett LYCKAT konstverk väcker många känslor och tankar, då tänker jag påstå att barnpornografi är konstverk -- fotokonst! --, och synnerligen lyckade sådana. Och att förbjuda konstverk och fängsla konstnärer anstår väl inte en demokrati..?
Man kunde lika gärna ha dumpat en grushög i rondellen och kallat det konst, och fått lika många positiva reaktioner. Dessutom hade det blivit billigare (iof. var det ju donationspengar, men ändå). Man får nog ge de gamla nazisterna rätt, modern konst ÄR degenererad, betänk att 'konstkännare' inte ser skillnad på barna-/apa-/elefantkludd och konstnärligt dito.
Skrivet 13 jun 2009 11:44 Pia (Ej registrerad)
Jag skäms för att vara Gävlebo! Vad ska jag säga till mina vänner som kommer på besök, -när ni ser en rosa bil stå på huven då vet ni att ni kommit rätt..??? Vi har väl så mycket annat vackert i Gävle som vi kan visa upp, varför ska alla dessa fula statyer ställas i rondellerna, Skandal politiker, lägg pengarna på något alla i gävle har glädje utav.
Skrivet 13 jun 2009 11:19 Sandra (Ej registrerad)
Själv tycker jag att det är väldigt osmakligt med en bil som står på nosen då mina tankar för mig till trafikolyckor! I en rondell också... Hallå!?
Skrivet 13 jun 2009 10:30 Hp (Ej registrerad)
Hehe, jag tycker mer att de är som en Rondelhund, Eftersom de är en "Valp" dom kallar för konstverk .... tyckte att de var roligt faktiskt ...
Skrivet 13 jun 2009 10:26 Jonas (Ej registrerad)
Jag vet inte vad som är värst.
Detta konstverk eller att Gävle känner att det har pengar till övers så att de kan köpa in det här skräpet.
Skrivet 13 jun 2009 07:59 Gurra (Ej registrerad)
Rondellhunden har fått en valp.
Skrivet 12 jun 2009 23:26 Viking (Ej registrerad)
Okej jag vet att det inte är lätt att försörja sej som konstnär...men denna konstnär måste ju dragit vinstlotten....vet iof inte hur mycket han fick betalt för denna skapelse men antar att det försörjer honom ett år eller två....hur tänker man då när man får ett sånt uppdrag...en Bil..ja det passar ju rätt okej den ska ju stå mitt i trafiken....okej skroten köper en gammal utjänt militär volvo.(valp tror jag dom heter) kanske fick betala några tusenlappar eller så var dom bara glada att bli av med skräpet....punkta fast lite skyddsplåtar under ( jo jag såg det när jag gled förbi...bra så stackars ev. vandaler inte gör sej illa..kan ju bli skadestånd av sånt) och sen....bara hälla på lite färg...det svarta nertill måste jag erkänna att jag inte förstått riktigt...måste nog köra några varv till...jaja hur som helst.. som min dotter sa..Det ÄR ett lyckat konstverk...för är det bra väcker det många känslor och det har vår konstnär här verkligen lyckats med.
GRATTIS
Skrivet 12 jun 2009 22:12 Nettan i Sandviken (Ej registrerad)
Placera den här typen av konst någonstans där anhängarna kan beundra den och inte till "allmän" beskådan. Varför ska jag tvingas bli provocerad och titta på något som JAG tycker är gräsligt och fruktansvärt motbjudande.
Skrivet 12 jun 2009 21:54 Nettan i Sandviken (Ej registrerad)
Jag passerr rondellen tor varje dag. Har sett dessa duktiga anläggare slita med stenläggningar och planteringar för att göra snyggt. Undrar vad dom tycker när deras arbete förstörts med skrot.
Ta bort skiten, det skämmer ut Gävle.
Skrivet 12 jun 2009 18:34 Kalle (Ej registrerad)
Fru Gillströms berömda änglaspel,Kulturhuvudstadsår, rosa skrotbilar i en rondell mm. mm. Vad blir nästa påhitt från våra folkvalda i sandlådan? Jag har ett förslag: Skicka upp gävlebocken med raket till månen och placera en webbkamera på hornen så att alla gävlebor kan följa dess öde i rymden genom kommunens hemsida. Vidare tycker jag att man kan lägga ner Fjärranhöjderbadet, alla fritidsgårdar, skolor, daghem, idrottsanäggningar mm., ja allt för att få pengar över till mer roliga och välbehövliga "kulturella" inslag i vår omgivning!
Skrivet 12 jun 2009 18:18 Pelle (Ej registrerad)
Jag är inte ett dugg förvånad över detta töntiga dravel, kommuninvånarna börjar nog bli ganska luttrade vid det här laget vad det gäller slöseri med skattepengar till idiotiska sk kulturella påhitt. Jag får inte ekvationen att gå ihop då våra röda sossetanter i stadshuset ena stunden lägger ner flertalet viktiga verksamheter samtidigt som det tycks finnas hur mkt pengar som helst till massa onödigt skit! Det är ta mig fan kriminellt! Törs ni göra en enkätundersökning bland kommuninvånarna innan nästa ide till galenskap föds? Troligtvis inte då flertalet inte vill lägga sina skattepengar på skit! Hörde senast i dag om stora besparingar på underhåll av vägar, broar och gräsklippning i kommunen - hur fan tänker ni?
Skrivet 12 jun 2009 16:18 las (Ej registrerad)
Det är val om ca 1 år men Gävle förblir rött det kan jag sätta mina svettiga strumpor på... Dax för demokrati kanske det har varit diktatur i denna Kummun sedan ca 1930.. Kommunen halkar ner storlek andra kommuner traskar förbi bara & blir större än Gävle fortare för där kan inte ett parti sitta så länge så det nästan kan anses som diktaur.. Vakna upp alla i nästa val.. tack för ordet
Skrivet 12 jun 2009 15:21 Det måste vara mig det är fel på (Ej registrerad)
Nu har jag sett bilder på mästerverket hela dan och läst förklaringar om vad det ska föreställa men jag får det fortfarande till inget annat än en slarvmålad skrotbil på högkant.
Skrivet 12 jun 2009 10:19 Annita (Ej registrerad)
Hörde idag på nyheterna att det fattas 25 miljoner till underhåll av gator och broar och att det befaras att något snart kommer att rasa samman. Ansvarig nämnd har dessutom ett sparkrav på ett antal miljoner. Ytterligare kommentarer överflödiga...
Skrivet 12 jun 2009 07:43 osmakligt (Ej registrerad)
Trött på rondellkonst (Ej registrerad) skrev: Är det bara jag, eller är det inte osmakligt att placera något som ser ut som en trafikolycka i en rondell... som ligger mitt emellan sjukhuset och kyrkogården??
Håller med dig helt o hållet där......kommentarerna har haglat från våra besökare sen "konstverket" avtäcktes......(jobbbar på Gävle Sjukhus)
Skrivet 12 jun 2009 07:16 Gunsan. (Ej registrerad)
jag undrar vad Donatorn av dessa pengar skulle säga om han såg "Konstverket". Kan inte tänka mig att han skulle kalla det konst. Är det även donerade pengar som använts för själva ombyggnationen av rondellen? Jag tror inte det, utan det är väl våra skattepengar som använts. Ta bort "Skrotet". Man får inte skräpa ner i naturen!
Skrivet 12 jun 2009 06:18 Trött (Ej registrerad)
Så länge det är donerade slantar så kan dom väl få hålla på att leka,men att döma av valet av konstverk så gissar jag att det inte är Prince som dom inblandade röker...
Skrivet 12 jun 2009 00:42 Rån-dell (Ej registrerad)
Jag är beredd att sätta en hundring på att det var konstnären själv som ägde bilen innan den upphöjdes till "Nästan Färdigmålat Genialt Konstverk". Isåfall en bra affär för honom.
Skrivet 12 jun 2009 00:32 ecco (Ej registrerad)
Gävle bo. (Ej registrerad) skrev: Alla Rondeller verkar vara avsedda att vara SKROTUPPLAG. Sprängersleden järnstaket, Gustavsbro bilskrot, Norrtull Fåtölj mm. Stigslund Glasskrot.
Man skäms att vara mantalsskriven i denna kommun.
Vilken total misskötsel av skattepengar att tillåta något dyligt.
"Järnstaketet" är i alla fall en bild av gävle och "Glasskrot" som för övrigt inte är glas är en vattendroppe. Som för att en står vid Vattenverket(ja dom betalade för den) gör att den passar in där den står..
Men resten håller jag med om..
Skrivet 12 jun 2009 00:26 ecco (Ej registrerad)
dr Psycho (Ej registrerad) skrev: Men snälla Gävlebor, förstår ni er inte på konst? Jag tycker att Priapos trädgård är jättevacker, och värd varenda krona. OK, den kan vara lite svår att ta in, men får den bara komma på plats i medvetandet så kommer säkert folk att se det geniala, och därmed kommer opinionen att svänga.. Synd att den inte var klar till nomineringen av kulturhuvudstaden. Då hade Gävle säkert vunnit.
Du har inte studerat bilen närmare va??
Man ser all rost och dålig lagning som gjorts..
Ville han ha en skitbil att måla rosa kunde han fått min volvo 440
Skrivet 12 jun 2009 00:18 Hahah (Ej registrerad)
Den är ju så ful att jag hyllar de klottrare som vågar sej på detta objekt!!! Hahahha vilket skämt för 270 000 kr
Skrivet 11 jun 2009 23:05 Trött på rondellkonst (Ej registrerad)
Är det bara jag, eller är det inte osmakligt att placera något som ser ut som en trafikolycka i en rondell... som ligger mitt emellan sjukhuset och kyrkogården??
Skrivet 11 jun 2009 22:09 R (Ej registrerad)
Kul, tycker jag.
Jag älskar 'det femte elementet' och ler varje gång jag åker förbi. Den här kanske inte klår den, men roligt med rondellkonst är det i alla fall. Och ännu festligare blir det när folk retar sig på dem. Konst ska beröra.
Skrivet 11 jun 2009 21:53 IJm (Ej registrerad)
Suuuck! Vad kommer Gävle att få för rykte? Först kommer en erigerad penis och sedan en pissoar bredvid.
Skrivet 11 jun 2009 21:47 Dynamit-Harry (Ej registrerad)
Vad gör vi nu? Ska vi låta den stå kvar som en symbol för vanstyre eller ska vi skicka iväg den med en dynamitladdning ? Den står ju i startposition och med lite tur så landar den i Stadshuset.
Skrivet 11 jun 2009 21:42 Birgitta (Ej registrerad)
Men gud i skruven!!! Jag såg den i går och trodde att jag såg fel. Var detta det omtalade kontveket? Nått måste ha gått väldigt fel eller har beslutsfattarna haft firmafest när beslutet togs att anlita denna sk kontnär. Sen om pengarna kommit från nån fond gör inte beslutet bättre, slöseri med pengar i varjefall.
Skrivet 11 jun 2009 21:09 Ingen konst (Ej registrerad)
Om jag ställer dit en gammal skrotbil så blir det nedskräpning på allmän plats.
Men om det är någon konstnär som ingen hör tals om då blir det konst.
Ta genast bort skiten och lägg pengarna på en konst kurs till den stackars konstnären.
Pinsamt.
Skrivet 11 jun 2009 20:31 dr Psycho (Ej registrerad)
Men snälla Gävlebor, förstår ni er inte på konst? Jag tycker att Priapos trädgård är jättevacker, och värd varenda krona. OK, den kan vara lite svår att ta in, men får den bara komma på plats i medvetandet så kommer säkert folk att se det geniala, och därmed kommer opinionen att svänga.. Synd att den inte var klar till nomineringen av kulturhuvudstaden. Då hade Gävle säkert vunnit.
Skrivet 11 jun 2009 20:28 Oförstående (Ej registrerad)
Riktigt ful! Har dom inget annat att lägga pengarna på som pensionärerna eller vården??
Skrivet 11 jun 2009 20:00 Lasse (Ej registrerad)
270000 kronor! Det kostade inte ens den bilen när den var ny!
Gävles värsta felparkering alla kategorier tycker ja..:)
Skrivet 11 jun 2009 19:03 Harri (Ej registrerad)
Ryktet gör gällande att vandalerna som har ställt skrotbilen i den nya rondellen kommer från Tekniska kontoret. Kan någon bekräfta?