Mustafa kan inte få ett id-kort
Mustafa Mohammed vill jobba. Han vill köra buss.
Men utan id-kort får han inte ta körkort, skaffa bankkonto eller låna böcker på biblioteket.
– Jag känner mig som en i samhället för att jag får bo i Sverige, sedan känner jag mig utanför samhället i och med att jag inte kan göra något i samhället, säger han.
Relaterat
Mustafa Mohamed flydde sitt hemland Somalia sedan han hade blivit hotad till livet, och hans butik nedbränd. Han vill börja ett nytt liv i Sverige och köra buss, men kan inte ta körkort eftersom han saknar id-kort.Fotograf: Annakarin Björnström
I december 2008 kom Mustafa Mohammed till Sverige som flykting. I sitt hemland Somalia riskerade han att bli dödad för sin affärskontakt med den tillfälliga regeringen.
– Jag blev hotad, min butik nedbränd av dem som kallar sig islamister. Jag sålde kontorsmaterial till den tillfälliga regeringen, säger Mustafa Mohammed.
Han berättar att hans fru, bror och mamma är försvunna, och att han har efterlyst dem via Röda Korset. Han svarar kortfattat på frågarna, och säger att det är jobbigt att prata om det han har varit med om.
I juni förra året fick Mustafa Mohammed permanent uppehållstillstånd i Sverige. Det svenska samhället har genom Migrationsverket välkomnat honom att starta ett nytt liv här. Men i praktiken kärvar det.
Hans somaliska körkort duger inte som personbevis. Några andra handlingar hade han inte med sig, och därför får han inget id-kort i Sverige. Utan det kan han till exempel inte hämta ut medicin på apoteket, skriva in sig på arbetsförmedlingen, hyra en lägenhet eller betala räkningar på billigaste sätt.
– Jag betalar kontant till banken eller posten och då kostar det 50-60 kronor mer per räkning, säger han.
Vad skulle du vilja säga till politikerna som kan påverka dina möjligheter att få id-kort?
– Att de på något sätt gör det lättare för oss att komma in i samhället, delta i samhället, säger han.






























































Senaste kommentarerna:
Skrivet 26 apr 2010 04:15 Roland (Ej registrerad)
Vem kan intyga att inte Mustafa Mohammed egentligen heter något annat, om han kan få en ny identitet bara på egna uppgifter så borde alla ha samma rätt till det eftersom vi lever i en demokrati. Så den dag dom här piraterna från somalia får id kort utan att ha pass att visa upp så tänker jag begära detsamma, får jag inget kan man ju alltid vända sig till Europa domstolen, och påvisa hets motfolkgrupp samt diskriminering. Tobé vill tydligen inte sitta i riksdagen han.
Skrivet 25 mar 2010 10:36 Mats (Ej registrerad)
Enligt Migrationsverkets egen statistik saknar 95,5% (!) av asylsökande sina ID-handlingar. Och ni revolutionsromantiska vänstermänniskor tror att det beror på att man i all hast varit tvungen att sticka iväg, hur naiva får folk bli egentligen? Fattar ni inte att smugglarligorna anpassar sig efter slappa regler i Sverige och instruerar sina kunder hur man lättast får uppehållstillstånd.
Skrivet 23 mar 2010 13:10 hm (Ej registrerad)
du boman.....jag har inget emot mörka människor...känner många o jobbar med några..
har även 1 ingift i fam....underbara människor ..sen finns det en grupp som inte vill anpassa sig här i sverige..och de utmärker sig rejält!!! det får de skötsamma sota för..tyvärr...men har man inga papper så är det svårt..även för oss "vita"" .inte mera konstigt än så.tja varför vill de vara här..??
det undrar jag och även mina mörka vänner..
vill de följa våra lagar och anpassa sig .så är det ok för mig.jag har inget emot att de firar sin traditioner..men det vill jag oxå göra utan några krussiduller..
Skrivet 23 mar 2010 09:27 K. Bohman (Ej registrerad)
Visst finns det rasister på flera håll, men det är inte samma sak. För att citera en bra blogg (http://roleplayingissogay.wordpress.com/2010/03/16/grundkurs-i-nordfeminism-del-4-mer-privilegium/):
"Lägg ner det här med "omvända -ismer". Tanken att vi alla bara är människor vilket innebär att -ismer är -ismer oavsett vem de riktas mot är sympatisk. Tänk om världen var så enkel! Så är dessvärre inte fallet. Samma maktdynamik som skapar privilegiet har skapat en hierarki av fördomar, vilket innebär att diskriminering mot en privilegierad grupp inte är samma sak som diskriminering av en icke-privilegierad grupp. Detta beror på att diskriminering mot en icke-privilegierad grupp backas upp av institutionaliserad makt, medan diskriminering mot en privilegierad grupp är en enskild handling och därmed lättare att undvika. Ingen skulle väl säga emot faktumet att all diskriminering är kass, men att inte låtsas om skillnaden i de två typerna av diskriminering är att upprätthålla orättvisan."
Skrivet 23 mar 2010 09:18 hm (Ej registrerad)
du k boman................
det finns mörka rasister med .......om du inte har lagt märke tll det......
begår rasistiska handlingar mot oss....vita....
hugget som stucket....alltså..svart o vitt är lika..ingen skillnad...
Skrivet 23 mar 2010 08:04 K. Bohman (Ej registrerad)
Det är en skam för Sverige att vi säger att människor har anledning att fly från sitt land och att de är välkomna att stanna här, men sedan inte ser till att de mest grundläggande funktionerna för individen i samhället fungerar. Man kan inte säga att ja, du får stanna, men du får bara sitta här på kanten, inte vara med på riktigt!
Oavsett om han lämnat sina handlingar med flit eller inte så att faktumet att han saknar rätt papper det man måste utgå ifrån. Det är ett problem som måste lösas helt enkelt, för vi vill ju inte med flit skapa bidragstagare och utanförskap när vi kan undvika det. Att tjafsa om varför en person saknar papper är småaktigt och slöseri med tid och kraft eftersom det inte kan leda någonvart.
För er som påstår att rasismen inte finns i Sverige längre: ni är vita, eller hur?
Skrivet 23 mar 2010 03:22 Gunnar (Ej registrerad)
Lars: du förstod lite grann av inlägget i alla fall, alltid något. Eller kanske inte, bäst att förtydliga: första delen av första meningen var ironiskt menat.
Skrivet 22 mar 2010 22:16 Lars (Ej registrerad)
Gunnar (Ej registrerad) skrev: Lars: jag ber om ursäkt, jag antog att du gjorde en intelligent och relevant jämförelse. Men så var det uppenbarligen inte. Det är ju bekvämast att jämföra äpplen och päron och rapa ur sig lite "- ni är rasister". Än att komma in i verkligheten.
Ja det är bra du ber om ursäkt när du har fel;)
Skrivet 22 mar 2010 21:23 Anders (Ej registrerad)
Stackars naiva människor!
Ni vänsterjournalister, muppar mm.
Och vilken skada ni gör Sverige med det.
Börja tänka med hjärnan nu.
Skrivet 22 mar 2010 19:14 hm (Ej registrerad)
kan man inte styrka vem man är så har man svårt att få id handlingar som behövs....vare sig man är färgad eller inte....
lagen ska vara lika för alla..oavsett vilken hudfärg man har.....
man kan inte skrika att ofärgade är rasister om man inte får som man vill...
kan inte jag som ofärgad inte styrka att jag är jag så har även jag svårt att få en id handling eller pass...
är man på flykt så tror inte jag att man drar på 5 röda..nog går man ett tag o tänker igenom det hela..och många faktiskt "tappar" sina handlingar på vägen bort..nu säger inte jag alla...
Skrivet 22 mar 2010 18:56 Alla har ett val (Ej registrerad)
haha, det snackas om att vi TILLSAMMANS kan göra Sverige bättre. Problemet är ju att de så kallade "fattiga" inte vill hjälpa till!
Det är några få som får dra hela lasset själv. De så kallade rika som med vänsterns politik inte får vara det men ska ändå jobba mest ändå.
Så otroligt less på vänsterns slogan "rika blir rikare, fattiga fattigare".
JA, man blir rik om man gör något av sitt liv och ja man blir fattig om man inte gör något av sitt liv. Så enkelt är det. Man borde väl se upp till dem som gör något av sitt liv istället för tvärtom. I Sverige får man inte vara duktig enligt vänstermaffian.
Skrivet 22 mar 2010 18:12 Gunnar (Ej registrerad)
Lars: jag ber om ursäkt, jag antog att du gjorde en intelligent och relevant jämförelse. Men så var det uppenbarligen inte. Det är ju bekvämast att jämföra äpplen och päron och rapa ur sig lite "- ni är rasister". Än att komma in i verkligheten.
Skrivet 22 mar 2010 17:18 kettner (Ej registrerad)
Jag är Svensk har id kort men är arbetslös, vill köra buss men får inte ta busskörkort för det är det inte konstigt...........så säg
Skrivet 22 mar 2010 16:39 Tänk.. (Ej registrerad)
Lars jag håller med dig till 100%. Varenda ord.. Fortsätt så!!! Det är dags för oss att hjälpa alla människor oavsett hud/hår färg att komma in i systemet. För systemet är korruperad och falsk. Ni som skyller på förorterna, det är systemet och staten som skapar dem och det blir folket som får ta skiten. Vi måste sluta vara så egoistiska och börja tänka på varandra även om man inte får något för det. Tillsammans bara TILLSAMMANS kan vi göra Sverige bättre, politikerna gör de rika rikare och fattiga fattigare så låt oss gå hand i hand och hjälpa varandra och störta dem, stör mig så mycket på när folk ibland blir irriterad av att betala skatt till folk som lever på soc. o.s.v istället borde man vara tacksam för att man får chansen att få hjälpa någon, får ni inte bättre känsla där inne när ni hjälper nån? Jag tycker att folket här är för känslokalla, vi måste börja kommunicera och lyssna på varandra. Sedan gör vi folket till ETT, inte 2 (rika & fattiga). Tack för mig.
Skrivet 22 mar 2010 15:00 Lars (Ej registrerad)
Svenne ha lite emapti med människor som har det svårare än dig. VI är uppväxta med guldsked i munnen jämförst med dessa människor som kommer hit.. var inte så jävla naiv själv du svenne.. gå int epå allt du hör av andra bilda dig en uppfattning själv där du tar reda på fakta i stället för att följa med alla andras åsikter.
Skrivet 22 mar 2010 14:57 Lars (Ej registrerad)
Gunnar (Ej registrerad) skrev: Lars: jag tror att det är högst osannolikt att jag som nordbo eller europé skulle kunna "fixa papper" om jag inte kunde bevisa vem jag är (med några handlingar eller genom familj) eller fanns med i något register någonstans.
Hur svårt kan det vara? Antagligen inte särskilt svårt och snubben i artikeln har säkert legitima skäl till att få id-kort men det finns många som inte har det. Självklart måste det till hårda krav och kontroller innan man kommer in i "systemet".
Och dravlet om hudfärg börjar bli gammalt, de flesta skiter fullständigt i det, det är inte det det handlar om.
Du har tydligen inte fattat vad jag menar Läs så kanske du förstår!
DU bor här och kan fixa dom papper som behövs för att få ut en id handling för du bor här ! Men han som kommer hit finns det inga papper på således kan han inte få fram några såna .. nu har jag klargjort det för er som inte kan läsa.
Och qo alla kastar ju sina papper.. bara för att komma till föregångslandet sverige eller hur??? Ja om hudfärgen inte var annorlunda så kunde ni inte ha någon rasism för då såg ni inte att dom kom från ett annat land därför skrev jag hudfärg sen om det är gammalt eller inte det skiter jag högaktningsfullt i själv.
Skrivet 22 mar 2010 14:38 SVENNE (Ej registrerad)
Lars,"alla papper" nej men ett pass. Tanken bakom att göra sig av med alla id-handlingar är att försvåra återsändande. Skulle medhavda id-handlingar underlätta uppehållstillstånd, skulle ALLA ha det. Lars, snälla ! va inte så naiv !
Skrivet 22 mar 2010 13:52 qo (Ej registrerad)
Om man gör sig av med sina dokument för att lättare kunna få asyl så är det här en av konsekvenserna
Skrivet 22 mar 2010 13:08 Gunnar (Ej registrerad)
Lars: jag tror att det är högst osannolikt att jag som nordbo eller europé skulle kunna "fixa papper" om jag inte kunde bevisa vem jag är (med några handlingar eller genom familj) eller fanns med i något register någonstans.
Hur svårt kan det vara? Antagligen inte särskilt svårt och snubben i artikeln har säkert legitima skäl till att få id-kort men det finns många som inte har det. Självklart måste det till hårda krav och kontroller innan man kommer in i "systemet".
Och dravlet om hudfärg börjar bli gammalt, de flesta skiter fullständigt i det, det är inte det det handlar om.
Skrivet 22 mar 2010 11:46 Lars (Ej registrerad)
Var är er empati?? om ni fick fly från ert hemland skulle ni då hinna ta med er alla papper och tänka på att ni kanske lär visa vem ni är dit ni kommer? Troligen inte!
OM man flyr så flyr man utan något alls. Se till att han får identitetspapper så han kan få ut mediciner och få bo som en vanlig människa hur svårt kan det vara?
Ni skriver att det är samma regler för svenskar ..visst är det så.. men skillnaden är att ni kan fixa papper som behövs men det kan inte han som har flytt för sitt liv från ett land där dom förtrycker och förföljer människor för deras åsikter.
Jag tycker Folk som skriver här visar sitt tydliga förakt och smygrasism mot folk som har en annan hudfärg vilket jag tycker är bedrövligt.
Skrivet 22 mar 2010 10:51 Har varit ID-korts lös men inte nu (Ej registrerad)
Det är lika svårt för en "svensson" att få ett ID-kort, har vi inga papper så blir det inget ID. Banker o myndigheter ställer väl precis samma krav på oss, som invandrare/flyktingar? Att man måste intyga på något vis vem man är. Annars skulle ju alla kunna komma hit och skaffa sig en identitet som inte var riktig.
Skrivet 22 mar 2010 09:01 SVENNE (Ej registrerad)
Det finns både för och nackdelar med att välja att vara papperslös vid ankomsten till Sverige. Ingen nyhet.
Skrivet 22 mar 2010 08:56 qo (Ej registrerad)
Det finns inte något seriöst land i hela världen som ger ID kort till någon som man inte vet vem det är,är det konstigt??