Här miste fem körkortet på en förmiddag
20 personer miste körkortet under Gävleborgspolisens hastighetskampanj förra veckan. Fem på en förmiddag på 30-sträckan vid Prolympia i Sätra. En av dem var Johan Näsman på väg att leverera skolmat.
– Blir jag av med lappen mer än en månad är det katastrof, säger han.
Relaterat
Näsman driver cateringföretaget vid Estraden som bland annan lagar skolmaten till Prolympia. Han är mycket beroende av sitt körkort. Det hindrade inte att han körde 54 km i timmen på 30-sträckan.
– Jag tyckte inte att jag hade kört fort, så jag försökte neka först. Men det är klart att jag gjorde det utan att tänka på det, suckar han i dag.
Nu kan han inte längre sköta matleveranserna själv, utan måste kanske extraanställa någon tills han får körkortet tillbaka. Hur länge det blir vet han ännu inte.
– Längre än en månad blir det jäkligt tufft ekonomiskt, säger han.
Dessutom bor han på Norrlandet och har barn som behöver skjutsas.
Kritisk till utformningen
Han tycker att det är rätt att polisen jagar fortkörare, men är lite kritisk till fartgränsernas utformning vid Estraden och Prolympia. På två olika sträckor där är det 50 vissa tider på dagen och 30 andra. Däremellan finns en kort sträcka där det alltid är 50.
– Det vore lättare att ha koll om det alltid vore 30. Det ligger ju en skola där, och ungarna kan väl vara ute vilken tid på dagen som helst?
Vill minska olyckor
Fem körkort på en förmiddag på samma plats låter mycket, men chefen för länets trafikpolis, Ulf Carnerius, är inte ett dugg förvånad.
– Så där är det alltid. Folk blir av med körkorten nästan var vi än ställer oss, säger han.
Hastighetskampanjen förra veckan var gemensam för hela landet, med temat att öka säkerheten i tätortstrafik. De senaste tre åren har 100 personer omkommit på kommunala vägar i Sverige. Omkring 40 av dem var oskyddade cyklister och gångtrafikanter.
Enligt Trafikverket vore den enskilda åtgärd som minskar olyckorna mest om man kunde få alla att hålla fartgränserna.
























































Senaste kommentarerna:
Skrivet 6 sep 2010 10:55 Jonas (Ej registrerad)
@ A: Att kalla folk för egoistiska idioter stärker dig knappast i sakfrågan, tvärtom är det ett tydligt tecken på att dina argument är slut. Det tillkom inte direkt något nytt i din senaste kommentar förutom personangrepp på människor du inte har en aning om vilka de är.
Skrivet 6 sep 2010 08:40 A (Ej registrerad)
@Jonas: Rolig du är! :/ Nä, det bor inte barn på Statoil.
De som passerar Idrottsvägen är BARN som ska gå över till t ex hockeyträningen. Du kanske inte vet det, men Prolympia har idrottsinriktning.
@Pendlaren: Att dra slutsatsen att om många kör för fort och bryter mot hastighetsgränserna så skulle det tyda på att hastigheten är fel satt, måste vara det dummaste jag hört.
Och förresten kan du få ifrågasätta de satta gränserna hur mycket du vill; du ska ÄNDÅ hålla hastigheten.
@Nettan: Du har antagligen inga barn själv. Det låter så!
Självklart lär alla föräldrar sina barn att vara försiktiga i trafiken, men om du hade haft barn själv så hade du kanske vetat att barn glömmer ibland. Därför är det 30 km/h utanför en skola.
Herregud, detta handlar om en väldigt kort sträcka. Hur folk kan tycka att det är så otroligt jobbigt att sänka hastigheten kan jag inte fatta!
Man blir ju rädd när man tänker på vilka egoistiska idioter som kör omkring där ute.
Skrivet 5 sep 2010 19:05 Pendlare (Ej registrerad)
W (Ej registrerad) skrev: Håll hastigheten så räddar du liv skriver Törnroza - är det inte bättre att inte köra på nån alls? eller är det ok att köra på nån bara man håller den skyltade hastigheten? Grattis till transportstyrelsen - eran hjärntvätt verkar fungera ganska bra..fortsätt att mala om att hastigheten är roten till allt ont och om bara alla håller den skyltade hastigheten så kommer alla bilar att sluta släppa ut koldioxid och det blir fred på hela jorden..(varning för ironi)
Av alla kommentarer så är den här bland de bättre.
Läser man kommentarerna här så verkar det som att nästan alla håller hastigheten blint utan ifrågasättande, ändå togs ca, 12000 personer ( inkl, böteskamerorna... ) för fortkörning under veckan som gick, vilket tyder på att hastigheterna är fel satta och därmed inte respekteras.
Hastigheten är egentligen det minsta problemet vad gäller trafiksäkerhet, visst att den direkt påverkar utgången av olyckan. Men det som verkligen är farligt, föraren, kontrolleras eller nämns aldrig, nykterhetskontroller undantaget, i trafiksäkerhetssammanhang konstigt nog.
Skrivet 5 sep 2010 12:16 Nettan (Ej registrerad)
Det är inte fel med 30-sträckor där dom behövs. Alltså där det är t.ex skolor med skymd sikt, trångt och skolbarnen måste korsa vägen till och från hem eller skolbuss. Men den aktuella sträckan vi diskuterar här är bred och med sikt som på en landningsbana, utan övergångsställe och annat. Sätt RÄTT hastighet på RÄTT VÄG!!! Det är vad jag och vad jag tror även Jonas och W menar.
Skrivet 5 sep 2010 00:16 W (Ej registrerad)
Håll hastigheten så räddar du liv skriver Törnroza - är det inte bättre att inte köra på nån alls? eller är det ok att köra på nån bara man håller den skyltade hastigheten? Grattis till transportstyrelsen - eran hjärntvätt verkar fungera ganska bra..fortsätt att mala om att hastigheten är roten till allt ont och om bara alla håller den skyltade hastigheten så kommer alla bilar att sluta släppa ut koldioxid och det blir fred på hela jorden..(varning för ironi)
Skrivet 4 sep 2010 21:15 Jonas (Ej registrerad)
Törnrosa verkar inte ha vaknat riktigt. Att åka i för låg hastighet på vägar som inte behöver det har samma effekt som att bära flytväst på land, dvs ingen. Av 100000 som dör varje år dör ca 3- 400 i trafiken, vilket är lika många som dör i...förgiftning! Som "W" sa så verkar svenskarna närmast hjärntvättade, det verkar gå att pumpa i vilket skit som helst i huvudet på folk.
Btw, polisen var verkligen jätteduktiga när de mätte hastighet. Min besvikelse över att de inte har tid att utreda de 4000 fall som ligger på skrivbordet försvann direkt, mitt förtroende för polisen är återställt..
Skrivet 4 sep 2010 17:57 Törnroza (Ej registrerad)
OBS! Hastighetsbegränsningar är till för att rädda liv i trafiken, både för den som framför fordon, passagerare och gångtrfikanter.
Så vad är problemet?
Jo att vi blir kollade med jämna mellanrum, såklart!
SKÄMS!
Håll hastigheten i fortsättning, så räddar du liv.
(både ditt eget och andras)
Och ni andra som inte gillar våra lagar, skulle inte ha körkort överhuvudtaget.
Det är inte ett dugg synd om er..utan tag lärdom!
Man har inte hittat på det här med faror i trafiken - dom finns på riktigt!
KÖR FÖRSIKTIGT!
Skrivet 4 sep 2010 10:48 b.ö. (Ej registrerad)
bra gjort av polis att ha hastighets övervakning,vägarna borde bevakas mer och oftare.det finns ju rätt många i trafiken som kanske inte borde vara där,ser hela tiden skräck exempel på hur den bäste bil förare tar sig fram i trafiken,och alla tror dom är bäst,så sätt in en högväxel på trafik över vakning,ta fler körkort och se till att omskolning sker.men det kommer inte att hjälpa pga.egoism.
Skrivet 4 sep 2010 08:25 Skjut mig då (Ej registrerad)
Pissa på fel ställe så får du böter, kör för fort så ryker kortet, parkera fel hoppsan en p-bot osv, osv. Sånt är livet det är bara att välja själv, det var ingen som tvingade dom att köra för fort. Bra jobbat snuten!
Skrivet 3 sep 2010 23:40 Nettan (Ej registrerad)
Ja, vad ska man säga? Det är helt fantastiskt hur alla som fäller kommentarer om att vi alla måste krypa fram i trafiken så fort något levande finns inom en kilometers avstånd har överlevt!!! Vi som varken hade bilbälte, vägbulor eller 30-sträckor. Jo, håll i er!! Vi hade föräldrar som lärde oss TRAFIKVETT! Man skulle akta sig för bilar, blev man påkörd så kunde man hamna på sjukhus eller i värsta fall dö. Vad hände med den uppfostran??
Så jag håller fullständigt med Jonas och W! Lyssna på Televinken, den killen hade klart för sig!!!
Skrivet 3 sep 2010 22:52 W (Ej registrerad)
Jag håller helt med Jonas. Tur att det finns någon kvar som inte blivit helt hjärntvättad av vv eller transportstyrelsen som dom nu så fint heter.
Sätt rimliga hastigheter på våra vägar så kommer folk att följa hastighetsbegränsningarna betydligt mer än vad som sker nu.
Just nu så pågår det en översyn som tekniska kontoret/tekniska nämnden har beställt för att se över hastighetsbegränsningarna på dom lokala vägarna och i vanlig ordningen så kommer det naturligvis till 99% att handla om att sänka dom befintliga hastighetsbegränsningarna som är idag.(nån stackars kort liten sträcka kanske dom höjer för att det ska se bra ut.)
Transportstyrelsen är väldigt angelägna om att våra städer runt om o landet ska se över hastigheterna (sänka dom) så dom betalar halva konsultarvodet upp till en viss summa åt kommunerna..Gissa om konsulterna kommer att föreslå höjning eller sänkning?
Skrivet 3 sep 2010 21:01 Jonas (Ej registrerad)
@ A: Och vilka passerar Idrottsvägen gåendes, till och från skolan? Alla barn som bor på Statoil eller i tennishallen? Jag skulle anta att det är fler skolbarn som bor på andra sidan riks-80 än andra sidan Idrottsvägen, för där bor ingen.
Arbetarbladet piskar skickligt upp stämningen med långa slutartider som får bilen på bilden att se ut som den passerar i 250 km/t. Givetvis är det lättare att gnälla på fortkörare än att se den egentliga orsaken till problemet, nämligen att hastighetsbegränsningen är fel och dåligt skyltad. Säkra och naturliga hastighetsbegränsningar istället för politiskt korrekta så slipper vi sådana här historier i framtiden.
Skrivet 3 sep 2010 20:13 PEJ (Ej registrerad)
Maggan
"Bojkotta centrala Gävle"....... menar du att våra skolbarn är mindre värda ???
Skrivet 3 sep 2010 19:02 Roger (Ej registrerad)
ebbe (Ej registrerad) skrev: Frågan är inte huruvida det är synd om de som åkt fast eller inte, frågan gäller alla idiotiska fartgränser och vad polisen ska satsa resurser på. Sätt fartgränser som är acceptabla och låt polisen jaga riktiga bovar istället. De tokerier som nu pågår med sänkta fartgränser leder bara till fler lagöverträdare. Bygg säkra vägar och underhåll de vägar som finns. Låt inte trafiktalibaner och bakåtsträvande miljönissar husera ostört.
Jag håller med om att polisen skall satsa resurser på de områden där de som yrkesgrupp har möjlighet att rädda flest liv. Tyvärr är detta inte saker som mord utan trafiken dödar långt fler än diverse våldsverkare lyckas med. Så om vi vill att långt färre ska dö så vill vi ha poliser i trafiken. "Riktiga bovar" är även de som riskerar andras liv genom att ignorera andras säkerhet i trafiken eftersom de har en övertro på sin egen förmåga att framföra fordon i riskmiljöer i otillåtna hastigheter.
Bra jobbat av polisen!
Skrivet 3 sep 2010 16:22 A (Ej registrerad)
Jonas (Ej registrerad) skrev: Till "A": Innan man anklagar andra för att hålla sandlådenivå kanske man ska se över sin egen nivå först. Alborgaskolan, för småbarn upp till 10 år, ligger 10- 20 meter från riks-80 så min jämförelse är minst sagt relevant. Hur ofta har du tänkt "oj, här är en skola, då borde jag sakta ner till 30" när du åkt på riks-80?
50 km/t är en helt säker och normal hastighet på Idrottsvägen om man plockar av sig floskelbrillorna. 30 km/t är lika fel som 120 km/t, vilket troligen bara "Hellgate" och "Roy" skulle köra om de skyltarna kom upp.
Till Jonas: för övrigt så tycker jag inte att diskussionen här borde handla om rätt och fel ang satta hastighetsbegränsningar.
Min första kommentar, och det jag reagerade över, gällde att AB valt att skriva en snyft-artikel om en person som mist sitt körkort pga att han kört olagligt fort.
Skrivet 3 sep 2010 16:20 A (Ej registrerad)
Jonas (Ej registrerad) skrev: Till "A": Innan man anklagar andra för att hålla sandlådenivå kanske man ska se över sin egen nivå först. Alborgaskolan, för småbarn upp till 10 år, ligger 10- 20 meter från riks-80 så min jämförelse är minst sagt relevant. Hur ofta har du tänkt "oj, här är en skola, då borde jag sakta ner till 30" när du åkt på riks-80?
50 km/t är en helt säker och normal hastighet på Idrottsvägen om man plockar av sig floskelbrillorna. 30 km/t är lika fel som 120 km/t, vilket troligen bara "Hellgate" och "Roy" skulle köra om de skyltarna kom upp.
Men Jonas! Du menar väl inte att Riks80 är en väg som skolbarnen passerar, gåendes, till och från skolan? Det är en motorväg och ingen direkt anslutning finns från skolan ut på vägen.
Skrivet 3 sep 2010 15:55 Jonas (Ej registrerad)
Till "A": Innan man anklagar andra för att hålla sandlådenivå kanske man ska se över sin egen nivå först. Alborgaskolan, för småbarn upp till 10 år, ligger 10- 20 meter från riks-80 så min jämförelse är minst sagt relevant. Hur ofta har du tänkt "oj, här är en skola, då borde jag sakta ner till 30" när du åkt på riks-80?
50 km/t är en helt säker och normal hastighet på Idrottsvägen om man plockar av sig floskelbrillorna. 30 km/t är lika fel som 120 km/t, vilket troligen bara "Hellgate" och "Roy" skulle köra om de skyltarna kom upp.
Skrivet 3 sep 2010 15:39 Per J. (Ej registrerad)
Lek med tanken vad denne man skulle tycka om ett av hans egna barn blev påkörd av en jämförbar fortkörare. Då hade han knappast accepterat en ursäkt lik den egna "jag hade bråttom", eller hur?
Skrivet 3 sep 2010 15:39 typjagliksom (Ej registrerad)
Kanske jag läser fel men jag ser inget i artikeln som får mig att se det som en snyftare, som en del som kommenterat tycker. Artikeln beskriver bara en av de personer som åkt dit och hans historia. Varför lägger så många in andra tolkningar i det hela? Är det Jante ifarten?
Skrivet 3 sep 2010 14:20 För kännedom (Ej registrerad)
Bilen fungerar bra även utan körkort..
Skrivet 3 sep 2010 14:20 hj (Ej registrerad)
Ska vi tycka synd om de som misste körkorten. Åker han där varje dag med leverans så borde han veta att det är tretti, kör säkert för fort varje dag men åkte dit just den här dagen......
Skrivet 3 sep 2010 14:03 Roy (Ej registrerad)
Hellgate (Ej registrerad) skrev: Jonas.
Du behöver inte ställa dig frågan varför, är det 30km/h dygnet runt eller delar av dygnet på vissa sträckor så är det bara att rätta sig efter det.
Bästa kommentaren hittills!
Skrivet 3 sep 2010 13:33 A (Ej registrerad)
Jonas (Ej registrerad) skrev: Hellgate: Så om man skyltar om riks-80 mellan Gävle och Valbo till 30 km/t så skulle du hålla hastigheten? Jo, tjena..
Vid 12 år är barnen så stora att deras hjärnor är tillräckligt utvecklade för att kunna agera i trafiken. Idrottsvägen har helt fri sikt i alla riktningar så 30 km/t där är enbart för att det ska se snyggt ut och för att stilla människor som blint följer det som är politiskt korrekt, hur ologiskt det än är. Varför är det inte 30 km/t på Hamnleden som går i närheten, för säkerhets skull liksom?
Sandlådenivå!
Hur kan du jämställa Riks80 med passage förbi skolor?
Du kan ju fundera lite på de här uppgifterna från NTF:
"... risken att dödas är upp emot 80 procent om fotgängaren blir påkörd i 50 km/tim medan den endast är cirka 10 % om bilen körs i 30 km/tim. "
Skrivet 3 sep 2010 13:06 Jonas (Ej registrerad)
Hellgate: Så om man skyltar om riks-80 mellan Gävle och Valbo till 30 km/t så skulle du hålla hastigheten? Jo, tjena..
Vid 12 år är barnen så stora att deras hjärnor är tillräckligt utvecklade för att kunna agera i trafiken. Idrottsvägen har helt fri sikt i alla riktningar så 30 km/t där är enbart för att det ska se snyggt ut och för att stilla människor som blint följer det som är politiskt korrekt, hur ologiskt det än är. Varför är det inte 30 km/t på Hamnleden som går i närheten, för säkerhets skull liksom?
Skrivet 3 sep 2010 12:58 jim (Ej registrerad)
Vad är detta? Kan man inte läsa vad det står på skyltarna?
Och vid kastets förskola i bomhus verkar 30km/h skylten ha nån funktion heller.
Både bilister och tyvärr många lastbilar kör för fort på den sträckan.
Just 30 sträckor så håller jag mig till just 30 och inget annat.
Skrivet 3 sep 2010 12:56 A (Ej registrerad)
ebbe (Ej registrerad) skrev: Frågan är inte huruvida det är synd om de som åkt fast eller inte, frågan gäller alla idiotiska fartgränser och vad polisen ska satsa resurser på. Sätt fartgränser som är acceptabla och låt polisen jaga riktiga bovar istället. De tokerier som nu pågår med sänkta fartgränser leder bara till fler lagöverträdare. Bygg säkra vägar och underhåll de vägar som finns. Låt inte trafiktalibaner och bakåtsträvande miljönissar husera ostört.
Skrämmande! Är det verkligen en vuxen människa som skrivit detta? :O
Så du tycker att sänkta fartgränser som görs för barns trygghet i trafiken enbart leder till fler lagöverträdelser?
Antar att du är en av de som ALDRIG håller fartgränserna. Hoppas du åker dit snart och blir av med körkortet en låååång tid.
Eller ska ett barn behöva bli överkört innan du fattar vad det handlar om?
Skrivet 3 sep 2010 12:46 wera (Ej registrerad)
Du är beroende av ditt körkort,kör "yrkestrafik" av och till och ändå har du inte förstånd nog att vara rädd om det! Frågan är väl om du ska ha igen det över huvud taget! Vilken hastighet håller du när dina barn sitter med i bilen??Och hur skulle du reagera om de blev påkörda av fartsyndare utanför sin skola??TÄNK EFTER,snälla du,DÅ skulle det vara frågan om katastrof!
Skrivet 3 sep 2010 12:01 Tomas Andersson (Ej registrerad)
Eleverna som korsar Idrottsvägen är från 7 år upp till 15. De yngre går med oss vuxna till och från idrotten.
Prolympia och dess föräldraråd har pratat med tekniska kontoret ang olika fartbegränsande åtgärder. Det finns olika anledningar till att det ser ut som det gör; underlätta trafiken vid idrottsevenemang, framkomlighet för utryckningsfordon och att bilister har lättare att acceptera tillfälliga (relevanta) fartsänkningar än generella sådana. Som idrottslärare för de yngre barnen tycker jag att det är en ok situation. De flesta kör väl. Några kör "lite" för fort men saktar in då de ser barn. Några kör alldeles för fort även när det är barn vid övergångsstället.
Skrivet 3 sep 2010 11:35 TN (Ej registrerad)
Helt rätt! Det är såna här ställen polisen ska stå och plocka fartsyndare på och inte efter t.ex. E4:an. För det är vid såna här platser som folk faktiskt blir ihjälkörda bara för att en del oansvariga bilister inte klarar av att följa hastighetsbestämmelserna.
Bra jobbat av polisen!
Skrivet 3 sep 2010 11:22 Hellgate (Ej registrerad)
Jonas.
Du behöver inte ställa dig frågan varför, är det 30km/h dygnet runt eller delar av dygnet på vissa sträckor så är det bara att rätta sig efter det.
Skrivet 3 sep 2010 11:21 ebbe (Ej registrerad)
Frågan är inte huruvida det är synd om de som åkt fast eller inte, frågan gäller alla idiotiska fartgränser och vad polisen ska satsa resurser på. Sätt fartgränser som är acceptabla och låt polisen jaga riktiga bovar istället. De tokerier som nu pågår med sänkta fartgränser leder bara till fler lagöverträdare. Bygg säkra vägar och underhåll de vägar som finns. Låt inte trafiktalibaner och bakåtsträvande miljönissar husera ostört.
Skrivet 3 sep 2010 11:02 A (Ej registrerad)
A (Ej registrerad) skrev: Håller med ovanstående! Hur kan AB skriva en artikel där det låter som det är synd om Johan Näsman som mist körkortet. "Dessutom bor han på Norrlandet och har barn som behöver skjutsas". Jaha? Han skulle väl tänka sig för då!
Om han dessutom levererar maten till Prolympia så borde han ju åkt sträckan flera gånger tidigare vid samma tid ungefär, och därför ha full koll på vilken hastighet som gäller.
Och skitsnacket om att det är svårt att hålla rätt hastighet för att det inte är hela tiden på dygnet!
Det står 30 på en helt vanlig hastighetsskylt. Det svåra vore väl i så fall att se den lilla skylten under som talar om det endast gäller på förmiddagarna.
"Misstaget" man skulle kunna göra på den sträckan är väl att köra 30 km/h alla tider.
Vill bara förtydliga att det borde stå "håller med NEDANSTÅENDE" i min kommentar.
Skrev fel.
Jag håller INTE med kommentaren ovan från "Jonas"!!!!
Skrivet 3 sep 2010 10:59 A (Ej registrerad)
Jonas (Ej registrerad) skrev: Är det någon av "proffskommentatorerna" som åkt den aktuella sträckan? Idrottsvägen går i ett skogsområde med fri sikt 10- 20 meter på varje sida om vägen som dessutom har gångbanor på båda sidor. Eleverna är minst 12 år gamla vilket är åldern för när barn anses vara mogna att vara i trafiken.
Så frågan är egentligen varför det är 30 km/t på en väg som borde vara skyltad de dubbla? Om man har 30 km/t på Idrottsvägen för en skola som ligger i skogen, har man 30 km/t på Sätrahöjden, Folkparksvägen och Hamnleden också så att idiotin blir fulländad och jämngod?
Ja, jag har åkt sträckan många gånger och ser inte vad problemet att hålla 30 km/h skulle vara.
Att barnen är för stora, eller?
Och JA, det är 30 km/h även på Sätrahöjden den sträcka som går i närheten av skolan.
Det är även 30 km/h utanför Solängsskolan, Nynässkolan mm under skoltid.
Hur mycket tror du att du skulle vinna i tid på att åka dubbelt så fort de korta sträckorna?
Tror du att hastigheten är begränsad till 30 km/h bara för att "jävlas" med dig och andra som har sååå bråttom?
Skrivet 3 sep 2010 10:23 maggan (Ej registrerad)
Bojkotta centrala Gävle
Skrivet 3 sep 2010 10:18 Jonas (Ej registrerad)
Är det någon av "proffskommentatorerna" som åkt den aktuella sträckan? Idrottsvägen går i ett skogsområde med fri sikt 10- 20 meter på varje sida om vägen som dessutom har gångbanor på båda sidor. Eleverna är minst 12 år gamla vilket är åldern för när barn anses vara mogna att vara i trafiken.
Så frågan är egentligen varför det är 30 km/t på en väg som borde vara skyltad de dubbla? Om man har 30 km/t på Idrottsvägen för en skola som ligger i skogen, har man 30 km/t på Sätrahöjden, Folkparksvägen och Hamnleden också så att idiotin blir fulländad och jämngod?
Skrivet 3 sep 2010 09:13 A (Ej registrerad)
Håller med ovanstående! Hur kan AB skriva en artikel där det låter som det är synd om Johan Näsman som mist körkortet. "Dessutom bor han på Norrlandet och har barn som behöver skjutsas". Jaha? Han skulle väl tänka sig för då!
Om han dessutom levererar maten till Prolympia så borde han ju åkt sträckan flera gånger tidigare vid samma tid ungefär, och därför ha full koll på vilken hastighet som gäller.
Och skitsnacket om att det är svårt att hålla rätt hastighet för att det inte är hela tiden på dygnet!
Det står 30 på en helt vanlig hastighetsskylt. Det svåra vore väl i så fall att se den lilla skylten under som talar om det endast gäller på förmiddagarna.
"Misstaget" man skulle kunna göra på den sträckan är väl att köra 30 km/h alla tider.
Skrivet 3 sep 2010 08:48 Raska sakta (Ej registrerad)
För 10 år sen, i en annan del av landet, körde jag 51km på en nyinrättad 30sträcka, 2 månader utan körkort, och en summa böter,, 13 stycken tappade lappen den dagen, jag behövde också mitt kort i jobbet, i dag är bötesbeloppet högre än då (1800), men kör man som i artikeln samma sträcka varje dag och inte har koll på tider och hastigheter, ja finns det någon ursäkt då? Knappast, inte i mina ögon. Det svider surt att tappa körkortet, dessutom när det nya kommer står det det nya datumet i kortet, som att körkortet tagits i år fast du kanske haft körkort i 20-30 år. Det betyder att du kan få besvär med försäkringen och bonus systemet, då du betraktas som du nyss fått körkort. Så det finns flera orsaker till att sluta stressa i trafiken, men synd om den som kör för fort. Absolut inte. planera bättre, bit i det sura äpplet. Och framförallt kör lugnt. dom få sekunder som det kan handla om i tidsvinst från travet till skolan i fallet: Var det värt det? Behöver kortet i jobbet? allas ursäkt
Skrivet 3 sep 2010 08:44 Bilist (Ej registrerad)
Vet inte vilken bil Snubben i artikeln har men, på min peugeot har jag en funktion i farthållaren som hindrar mig att överskrida gällande hastighetsbegränsningar, praktisk vid 30 - 50 begränsningar
Skrivet 3 sep 2010 08:18 Mamma till prolympia elev (Ej registrerad)
Han av alla borde veta hur viktigt det är att hålla farten när han jobbar intill skolan och levererar mat till eleverna.
Han borde dessutom veta att barnen har sin idrott på andra sidan gatan då de brukar leverera mat till skolan då de har olika teman och inte befinner sig på skolan.
Så inga ursäkter vill jag som förälder höra från er fartsyndare då jag har barn på denna skola.
Skrivet 3 sep 2010 08:13 Palle (Ej registrerad)
Jag tycker jättesynd om Johan Näsman. Självklart borde Johan få köra lite fortare än oss andra. Jag föreslår att Johan skall få köra 55 km/hpå 30-väg och 90 på 70-väg.
Jag tycker inte heller att han skall behöva stanna vid rött ljus eller stopsignal.
Skolmat är viktigt!
Polisbil, Ambulans, Brandbil samt Skolmat med Johan vid ratten
Skrivet 3 sep 2010 07:40 Yrkes Chaffis (Ej registrerad)
Om man har körkortet mer eller mindre som sin arbetsgivare, så är det väl ännu viktigare att ha koll på hastigheten. Och bor man dessutom någon mil från staden med minimala bussförbindelser, så borde man väl tänka efter bättre när man sitter bakom ratten. Men tyvärr så har mentaliteten efter vägarna blivit fruktansvärd. Så jag hoppas att kommande regering plockar ut mer trafikpoliser.
Skrivet 3 sep 2010 03:02 peter (Ej registrerad)
Men fan ab varför en tycka synd om artikel hmm
Han har kört för fort för fan..är man rädd om kortet så kör man efter gällande regler