Hund attackerades av varg
Mattias Erikssons ettåriga jakthund Bazze blev igår morse attackerad av en varg i Norrberg utanför Kungsgården.
– Jag fick ju skrika och springa för att den skulle släppa, berättar han.
Relaterat
BITEN AV VARG. Mattias Eriksson hade just släppt iväg ettåriga Bazze när vargen dök upp och gick till attack. "Det gick ju bra, han förlorade en klo med pulpa och alltihopa, men klarade sig utan mer skador. Frågan är om han kan jaga mer", säger han.Fotograf: Ylwa Karlström
BLEV AV MED EN KLO. Rådjursjakten i lördags blev oönskat dramatisk för Mattias Eriksson och hans jakthund Bazze. En varg dök upp och bet Bazze som förlorade en klo, men klarade sig utan andra skador.Fotograf: Ylwa Karlström
Gävlebon Mattias Eriksson var i lördags i Norrberg för att jaga rådjur tillsammans med tre andra jägare. Han hade precis släppt iväg sin jakthund vid åttatiden på morgonen när vargen dök upp och gick till attack mot Bazze.
– Som längst var jag 20-25 meter från vargen. Jag blev mest förbannad och hann tänka: nu dör hunden, säger Mattias Eriksson.
Men han lyckades skrämma iväg vargen, som han beskriver som ljusgrå, väldigt stor och hög. Jakthunden Bazze blödde kraftigt ur tassen men klarade sig med en avsliten klo, konstaterades det vid veterinärbesöket direkt efter.
Mattias Eriksson är övertygad om att det rör sig om samma varg som för tre veckor sedan dödade ett får i Dalsäng utanför Jäderfors.
– Jag har pratat med dem som har fåren, det stämmer i beskrivningen. Och det är bara 1-1,5 kilometer till Dalsäng fågelvägen, säger Mattias Eriksson.
Han har anmält händelsen till länsstyrelsen och planerar nu att ansöka om skyddsjakt.
På länsstyrelsens hemsida för rovdjursobservationer finns två rapporter om varg i samma område från den gångna veckan.
































































Senaste kommentarerna:
Skrivet 6 nov 2011 13:35 Dan (Ej registrerad)
Skogsvan Järbobo (Ej registrerad) skrev:
Erik och M-A! Rädda för vargangrepp?! Varje år dör drygt en människa i Sverige av vådaskott av jägare. Hur många dödas av varg? Inte många, noll de senaste tvåhundra åren! Att ni har mage att gnälla! Själv är jag ivrig svamp- och bärplockare och har aldrig känt mig hotad av rovdjur, men nu i jakttider får jag vackert stanna hemma!
Till Skogsvan Järbo-bo :
Det är väl bra att du inte känner dig hotad av rovdjur , än i alla fall .
Du kanske hinner bli det om denna galenskap får fortsätta.
För övrigt har jag ingen förståelse varför du inte skulle kunna vara ute i skogen trots att det jagas.... på vårt område har det då funnits både svamp och bärplockare och vi samsas allihop utan problem. Det är bara ett sätt för dig att kasta skit på jägarna och sen kalla dem för skjutgalna idioter och allt vad ni kommer på.
Skrivet 6 nov 2011 13:25 orolig (Ej registrerad)
Har ni alla vargvänner ens funderat på hur sverige kan komma att se i framtiden ???
Tänk er den dagen ni får för er att lämna stadens brus mot landsbygdens sus och möts av meterhöga stängsel i varje by , kanske el-stängsel runt varenda gård och by för att de boende ska kunna känna sig trygga. Kanske hela byar inhägnade för att folk ska få ha sitt levebröd ifred istället för att gång på gång hitta en massa får, kalvar eller hästar ihjälbitna. kanske för att vara såkra på att deras barn kan leka fritt på gården utan attacker . De boende kan snart inte ens rasta sina hundar utan att de riskerar attacker. En sån attack har redan inträffat där en mamma med barnvagn och hund på promenad attackerades , vargen tog hunden och försvann. Ska vi verkligen ha det så???
Det är alltså inte bara jägarna som kan drabbas.
Nästa gång kanske de tar det som finns i vagnen.
Skrivet 10 okt 2011 22:13 Cl (Ej registrerad)
Ett till litet länktips. Skrivet av en nöt och fårbonde: http://www.dalademokraten.se/Opinion--Kultur/Debatt/Vargmostandarna-overdriver-/
Skrivet 10 okt 2011 22:07 Cl (Ej registrerad)
Gävleborgare. (Ej registrerad) skrev:
Nästa attack kan vara på ett barn som leker i skogen.För vargen spelar det ingen roll,den tar det byte som är enklast och minst energikrävande att nedlägga.
På www.vargfakta.se finns mycket matnyttig fakta om vargen,fakta som man från vissa håll försöker mörka med alla tänkbara medel.
Ja och vargfakta.se är ju inte vinklad på något sätt, eller hur? Sanningen bakom varghatet är att vargen tar mycket älg, vilket är helt normalt. Jägarna är rädda att deras lilla hobby ska konkurreras ut av vargen. Man tror sig stå över naturen, hur sjukt är inte det. Fakta kvarstår fortfarande, trots vargfakta.se försök att undanhålla information. Följande siffror är hämtade från Agria och viltskadecenter: Vildsvin och älg dödar och skadar överlägset mer hundar än vargen. Trafiken är värst med 2400 dödade jakthundar varje år! Varför pratas det inte om när vildsvinet dödar jakthundar? Jo vildsvinet äter ju varken älg eller rådjur. Mindre än 14 hundar har dödats av varg hitills 2011, och då är också Norge med i statistiken. Betydligt fler hundar har skjutits ihjäl under jakt. Fakta som jägare tydligen blundar för. Länktips:http://www.nt.se/debatt/default.aspx?articleid=7133630
Skrivet 10 okt 2011 21:48 Cl (Ej registrerad)
perraberra (Ej registrerad) skrev:
Det här är EN (1) varg.
Tänk vilket himmelrike det kommer bli när skogen är full!
Hur vet du att det bara är en varg som stått för allt? Du är alltså ett ögonvittne som var på plats och kunde identifera vargen...
Skrivet 10 okt 2011 21:48 zören (Ej registrerad)
Johnny "Puma Silverback" Höglin - Wolf Army Sweden. (Ej registrerad) skrev:
Varför i hela friden släpper du en hund där du vet att det finns möjligheter att det kan finnas varg då? Det är samma (icke)logik som att du skulle grina läppen av dig om du kastade ner den bland vithajar och sen oja dig över att alla hajar är dumma som åt upp hunden.
Sen DESSUTOM ansöka om skyddsjakt? Nejdu, gosse... Du och dina gelikar inom jägarkåren verkar bara använda era hundar för att leta orsaker till att få pang-panga lite efter vargen. Och därmed trotsar både koppellagar och sunt förnuft.
Tragiskt, men välkommen till Sverige.
Wolf Army Sweden.....vad ska man förvänta sig av något med detta namn? Blir det skogmulle lekskola på riktigt nu för argumentera det bör ni nog överlåta till någon vuxen med tanke på ditt inlägg. Läste någonstans följande makabra påstående ang. Wolf Army : "vi för vargens talan" Jag blir knäsvag vid blotta tanken av arme´n som kan snacka med vargar och argumentera med vithajar.....
Skrivet 10 okt 2011 21:47 Cl (Ej registrerad)
Utan vargen skulle ni inte ha någon jakthund överhuvudtaget.
Skrivet 10 okt 2011 20:49 Gävleborgare. (Ej registrerad)
Nästa attack kan vara på ett barn som leker i skogen.För vargen spelar det ingen roll,den tar det byte som är enklast och minst energikrävande att nedlägga.
På www.vargfakta.se finns mycket matnyttig fakta om vargen,fakta som man från vissa håll försöker mörka med alla tänkbara medel.
Skrivet 10 okt 2011 20:12 perraberra (Ej registrerad)
Det här är EN (1) varg.
Tänk vilket himmelrike det kommer bli när skogen är full!
Skrivet 10 okt 2011 19:31 Erikk (Ej registrerad)
Skogsvan Järbobo (Ej registrerad) skrev:
Erik och M-A! Rädda för vargangrepp?! Varje år dör drygt en människa i Sverige av vådaskott av jägare. Hur många dödas av varg? Inte många, noll de senaste tvåhundra åren! Att ni har mage att gnälla! Själv är jag ivrig svamp- och bärplockare och har aldrig känt mig hotad av rovdjur, men nu i jakttider får jag vackert stanna hemma!
Hur många vargar har vi haft i sverige de senaste tvåhundra åren? Nu handlar det om en ensam varg som inte tillhör någon flock. Den vargen har klivit utanför ramarna och lärt sig att boskap är mat och att människor är rädda. Det finns en risk att något annat än ett djur kan komma att bli attackerat. Det kan inte ens du förneka. Kanske inte en vuxen människa i en kontrollerad situation. Men om man bor kring dalsäng,kungsgården och järbo så borde det kännas lite jobbigt just nu att skicka ut sin unge på kvällen för att köra in sin cykel i garaget. Eller att släppa ut hunden på kissrunda på gården. Själv kommer jag inte ens våga ha min hund på lina i skogen längre. Skyddsjakt på en varg! NU!
Skrivet 10 okt 2011 16:35 Skogsvan Järbobo (Ej registrerad)
Erik och M-A! Rädda för vargangrepp?! Varje år dör drygt en människa i Sverige av vådaskott av jägare. Hur många dödas av varg? Inte många, noll de senaste tvåhundra åren! Att ni har mage att gnälla! Själv är jag ivrig svamp- och bärplockare och har aldrig känt mig hotad av rovdjur, men nu i jakttider får jag vackert stanna hemma!
Skrivet 10 okt 2011 16:12 Dags att sålla i jägarleden! (Ej registrerad)
Sigge Ståsnagg- återigen en som vill leka Rambo och ta lagen i egna händer. Hur i hela världen kan en sådan få vapenlicens?????
Skrivet 10 okt 2011 14:58 Sigge Ståsnagg (Ej registrerad)
Johnny! Det kallas jakt! Då släpper man hunden och låter den jaga. Skyddsjakt blir det oavsett om tillstånd eller ej ges. Vi har ju gevären så i skogen gör vi som vi vill oavsett beslut.
Skrivet 10 okt 2011 13:53 Johnny "Puma Silverback" Höglin - Wolf Army Sweden. (Ej registrerad)
Varför i hela friden släpper du en hund där du vet att det finns möjligheter att det kan finnas varg då? Det är samma (icke)logik som att du skulle grina läppen av dig om du kastade ner den bland vithajar och sen oja dig över att alla hajar är dumma som åt upp hunden.
Sen DESSUTOM ansöka om skyddsjakt? Nejdu, gosse... Du och dina gelikar inom jägarkåren verkar bara använda era hundar för att leta orsaker till att få pang-panga lite efter vargen. Och därmed trotsar både koppellagar och sunt förnuft.
Tragiskt, men välkommen till Sverige.
Skrivet 10 okt 2011 11:02 M-A (Ej registrerad)
"Det tyder ju på att den här vargen ränner omkring i skogen på eget bevåg.. Den attackerar en hund fast ägaren är så nära som på 20-25m avstånd, vilket tyder på att vargen blir mindre och mindre skygg för människor. Den attackerar får och stryker kring människors hus i skymningen. Det handlar inte längre om hundar utan om människor, i synnerhet små barn som utan uppsyn hemma på gården lätt kan bli attackerade! En ensamvarg som tappat rädslan inför människor ska skjutas! Hade det varit en björn var den redan död..."
Tack Erik! äntligen ett vettigt inlägg!
Nästa gång kanske det är ett barn som kommer i vargens väg, men vi som bor på landet kanske ska ha ungarna i koppel och i hundgård också? När de stryker på tomten och inte räds människan blir dom farliga.
Skrivet 10 okt 2011 10:45 Erik (Ej registrerad)
Det tyder ju på att den här vargen ränner omkring i skogen på eget bevåg.. Den attackerar en hund fast ägaren är så nära som på 20-25m avstånd, vilket tyder på att vargen blir mindre och mindre skygg för människor. Den attackerar får och stryker kring människors hus i skymningen. Det handlar inte längre om hundar utan om människor, i synnerhet små barn som utan uppsyn hemma på gården lätt kan bli attackerade! En ensamvarg som tappat rädslan inför människor ska skjutas! Hade det varit en björn var den redan död...
Skrivet 10 okt 2011 10:18 Djurvän & landsbygdsbo (Ej registrerad)
Mikael (Ej registrerad) skrev:
Verkligen härligt och spännande, tänk att få se en livs levande varg här hos oss, hade jag nog aldrig vågat hoppas på! Nu gäller det bara för hundägare och andra som har djur de är rädda om att inte servera dem rakt under nosen! ..och snälla lilla,, skyddsjakt??? Ta inte i så byxorna spricker nu!
Tack Mikael!
Håller helt med dig.
Skrivet 10 okt 2011 08:27 Köp inget Vildkött nu .. Tänk på vargarna .. (Ej registrerad)
Hoppas ingen av er går och köper Viltkött efter jakten på Konsum eller Ica ... För det har säkert en hund jagat det som ligger där . Ta och läs lite Fakta i ställer för att sitta och Tyck en massa strunt ...vargfakta.se .....
Skrivet 10 okt 2011 07:28 Magnus (Ej registrerad)
"Varg Attackerad av jägare", den rubriken har jag aldrig sett?
Skrivet 10 okt 2011 07:20 Anna (Ej registrerad)
Det skriks på skyddsjakt varje gång en hund blir attackerad av en varg. Det är ingen nyhet att en lösspringande hund i vargrevir uppfattas som ett hot av vargen.
Som bär/svampplockare blir man varnad för att vistas i skog och mark när älgjakten börjar. Hur vore det om jägarna med sina hundar tar till sig samma råd när det gäller att bege sig ut i vargmarker?
Jaga utan hund så slipper du problemet, men då blir kanske jägaren utan sitt byte och familjen blir utan mat på bordet....
Skrivet 10 okt 2011 07:05 Lasse605 (Ej registrerad)
Mikael (Ej registrerad) skrev:
Verkligen härligt och spännande, tänk att få se en livs levande varg här hos oss, hade jag nog aldrig vågat hoppas på! Nu gäller det bara för hundägare och andra som har djur de är rädda om att inte servera dem rakt under nosen! ..och snälla lilla,, skyddsjakt??? Ta inte i så byxorna spricker nu!
Jaa Mikael, vi lever i en ny tid nu.
För bara ett decennium sedan stängde vi om djuren för att de inte skulle rymma. Ingen behövde vara ängslig för att gå ut i mörkret på grund av det strök farliga rovdjur runt husen.
Nu måste vi bygga stängsel för att skydda våra tamdjur från vargen.
Jakt med löshund är något allt färre har någon möjlighet att ägna sig åt.
Och tyvärr, trots rovdjursförespråkarnas försäkringar, innebär det risker även för människor att ha stora rovdjur inpå knutarna.
Skrivet 10 okt 2011 05:45 Rolle (Ej registrerad)
Vargfritt 2012; Ska vargen dö för att han agerade helt på instingt när en inkräktare kom?
Ska man nu nödvändigtvis släppa sin hund lös i naturen,då gäller även naturens lag.
Förresten, hade inte du försvarat dig om det kommit någon inrusande i ditt sovrum kl8 på morgonen? Skulle du vilja bli dödsdömd för det?
Skrivet 10 okt 2011 05:17 PG (Ej registrerad)
men va konstigt Attackerad av en varg,Det är väl inte så konstigt vargen bor ju där.Kan det inte vara så att det är ni som inte hör dit.
Skrivet 10 okt 2011 04:33 Realist (Ej registrerad)
Irrierande denna vargdebatt är som inte ens har behövats funnits om folk kunde hålla reda på sina hundar isället för at gnälla när vargen ser ett bra byte.Gå inte ut i skogen då,enkelt.
Är man så dum att man inte räknar med lite hundsvinn så ska man hålla sig borta från skogen:-)/Trött på gnällandet..
Skrivet 9 okt 2011 23:53 Mikael (Ej registrerad)
Verkligen härligt och spännande, tänk att få se en livs levande varg här hos oss, hade jag nog aldrig vågat hoppas på! Nu gäller det bara för hundägare och andra som har djur de är rädda om att inte servera dem rakt under nosen! ..och snälla lilla,, skyddsjakt??? Ta inte i så byxorna spricker nu!
Skrivet 9 okt 2011 23:41 Cl (Ej registrerad)
Håller helt med dig Mikael. Är man rädd för att sin hund ska bli tagen av varg så håller man den kopplad när man vet att det finns varg i området. Vargfritt 2012: Är det verkligen 2012 snart? Man börjar ju undra när man läser din kommentar. Hur ska vargen bete sig för att skydda sitt revir då? Kan du förklara det för mig? Den följer sina instinkter, och ser andra hundar som andra vargar. Får alla djur följa sina instinkter förutom rovdjuren? Du måste ha en grym övertro på vargens intelligens, eftersom du verkar tro att den dödar för att jävlas. 2400 jakthundar dödas årligen i trafiken, vilket bör jämföras med att endast några tiotals hundar dödas av varg varje år. Vildsvin och Älg står för flest dödsfall och skador på jakthundar (av viltet), det vill säga 2/3. Mellan 2007-2009 sköts 25 jakthundar ihjäl under jakt. Kolla upp dessa siffror om du vill. Är bara att ringa försäkringsbolagen, Agria, Folksam mm som för statistik över detta.
Skrivet 9 okt 2011 22:24 Lars (Ej registrerad)
Varför sköt du inte? Man får väl freda sin hund i skogen om jag inte har helt fel. Jag förstår dock att du kanske riskerade att träffa din egen jycke eller inte hade laddat med Varghagel :) tur att hunden klarade sig med blott en skadad tass, och att vargen kom undan med blotta förskräckelsen.
Skrivet 9 okt 2011 22:22 Jakthundfritt 2012 (Ej registrerad)
Mikael (Ej registrerad) skrev:
Verkligen härligt och spännande, tänk att få se en livs levande varg här hos oss, hade jag nog aldrig vågat hoppas på! Nu gäller det bara för hundägare och andra som har djur de är rädda om att inte servera dem rakt under nosen! ..och snälla lilla,, skyddsjakt??? Ta inte i så byxorna spricker nu!
Vargfritt 2012 (Ej registrerad) skrev:
Ser hellre en ny skjuten varg !
Ser hellre en ny äten jakt hund !! Fattar inte hur ni jägare är funtade..först släpper ni en hund där ni vet att de finns varg..sen när de n blir attacerad så går man ut i tidningen o gråter.?? Allt bottnar i eget intresse för jägarna..vargen hotar eran jakt ,,det är bara därför ni hatar vargen inget annat .men kolla hur många människor både vuxna o barn som blir attacerade av hunden..Hur många gånger är de hundar som tex dödat får ?? dom gångerna ser man inte en kommentar från en jägare..inte ser man någon jägare som kräver att hundarna ska skjutas av.Hur många människor och jakthundar dödas av jägare varje år ??? då ser man aldrig en kommentar av en jägare !!! men Jägarna har ju alltid rätt och alla andra har fel..oxså lite skojigt,, vi kanske inte ska ha några livsfarliga jägare yra omkring i skogarna och skjuta på allt som rör sig oavsätt om de är en människa eller häst eller sin egna hund..vem är igentligen farligast ? Jägaren-Hunden eller Vargen ? vem har dödat flest människor ?
Skrivet 9 okt 2011 20:47 Vargfritt 2012 (Ej registrerad)
Mikael (Ej registrerad) skrev:
Verkligen härligt och spännande, tänk att få se en livs levande varg här hos oss, hade jag nog aldrig vågat hoppas på! Nu gäller det bara för hundägare och andra som har djur de är rädda om att inte servera dem rakt under nosen! ..och snälla lilla,, skyddsjakt??? Ta inte i så byxorna spricker nu!
Ser hellre en ny skjuten varg !
Skrivet 9 okt 2011 20:02 Mikael (Ej registrerad)
Verkligen härligt och spännande, tänk att få se en livs levande varg här hos oss, hade jag nog aldrig vågat hoppas på! Nu gäller det bara för hundägare och andra som har djur de är rädda om att inte servera dem rakt under nosen! ..och snälla lilla,, skyddsjakt??? Ta inte i så byxorna spricker nu!