TV: Här brinner Gävlebocken
Gävles julbock som i år fyller 45 år blev inte långlivad.
Ska bocken brinna? Eller är det dags att bygga en eldfast i betong?
Snacket går hett på vår webb. Läs och kommentera du också!
Strax före klockan tre i natt stod Gävles julbock i ljusan låga. Någon - eller några - hade satt eld på bocken på Slottstorget.
- Det känns lite tråkigt. Det är många som blir både ledsna och förbannade, säger Eje Berglund, ordförande Bockkommittén.
Några personer som var på stan upptäckte att bocken brann, och filmade det hela. Filmen är utlagd på Youtube, och du kan se den här till höger.
Halmbocken brann våldsamt och var bara efter fem minuter nedbrunnen och brandmännen kunde bara ägna sig åt eftersläckningsarbete.
I år skulle Bocken ha skyddats av ett istäcke, men det satte mildvädret stopp för.
- Det hade funkat om det inte varit så varmt, säger Eje Berglund och bekräftar också att bocken inte varit bevakad i lika stor utsträckning som förra året.
Kvar av bocken är bara trästommen, och det är i nuläget oklart om den kommer att kunna återanvändas.
- Bocken får stå kvar över helgen och på måndag monterar vi ner den. Efter det blir det ingen ersättningsbock i år, säger Eje Berglund.
Det finns ingen misstänkt för branden, men det är klart att branden var anlagd. Det var den 28:e gången bocken brann.
Till och med nästa år, när vi får återse bocken, får vi hålla till godo med Vasaskolans Lillbock.
Evelina Davidsson
evelina.davidsson@arbetarbladet.se
026-15 93 09
Fakta/Bakgrund
Gävlebockens historia
1966 börjar Gävlebockens historia. Stig Gavlén kom på idén om en enorm halmbock som skulle sättas på Slottstorget i Gävle. Den 1 december kom den 13 meter höga, 7 meter långa och 3 ton tunga bocken på plats. På nyårsnatten klockan 0.00 gick bocken upp i rök. Gärningsmannen hittades och åtalades för grov skadegörelse.
1967 fick bocken stå kvar orörd.
1968 fick bocken också stå kvar orörd.
1969 brändes bocken på nyårsafton.
1970 blev första bocken bränd sex timmar efter uppsättandet. Två kraftigt berusade ynglingar bands vid dådet. Med hjälp av olika bidragsgivare sattes bocken dock upp igen, den här gången gjord av vass.
1971 Köpmännen tröttnade på brända bockar och lade av med bockverksamheten. Naturvetenskapliga föreningen från Vasaskolan tog över istället. Deras lilla bock slogs sönder.
1972 sjönk bocken ihop på grund av sabotage.
1973 gick bocken ett oklart öde till mötes.
1974 brändes bocken ned.
1975 ännu ett oklart öde.
1976 körde en raggarbil sönder bocken.
1977 oklart öde igen.
1978 slogs bocken sönder igen.
1979 brändes bocken innan den ens var uppsatt. Ny byggs och impregneras, också den saboterad och sönderbruten.
1980 bränns ner på julafton.
1981 skonad.
1982 nedbränd på Lucia.
1983 sönderslagna ben.
1984 nedbränd natten till Lucia.
1985 12.5 meter hög hamnar bocken i Guiness rekordbok för första gången. Nedbränd i januari.
1986 Köpmännen tar upp bockbyggandet igen. Från och med nu är det alltid två bockar, Köpmännens och Vasaskolans. Den stora bocken blev dock nedbränd natten till julafton.
1987 väl impregnerad bock. Brändes dock ned veckan före jul.
1988 klarade sig bocken. Blir spelobjekt på engelska oddslistor.
1989 brann bocken innan den ens var uppbyggd. Det samlades ihop pengar från allmänheten till ny bock som brändes ned i januari. I mars 1990 byggdes ännu en ny bock upp, då till inspelningen av filmen ”Black Jack”.
1990 skonades bocken. Det här året satt många som frivillig vakt.
1991 fick bocken sällskap av en reklamsläde som dock visade sig vara ett svartbygge. Brann på julaftons morgon. Byggdes upp igen för att följa med till Stockholm på kampanj mot regementets (I 14) nedläggning.
1992 brann efter åtta dagar, även Vasaskolans bock brändes samma natt. Byggdes upp igen, men brann 20 december. Bockbrännaren till samtliga tre bockar greps.
1993 skulle bocken komma med ännu en gång i Guiness rekordbok. Denna plats fick Vasaskolans bock med 16 meter. Skonades.
1994 skonad
1995 brann ner på juldagsmorgonen. Byggdes upp igen för att stå när 550-årsjubiléet började.
1996 klarade sig. Vaktades av första gången av webbkamera.
1997 klarade sig bocken med begränsande skador av raketer.
1998 brann 11 december, trots snöoväder. Byggdes upp igen.
1999 brann några timmar efter bockens uppsättande. Uppe till Lucia igen.
2000 brann den ett par dagar innan nyår.
2001 dagen före julafton var det en 51-årig amerikan på besök i Sverige som tuttade eld på stans stolthet.
2002 skonad.
2003 brann bocken två nätter före lucia. En ny bock var på plats någon vecka senare och den klarade sig helskinnad.
2004 brann bocken den 21 december, bara tre dagar innan jul. Ingen ny bock byggdes upp.
2005 brann bocken den 3 december 21.08. En ny bock byggdes upp den 8 december och den klarade sig.
2006 klarade bocken ett pyromanattentat under natten till den 15 december. Lite svedd på höger benet. Sedan stod bocken orörd.
2007 Bocken var impregnerad med flamskyddsmedel och blev inte utsatt för pyromaner.
2008 var bocken inte impregnerad med flamskyddsmedel utan halmen kom utan tillsatser från Mackmyras whiskyframställning. Bocken brann den 27 december.
2009 brändes bocken natten den 23 december. Samtidigt utsattes webbkamerorna för en hackerattack, så pyromanerna syntes inte på bilderna.
2010 klarade sig bocken. Helikopterkupp uppdagades dock där planer fanns på att kidnappa Gävlebocken till Stockholm med hjälp av helikopter.
2011 brann bocken natten mellan första och andra december.



































































Senaste kommentarerna:
Skrivet 5 dec 2011 09:53 Andreas (Ej registrerad)
Det är intressant att följa kommentarerna: ett läger säger att det är trist när bocken brinner för att julstämningen förstörs medan ett läger säger att det är tradition att den ska brinna, och det ger Gävle PR.
Men alla verkar ha glömt det viktigaste. Så fort en brand anläggs, hur harmlöst det än verkar så tar det bort resurser från räddningstjänsten. Skulle en brand eller olycka inträffa där det finns risk för personskador eller dödlig utgång så förlorar brandkåren viktig tid om de samtidigt måste stå och släcka en halmbock mitt i centrala Gävle. Så skit i ert jävla snack om julstämning, traditioner och PR. Anlagd brand är ALLTID fel! Tänk ett steg längre någon gång...
Skrivet 3 dec 2011 19:25 M (Ej registrerad)
Finns det ingen möjlighet att bygga bockskelettet i betong eller järn av något slag. Eller göra så att lågan blir extra stor att den som tänder får det lite varmt om öronen? Det är absolut inte rätt att låta den som förstör något så stort gå ostraffad därifrån. Jag tycker absolut att bocken ska fortsätta byggas upp med halm på utsidan. Det är en viktig stolthet för Gävle!
Skrivet 3 dec 2011 07:54 Goran (Ej registrerad)
Sluta bygg upp bocken och använd pengarna till nåt vettigare så länge det finns intelligensbefriade människor som förstör julstämningen för alla andra. Julbocken är ståtlig och borde stå på dem plats den idag står på, men som sagt, tillåt inte att dessa människor ska få driva igenom sina lekbegär som sker idag. Utan bock, ingen lekskola.
Skrivet 3 dec 2011 00:10 Jerkan (Ej registrerad)
Är det inte dax att sluta bygga något som har som tradition att förstöras ideligen?Lägg hellre dessa pengar som detta projekt kostar årligen på en fin gåva som kan vara hjälp till utsatta barn i världen som dör av hunger. Vistte ni läsare om att Svält och undernäring är fortfarande ett stort globalt problem. Omkring 4,6 miljoner barn dör på grund av undernäring varje år. Det är över 12000 barn om dagen!!!.(du läste rätt) se fakta här http://svt.se/2.113404/1.1694341/miljoner_barn_dor_av_undernaring.
En sund uppmaning torde vara i dessa tider då det handlar om att sprida glädje till andra att Sluta bygga denna bock och gör hellre ett projekt om att skänka dessa pengar som bocken kostar att bygga till t.e.x organisationen Rädda branen.
Tack för ordet
God Jul
Skrivet 2 dec 2011 22:59 Inger (Ej registrerad)
Den som vill se en bock brinna kan väl bygga en själv och tända på den?? Bocken var så HIMLA fin och jag tycker det är pinsamt att den bränns ner. Det finns faktiskt bara ett ord. Pinsamt.Jag hoppas att den aldrig byggs upp igen. Lägg bockens pengar till vård och omsorg och låt alla spelare satsa på om vilka och hur många som får den vård de behöver i samhället??? Undrar vem som vinner? Och vad??
Skrivet 2 dec 2011 22:12 Pepparkaksgubben (Ej registrerad)
Burn motherbocken, burn!
Bocken ska brinna, det är tradition, så enkelt är det. Allt slöseri med vakter dylikt - lägg ned. Gävlebocken ska brinna!
Bönner ska inte gny hur som!
Skrivet 2 dec 2011 21:02 /DDT (Ej registrerad)
Ställ Militär vakt på området. Dom har ändå inget viktigt att göra när det inte är krig i Sverige. Statliga pengar kommer då till någon vettig användning och soldaterna får öva vaktgång dygnet runt under lång tid i vinterklimat. Bara positivt.
Skrivet 2 dec 2011 20:24 K (Ej registrerad)
Bocken kostar över 20.000 att sätta upp igen.. Kanske dom pengarna kan tas från Marko och Marlenes konto om dom tycker att det är så kul!!!!!
Skrivet 2 dec 2011 19:48 Janie (Ej registrerad)
Folk runt hela världen sätter pengar på när bocken ska brinna. Så varför är det negativ kritik för Sverige att den brinner?
Själva bränna-bocken-grejen har gjort Gävle känt. Så det så.
TRADITION. DUM DISKUSSION.
sluta gnäll
Skrivet 2 dec 2011 18:42 Maggan (Ej registrerad)
Att det skall vara så roligt att bränna bocken? Nu tycker jag att Gävle skall se till att någon skulptör fixar en jättebock i sten, mässing, koppar eller bara någonting som inte går att bränna ner. Så får bocken leva hela året och förhoppningsvis för alltid!
Skrivet 2 dec 2011 18:09 Observer (Ej registrerad)
Nya generationer nya bränder
Skrivet 2 dec 2011 17:41 Skattebetalare i gävle (Ej registrerad)
BRA SKRIVET
Skrivet 2 dec 2011 17:37 Skattebetalare (Ej registrerad)
Hej
jag tycker att bocken skall vara kvar på det sätt den är i dag om det är en kostnad för hanndlarna på söder, så bör GÄVLE KOMMUN tänka på att denna bock har satt Gävle på världs kartan.
Detta medför att vi får fler besökare och mer pengar i kommunen.
Skrivet 2 dec 2011 17:29 Bränn Bock (Ej registrerad)
Här är en bättre film på när bockfan brinner.. Håll till godo..
http://www.youtube.com/watch?v=Oz2QBLEE194&feature=youtu.be
Skrivet 2 dec 2011 17:08 När bocken brinner mår Gävle bra. (Ej registrerad)
Äntligen blir det jul på riktigt! :)
Skrivet 2 dec 2011 17:04 Carolina (Ej registrerad)
riktigt tråkigt att någon idiot ska bränna ner och förstöra det finaste vi har i gävle. men kanske ännu värre om vi ska behöva vara utan en bock när det fortfarande är så långt kvar till jul. vad har hänt med ekonomin? har pengarna tagit slut eftersom vi inte kan satsa på den julbock som blivit ett ansikte för staden? skippa all annan julbelysning bara vi får behålla vår bock!
Skrivet 2 dec 2011 16:33 Västeråsaren (Ej registrerad)
Bockbränderna ger Gävle reklam som andra kommuner bara kan drömma om. Halmbocken är väl investerade pengar, fast ingen politiker eller ansvarig vågar säga det annat än mellan skål och vägg.
Skrivet 2 dec 2011 15:30 AE (Ej registrerad)
Skulle det inte gå att bygga ett brandsäkert "skelett" med bara ett tunt överdrag av halm, som lätt kunde läggas på igen vid en brand som denna?
Alternativt att ha frivilliga som ideellt vaktar bocken dygnet rum, vilket tydligen stötte på patrull i år?!
Att vara utan julbock under jul och nyår, ger ingen bra goodwill till omvärlden!
Skrivet 2 dec 2011 15:04 Helförsäkrad (Ej registrerad)
Skulle det inte vara roligare att spränga den?
Skrivet 2 dec 2011 14:29 hector (Ej registrerad)
Det rådbråkas om bocken skall brinna eller inte? Spelar, roll? Affärsmännen och tidningar fyller spalter, och folk på stan verkar ha något plötsligt att tala om. Nu när segelstoltheten Gerda är borta sen länge, och vi inte är välkomna ombord.Varför inte bygga ett mönsterbygge för äldre som får hela Sverige att tappa hakan.
Skrivet 2 dec 2011 14:06 S.R (Ej registrerad)
Så otroligt fult gjort. Och omoget. Bocken står för juletid och gemenskap och ska få stå i fred över julen. Inte bli nerbränd. Jag hoppas att ni skäms ni som gjort detta. Usch!
Jag har startat en grupp på facebook för oss som vill att bocken återställs. Jag vet att den inte kommer att göra det, men hoppas kan man alltid.
Gå in och gilla: https://www.facebook.com/pages/Vi-som-vill-att-G%C3%A4vlebocken-%C3%A5terst%C3%A4lls-2011/184432554984530
Skrivet 2 dec 2011 13:46 ledsen gävlebo (Ej registrerad)
lågorns. Bygg en ny....
Skrivet 2 dec 2011 13:34 yda (Ej registrerad)
marko (Ej registrerad) skrev:
Bock fan ska brinna så är det bara, bra reklam för sverige
alla vill ju att den ska brinna igentligen
där har du fel marko. Alla vill inte att den ska brinna..... Reklam för Sverige? Negativ i så fall.
Skrivet 2 dec 2011 13:32 Yda (Ej registrerad)
Jag tycker det är väldigt synd att den inte kunde få stå kvar tills efter nyår åtminstone. Och det är jättetråkigt att det blivit en tradition att bocken ska brinna. Man behöver inte vara gammal för att tycka så! Tänk alla barn som tycker det är jättekul att gå o titta på bocken och de blir imponerade över dess storlek. Det är ju en prydnad för stan.
Om den prompt måste brinna så håller jag med C; gör det till en fest också i så fall precis som invigningen! En folkomröstning kanske vore en grej då; att låta Gävleborna själva bestämma om den ska brinna eller inte!
Skrivet 2 dec 2011 13:11 förbannad 30åring (Ej registrerad)
Marlene (Ej registrerad) skrev:
Traditionen är att den ska brinna, helt oväntat. Det ska inte vara så att den ska brinna varannat år utan när som helst. Att folk är förbannade & sura när bocken brinner ner är helt orimligt för det är verkligen en tradition för de flesta & en höjdpunkt! Förmodligen bara gamla tjuriga gubbar & tanter som inte ser det roliga i det. Den har som sagt brunnit 28:a gånger. Och det är förmodligen inte sista gången heller!
Så Gävle, var inte så himla töntiga & snåla. Sätt upp en ny bock som ni har gjort varenda år! Lite halm är inte dyrt. Och ni kommer ändå kasta bort det när bocken ska ner. Att frågan är om pengar hela tiden är patetiskt. Sluta ge så mycket pengar till de som inte vill jobba så ska ni se att ni ha råd med mer! /Surtjej.
Helene (Ej registrerad) skrev:
Om du nu tycker att det är så himla viktigt att den ska brinna. Bygg en egen då och bränn ner.Idiotiskt resonemang. Tycker du det är konstigt att andra blir sura för att det brinner då undrar jag egentligen hur tänker du då? Det är ju sunt att bli upprörd och sur när sånt här händer. Tänk om någon fick för sig att bränna ner nåt du uppskattade? Tror inte att du skulle bli så positiv då.
Håller fullt ut med dig Helene, Marlenes resonemang är ju helt befängt hur tänker människan å vadå sur gubbar å tanter jag är 30 år å blir förbannad över att folk tycker de är kul att bocken brinner,bygg en egen om du tycker att de är så kul.
Skrivet 2 dec 2011 13:04 förbannad 30åring (Ej registrerad)
Marlene- jag är 30 år å tycker att de är fruktansvärt omoget av folk att tycka de är kul när bocken brinner,hur f*n tänker man när man gör detta? Å j*la onödigt låt bocken få stå. Youtube klippet blev jag bara förbannad av att se,vilka töntiga idioter.
Den stackars vakten som stod där förra helgen vart var han nu
Upp Me nu bock.
Skrivet 2 dec 2011 12:58 marko (Ej registrerad)
Bock fan ska brinna så är det bara, bra reklam för sverige
alla vill ju att den ska brinna igentligen
Skrivet 2 dec 2011 12:56 Helene (Ej registrerad)
Marlene (Ej registrerad) skrev:
Traditionen är att den ska brinna, helt oväntat. Det ska inte vara så att den ska brinna varannat år utan när som helst. Att folk är förbannade & sura när bocken brinner ner är helt orimligt för det är verkligen en tradition för de flesta & en höjdpunkt! Förmodligen bara gamla tjuriga gubbar & tanter som inte ser det roliga i det. Den har som sagt brunnit 28:a gånger. Och det är förmodligen inte sista gången heller!
Så Gävle, var inte så himla töntiga & snåla. Sätt upp en ny bock som ni har gjort varenda år! Lite halm är inte dyrt. Och ni kommer ändå kasta bort det när bocken ska ner. Att frågan är om pengar hela tiden är patetiskt. Sluta ge så mycket pengar till de som inte vill jobba så ska ni se att ni ha råd med mer! /Surtjej.
Om du nu tycker att det är så himla viktigt att den ska brinna. Bygg en egen då och bränn ner.Idiotiskt resonemang. Tycker du det är konstigt att andra blir sura för att det brinner då undrar jag egentligen hur tänker du då? Det är ju sunt att bli upprörd och sur när sånt här händer. Tänk om någon fick för sig att bränna ner nåt du uppskattade? Tror inte att du skulle bli så positiv då.
Skrivet 2 dec 2011 12:50 Helene (Ej registrerad)
Har inte folk nåt vettigare att göra? vadå att bocken brinner är en tradition? Helt idiotisk kommentar. Tycker att vi alla har rätt att ta delav den julglädje som Gävle bocken ger och dess kringarrangemang.Tänk så himla mycket folk som lagt ner tid och energi på att bygga den, för att intte tala om alla pengarna den kostar, eller trodde ni den var gratis? Nej tvi för de som stödjer att bränna bocken. Jag anser att vi ska bevara bocken, det är allas vår rättighet. Jag tycker att det är dags att bryta denna dåliga företeelse.Jaag är djupt besviken att det inte "fick" stå däär längre iår.
Skrivet 2 dec 2011 12:09 Janie (Ej registrerad)
Tradition. Dum diskussion.
Skrivet 2 dec 2011 12:03 Tom (Ej registrerad)
En bock som inte brinner då och då är en jävligt tråkig bock!
Säg mig annars varför de som envisas med att bygga en varje år inte
gjuter en i betong eller liknande?
Klart som fan att de vill att den ska brinna! Handlarna kan inte få bättre
uppmärksamhet/reklam för den struntsumma som bocken kostar.
Skrivet 2 dec 2011 11:08 Nu vinklar vi till det här lite. (Ej registrerad)
Inte all publicitet är bra publicitet. Använd hjärnan lite.
Vad skickar såna här dåd för signaler ut i samhället?
Vad är det för skillnad på det här, och en containerbrand?
Arbetarbladet utnyttjar situationen hårt också;
"Se filmer när bocken brinner.
Ska bocken brinna? Eller är det dags att bygga en eldfast i betong?
Snacket går hett på vår webb. Läs och kommentera du också!"
Jäkligt moget AB. På ett sätt har ni med ett finger i spelet.
Visst ni påstår säkert att ni skriver rubriker och artiklar objektivt.
Men tänk igen. Det sker en återkoppling.
Okej, friska medborgare som inte har någon ekonomisk vinning i att sälja lösnummer och få fina läsarsiffror på nätet, kanske inte vill elda upp bocken.
Men andra, lätt snedvridna individer tvekar nog inte att fjutta på.
Och samtidigt som jag sitter här och spyr galla över företeelsen, sitter AB och gnider händerna. Ha ha haa. Ännu ett pucko som gick på våra rubriker och skrev en kommentar.
Skrivet 2 dec 2011 11:05 Marlene (Ej registrerad)
Traditionen är att den ska brinna, helt oväntat. Det ska inte vara så att den ska brinna varannat år utan när som helst. Att folk är förbannade & sura när bocken brinner ner är helt orimligt för det är verkligen en tradition för de flesta & en höjdpunkt! Förmodligen bara gamla tjuriga gubbar & tanter som inte ser det roliga i det. Den har som sagt brunnit 28:a gånger. Och det är förmodligen inte sista gången heller!
Så Gävle, var inte så himla töntiga & snåla. Sätt upp en ny bock som ni har gjort varenda år! Lite halm är inte dyrt. Och ni kommer ändå kasta bort det när bocken ska ner. Att frågan är om pengar hela tiden är patetiskt. Sluta ge så mycket pengar till de som inte vill jobba så ska ni se att ni ha råd med mer! /Surtjej.
Skrivet 2 dec 2011 11:02 per (Ej registrerad)
Barnrumpor, så jävla omoget. väx upp
Skrivet 2 dec 2011 10:48 Martina (Ej registrerad)
Jättetråkigt att bocken brunnit bara två dagar in på december. Jag hoppas verkligen att en ny bock kommer upp och att den får den tillsyn den kräver!
Ang tradition... Är det inte så att de flesta gävlebor och omkringboende faktiskt tycker att bocken INTE ska brinna? Jag känner iaf ingen som tycker att det här är speciellt roligt!
By the way... Youtube-klippet gjorde mig faktiskt mer upprörd än något annat! Varför ge dessa otroligt omogna människor uppmärksamhet? Jag hoppas att polis kollar hela bunten för det är allt annat än normalt att bli sådär uppspelt för en så stor brand, bock eller ej!
Skrivet 2 dec 2011 10:39 DW (Ej registrerad)
Lite tidigt kanske, borde få stå några veckor i alla fall.
Skrivet 2 dec 2011 10:28 hector (Ej registrerad)
Äsch! Löjligt! Lägg ner rörelsen! Det här har överlevt sig själv,och inte är det roligt sen länge! Låt nu inte polisen ödsla resurser till dylikt.Ska nå stackars sate få plikta med 100.000 kr. för detta som dom flesta önskar att den brinner upp gång på gång.Bygg för fan inte en till i år.
Skrivet 2 dec 2011 10:04 tt (Ej registrerad)
Vad gnäller Ni om?? Detta är den bästa marknadsföring som Gävle kan få som stad!!
Utan att bocken brinner så skulle ingen utanför Sveriges gränser veta var Gävle ligger. Att den inte brinner varje år är dessutom annu bättre för då byggs det upp ett intresse ifall den kommer att brinner eller ej. Politiker i Gävle här får Ni ett gratis uppslag för marknadsföringen av Gävle, använd bocken!!!!
Skrivet 2 dec 2011 09:52 Besse (Ej registrerad)
.....hoppas att du som lekte med elden pissar på dig i sängen...brukar ju kunna vara så när man leker med elden......tänk om det är en blåsig natt...bocken brinner, brinnande halm flyger i luften...ner över gamla Gefles träkåkar och tänder ett hus......katastrofen är ett faktum...men då myser väl du bara....j-a pyrromiffo!!!!
Skrivet 2 dec 2011 09:44 Spraykonstnär (Ej registrerad)
Gjut en bock i betong istället, å låt den stå året runt. Den kan ju dessutom fungera som legalt "grafittiplank"
Skrivet 2 dec 2011 09:34 pyromandåd (Ej registrerad)
Ja, i Gävle räknas pyromandåd som PR enligt makthavarna. För pyromandåd är vad det är. Samma om man tänder på en villa eller ett radhus. Pyromandåd.
Det är samma sak med bocken och det är jäkligt konstigt att man inte under alla bockår
lyckats stoppa denna ( dessa ) pyromaner.
Pyromandåd ger höga straff på straffskalan men i Gävle ses det som PR.
Det är så typiskt för staden Gävle.
Skrivet 2 dec 2011 09:31 C (Ej registrerad)
Inte så oväntat att bocken brinner, men tråkigt givetvis att den inte fick stå kvar över jul. Själv tycker jag idén om organiserad bockbränning i slutet av julen/början på året vore en strålande idé - ett fackeltåg från stortorget kanske, som slutar vid bocken där man gemensamt eldar upp den för att markera att det nya året har börjat? Krydda med en sjungande kör, extra "bocköppet" i affärerna, "bockpriser" på restauranger osv så kan det bli en riktigt trevlig kväll! Kanske något för trettonhelgen (helgen efter nyår), som ändå är relativt bortglömd i Sverige?
Skrivet 2 dec 2011 09:17 Barbro (Ej registrerad)
Kanske dags att starta en intresseförening som vaktar bocken varje kväll o natt. Borde väl inte vara så svårt att få ihop 6 st privatpersoner som vaktade bocken med mobiler o brandsläckare vid tanke på att så många blir förbannade när den bränns ned...
Skrivet 2 dec 2011 08:57 !? (Ej registrerad)
Hade inte bocken några "livvakter" i år?! De kom inte som nån överraskning precis, de är ju ändå tradition sedan 1969.
Skrivet 2 dec 2011 08:53 Bosse (Ej registrerad)
Otroligt barnsligt.
Skrivet 2 dec 2011 08:46 Rolle (Ej registrerad)
Jag tycker att bockens material och design skall förändras. 45 år är en lång tid och under den tiden har samhället gått framåt. Titta på bilvraket som vi har när vi kommer på riks 80, fult som fan men, men inte en chans att ens grafittimålarna vill snygga till den gamla jeepen. Den är i alla fall en representant för vår tid, eller en del av "modern"konst. Väck uppmärksamhet snabbt, inte på lång sikt som Zorn med flera konstnärer gjort. Vid ett långt liv då stiger värdet på det som en människa skapat. Efter 28 brända bockar så är det dags för föryngring eller ett nytt monument över framtiden inte en svunnen tid. Varför inte ett vattenfall och en våg där en liten kopia av Briggen Gerda försöker ta sig im mot Gävle Strand.Is och vatten med ljus ej brännbart material. Ingen vinter ingen isbock ingen eld!
Skrivet 2 dec 2011 08:42 Ordeith (Ej registrerad)
Äntligen!
Skrivet 2 dec 2011 08:24 Camilla (Ej registrerad)
Jaa vad ska man säga? Tycker vekligen synd om dem som lägger ner tid, pengar och energi på denna kända Gävlebock. Fattar inte hur ngn kan se detta som en utmaning att varje år elda upp bocken! Helt sjukt! Rigga kamerorna NU!!!!
Skrivet 2 dec 2011 08:21 hej saik (Ej registrerad)
vad korkat att ställa upp bocken år efter år när man vet att den blir nerbränd.
Skrivet 2 dec 2011 08:12 AS (Ej registrerad)
Hur var det med vakthållningen igen? Förra året var det bråk om detta. Men bocken stod kvar då. Hur har detta lösts i år?