Internetkafé oroar polisen
Dörren står öppen dygnet runt. Barn och ungdomar kommer och går. Nästan inga vuxna finns där. Polisen har beslagtagit narkotika. Ungdomspolisen i Gävle är oroliga för ordningen i ett av Gävles internetkaféer.
Relaterat
Den lilla lilla datahallen på Söder har blivit en mötesplats för ungdomar. På gott och ont, enligt ungdomspolisen.Fotograf: Lars Wigert
– Vi hittade två tioåringar där klockan tre en natt, säger Johan Bast vid ungdomspolisen.
På Indat på Södra Kansligatan står ett 40-tal datorer i lokaler både i markplanet och i källaren. För en liten slant får man en läsk och en timmes hyra av en speldator. Lokalen har blivit en stor samlingsplats för ungdomar, men även en del barn från 8–9-årsåldern och uppåt kommer dit, enligt polisen.
– Det är bra att ungdomar har något att göra och någonstans att vara. Men förhållanden på det här stället känns inte bra, säger Johan Bast.
Både ungdomspolisen och de uniformerade ordningspoliserna besöker stället flera gånger i veckan. Även kommunens fältassistenter gör regelbundna besök.
– Det som oroar mest är frånvaron av vuxna och att dörren står öppen dygnet runt. Vem som helst kan gå in där. Och att många besökare är så unga, en del är barn, säger Johan Bast.
Ofta finns bara en vuxen i lokalen, den som tar betalt i entrén. I källaren är det nedsläckt, bara datorskärmarna lyser upp.
Ungdomspolisen får rapporter från ungdomar som vet att gäster säljer narkotika, hasch och spice, i lokalen.
– Vi har också gjort något enstaka beslag av narkotika där, så vi vet att det stämmer, säger Johan Bast.
När det gäller andra dataspelshallar i stan har polisen inte samma oro. Där finns fler vuxna och tydligare regler.
– Till exempel står inte dörren olåst. Bara de som spelar kommer in, säger Bast.
Föräldrarna måste ha bättre koll på var ungdomarna är, särskilt de yngre, anser han.
– Följ med dit nån gång och se själv, säger han.
































































Senaste kommentarerna:
Skrivet 1 feb 2012 00:44 Adam (Ej registrerad)
emeliebrinkehag (Ej registrerad) skrev:
Alltså ni vet ingenting jag är mycket på Indat och det är som ett andra hem för mig eftersom jag känner mig trygg där och känner dom flesta det ända ni gör är att sitta och jämföra men tänk på oss som är där hur vi tycker och ser på saken? ni får fan ta och skärpa till er nu va där och spela ni också och bilda eran egen uppfattning om stället ist för att läsa tidningarna och sitta och kommentera som ett gäng sura citroner om det är så dåligt och ni vill ändra det fast ni inte riktigt vet hur det ligger till så kan ni väl ta tag i saken och gå dit och prata med folket som hänger där istället och kanske stå för era åsikter när ni kommenterar dom här artiklarna men tydligen är det svårt för er. Seriöst blir så trött på erat anonyma klagande !
Om nu det är så bra där, varför har frågan kommit upp, av ryktesväg? nee, det tror jag inte,av klagomål och iaktagelser är det som fått detta att eskalera, har skälv varit in där och provat, inte min kopp kaffe, absolut inte, gått förbi "gängen" av små barn (10år och upp) som står och röker eller bara står utanför efter man vart ute på krogen eller dylikt,ingen som verkar hålla koll på nånting
Skrivet 31 jan 2012 20:41 emeliebrinkehag (Ej registrerad)
Alltså ni vet ingenting jag är mycket på Indat och det är som ett andra hem för mig eftersom jag känner mig trygg där och känner dom flesta det ända ni gör är att sitta och jämföra men tänk på oss som är där hur vi tycker och ser på saken? ni får fan ta och skärpa till er nu va där och spela ni också och bilda eran egen uppfattning om stället ist för att läsa tidningarna och sitta och kommentera som ett gäng sura citroner om det är så dåligt och ni vill ändra det fast ni inte riktigt vet hur det ligger till så kan ni väl ta tag i saken och gå dit och prata med folket som hänger där istället och kanske stå för era åsikter när ni kommenterar dom här artiklarna men tydligen är det svårt för er. Seriöst blir så trött på erat anonyma klagande !
Skrivet 30 jan 2012 23:24 rkw (Ej registrerad)
Kom tillbaka till verkligheten (Ej registrerad) skrev:
Ni säger att escape är så bra va, hur kommer det sig att folk som har blivit kickade från indat har börjat gå till escape? Haha de så patetiskt att folk som inte vet ett dugg om indat sitter och kommenterar, "förälder" är säkert nån från escape
För att dom har inget annat internetcafe att gå till ?är inte det ganska uppenbart ? Dom blir nog inte långvariga på escape heller om dom håller på me samma skit som gästerna på indat
Skrivet 30 jan 2012 23:20 kml (Ej registrerad)
Herr Å. Sikt. (Ej registrerad) skrev:
Jag bor i området med god översikt om vad som försigår runt INDAT.
Att det är ett rent ut sagt djävla liv där på nätterna är ingen överdrift.
Om man sedan bara stannar upp ngr sekunder och ser sig omkring så ser man ungar rökande överallt.
Dom håller till i trapphus och på parkeringen bakom. I parken och bakom sophus.
När de så har delat på rökat så går dom in på INDAT.
Rätt nyligen sågs ungar kasta isklumpar på bilar vilka körde på S kungsgatan. Träffade dom en så sprang dom in på INDAT.
I somras var korsningen S Kanslig. Timmermansg. en fotbollsplan. Sade man åt ungarna så uppträdde de hotfullt. Hur blir det i sommar?
Som ägare till restaurant, café eller annan liknade rörelse så har man även ett ansvar för hur det går till utanför.
Och ja, det är i huvudsak ungdomar med invandrarbakgrund som rör sig vid och runt lokalen.
Konstigt att Gavlegårdarna som äger lokalen inte har mer omsorg för sina boende hyresgäster!!
Skärp er och ställ krav på ägarna av INDAT.
Vad? (Ej registrerad) skrev:
Hur kan du säga att det är huvudsak ungdomar med invandrarbakgrund som rör sig vid och runt lokalen? det är minst lika många svenskar där, gå in dit en dag så får du se. hur kan du säga att de spelar fotboll när man själv har vart där och gibbat och varje gång man ska ut för att ta en frisk luft så får det vara MAX 2 st ute, och om de blir för mycket liv utanför så låser dom dörrarna så om man ska gå ut så får man inte komma in. Det är ett internetcafé varför ska dom bry sig om vad folk gör UTE inte precis utanför deras dörr? om du var ägaren så skulle du inte heller brytt dig eller hur? så sluta med era patetiska kommentarer om hur dåligt indat är, indat är i mycket högre klass med escape.
Skiter fullständigt i om det är invandrare eller svenskar, Indat's ansvar att inte ungarna förstör bilar och dylikt utanför deras lokal om dom nu har öppet mitt i natten, fattar ju vem som helst
Snällt av dom att såväl låsa ut folk som går ut och röker för att dom är mer en 2st, passar ju bra med en 10 åring som ränner ute på Gävles gator mitt i natten
Klappa igen skiten, fattar inte att nån makthavande gör nånting
"Skrivet 28 jan 2012 12:54 /Ansvarsfull mamma
WTF!... Vad håller förädrarna hus om 10-åringar kan vara ute och ränna kl 03 på nätterna!! Jag hoppas att ungarnas föräldrar blev kontaktade och fick en rejäl avhyvlning! Skrämmande!!"
Ömsesidigt de du säger, fel av personalen att låta dom gå ut om natten till sånna ställen, fel av personalen att släppa ut/låsa ut dom, tänk lite längre än vad näsan räcker tack
Skrivet 30 jan 2012 18:36 Vad? (Ej registrerad)
Herr Å. Sikt. (Ej registrerad) skrev:
Jag bor i området med god översikt om vad som försigår runt INDAT.
Att det är ett rent ut sagt djävla liv där på nätterna är ingen överdrift.
Om man sedan bara stannar upp ngr sekunder och ser sig omkring så ser man ungar rökande överallt.
Dom håller till i trapphus och på parkeringen bakom. I parken och bakom sophus.
När de så har delat på rökat så går dom in på INDAT.
Rätt nyligen sågs ungar kasta isklumpar på bilar vilka körde på S kungsgatan. Träffade dom en så sprang dom in på INDAT.
I somras var korsningen S Kanslig. Timmermansg. en fotbollsplan. Sade man åt ungarna så uppträdde de hotfullt. Hur blir det i sommar?
Som ägare till restaurant, café eller annan liknade rörelse så har man även ett ansvar för hur det går till utanför.
Och ja, det är i huvudsak ungdomar med invandrarbakgrund som rör sig vid och runt lokalen.
Konstigt att Gavlegårdarna som äger lokalen inte har mer omsorg för sina boende hyresgäster!!
Skärp er och ställ krav på ägarna av INDAT.
Hur kan du säga att det är huvudsak ungdomar med invandrarbakgrund som rör sig vid och runt lokalen? det är minst lika många svenskar där, gå in dit en dag så får du se. hur kan du säga att de spelar fotboll när man själv har vart där och gibbat och varje gång man ska ut för att ta en frisk luft så får det vara MAX 2 st ute, och om de blir för mycket liv utanför så låser dom dörrarna så om man ska gå ut så får man inte komma in. Det är ett internetcafé varför ska dom bry sig om vad folk gör UTE inte precis utanför deras dörr? om du var ägaren så skulle du inte heller brytt dig eller hur? så sluta med era patetiska kommentarer om hur dåligt indat är, indat är i mycket högre klass med escape.
Skrivet 30 jan 2012 00:47 Herr Å. Sikt. (Ej registrerad)
Jag bor i området med god översikt om vad som försigår runt INDAT.
Att det är ett rent ut sagt djävla liv där på nätterna är ingen överdrift.
Om man sedan bara stannar upp ngr sekunder och ser sig omkring så ser man ungar rökande överallt.
Dom håller till i trapphus och på parkeringen bakom. I parken och bakom sophus.
När de så har delat på rökat så går dom in på INDAT.
Rätt nyligen sågs ungar kasta isklumpar på bilar vilka körde på S kungsgatan. Träffade dom en så sprang dom in på INDAT.
I somras var korsningen S Kanslig. Timmermansg. en fotbollsplan. Sade man åt ungarna så uppträdde de hotfullt. Hur blir det i sommar?
Som ägare till restaurant, café eller annan liknade rörelse så har man även ett ansvar för hur det går till utanför.
Och ja, det är i huvudsak ungdomar med invandrarbakgrund som rör sig vid och runt lokalen.
Konstigt att Gavlegårdarna som äger lokalen inte har mer omsorg för sina boende hyresgäster!!
Skärp er och ställ krav på ägarna av INDAT.
Skrivet 29 jan 2012 20:03 TN (Ej registrerad)
Svenne: Ungefär 2-3%.
Skrivet 29 jan 2012 13:41 The Z (Ej registrerad)
måste bara få säga att: om någon förälder inte har koll på om deras BARN tar droger är det deras fel! På alla skolor i Gävle förekommer det en NOLLTOLLERANS-policy gentemot droger, detta kan dock förekomma utan att lärare vet om detta. Escape HAR kameror uppe och dom har också en nolltollerans mot droger! Under ALLA mina år som GAMER så har jag ALDRIG sett droger på Escape! jag har varit på indat och det sitter mest småbarn som inte har åldern inne att spela! tycker att det bör göras något åt detta om de nu är sant att de förekommer droger på indat! Escape har en BRA verksamhet då dom som är där inte för en massa liv om sig så man hör från grannarna på morgonen!
Skrivet 29 jan 2012 13:18 Kom tillbaka till verkligheten (Ej registrerad)
Ni säger att escape är så bra va, hur kommer det sig att folk som har blivit kickade från indat har börjat gå till escape? Haha de så patetiskt att folk som inte vet ett dugg om indat sitter och kommenterar, "förälder" är säkert nån från escape
Skrivet 29 jan 2012 11:24 svenne (Ej registrerad)
jag har gärna sett hur många procent av dessa barn som har invandrarbakgrund.
Skrivet 29 jan 2012 10:53 Grannen som ser o hör allt.... (Ej registrerad)
Hur kan Indat:s besökar få härja fritt i områden runt lokalen?? Dem stör omgivningen på nätterna med gap och skrik. Hur kan myndigheterna tillåta en sån här verksamhet??!! Krogarna får ju inte störa omgivningen och måste stänga en viss tid på dygnet, då borde ju det ju gälla detta ställe också... elller????!! Det har blivit ett "tillhåll" för ungdomar i området Klockargjutarparken, Timmermansgatan 19 och 20. Jag känner mig inte längre trygg när jag visatas ute och då främst på kvällarna. Näää usch o fy, stäng stället omedelbart tycker jag, så vi får lugn o ro på Söder igen.
Skrivet 29 jan 2012 10:10 Jesus ser er (Ej registrerad)
Ok.
Är detta en ny form av dagis där man själper av sina avkommor sena kvällar och lämnar över allt ansvar till cafeägare?
SKRÄMMANDE!!!!!
Skrivet 29 jan 2012 03:56 Stolt Förälder (Ej registrerad)
Det är dags föräldrar slutar att ta genvägar. Alla pratar om barns rättigheter. Låta dina 8 eller till och med 14-16 år gamla ströva omkring på gatorna på konstiga timmar är oacceptabelt och de som föräldrar bör vara ansvarig och polisens varningar riktats mot dessa föräldrar. Som förälder själv med 2 tonåriga barn. De vet att jag älskar dem nog och förklarar möjliga risker där ute. Att om de väljer att vara ute de bör ta det ansvar som kommer med det. De är fortfarande självständiga barnen som vet var gränsen ligger. Föräldrar borde sluta tro att det är ok för barnen att vara ute så sent. Jag själv är 40 år gammal och Aldrig är från huset så sent som några av dessa 12-åringar!. Ärligt talat, vem som är förälder som på grund tydligen barnen nuförtiden är beslutsfattande i hemmet. Varför är föräldrar rädda ? Förutom från att hota sina föräldrar med att ringa sociala om de inte får sin vilja igenom. Du är själv ansvarig för dina egna barn! Inte polis eller de anställda..
Skrivet 29 jan 2012 01:07 Jag (Ej registrerad)
Alltså det roliga är att dom som gjorde det på Indat förut har flyttat sig till Escape därför att dom blev kickade från Indat för längesen
Skrivet 29 jan 2012 00:26 Ellinor (Ej registrerad)
Oavsett om det kommer att se ut som en reklamsida för Escape så måste jag få hålla med föregående talare som tycker att Escape ÄR bättre, för det är det. Min son har gått på båda men efter "sista händelsen" på Indat så är det stopp. Punkt slut. Jag kan jämföra. På indat släpper de hem ungdomarna mitt i natten utan att ringa föräldrarna. Det har hänt några gånger. Det har ALDRIG hänt på Escape. Jag har vid ett flertal tillfällen pratat med personalen på Indat angående att de inte "loggas ut" från datorerna när de går därifrån, vilket gör att någon kan sätta sig vid samma dator som min son suttit vid och göra olagliga saker i hans namn, om han glömmer att logga ut. Visst, han borde komma ihåg att logga ut, men han är en tonåring. Det har heller aldrig hänt på Escape.
Det Adde och Jaime gör för ungdomarna i den här stan är större än vad ni någonsin kan förstå. De bedriver den ungdomsverksamhet kommunen inte klarar av. Och i samarbete med oss föräldrar. TACK för att ni finns.
Skrivet 28 jan 2012 22:24 Sebbe (Ej registrerad)
Till alla som tycker att det är så bra detta internet café, ni kan väl parkera bilen en halvtimme utanför så ändrar ni nog uppfattning. Och medans ni gör det kan ni ändå knata in och be ägaren att städa utanför då och då, gick precis förbi den där askkoppen till internet café och det ser rent ut sagt förjävligt ut där både invändigt och utvändigt. Och till dom som bjäbbar om att det är en reklamtråd för Escape. Gör samma sak där, sätt er i busskuren utanför en halvtimme och jämför klientelet som går in och ut där och på Indat. Och om jag nu skulle ha intresset av att sitta på ett internet café hela dagar och nätter skulle jag uppskatta om det var rent, städat och hygieniskt kring mig. Men det kanske inte föräldrarna har lärt sina barn om dom låter sina småbarn springa ute kl 02 på natten.
Skrivet 28 jan 2012 22:13 boende på söder (Ej registrerad)
vad bra att det här äntligen tas upp, är boende DIREKT framför det här caféet och jag kan säga att enda sedan det öppnade har det varit ett himla ståhej där utanför , dagarna efter nyår small det även smällare där mitt i natten samt skreks en hel del vilket såklart var störande för mig som boende i närheten. På dagen är det ju såklart lugnare där utanför och jag tycker att det är en bra lösning istället för att barnen ska springa runt på stan. Visst, jag kan köpa att ungarna ska få gå ut och röra på sig då och då men lite återhållsamhet emot småtimmarna skulle ju uppskattas. Och till er som säger att stället är fläckfritt, gå dit en fredag/lördagnatt runt 2-3 och se om det fortfarande ser lika trevligt ut. Kan väl även säga till de föräldrar som låter sina barn gå till Escape istället, vi ses där!
/Erik
Skrivet 28 jan 2012 20:40 anonym (Ej registrerad)
Vänta lite hur vet ni alla föräldrar att det inte finns droger & alkohol på escape som att ni är där hela tiden det är exakt som när ni kommer på er son/dotter första gången när han/hon varit full eller att du hittat hans alkohol. Jag tycker bara ni är för fördomsfulla, jag har varit där flera gånger och jag trivs där. Det finns dåliga människor överallt och det ni måste inse är att indat är som vilken annan vanlig spelhall som helst, bara att det finns mer mångkulturellt folk vilket gör er mer oroliga tror jag personligen och just därför vill ni inte skicka dit era barn
Skrivet 28 jan 2012 20:01 Tina (Ej registrerad)
Det finns ingen bättre reklam för escape gaming än den här nyheten. Är det säkert att "föräldrar" inte betyder "ägare"? Villken förälder försvarar en plats som säljer lösa cigaretter, droger till barn? Det står på svart och vitt i tidningen hur det är och äntligen är det mer än jag som ser det.
Skrivet 28 jan 2012 19:28 Gamer (Ej registrerad)
Det är väl inte Indat man ska gnälla på om två 10-åringar sitter i deras källare och spelar på natten, hade det varit jag som jobbade där så hade jag också släppt in dem, det är snarare föräldrarna till dessa två 10-åringarna som ska ta på sig skulden för att de inte har koll på sina barn. Sedan att det påstås förekomma droger på Indat har jag hört, men det förekommer med all säkerhet droger på Escape, Gallerian Nian, Polhemsskolan, Vasaskolan och Borgarskolan också. Sen finns det kameror installerade över hela Indat, som personalen kollar om det är något som har hänt eller om dem misstänker något. Denna Johan Bast kanske släpper ut sina 10 åriga barn på natten han också, så han kanske inte tycker att det är föräldrarna som gör fel, men det är iallafall min åsikt att detta är föräldrarnas och inte Indats ansvar.
Skrivet 28 jan 2012 19:04 Ett Liter! (Ej registrerad)
Bra annons "Lena"
Skrivet 28 jan 2012 19:03 Vad? (Ej registrerad)
Söder bo (Ej registrerad) skrev:
Ja, det här har jag bara väntat på. Vi bor på söder inte så långt ifrån lokalen och sen den kom dit så har det hänt en massa bråk mellan hyresgäster och ungdomarna som har satt skräck i våra gamla i området. Stölder av cyklar, kört med mopeder och sladdat sönder gräsmattorna i våran fina park.
Hur kan du veta att de ungdomar från indat som tjafsar med hyresgästerna, snor cyklar och förstör er såkallade fina park? Har du ens vart i indat eller dömer du indat från vad ni har hört? folk snackar så mycket skit att de har gjort indat till ett kriminellt ghetto ställe jeez de bara ett internet café som det går bra för..
Skrivet 28 jan 2012 18:53 Nöjd mamma (Ej registrerad)
Jag måste säga att det här verkar vara mer som reklam för escape gaming än en tidningsartikel. Mitt barn brukar själv vara på indat och hon trivs väldigt bra där och det gör även jag när jag väl går in och pratar med ägarna eller lämnar/ hämtar min dotter. Ägarna där är väldigt vänliga och gör ett väldigt bra jobb. Jag har både hämtat och lämnat mitt barn och hennes kompisar där då jag också har tagit tillfället i akt att prata med personalen. Många tror att de låter ungarna göra vad som helst därinne men hade folk lagt ner mer fokus på helheten så skulle de också vara nöjda med indat och dess förändringar och regler. Som en nöjd mamma med en nöjd dotter tycker jag att det här är fel av arbetarbladet att skriva och en del kommentarer vissa föräldrar har skrivit.
Skrivet 28 jan 2012 18:29 Han la den (Ej registrerad)
Det jag inte förstår är varför folk låter sina 10 åriga barn gå dit om nätterna, plus jag brukar gå dit för jag känner så pass många som brukar spela där, personalen är så trevliga och det har alltid varit 2-4 personer där om nätterna och dagarna, och att dom har kameror över hela stället som de alltid kollar och om nån tjafsar eller skriker så blir dom tillsagda att sluta eller så skickas dom ut. En annan grej jag vill prata om är det där om droger, under tiden jag har vart där så har jag aldrig sett nån ta droger eller blivit tagna av polisen för att ha droger på sig, det är ju samma sak med escape hur vet personalen att folk inte tar med sig droger in? Polisen kanske har bara kommit in och där sitter nån dom redan känner till och så visiterar dom personerna och hittar men det folk inte tänker på är att indat har allt, trevlig personal, bra datorer, alla ens kompisar går dit. Det verkar nästan som om folk börjar "hata" indat för de tror de bara invandrare som går dit men det är fel.
Skrivet 28 jan 2012 18:13 Söder bo (Ej registrerad)
Ja, det här har jag bara väntat på. Vi bor på söder inte så långt ifrån lokalen och sen den kom dit så har det hänt en massa bråk mellan hyresgäster och ungdomarna som har satt skräck i våra gamla i området. Stölder av cyklar, kört med mopeder och sladdat sönder gräsmattorna i våran fina park.
Skrivet 28 jan 2012 17:49 Anna (Ej registrerad)
Jag tycker det är tråkigt när det blir tillhåll av sånna här ställen, många unga som kanske inte har det så bra hemma och som får sitta uppe hela nätter. Jag har hört mycket om Indat, min son får inte gå dit. Har i flera år låtit honom gå till Escape gaming, där är det kontroll. Jag lämnar mitt nr, personalen ringer om det är något tjafs. Dörren låses på nätter och det går inte för obehöriga att gå in, man kan bestämma med personalen att dom ska ringa om ens barn vill lämna stället. Det känns tryggt. Tycker det är väldigt ledsamt när ett interneet cafe som skulle kunna vara ett bra alternativ för att hålla ungdomar från gatan istället blir ett tillhåll och en möjlighet att distrubera droger. Varje förälder borde ta sitt ansvar och kolla upp vad som egentligen försigår. Jag tillåter inte min son att gå till Indat pga det jag har hört om stället, och det är återkommande under en längre tid som det pratas om droger och bråk. Tacka vet jag Escape, dom tar ungdomsverksamheten på allvar!
Skrivet 28 jan 2012 17:41 Peter (Ej registrerad)
De var väl de jag visste! Tänk att man var förnuftig nog att inte låta min son gå dit, tur att de finns ett till café som faktiskt är seriöst och faktiskt har kontakt med polis, socialtjänst och föräldrar! Var tveksam där först också men ringde dit och hörde mig för hur det var och då fick jag prata med ägaren direkt. Där han berättade om deras system och hur allt funkar, väldigt trevliga är dem där! Rekomenderar dem absolut!
Skrivet 28 jan 2012 14:53 Lena (Ej registrerad)
Det finns ett annat internetkafe i stan som jag tycker är mycket bättre, Escape Gaming. De är seriösa, har många regler t.ex. de låser dörren på nätterna, de får inte skrika/springa runt, de har bra koll helt enkelt. Bra kontakt med mig som förälder och man kan lämnar telefon nummer och adress i fall av det händer något. Jag tycker om ägaren och min son älskar spelar där. Det är rent, vänliga och har inga problem med droger/alcohol. Det är ett riktigt bra plats för ungdomer och jag liter 100% att lämna min son där hos dem både natt som dag. Jag förbjöd honom för länge sedan att gå till detta cafe (Indat) när jag hörde om allt detta som pågår där.
Skrivet 28 jan 2012 14:25 Ordning (Ej registrerad)
Bra artikel, det är väldigt oroligt där utanför på nätterna också.
Skrivet 28 jan 2012 12:54 /Ansvarsfull mamma (Ej registrerad)
WTF!... Vad håller förädrarna hus om 10-åringar kan vara ute och ränna kl 03 på nätterna!! Jag hoppas att ungarnas föräldrar blev kontaktade och fick en rejäl avhyvlning! Skrämmande!!