Avvisningen skjuts upp
Salam Mohamed Ali har fått sin avvisning uppskjuten ett par månader. Det betyder att han har chansen att få träffa barnet han väntar vilken dag som helst med flickvännen Sabina Quliyiva. Men sedan riskerar alla avvisning.
– Vi vill bara en sak, att få vara tillsammans, säger Salam.
Relaterat
Salam ska enligt Migrationsverkets beslut avvisas till Iran. Och Sabina till Azerbajdzjan.
Båda beskriver det som en omöjlig verklighet.
Salam för att han riskerar ett åttaårigt fängelsestraff och spöstraff.
Sabina för att hon är förskjuten av sin familj i Azerbajdzjan, vilket gör det omöjligt för henne att leva där med ett litet barn.
Och för att avvisningarna gör det omöjligt för dem att bilda familj och ta hand om sitt barn tillsammans.
När asylkommittén i Gävleborg ordnade en demonstration för Sabina och Salam i slutet av januari, var det bara dagar kvar till hans förväntade avvisning till Iran. Nu har beslutet ändrats, men bara för ett par månader. Det betyder att han troligen kommer att få träffa sitt nyfödda barn. Men avvisningsbeslutet kvarstår. Och Salam är fortfarande inlåst i Migrationsverkets förvar i Gävle. Barnet förväntas födas vilken dag som helst på Hudiksvalls sjukhus.
– Jag har begärt att få vara med, Sabina är väldigt ensam och rädd och behöver min hjälp, säger Salam.
Men han tror inte att han kommer att få tillstånd till det.
Enligt Maud Lindgren på Asylkommittén är hoppet för paret att FN-konventionens regler mot splittring av familjer ska förmå de svenska myndigheterna att ändra beslutet. När barnet är fött blir det ett eget asyl-ärende som också ska prövas.
Salam Mohamed Ali säger att de inte begär att få stanna i Sverige.
– Det enda vi vill är att bo i ett land där vi får vara tillsammans. Vi accepterar alla länder, men Iran och Azerbajdzjan är inte möjliga, säger han.






























































Senaste kommentarerna:
Skrivet 20 feb 2012 17:40 Leffe (Ej registrerad)
TM (Ej registrerad) skrev:
Tack asylkommitén för att ni kämpar på med att ge människor som behöver det skydd i Sverige! Vi ska värna våra mänskliga rättigheter och barn, födda eller ofödda, har rätt till ett bra liv där de kan få det!
Vi är många som stöttar er och er verksamhet!
Du vill säkert väl. Men i det här fallet rör det sig om en man som begått brottsliga handlingar i sitt hemland. Av det skälet vill han inte återvända för att avtjäna sitt straff. Sverige ska väl inte vara nån fristat för brottslingar, eller ?
Skrivet 20 feb 2012 17:24 Fredrik (Ej registrerad)
Maud Lindgren (Ej registrerad) skrev:
Hej! Tycker att dom fem år Salam suttit i fängelset i Iran räcker för hans spritsmuggling.(20 liter sprit och en del öl) Nu gäller det hans och Sabinas och barnets mänskliga rättighet att få chans att vara tillsammans! Familjesplittring fördöms i FN:s dekl. om de mänskliga rättigheterna. Barnkonventionen står också på denna lilla familjs sida!
Det här är ingen snyfthistoria. Det handlar helt enkelt om deras mänskliga rättigheter. Att få leva tillsammans, att få slippa tortyr i fängelset=200spöstraff,men är man egoist så ser man bara till sina egna och sin närmaste familjs och vänners rättigheter och andra människors struntar man i.
Du som vill kasta ut Sabina och Salam och babyn. Hur skulle du själv vilja bli behandlad i deras situation? När du tänkt en stund med hjärtat tror jag du ( och ni andra som skrivit negativt om familjen)ändrar dig. Vänliga hälsningar! Maud Lindgren Asylkommittén Gävleborg
Så då menar du att Pga. du tycker att straffet är nog så skall han få stanna ?
det håller jag inte med dig om.
Men jag vet personligen att Iran är inte ett lätt land att handskas med och definitivt inte efter de har innfört Sharia og dödsstraff för muslimer som byter religion i deras grundlag.
Men jag vet inte tillräckligt om dette fallet för att säga med säkerhet om han skulle få stanna.
Men det är pga. Journalister som inte är neutrala och istället försöker vinkla artiklar för att passa dom.
Teks. så vad gjör det som gjort att fruns familj har förskjutit henne och vilket brott är det som han skall sona.
Att inte skriva om detta och vinklar det sympatiskt blir helt fel .
Om ni vill väcka sympati för personer så måste hela sanningen och låta folk bestämma
Skrivet 20 feb 2012 16:18 TM (Ej registrerad)
Tack asylkommitén för att ni kämpar på med att ge människor som behöver det skydd i Sverige! Vi ska värna våra mänskliga rättigheter och barn, födda eller ofödda, har rätt till ett bra liv där de kan få det!
Vi är många som stöttar er och er verksamhet!
Skrivet 20 feb 2012 16:14 Oskar (Ej registrerad)
Dom här "Asylkommittèerna" som tänker med hjärtat enligt egen utsago (uppmuntrar till lagbrott enligt andra) och som finns lite överallt, har ofta nära kontakt med våldsbenägna vänsterextremister. Är det så i Gävle också ? Det undersökande reportaget skulle man gärna vilja se i AB, men det lär ju aldrig hända. Här är det enbart snyftreportage utan fakta som gäller..
Skrivet 20 feb 2012 15:24 AE (Ej registrerad)
Till sign. Maud Lindgren.
Om man, som du och dina "gelikar", inte ställer några krav på de asylsökande, kommer det att få motsatt verkan på sikt. Då ökar motsättningarna i samhället, när man ser att vissa lagar ska inte gälla för alla osv. Har de som skapat denna lilla familj inget eget ansvar för sina handlingar? Hur kan man skaffa ett barn "över landsgränserna", om man inte ens vet om båda föräldrar har skäl för att få stanna i Sverige? Eller kan det vara en "medveten handling" att skaffa ett gemensamt barn och därmed använda det som ett "effektivt vapen" till att lättare få asyl här? De verkar i vilket fall ha lyckats få de, som anser sig vara, "godhjärtade" på sin sida!
.
Skrivet 20 feb 2012 15:06 AE (Ej registrerad)
Hej sign. ajaj!
Jag tror att en stor majoritet ute i stugorna håller med mig, och dig!
Men våra räddhågsna media, journalister och politiker lider av en stark fobi och rädsla för att bli kallade rasister. Ett ord som blivit väldigt missbrukat och numera har tappat sin ursprungliga innebörd.
Att sedan några ur "över- och medelklassen" behöver ha några att ömma för och tycka synd om, är en annan fråga.
Dvs. de som har sitt på det torra och inte behöver känna någon konkurrens om jobben och som inte bor i invandrartäta områden och därmed har dem de värnar om på "behörigt avstånd" i sin vardag.
Tänker man med hjärtat (som Maud Lindgren uppmanar till), kan man ge effektivare hjälp till många flera för samma summa, till de verkligt behövande som inte har råd att ta sig hit!
Skrivet 20 feb 2012 14:52 Leffe (Ej registrerad)
Maud Lindgren (Ej registrerad) skrev:
Hej! Tycker att dom fem år Salam suttit i fängelset i Iran räcker för hans spritsmuggling.(20 liter sprit och en del öl) Nu gäller det hans och Sabinas och barnets mänskliga rättighet att få chans att vara tillsammans! Familjesplittring fördöms i FN:s dekl. om de mänskliga rättigheterna. Barnkonventionen står också på denna lilla familjs sida!
Det här är ingen snyfthistoria. Det handlar helt enkelt om deras mänskliga rättigheter. Att få leva tillsammans, att få slippa tortyr i fängelset=200spöstraff,men är man egoist så ser man bara till sina egna och sin närmaste familjs och vänners rättigheter och andra människors struntar man i.
Du som vill kasta ut Sabina och Salam och babyn. Hur skulle du själv vilja bli behandlad i deras situation? När du tänkt en stund med hjärtat tror jag du ( och ni andra som skrivit negativt om familjen)ändrar dig. Vänliga hälsningar! Maud Lindgren Asylkommittén Gävleborg
Menar du att han suttit fem år för spritsmuggling. Och nu väntar ett nytt straff på åtta år, för återfall i brottslighet ? Väljer man att begå brott, trots vetskap om hårt straff. Då är det upp till honom hur han vill leva. Sen, vill dom bo tillsammans kan dom väl bosätta sig i Iran.
Skrivet 20 feb 2012 13:50 ajaj (Ej registrerad)
Hej AE!
Jag håller helt med dig. Din kommentar är så bra att du förmodligen inte fått den publicerad i GD.
Skrivet 20 feb 2012 13:47 Maud Lindgren (Ej registrerad)
Hej! Tycker att dom fem år Salam suttit i fängelset i Iran räcker för hans spritsmuggling.(20 liter sprit och en del öl) Nu gäller det hans och Sabinas och barnets mänskliga rättighet att få chans att vara tillsammans! Familjesplittring fördöms i FN:s dekl. om de mänskliga rättigheterna. Barnkonventionen står också på denna lilla familjs sida!
Det här är ingen snyfthistoria. Det handlar helt enkelt om deras mänskliga rättigheter. Att få leva tillsammans, att få slippa tortyr i fängelset=200spöstraff,men är man egoist så ser man bara till sina egna och sin närmaste familjs och vänners rättigheter och andra människors struntar man i.
Du som vill kasta ut Sabina och Salam och babyn. Hur skulle du själv vilja bli behandlad i deras situation? När du tänkt en stund med hjärtat tror jag du ( och ni andra som skrivit negativt om familjen)ändrar dig. Vänliga hälsningar! Maud Lindgren Asylkommittén Gävleborg
Skrivet 20 feb 2012 11:49 Hamnarbetare (Ej registrerad)
Snälla AB, fram med fakta istället för snyfthistorier. Vad är syftet med denna typ av artikel? Hur skall jag som läsare kunna veta ifall det finns anledning till utvisningen, eller om det är något annat bakomliggande?
Jag som läsare ställer mig naturligtvis frågan om barnet blivit till för att kunna få uppehållstillstånd, men då artikeln saknar all form av fakta så blir artikeln väldigt märklig, det går inte att säga nått annat än "jasså" efter att ha läst genom texten.
Skrivet 20 feb 2012 11:25 AE (Ej registrerad)
Vi svenskar är så aningslöst undfallande och godtrogna, att vi går på det mesta som "serveras" oss i form av "snyfthistorier".
Vi till och med försöker anpassa våra egna seder och bruk, efter invandrarnas/flyktingarnas krav, istället för att ställa krav på att de ska försöka ta seden dit de kommer. Vi kräver inte ens att de ska följa våra lagar och regler, när något inte passar dem.
Det går ofta så långt att invandrare själva påpekar denna vår flathet och kommer med synpunkter, som ingen "ursvensk" vågar framföra! Man har bl.a. framfört att de som flyr från sin egen kultur och religion, borde "ligga lågt" i sina krav på att vi ska anpassa oss efter dem!
Låt därför alla vara lika inför lagen, även i dessa fall!
Skrivet 20 feb 2012 08:54 Leffe (Ej registrerad)
Bedriver man brottslig verksamhet i sitt hemland får man ta sitt straff. Att Sverige skulle bevilja uppehållstillståndför att han vill undgå straff, bör vara omöjligt. Även i Sverige är spritsmuggling olagligt.