Tungt för Gefleortens när Arla tar över
Relaterat
Artikelserie
- Mer om Konsum och Gefleortens mejeriförening
- Gefleortens kvar på Konsum 2009-03-12
- Konsum vill backa om mjölken 2009-03-03
- Så tycker ansvariga i butikerna 2009-02-28
- Storm mot Konsum efter avslöjandet 2009-02-28
- Uppmanar till att kräva lokal mjölk 2009-02-28
- Värmland går sin egen väg 2009-02-28
- Coops agerande upprör bönderna 2009-02-28
- Gefleortens: "Vi vill inte vara stödsortiment" 2009-02-28
- Gefleortens vd Per Blomquist: "rent bedrövligt" 2009-02-27
- Vill ha lokalt även i framtiden 2009-02-27
- Köptvång för de mindre butikerna 2009-03-03
I helgen skrev Arla och Coop på ett avtal som innebär att alla Coop- och Konsum-butiker i Sverige ska ha Arla som sin huvudleverantör av mjölk och andra mejeriprodukter. Även det fristående Konsum Gävleborg omfattas, bara Värmland och Norra Norrland står utanför avtalet. Det kan innebära att större delen av Gefleortens mjölk, fil, grädde och så vidare åker ut från Konsumbutikernas hyllor.
– Grundtanken är att vi ska ha i huvudsak Arla när det här har satts i sjön. Avtalet bygger på att vi köper mjölken från Arla, men att man också ska kunna ha en del lokalt och regionalt. Vi får titta på vad det skulle kunna vara i Gefleortens sortiment och hur mycket, säger Anders Stake.
Han nämner att Konsum Gävleborg har satsat mycket på närproducerat den senaste tiden, och att de därför är måna om att kunna fortsätta ha en del lokalproducerade mejeriprodukter även i framtiden, för de kunder som efterfrågar det.
– Därför vill vi ta ett varv extra. Vi ska bland annat träffa Gefleortens i nästa vecka, säger Anders Stake.
Konsumentföreningen i Värmland valde att stå utanför det stora avtalet, och kommer även i fortsättningen att köpa sin mjölk från Milko. Konsum Gävleborg hade kunnat göra det samma, men valde att låta Coop förhandla även för deras del.
– Vi har ett stort inköpssamarbete med Coop. Det ger stordriftsfördelar. Vi vill hålla ner priset mot konsument, säger Anders Stake.
:På vilket vis innebär det här bättre priser för konsumenterna?
– På vilket vis vet jag inte just nu, men åtminstone inte prishöjningar.
Om ökade lastbilstransporter säger han:
– Jag tror inte att det ska behöva bli så stor skillnad. Visst, det kan verka tokigt att köra från Stockholm i stället för Gävle, men de har stora volymer och kan köra mer per transport.
Det är inte bestämt än när Konsumbutikerna i Gästrikland ska börja sälja mer från Arla, men det dröjer enligt Anders Stake mer än ett par månader.

























































Senaste kommentarerna:
Skrivet 25 mar 2009 16:02 Lilly (Ej registrerad)
Jag har helt slutat handla på både Coop och Citygross då det tydligen sitter fiskmåsar till beslutsfattare där.
Skånemejerier för alltid!!
Tacka gud för Ica Maxi. Hoppas ni tar och ökar er försäljning till det dubbla! Gör ni säkert då kunder från både Coop och Citygross säkerligen vill ha sitt mjölk tillbaka och då åker till Ica.
Skrivet 28 feb 2009 22:46 Småbrukare (Ej registrerad)
Gästrikebor titta på dalasidan där är redan långt mellan konsumbutikerna expelvis Hedemora kommun har inte någon alls och längre lär det bli mellan dom för här är motståndet mot Arla kompakt titta bara på Falukurirens hemsida . Folket på den här sidan länsgränsen är nog än mindre intresserade att ha konsum kvar allrahelst efter den här fadäsen som dom gjort .Här håller vi benhårt på Milko så stå på er i Gästrikland håll på Gävleortens mejeri och skippa Coop konsum och låt dom få lägga ner sina butiker. Småbrukare och dalmas nära Gästrikegränsen.
Skrivet 28 feb 2009 12:59 coop anställd (Ej registrerad)
alla ska inte tro på vad som står i tidningarna det borde alla veta i dagsläget för inget är klart att konsum gävleborg ska sluta med gefleortens vilket jag hoppas att det inte blir. När eller om det blir kan folk protestera men inte före för det är en så länge inte klart.
Svar:
Diskussionen handlar inte om huruvida Gefleortens kommer att säljas eller inte utan om att Arla blir huvudleverantör, vilket innebär att många av dem som inte gör aktiva val i butiken går raka vägen till det största kylskåpet och därmed bidrar till Arlas framtida monopolställning.
Skrivet 28 feb 2009 12:21 MM (Ej registrerad)
Konsum Gävleborgs vd Anders Stake och styrelsen är inte kompetenta. De har inte förstått en av dagens viktigaste frågor, när- och lokalproducerad mat. Konsum bygger om sina affärer för mer ekologisk mat och ska stå för det lokala och närproducede. Hur kan man då fatta ett sådant beslut ? Är man stolt över att Arlas mjölkbönder får mindre betalt för mjölken ?
Via ska på alla sätt stödja alla typer av bönder i vår närhet. Mjölkböndernas kor producerar även kalvar vars kött vi äter.
Konsekvensen av Konsums beslut är färre mjölkbönder lokalt, mindre levande landsbygd, längre transporter med lastbil.
Om inte Konsum Gävleborg ändrar sitt beslut innebär det även att Konsums anställda blir färre. Vår familj säger upp medlemskapet i Konsum och jag kommer att påverka och prata med andra om detta. det finns andra affärer med anna bättre policy.
Inkompetens var ordet.
MM
Skrivet 28 feb 2009 12:18 Tänk grönt! (Ej registrerad)
Är för närvarande kund hos Konsum eftersom de tidigare har varit bra på kravmärkt, närproducerat och rättvisemärkt. Om inte Gefleortens mjölk finns i den lokala Konsumbutiken blir det till att handla på Willys istället och komplettera någon gång ibland med det som Konsum kanske fortsätter att vara bättre på. I konsekvensens namn räknar jag med att det inte kommer att stå så mycket om miljötänkande och närproducerat i Medmera-bladet framöver. Synd att Konsum som tidigare visat framfötterna i att tänka tidsenligt nu tar ett stort steg tillbaka. Hoppas dock att någon klok person ser till att kontraktet rivs och att Konsum återupptar sitt arbete med att verka för ett ökat grönt tänkande i samhället.
Skrivet 28 feb 2009 08:59 ingalill (Ej registrerad)
Om man nu ändå ska köpa mjölken på annat håll så är det ju lika bra att strunta i Coop helt och hållet.Tur att det finns alternativ.
Skrivet 28 feb 2009 08:00 Våga vägra (Ej registrerad)
Jag håller med dom andra våga vägra komer börja göra mina bas inköp på Ica i fortsätningen och komer förmedla detta vidare till vänner och bekanta så kan dom ta och stoppa up A.... där solen inte skiner allt för ofta ..
Skrivet 27 feb 2009 22:29 Madelene (Ej registrerad)
Skönt med mera Arla. jag är så trött på mataffärernas storebrors fasoner där dom väljer vilket märke jag ska köpa genom att inte saluföra vissa varor/märken. Så behåll gefleortens åxå
Skrivet 27 feb 2009 22:19 Bengt-Emil (Ej registrerad)
Först bygger man handelslador på de få hektar jordbruksmark som finns i Gävlekommun sedan kastar man ut den närproducerade mjölken snaka om dubbel moral i sina reklam kampanjer.
Med vänliga hälsningar
Bengt-Emil
Skrivet 27 feb 2009 22:14 Observer (Ej registrerad)
Vad tror du om dessa kommentarer Stake?
Skrivet 27 feb 2009 21:51 Valbobo (Ej registrerad)
Coop, har länge blivit sämre. Höjden var när Willys försvann. Nu har man inget att välja på. Men GRATTIS Tempo i Valbo. från och med nu, kommer nog många med mig, att handla mejerivaror, och även annat hos er!!
Skrivet 27 feb 2009 21:01 kg (Ej registrerad)
Fallskärm???? finns det för den personen???Förmodlingen handlar du inte själv?
Skrivet 27 feb 2009 20:56 Per-Olof Engström (Ej registrerad)
Jag blir heligt förbannad, i denna Globala tid måste värna de lokala och när producerade om vi ska någon sjävständighet kvar och vad menar COOP i så fall med "det gröna Konsum" när man ratar det när producerade?
Per-Olof Engström
Skrivet 27 feb 2009 20:52 AB (Ej registrerad)
Jag kommer att bojkotta Konsum. Håller med PA, låt detta bli en läxa för de som tror att konsumenterna helt plötsligt ska börja med Arlas usla förpackningar.
Skrivet 27 feb 2009 20:20 PA (Ej registrerad)
Inte så mycket att gnälla över egentligen. Vi röstar med fötterna bara, så får vi se hur bra affär detta blir i slutänden för coop.
Jag håller helt med alla som resonerar som så att, finns det mjölk producerad här, då kan vi gott använda den för miljöns och arbetstillfällenas skull. Sen struntar jag fullständigt i om den kostar 20 öre mer eller mindre.
Skrivet 27 feb 2009 19:48 norra storstockholm (Ej registrerad)
Omvänt förhållande här i norra storstockholm. Här har vi numera mjölkprodukter från Geflemejerier och ingen protest från de luttrade stockholmarna har nått mina öron.
Det viktigaste är kvalitén på all vår mat!
Svar:
@ norra storstockholm, 27 feb 2009 19:48 Avståndet till Stockholm från Gefleortens mejeri i Gävle är trots allt kortare än avståndet från Arlas mejeri in Danmark till Stockholm. Arla har ett mejeri i Stockholm men alla deras produkter tillverkas inte där. Det kan alltså finnas goda miljöskäl för butikerna i 08 att, beroende på produkt, välja Gefleortens före Arla. Hurvida en Arla-produkt är tillverkad i Sverige eller i Danmark avslöjas av landskoden i den lilla ovalen längs ned som ska finnas tryckt på förpackningen.
Skrivet 27 feb 2009 18:40 Martin (Ej registrerad)
Jag tycker att det är illa att jag inte ska kunna köpa Gefleortens på Coop!
Coop blir bara sämre och sämre - inte bra
Skrivet 27 feb 2009 18:29 Vallpigan (Ej registrerad)
Skriv under protestlistan... http://upprop.nu/8GJ9
Skrivet 27 feb 2009 18:13 Toni (Ej registrerad)
Är tydligen i tiden nu att stora ska bli större och ensamma. Det här är samma tokerier som när Statoil först tilläts köpa Hydro och nu senast Jet. Var tar konkurrensen vägen?
Dessutom så håller jag men de flesta andra här när det gäller att handla lokalt.
Skrivet 27 feb 2009 18:09 Gagge på Fotö (Ej registrerad)
COOP-ledningen går med ryggen före in i framtiden.Det är ytterst oansvrigt att rata lokalt producerade livsmedel och satsa på långdistanslevererat; Hur mycket har man fått för att svälja karamellen från Arla som har otroliga problem på den internationella marknaden efter Mohammed-teckningarna och som meddelat sina mjölkbönder att de sänker inköpspriset med 40 öre litern.Som kund betalar jag gärna 10:- mer per liter för att få mjölk från Gefleortens Mejeriförening.
ICa är ett välskött företag som är mycket bättre än COOP som håller på sjunka till botten!
Skrivet 27 feb 2009 18:00 Tibbe (Ej registrerad)
Rena vansinnet det här är väl så långt från närproduserat man kan komma.
Vilken miljöförstöring att frakta mjölken så långt.Det här kommer COOP att mista kunder på.Vi vill ha varor från orten.
Skrivet 27 feb 2009 17:59 P-G Wahlgren (Ej registrerad)
COOP verkar ha en miljöpolicy som är värd ungefär lika mycket som pappret den är skriven på. Nu när alla börjar inse att vi måste minska transporterna gör COOP precis tvärtom. Nu gäller det att visa konsumentmakt
Skrivet 27 feb 2009 17:45 Ello (Ej registrerad)
Hej vart ska ni handla då för alla affärer köper där varorna är billigast.
Ni kanske handlae på LIDL Eller ica som tar sina från israel .
Svar:
Hur många varor tar ICA från Israel? Hur många varor tar COOP från Israel? Och vad har det med saken att göra?
Skrivet 27 feb 2009 17:05 Jimmy Dahlund (Ej registrerad)
Behövs COOP? Jag hade tidigare föreställningen om att Cooperationen stod för ett slags samhällsansvar, nu vet jag bättre. Alla kunder är inte lika medvetna som de här ovan, därför är det företagens ansvar att värna om den lokala miljön. Även om endast profiten är vägledande för ett företag så kommer denna att utebli med ett sådant ogenomtänkt beslut.
Skrivet 27 feb 2009 16:58 Per (Ej registrerad)
Men snälla människor hur är det fatt?. Låt var och en avgöra vilken mejeriprodukt han eller hon köper.Det är väl opp till var och en. Det är väl bra att det finns alternativ. Butikerna avgör väl sina sortiment.
Skrivet 27 feb 2009 16:02 Hesen (Ej registrerad)
Nu är det sluthandlat på COOP!!
Skrivet 27 feb 2009 15:45 LG (Ej registrerad)
Har alltid handlat på ica, nu går jag över till coop. Trevligare kunder ! när dom här gnällspikarna har gått över till ica. Grattis coop, så blir man av med gnälliga kunder ! STORM I ETT MJÖLKGLAS !
Skrivet 27 feb 2009 15:12 En som lessnat på COOP (Ej registrerad)
Dåså, då förlorar samtliga Coop-anknutna butiker en kund i mig iaf. Arla är ett bolag med större vikt på vinst än ekologiskt tänkande, och det handlar inte bara om mjölk, tyvärr. Jag kommer handla i de butiker som håller närproducerade mjölkbaserade produkter i sitt sortiment. Och tro inte att jag delar upp mitt handlande till flera butiker, bara för att jag vill handla mjölk från annan producent än Arla. Nej, jag handlar i EN butik eftersom det är enklast och smidigast så. Det går allt sämre för Coop i jmf med ICA. Varför? Tja, tar de liknande beslut och tappar kunder, så har de ju bara sig själva att skylla. ICA-butikerna, däremot, de vågar ta ställning mot rökning och rödlistade fiskarter m.m. Visserligen är butikerna mer fria att göra som de vill än Coop-anslutna, men ändå. Vill Coop överleva så bör de tänka om. Jag är inte längre intresserad av Coop iaf.
Skrivet 27 feb 2009 15:03 CO (Ej registrerad)
De enda som tjänar på det här är väl COOP. Ingen ska inbilla mig att några ören billigare inköpspris på mjölk kommer konsumenterna tillgodo.
Nejdå det blir säkert samma pris på hyllkanten som tidigare. Det kan till och med vara så att de fräckt passar på att höja.
Nej jag håller med "Också brynäsbo".
Skrivet 27 feb 2009 14:51 stor familjen (Ej registrerad)
man börjar ju fundera hur coop tänker, klart gefleortens och andra mejerier ska finnas i utbudet och inte bara arla. Men fullföljer coop detta så kommer då inte vi att handla på coop nå mer .
Skrivet 27 feb 2009 14:45 Muuuuu... (Ej registrerad)
Så var kriget i full gång,,igen. Denna heliga kossa. Lokalproducerad mjölk.
Gefleortens mejeri får väl rätta in sig i ledet om de skall överleva. Sälja produkter som människor vill ha. Till rimliga priser. Jag har svårt att förstå varför mjölk som kossorna runtomkring i Gästrikland och Uppland producerar skall behöva vara dyrare att köpa för oss konsumenter, än vad Arlas, Valio, Norrlandsmejeri eller nåt mejeri ändå längre bort kostar. Är det nån specillt fin sorts kossor vi har häromkring?? Som renderar ett högre pris?
Å ni som gnäller, har ni läst riktigt vad det står. COOP skall inte sluta sälja Gefleortens mjölk. De skall fortsätta med det! Fast ha den som ett komplement till övriga mjölkprodukter. Så ni som förfasas över det hela. Var bara lugn, närproducerad mjölk från Gefleorten kommer att finns kvar på COOP!!!
Själv behöver jag laktosfria produkter. De finns inte i Gefleortens sortiment. För mig finns inget val.
Svar:
Uppenbarligen vill folket här ha Gefleortens varor och man verkar dessutom vara beredda att betala lite mer för det. Ett par orsaker till varför det kanske(?) är dyrare med Gefleortens är, om man ska tro artiklar och kommentarer, att de har en dyrare (men bättre) förpackning och att de betalar mer till bönderna för mjölken. Skillnad på att vara huvudartikel och att vara komplettment. Visst Coop kommer att ha kvar Gefleortens mjölk men bara några liter, på sidan av. Bulken ska vara Arla - från danska kossor måntro? Så vad händer när Coop sålt dagens ranson av 30-40 liter Gefleortens och nästa kund kommer till mjölkdisken? Varför inte vända på det och ha Arla som komplement för de som absolut vill ha deras mjölk, fil och yoghurt? Mjölk är inte dyrt. En krona hit eller dit per liter är skitsamma för de allra, allra flesta. Det handlar istället om en symbolfråga för miljöarbete, närproducerat osv. precis det som samhället har styrt mot sedan början på 90-talet.
Skrivet 27 feb 2009 14:35 Elin (Ej registrerad)
Mejeribranschen är väldig konkurrensbetonad bransch där mejerierna ständigt försöker ta över varandras marknadsandelar. Ett kontraktet likande det som upprättas mellan Arla och Coop butikerna är ingenting nytt, då många Willysbutiker har t.ex. avtal med Milko.
Det tråkiga med Arla är deras vision att ständig effektivisera och nedläggning av mindre produktionsenheter, med slutmål att skapa två stora enheter i Sverige. (Har varit på studiebesök i Arlas mejeri i Kalhäll, där jag fick detta berättat för mig).
Själv köper jag mjölk som är producerat i närheten där jag bor, både med tanke på miljön och för att gynna lokala företag. Väljer även ekologiskt, trots det något högre priset. Min mening är att vi konsumenter kanske måste vara beredda att betala några ören mer för att få den mjölken vi vill ha, såväl ekologisk som närproducerad. Inköp av större kvantiteter leder oftast till ett lägre pris för konsumenterna, men i detta pris måste även andra aspekter vägas in.
Skrivet 27 feb 2009 13:31 /T (Ej registrerad)
Otroligt dåligt, Coop. Nej, det får bli andra butiker i stället!
Skrivet 27 feb 2009 13:20 Roger (Ej registrerad)
Sluta nu gott folk, det är inget fel på Arlas mjölkprodukte, jag kan säga att Arla har mycket godare mjölk. Jag personligen som är från Södertälje har alltid druckit Arlas mjölk och blev glad på LIDL tog in Arla i sitt sortiment.
Jag tycker inte Gefleorten ska deppa, de kanske också ska satsa på export, då kanske även de kan nyanställa dem med. BRA COOP!!!!!!
Svar:
Men hur tänker DU egentligen?! Vad spelar det för roll ifall Arla har god mjölk? Det som är viktigt är att vår miljö mår bra och att vårt närproducerade bönder överlever, jag vill inte ha mjölk som stått i en långtradare länge utan jag vill ha det som Gästriklands bönder proudcerat. Eller ska vi ha ännu mer arbetslöshet här i Gävleområdet för att inte tala om skitig miljö när långtradarna måste fara upp hit för att vi ska få mjölkprodukter. Dumt när det fiinns på nära håll redan! Inget mer Coop för mig!
Skrivet 27 feb 2009 13:19 Pinatubo (Ej registrerad)
Om vi konsumenter låter bli att handla Arlas produkter och väljer Gefleortens produkter i stället blir Coop tvungen att ändra sig till slut.
Konsumentmakt kallas det!
Skrivet 27 feb 2009 13:06 Fru Jonsson på Brynäs (Ej registrerad)
Hittills har vår familj alltid varit COOP trogen, men det kommer att ändras om COOP såsom koncern tvingar oss att välja mellan (idén om) att handla kooperativt eller lokalproducerade mejeriprodukter. Jag tycker det är direkt stötande att COOP så helt har inlemmat sig i det storskaliga globala tänkandet. Hoppet står nu till att Konsum Gävleborg kan tänka mer långsiktigt och miljöanpassat än vad tydligt deras moderkoncern är kapabel till.
Svar:
Jag handlade tidigare på Seglet men började gå till Kvantum istället, bättre sortiment, betydligt trevligare personal och framför allt BILLIGARE.. Kvantum rekommenderas.. Till er som "alltid handlat på coop" och kommer byta pga mjölken; grattis, ni kommer inse att ni handlat fel av vana innan.. Jag är uppväxt i "coop-familj" och var därför trogen långt och länge men tröttnade till slut på griniga gamla tanter som butiksbiträden och dåligt sortiment, att sedan komma som kund till ICA var som att komma från från gamla ryssland till västvärlden.. Och btw, coop som ska vara medlemsägt lär ha lyssnat på fel medlemmar om man ska gå efter kommentarerna här, de flesta verkar rörande överrens att de inte vill ha arlas mjölk.. för coop handlar väl enligt ägarnas intressen, eller?
Skrivet 27 feb 2009 12:56 Moder-rat (Ej registrerad)
Men kommunist Gävle vill ju ha en vara av varje produkt.Man ska inte kunna välja.Då ska ju tydligen priset bli lågt vilket tilltalar alla kommunister.Detta är ju revolution att bojkotta.Håll i hatten här är Ådalen -31 i repris gott folk.Misskötsel av en kommun är okey men rör inte min mjölk hahahahaha.....sjukt !!
Svar:
Har du läst artikeln? Det handlar ju inte om valfrihet. Det handlar om att Arla får monopol, i sann kommunistanda. Precis vad liberala kapitalister motsätter sig. Valfrihet är väl slagordet? Och vet du ens vad som hände i Ådalen -31, eller är det bara ett citat som du har hört på någon MUF-fest? Ganska löjligt att jämför ett valfrihets-, miljö- och småföretagartänk med hur armén sköt ihjäl personer som strejkade. Folk gör sina val. Oavsett om det gäller konsumtion eller vilka som ska bestämma i en kommun. Det blåa laget får väl lägga om strategin om den inte tilltalar folket.
Skrivet 27 feb 2009 12:56 Roffe (Ej registrerad)
Var rädd om edra kunder,ompröva detta idioti,bara för att tjäna några ören.Dessutom är deras förpackningar svårare att öppna och finns bara som enliters,vilket kräver mera utrymme i kylskåpet.
Svar:
Jamen nu förstår jag inte.. enlitersförpackningar tar mer plats i kylen än vadå? Två halvlitersförpackningar tar då mer plats i min kyl än vad en enliters gör. Likaså går det åt mindre mängd pappersförpackning till en lite större förpackning än till två halvstora. Prismässigt kostar det oftast mindre att köpa en större förpackning än två små. Fast priset spelar nog ingen roll här. Inte just för denna produkt. Eller??
Skrivet 27 feb 2009 12:54 ÅkeW (Ej registrerad)
De som är chefer på coop är väl de som blev över när alla andra tjänster blev tillsatta.Total bojkott är det som gäller,det det är det enda språk som biter på dessa svikare.
å w