Taxibolag bojkottar Hofors
Relaterat
Karin Ahlsten, 65 år, hade ätit och druckit gott i sonens stuga på campingen. När klockan blev sen ringde Karin efter en taxi. Till svar fick hon att det inte finns några taxibilar i Hofors. Det var ju onsdag, och efter klockan sju på kvällen.
– Jo, min son kom upp från Stockholm och hyrde en stuga på Edskens camping alldeles utanför Hofors. De bjöd dit mig och min särbo och vi tog bilen dit. Vi grillade och drack både öl och vin, för vi tänkte att vi skulle kunna ta taxi hem. Det är ju bara fyra kilometer, berättar Karin Ahlsten.
Men då hade klockan redan slagit efter nio på kvällen, och vid den tiden finns det inga taxibilar i rullning i Hofors. Så har det varit i flera år, berättar Tord Göransson, som driver en taxirörelse i Hofors.
– Det är nog sex-sju år sedan som det fanns en taxi på vardagskvällar i Hofors, säger han.
Att ha taxibilar i rullning på vardagskvällar lönar sig inte alls enligt Tord Göransson.
– Det är totalt uteslutet just nu, Det händer att Hoforsbor är på mig privat och tycker att det är för jäkligt att det inte finns någon taxi i Hofors på kvällar och nätter. Men det finns helt enkelt ingen ekonomi i det.
Tord Göransson ser gärna att det gick att ha fler bilar i rullning i Hofors, men för tillfället finns det inte de ekonomiska förutsättningarna.
– Men det skulle helt klart vara intressant om det gick att få någon form av samarbete med kommunen, säger han.
Karin Ahlsten är upprörd. Hon bor mitt i centrala Hofors, på Synargatan, det är en sträcka på fyra kilometer från Edskens camping. När Karin ringde till taxibolaget dagen efter sitt besök på campingen för att få klarhet om det verkligen stämde att det inte går att få tag på en taxi efter klockan sju på vardagar i Hofors, fick hon veta att om hon nu absolut ville ha en taxi skulle de skicka en från Sandviken. Och att det i så fall skulle kosta 560 kronor, i framkörningsavgift.
– Vi fick ringa runt till goda vänner för att ta oss hem. Men om vi inte hade fått tag på någon... jag har både hjärtfel och kol. Jag kan inte gå fyra kilometer. Det här är ju någonting som uppmanar till rattfylleri.



























































Senaste kommentarerna:
Skrivet 10 aug 2009 23:57 Kerstin (Ej registrerad)
Hallå HOFORSbor. Problemet skulle kunna lösas med lite flexibilitet. Varför skulle det inte kunna finnas någon form av jourverksamhet. Någon arbetslös kanske skulle kunna få tillfälligt arbete. För mig låter det overkligt att inte kunna få beställa en taxi efter kl 19.00 en kväll. Karin du är en skolkamrat till mig i unga år. Jag känner verkligen med dig. Hur kan man behandla sina kommuninnevånare så. Jag är tacksam att jag bor på en ort som har taxiverksamhet dygnet runt. Det tycker jag alla skall ha möjlighet till.
Skrivet 10 aug 2009 22:26 Simon Åslund, Fritänkare (Ej registrerad)
Å andra sida är Taxi stor och liten en stor växel. En växel som borde ha intresse av att få goodwill i samhällena där den dominerar.
Ett litet förslag. Låt stor och liten betala ut 400 kronor eller så i grundlön per kväll för söndag till torsdag kväll till en chaufför som har annat yrke på dagtid eller väldigt låga omkostnader. Denna chaufför kan sitta framför sin TV, sin dator eller stå i produktionen på sin egna firma och vara beredd att rycka ut på bokning. Vid bokning har h*n provision ifrån sin åkare som vanligt. 8000 kr plus arbetsgivaravgift per månad. Har inte stor och liten råd med det så sköter de inte växeln rätt. 400 kronor för att vara jour kl 19 -01 får anses vara en acceptabel lön i sammanhanget
Skrivet 4 aug 2009 23:00 Sölve Klaxmo (Ej registrerad)
Samma skitnsack på tidnigarna i stockholm när kvällstaboiderna hänger ut taxi stockholm för att de "struntar" i färdstjänskunderna.. Om Landstinget hade brytt sig om de gamla och sjuka så hade de sett till att betala för dem. Taxi stockholm är ett 100% seriöst bolag som ser intresse i att sina förare drar in hyfsat med pengar för att granatera en viss intjäning. Därför lägger de ett bud på upphandlingen som tydligen var för högt i förhållande till de andra bolagen bjöd.
Man driver inte rörelse för att det är kul. Pengar är huvudintresset -kul kommer på andra plats.. Trist att det inte gick att få taxi .men det ä fan inte taxibolagets fel..
Skrivet 27 jul 2009 11:53 Dalmasen fd Hoforsbo (Ej registrerad)
Är det inte konstigt hur det har blivit?Tänk förr vad taxibilar det fanns att tillgå Hade själv en morbror som körde taxi(Albert Hellström) på 50-talet å en bit in på 60.Alla minns väl t.e.x. "Ägg-Hagman" i sin Mercedes,ja det fanns nog bortåt en 12-15 bilar i farten hela tiden.Kanse hade inte alla egen bil,men det åks nog mycket mindre iallafall.Men åter till damen som ej fick åka från Edsken till Synargatan. En liten undran bara.Sonen hade ju hyrt en stuga:Var den stugan så liten att man ej har kunnat övernatta 2 personer till?, verkar ju lite konstigt.Madrass på golvet ett alternativ..........eller?
Skrivet 20 jul 2009 11:22 Simon Åslund allmänt besvärlig (Ej registrerad)
Berit, Du har helt rätt i att taxibolaget utifrån affärsmässiga principer gör rätt. Men borde inte ett samhälle som Hofors ändå ha en så grundläggande samhällsservice som Taxi även nattetid?
Före avregleringen 1990 hade man det. Fokus i den här artikeln ligger på taxibolaget, det är fel, men det gör inte att artikeln är fel. Lägg Fokuset och skulden där det hör hemma, hos 1990 års regering och riksdag. I en reglerad bransch där bilarna har anständig lönsamhet och där åkaren får ta ut sin bil en sväng på kvällen eller natten för att ta en körning och ändå köra som vanligt på dagen så kan ett lokalt taxiåkeri erbjuda en god dygnet runt service liksom man gjorde förr.
Skrivet 20 jul 2009 07:44 Berit (Ej registrerad)
Det helt korrekt affärsmässigt resonerande taxiföretaget i Hofors har inte bojkottat!. Man tar ett korrekt resonemang och den potentiella kunden har ju erbjudits taxi. När vi i dagens läge har problem med även all ekonomi skall givetvis inte pengar läggas på subventionerade taxiresor för personer som har svårt att planera sitt drickande!
Det går att festa utan sprit. Man kan ju även som en del gör "sova över"!
Snyftartiklar av det här slaget tyder på nyhetstorka!
Skrivet 19 jul 2009 13:08 Neråttjack (Ej registrerad)
Och varför skulle taxi vara annorlunda än Hofors i övrigt..?
Skrivet 18 jul 2009 23:03 Sune (Ej registrerad)
Jag tycker vi höjer kommunalskatten till 50 kr och avlönar ett par taxiförare som kan sitta stand by dygnet runt. Eller vi kanske till och med kan avlöna några Hoforsbaserade poliser då som kan ta några taxikörningar vardagsnätter?
Skrivet 18 jul 2009 16:36 MP (Ej registrerad)
Jag förstår mycket väl att det inte går att ha taxi i hofors på vardagarna.
Jag har själv kört taxi för 9-10 år sedan, och då körde vi på ren procentlön. Man kunde då tjäna 20:- på att jobba en hel vardagsnatt, ibland lite mer, men för det mesta lite mindre.
Jag tror inte någon av er som gnäller här skulle vara beredda att jobba en hel natt för 20:-. Men OM ni är intresserade av att göra det, så kan säkert Tord eller någon annan åkare tänka sig att ställa hit en bil så ni kan täcka upp vardagsnätterna.
Skrivet 18 jul 2009 14:07 mr taxi (Ej registrerad)
Antingen så börjar folk åka mera taxi så det finns resurser för att bedriva verksamhet på kvällarna eller så får man betala framkörningen? om hon nu har kol etc.... då skulle hon väl kunna betala framkörningsavgiften ifrån sandviken eller vänta till dagen efter? Har vi som krav på att alla ska kunna få privatchaufförer för en billig peng i varje småort i hela detta land? Hur jävla korkade kan folk bli egentligen? Ska börja skälla ut Ica här inne i gävle för dom inte har samma öppettider som i sthlm, tycker det är förjävligt det är min medborgerliga rättighet tydligen..
IDIOTISK ARTIKEL
Skrivet 18 jul 2009 13:42 Simon Åslund Obstinat (Ej registrerad)
Problemet med Taxibranschen är inte att företagen är giriga och vill vinstmaximera, problemet är att man måste gå runt ekonomiskt och med dagens lagstiftning gör man inte det om man försöker ge rimlig service nattetid.
En riktigt bra fredag eller lördagkväll i storstad kan man köra in 8000 kronor på taxametern. Det innebär 2800 kronor i lön till föraren före skatt., det låter väl bra. Men då jobbar föraren 13 timmar. De flesta fredag och lördagkvällar är dessutom inte riktigt bra, man kanske omsätter 2500-4000kr.
Vad tycker du att är en bra lön? Jag tycker att 16000 i månaden är en ganska låg lön, det tycker nog de flesta industriarbetande hoforsbor också.
För att ge en heltidsarbetande taxiförare med 37% provision en lön på 16000 kronor krävs en omsättning på 45714 kronor inkört på taxameter. Hur löser man det med en omsättning på högt räknat 500 kronor en vardagnatt? vill du jobba natt heltid för 16000 kr/ månad?
Ompröva avregleringen av Taxi.
Skrivet 18 jul 2009 11:16 sansan (Ej registrerad)
haha.. ja, självklart =)
Skrivet 18 jul 2009 10:57 Simon Åslund Jourhavande Besserwisser. (Ej registrerad)
Det var helt klart fel av taxibolaget (franskägda Stor & liten?) att inte i alla fall erbjuda en taxi, om än med vad man kallar för "full framkörning". Att skicka en bil ifrån sandviken och ta betalt bara för en fyrakilometersresa är givetvis ingen ekonomi i, då får man betala för full framkörning precis som nämndes i artikeln. För en taxi baserad i Hofors kanske att denna fyrakilometersresa hade varit den enda körningen på ett helt nattskift, 140 kronor inkört för ett helt nattpass är givetvis ingenting man kan ta ut en lön på. Med dagens kör och vilotidslagar går det inte heller att som åkare ligga i jour och sticka ut för en enstaka körning, lagen kräver elva timmars vila varav minst åtta timmar sammanhängande på varje löpande tjugofyratimmarsperiod. Att då ge sig ut och göra en körning vid halv tolv saboterar vilotiden så att man inte får ge sig ut och ta sina körningar klockan sju på morgonen.
Denna problematik är en följd av avregleringen av Taxi 1990 och EU-inträdet 1995.
Skrivet 18 jul 2009 10:28 Upprustning inte nedrustning (Ej registrerad)
Man saknar ord...håller med, det uppmanar nästan till rattfylleri. Och även om man skulle vilja gå hem från Edsken så finns det ingen belysning längs vägen.. det är kolmörkt..det känns ju nästan som att Hoforsborna ska hålla sig hemma till varje pris.
Skrivet 18 jul 2009 09:04 Jojje (Ej registrerad)
Att köra rattfull är inget som taxibolagen kan lastas för. Det är enkom föraren själv som kan lastas för en rattfylla.
Skulle det vara OK att göra inbrott om affären är stängd?
Näe - det som krävs är planering (=inte dricka alkohol eller fråga nån granne) eller alternativt betala för en taxi från Sandviken.
Att taxibolagen inte ser affärsmöjligheten att köra en körning per kväll i Hofors tycker jag är rimligt.
Skrivet 18 jul 2009 08:17 Kör själv. (Ej registrerad)
Hmm, det lönar sig inte att ha taxibilar i rullning? Men så trampa på bromsen, stäng av bilen! Vad gör alla taxiförare då dom inte har några körningar, oavsett veckodag och tid på dygnet? Kör runt i stan/byn? Nej, naturligtvis inte, dom sitter och väntar på att någon skall ringa och beställa. Jag kan tänka mig att det inte är så många taxikunder i Hofors en vanlig vardagkväll, men med lite vilja från entreprenörer är det inga problem. Hur är det med taxi på helger då, fungerar det då? Säkert, då kan man göra mera pengar! Att köra hem en äldre kvinna några kilometer en vardagkväll ger inte så mycket i plånboken, då är det bättre att köra "fyllkorkar" från krogen på fredag-lördag natt, dom kan man lura och det ger mera dricks! Att sedan som entreprenör gnälla om att man vill ha avtal med kommun och företag är väl lite löjligt. Får man inte ett avtal beror det väl på att det finns bättre och billigare allternativ?
Skrivet 18 jul 2009 07:23 RA (Ej registrerad)
Tacka för det . Dem kan väl inte sitta där utan inkomst varje kväll,bara köra nån körning. Det fattar väl vem som helst. Åk mera så kommer det att finnas bilar.
Skrivet 18 jul 2009 00:43 Snart fd Hoforsbo (Ej registrerad)
Behövs ingen Taxi i Hofors för det här är en avfolkningskommun som det verkar och det går med rasande fart.