Adels chans att få stanna ökar
Relaterat
Migrationsverket bedömer nu att det råder det inre väpnad konflikt i 10 av Afghanistans 34 provinser och andra svåra motsättningar i ytterligare 18 provinser.
Enayatulla Adel kommer från provinsen Kunar, en av provinserna där verket nu medger att det pågår väpnad konflikt.
Tidigare har asylsökande afghaner avvisats med hänvisning till att det inte är tillräckligt farligt att återvända till Kunar.
– Nu är alltså den frågan löst, nu gäller det internflykt till Kabul, säger Thabo Muso, offentligt biträde för Enayatulla Adel.
Kan leva öppet
Migrationsöverdomstolen har i två tidigare fall bedömt det möjligt att fly inom landet, och bosätta sig i Kabul. Thabo Muso har två klienter som 2008 och 2009 utvisades till Kabul och som vittnar om motsatsen.
– De har sovit på gatan, de har svultit och jag har själv bidragit med pengar för att de ska överleva. De får inga jobb, ingen hjälp och vi har FN-medarbetare som har flytt från Kabul, säger Thabo Muso.
Enayatulla Adel, vars öde engagerat många Hoforsbor, väntar nu på att hans ärende ska prövas i Migrationsdomstolen. Det kan dröja veckor eller månader. Det finns inget aktuellt avvisningsbeslut mot Enayatulla Adel, vilket gör att han nu kan leva öppet.


























































Senaste kommentarerna:
Skrivet 24 feb 2010 08:30 Anitha Näsström (Ej registrerad)
Till Dig icke Sosse 12-02-10, vill göra Dig uppmärksam på att det inte är mig, Anitha Näsström, som Du för ett resonemang med,angående Adel. Hon/ han stavar sitt namn Annita.
Skrivet 23 feb 2010 23:25 Kim (Ej registrerad)
Annita: Hade jag varit du hade jag varit mer förbannad över norrmän och finländare som kommer till Hofors, med tanke på att dessa har stabila och trygga länder att bo och jobba i. Enayatulla Adel har inte det. Migrationsverket tror att man kan sända en person som inte har kontakter i Kabul till just Kabul för där råder enligt dem ingen "väpnad konflikt". Det de inte förstår är att Afghanistan och Sverige inte fungerar likadant, man kan inte sända en person till olika platser i Afghanistan om personen inte har kontakter där. Det är som att sända en person till ett liv i misär eller ännu värre, till döden.
Jag förnekar inte att det finns dem som utnyttjar bidrag och missköter sig, men Adel var ett praktexempel på hur en lyckad integration går till. Adel levde sitt liv som vilken annan svensk här i Hofors. Jag skulle våga säga att han levde sitt liv på ett bättre sätt än många andra här i orten.
Skrivet 23 feb 2010 22:54 Niklas Stenberg (Ej registrerad)
Annita: Hur ser du på alla som invandrat från våra grannländer Norge och Finland t.ex?
De har ju snott en massa arbetstillfällen av oss svenskar!
Jag misstänker att du inte ser på dessa invandrare med samma inställning? Kan det vara för att norrmän och finnar är vita? Att du hakar upp dig på hans hudfärg?
Jag hoppas verkligen Adel och alla andra invandrare som sköter sig får vara kvar.
Skrivet 15 feb 2010 21:50 Annita (Ej registrerad)
Många människor missbrukar asylrätten för att försöka komma in på den svenska arbetsmarknaden, för att hitta en livspartner, för att få tillgång till svensk sjukvård, för att få utbildning etc. Personer som söker asyl, ofta utan att legitimera sig, får tillgång till bostad, dagbidrag, skola, aktiviteter och i de flesta fall rätt att arbeta. De har rätt att bo i eget boende. En del flyttar runt till olika adresser. Ibland kommer de inte på kallelser till sina egna asylutredningar. Allt detta kostar stora pengar för staten och urholkar asylrätten, är det så ni vill ha det ?
Skrivet 12 feb 2010 16:52 Icke Sosse (Ej registrerad)
Jag anar och förstår vad Anitha är ute efter. Hon vill provocera, uppvigla, manipulera och blåsa på en främlingsfientlighet här i Hofors. Alla som inte är svensk i den meningen att man är vit och född svensk medborgare har inget här att göra. Nätverket för Sverigedemokraterna är här i Hofors och genom dessa inlägg så presenterar de sig i den politiska debatten. För att de skall få ännu mera stöd från Hoforsborna så kan man även se, från deras sida, hur de försöker få Hoforsborna att tro att det finns en sossemaffia här som bara ser till egna intressen och som rår för alla sk korkade/felaktiga beslut som tas i kommunen. Några kanske går på deras strategi men jag hoppas att fler börjar syna dessa människors försök att ta sig fram i nästa val. Jag hoppas och tror att Hoforsborna är smartare än vad Anitha med flera tror att vi är. Hur skulle Hofors se ut idag utan all invandring? Vad vore OVAKO? Undrar var du, Anitha, skulle göra bäst nytta?
Skrivet 12 feb 2010 09:07 Anders (Ej registrerad)
Varför är det så viktigt för er att Adel måste utvisas?(inget skitsnack om lagen tack)Läser mellan raderna något helt annat motiv.....SVARA! Annita o Micke
Skrivet 11 feb 2010 17:05 Micke (Ej registrerad)
Xamuel skrev: "Du vet, killen som har bott i Hofors i flera år, som har skapat sig ett liv här, med vänner, som saknar familj i Afghanistan."
Jag vet vem det är, och jag vet att denne har hållit sig undan rättvisan också. Det finns tydligen många sätt att skaffa sig ett PUT på numera.
Skrivet 11 feb 2010 16:02 Annita (Ej registrerad)
Det verkar som Halvar-X har väldigt liten tilltro till Enayatulla och det afganska folkets förmåga att förbättra sin situation - det har inte jag.
Skrivet 11 feb 2010 15:27 Xamuel Halfvars, (V) Hofors (Ej registrerad)
Annita, nu fabulerar du. Vad skulle Adel kunna göra i Afghanistan? Om du inte har hört talas om det ännu så är det faktiskt krig där. Vad ska han göra om en taliban dyker upp och försöker döda honom? Säga "multiplicera 5 med 8" och sen springa och gömma sig under tiden talibanen försöker räkna ut svaret?
Sen tror jag att det krävs lite mer än gymnasiekompetens för att han ska kunna tillföra något riktigt banbrytande i Afghanistan, även om han verkar vara en initiativrik person. Så vi kan väl ge honom permanent uppehållstillstånd och sedan utbilda honom på högskola, sen kan han välja själv om han vill åka till Afghanistan och hjälpa till.
Skrivet 11 feb 2010 13:50 Xamuel Halfvars, (V) Hofors (Ej registrerad)
Annita, nu fabulerar du. Vad skulle Adel kunna göra i Afghanistan? Om du inte har hört talas om det ännu så är det faktiskt krig där. Vad ska han göra om en taliban dyker upp och försöker döda honom? Säga "multiplicera 5 med 8" och sen springa och gömma sig under tiden talibanen försöker räkna ut svaret?
Sen tror jag att det krävs lite mer än gymnasiekompetens för att han ska kunna tillföra något riktigt banbrytande i Afghanistan, även om han verkar vara en initiativrik person. Så vi kan väl ge honom permanent uppehållstillstånd och sedan utbilda honom på högskola, sen kan han välja själv om han vill åka till Afghanistan och hjälpa till.
Skrivet 11 feb 2010 13:05 Annita (Ej registrerad)
Nej, men Afganistan behöver fler som Adel, där kan han göra enorm nytta nu med sina nya kunskaper.
Skrivet 11 feb 2010 01:45 Erik (Ej registrerad)
Jag är som stolt över alla kloka unga och gamla i Hofors som förstår och visar att solidaritet inte har med varken gränser eller ursprung att göra. Vi behöver flera Adel i Hofors!
Skrivet 10 feb 2010 22:36 Gammal klasskamrat (Ej registrerad)
Det lustiga med fallet Adel är att de ständigt dyker upp personer som anser att det finns flera infallsvinklar på frågan. Man kan enkelt besvara alla dessa ifrågasättningar. För det första är Afghanistan ett krigshärjat land, detta är fakta. I synnerhet den provins därifrån Adel kommer. Den bedömning man tidigare gjort i frågan har varit beklaglig och ignorant, eftersom att konflikten inte blossat upp under senare tid, utan varit lika våldsam under de senaste åren. För det andra så finansierade Adel sina studier samt sitt boende på egen hand liksom alla vi andra, alltså inte genom bidrag som skulle gynnat andra bättre. Han hade skapat sig ett nytt liv i Sverige sedan medlemmar i hans familj mördats utav talibanerna, så frågan är vilket hem han har att återvända till?
Slutligen så lever Adel idag öppet och inväntar ett beslut angående ett uppehållstillstånd, så var han bryter mot några lagar har jag svårt att se.
Skrivet 10 feb 2010 21:23 X (Ej registrerad)
Titta på alla sidor: Vad menar du med detta? Kostar pengar? Adel pluggade 100% på gymnasiet. Han jobbade dessutom kvällar och helger. Detta innebar att Adel betalade skatt! Han skulle börja på högskolan och utbilda sig ännu mer, vilket betyder jobb.. vilket, i sin tur, betyder att han skulle betala ännu mer skatt. Adel var alltså beredd att betala skatt resten av sitt liv i Sverige - för att få stanna och visa sin uppskattning till det land som en gång tagit emot honom (och räddat hans liv).. Han skulle ha gjort fan så mycket mer nytta nu för kommande flyktingar, än vad han gjort i Afghanistan, som död?!
Skrivet 10 feb 2010 21:15 Anna Källman (Ej registrerad)
Annita: Ja, men om det är så bra i Afghanistan så kan ju DU bosätta dig där då.. Låt Adel få ta din plats? Ja, denna mening är kanske löjlig, men det är ju precis det som diskussionerna från dig också är. LÖJLIGA!
Adel är född i Afghanistan, ja. Men hans hem ÄR Sverige. Skulle varje människa bo där vi föddes, så skulle Sverige inte vara bebodd, eftersom Sverige fick sin första invånare år 10.000 f.Kr. (källa: Sveriges Nationalatlas - Befolkningen)
I skolan lär vi våra barn och ungdomar den sk. värdegrunden. Den innebär att alla människor är lika mycket värda, oavsett kön, nationalitet, sexuell läggning, religion osv. Genom att då skicka hem människor till krig och våld - vad ger vi då ut för slags signaler till våra barn? Är detta rätt?
Skrivet 10 feb 2010 13:34 Förbannad.! (Ej registrerad)
Klart som f*n Adel ska stanna i hofors, det här är sjukt tycker jag, tänk er själva hur rädda ni skulle vara att få åka tillbaka till sitt hemland där det är väpnad konflikt.. ! Ni är egoister som inte inser. Adel.. Take care, det här fixar sig..!!!!
Skrivet 10 feb 2010 13:12 Titta på alla sidor av detta inte enbart på Adel. (Ej registrerad)
Tanken med flyktinghjälp är väl att dom skall återvända till sina hemländer så fort det anses som säkert och möjligt.
För att göra platts åt "nya" flyktingar så måste de som kan återvända hem göra det. Vi i sverige kan inte ta emot och låta alla flyktingar som vill stanna kvar.
Man kan se det hela som att Adel nu slösar en massa skattemedel och resurser istället för att acceptera fattade beslut. Skattemedel och resurser som kunde ha används till att hjälpa andra flyktingar som verkligen behöver hjälp.
Skrivet 10 feb 2010 10:52 Annita (Ej registrerad)
Om han nu har fått avslag flera gånger om så är det väl bara att acceptera det ! Gå vidare i era liv och jobba för Hofors framtid istället ! Men många i Hofors verkar sätta sitt hopp till den bidragsberoende flyktingindustrin. Till och med socialchefen försöker räkna på hur man kan gå plus på denna hantering.
Skrivet 10 feb 2010 10:36 wiktoria (Ej registrerad)
tänk om vi måste fly från Sverige o vi inte fick hjälp från ett land som har bra ställt ,så som sverige har, utan blir utslängd efter många år när man lärt sig språk o bildat ett hem här, det måste vara förskräckligt.Om du tycker det går för mycke pengar till hjälp för behövande i Hofors, så är det många svenskar som missbrukar sina sjukpensioner o jobbar svart även de med vanliga pensioner gör det ,till omed de som är sjukskrivna i veckor o jobbar på andra ställen svart har det visat sig. Nej vi svenskar är inga helgon o inte de som kommer hit heller, utan folk som har gått igenom fruktansvärda saker vi inte kan drömma om ens.NEJ KLART ATT ADEL ska STANNA.
Skrivet 10 feb 2010 09:06 David (Ej registrerad)
Annita nu får du ge dig! Dina inlägg är bara pinsamma. Xamuel är ju politiker vilket innebär att han jobbar för att förbättra samhället här hemma, så förstår inte hur han skulle göra mer nytta nere i Afganistan. Men det vet nog du inte heller? Man undrar ju nästan vad du gör för "nytta" om dagarna. Vi kan ju alla hoppas att flera politiker inser hur fel lagen är och kämpar för Adels och andras rätt att få stanna i Sverige. Nu hoppas vi Adel får stanna, precis som tidigare talare, han hör hemma i Hofors!!
Skrivet 10 feb 2010 07:26 Xamuel Halfvars, (V) Hofors (Ej registrerad)
Det där är bara löjligt Annita, det vet du nog också. Artikeln handlar om Adel och hans nya chans att få stanna, är det inte rimligt att diskussionen rör just honom? Jag undrar vem som har svårt att skilja på saker och ting.
Skrivet 10 feb 2010 02:21 runo (Ej registrerad)
ja ja som vanligt lägger du näsan i blöt annita. vakna upp istället å gör någon nytta istället för att bara sitta å gagga, klart att adel ska stanna han hör hemma i hofors
Skrivet 9 feb 2010 19:43 Annita (Ej registrerad)
Att hoppas på att Viktor och Xamuel (v) någonsin skulle lämna bekvämligheten här hemma och åka ner till Afganistan och verkligen göra nytta dvs hjälpa till på plats är nog att hoppas på för mycket. Jag känner inte Adel men ni har tydligen charmats till den grad att ni saknar förmåga att skilja på sak och person.
Skrivet 9 feb 2010 17:12 Victor (Ej registrerad)
Ja, artikeln handlar om Adel, så vad pratar du egentligen om Annita? Och nej, det finns inte några gränser enligt mig när det gäller att visa solidaritet. Att svenska soldater dör på plats i Afghanistans SLÄTTLANDSKAP är tråkigt, särskilt då vi inte har något att göra där egentligen. Du, Annita, verkar inte ha någon vidare vetskap om varken Adels situation eller situationen i Afghanistan, så om du inte har något vettigare att komma med skulle jag föreslå att du lämnade den här diskussionen.
Skrivet 9 feb 2010 16:29 Xamuel Halfvars, (V) Hofors (Ej registrerad)
Jovisst Annita, men nu var det Adel det handlade om. Du vet, killen som har bott i Hofors i flera år, som har skapat sig ett liv här, med vänner, som saknar familj i Afghanistan. Men det är kul att veta var du står.
Skrivet 9 feb 2010 15:48 Annita (Ej registrerad)
Sverige skänker miljontals kronor i bistånd, tar emot och försörjer 1000-tals personer från hans hemland, svenskar offrar sina liv och sin hälsa på plats i öknen och ändå kräver ni mer. Finns det inga gränser för er ?
Skrivet 9 feb 2010 14:41 Xamuel Halfvars, (V) Hofors (Ej registrerad)
Det kanske är den orättvisa migrationsverket utsätter honom för, när de hävdat att han skulle klara sig bra ensam på en plats där människor dagligen riskerar att utsättas för diverse terrordåd, övergrepp, våld och död. Åtminstone anser jag det orättvist att vi som lever i fred och frihet förvägrar andra människor den rätten. Adel har knappast valt att starta eller delta i det krig som idag råder i hans tidigare hemland, så varför ska han bli tvingad dit enbart för att han är född där?
Skrivet 9 feb 2010 14:36 Anna (Ej registrerad)
Annita - kanske orättvisan i att ha skapat sig ett liv här som plötsligt rycks ifrån honom. Orättvisan i att behöva åka tillbaka till ett land där du inte kan leva som du vill, ett land där du inte kan vara trygg, ha ett arbete, utbilda dig, leva... Den "lilla" orättvisan kämpar Adel emot och vi är många som är beredda att kämpa för honom.
Angående lagarna så är det förhoppningsvis inte ok att strunta i någon, Annita. Exempelvis försöker man nu få en viss näringsidkare inom handeln här i Hofors att följa lagstiftningen, men det är det vissa som protesterar emot. Personligen kan jag tycka att det känns något mer befogat att strida för en människas rätt till trygghet och än att strida för att en handlare inte ska behöva följa lagstiftningen.
Skrivet 9 feb 2010 13:16 Annita (Ej registrerad)
Vi har redan världens mest undfallande och övertoleranta lagstiftning inom det här området så vilka orättvisor är det han slåss mot egentligen?
Skrivet 9 feb 2010 09:33 David (Ej registrerad)
Gör du det Annita. För allt i livet är svart och vitt eller hur? I min värld ska man iaf stå upp emot orättvisor/brister och det är precis vad Adel gjort.
Hoppas verkligen du får stanna Adel!
Skrivet 9 feb 2010 08:10 Annita (Ej registrerad)
Jag ska nog också bryta mot lagen tills jag får som jag vill, eller är det skillnad vilken lag man bryter mot? Isåfall vill jag veta vilka lagar det är OK att strunta i.