Andra orter lockar Hofors gymnasieelever
Relaterat
Fakta
fakta Gymnasieelever i Hofors
Sökande till Hofors gymnasieskola
I siffrorna ingår både nior och sökande från gymnasiets introduktionsprogram.
Utbildning Förstahandssökande
Barn och fritid 9
El och energi 16
Industritekniska 13
Naturvetenskapligt program 5
Samhällsvetenskapligt program 2
Totalt 45
Sökande till gymnasieskolor i andra kommuner
I siffrorna ingår både nior och sökande från gymnasiets introduktionsprogram.
Kommun Förstahandssökande
Tierp 1
Falun 1
Ljusdal 2
Gävle 24
Sandviken 33
Åre 1
Luleå 1
Totalt 63
Hofors kommun fortsätter att tappa elever till gymnasieskolor i andra kommuner. Det står klart sedan siffrorna för första, preliminära söket till höstens gymnasieskola har sammanställts.
Av totalt 108 sökande, då är både niondeklassare och elever från introduktionsprogrammen inräknade, har bara 45 valt en utbildning i Hofors som sitt förstahandsalternativ.
Populäraste utbildningen på Björkhagsskolan är el- och energiprogrammet med 16 förstahandssökande till tolv platser.
– Det har varit så ett antal år nu och det håller i sig, kommenterar skolchefen Agneta Dahlqvist.
Natur- och samhällsprogrammen, som räddades kvar i Hofors sedan en utredning visat att det inte skulle bli någon större ekonomisk besparing att lägga ner dem, har det fortsatt tufft.
Samhällsprogrammet har bara två förstahandssökande till sina tolv platser.
63 Hoforsungdomar har valt att söka till gymnasieskolor utanför kommungränsen. Framför allt är det skolor i Gävle och Sandviken som lockar, både kommunala och friskolor.
När det gäller ansökningarna till de kommunala skolorna på andra orter handlar det främst om program som inte finns i Hofors, som bygg och anläggning, fordon och transport, restaurang och livsmedel samt handel och administration.
– Som liten kommun har vi inte möjlighet att erbjuda alla utbildningar i Hofors och då får vi räkna med att ungdomarna söker sig till andra orter, även om vi naturligtvis gör allt vi kan för att behålla dem, säger Agneta Dahlqvist.
– Jag hade varit mer bekymrad om eleverna sökt de programmen vi själva har någon annanstans.

























































Senaste kommentarerna:
Skrivet 21 feb 2012 18:35 Hofors bo (Ej registrerad)
Kungen (Ej registrerad) skrev:
Hofors bo. Du ser inte riktigt klart. Tråden handlade väl om skolor i första hand? Det var det jag menade med huvudfrågan. Sen om du väljer att tro att jag jobbar inom politik eller inte, eller är tjänsteman i kommunen finner jag lite lustigt. Om du inte inser att vanliga "arbetare" kan uttrycka sig så är det ditt lilla dilemma, inte mitt. Jag känner inte att jag behöver bevisa något för dig. Att föra en vettig dialog med någon som är övertygad om att jag ljuger om mitt eget yrke verkar lite schizofrent i mina ögon. Jag är en helt vanlig medborgare utan några som helst uppdrag inom kommun eller politik. Eftersom du inte tycker om min attityd så tackar jag för mig och för din lösning som sade......ingenting. Trodde i min enfald att du skulle komma med något konstruktivt, men icke.
Prata om att vara schizofren, ta och ändra attityd så kanske det går att föra en konstruktiv dialog med dig, som sagt får du inget bättre svar med den arrogans och det dåliga sätt du besitter.
Ser inte klart säger du ! du själv har ju varit med och styrt in diskussionen på kriminalitet ifrån huvudfrågan (prata om schizofren).
Har en massa konstruktiva idéer men dom delger jag med någon som har ett hum om vad dom pratar om och som har en attityd som är raka motsatsen av ditt enligt mitt tycke nedlåtande och spydiga attityd.
Skrivet 21 feb 2012 11:19 Kungen (Ej registrerad)
Hofors bo. Du ser inte riktigt klart. Tråden handlade väl om skolor i första hand? Det var det jag menade med huvudfrågan. Sen om du väljer att tro att jag jobbar inom politik eller inte, eller är tjänsteman i kommunen finner jag lite lustigt. Om du inte inser att vanliga "arbetare" kan uttrycka sig så är det ditt lilla dilemma, inte mitt. Jag känner inte att jag behöver bevisa något för dig. Att föra en vettig dialog med någon som är övertygad om att jag ljuger om mitt eget yrke verkar lite schizofrent i mina ögon. Jag är en helt vanlig medborgare utan några som helst uppdrag inom kommun eller politik. Eftersom du inte tycker om min attityd så tackar jag för mig och för din lösning som sade......ingenting. Trodde i min enfald att du skulle komma med något konstruktivt, men icke.
Skrivet 21 feb 2012 09:08 Hofors bo (Ej registrerad)
Kungen (Ej registrerad) skrev:
Hofors bo. Det känns som om själva huvudfrågan försvann. Självklart är det väl bra om ungdomarna söker sig utanför kommungränsen och vidgar vyerna. Om Björkhagsskolan har jag hört ganska gott om. Men valet är ju fritt, det är väl bara bra det. Jag kan tolka ditt inlägg som om att du är lite bitter och förbannad för att jag trivs i Hofors. Fortsätter att fundera på vad du gör för brottslighet och utveckling. Och nej, jag är en helt vanlig arbetare nere på Ovako. Jag är nöjd mer det. Otrolig kamratskap och fritt arbete. Gick 2 år i Industriskolan, det är min lilla merit. Politik har jag aldrig varit särskilt intresserad av. Kom med svaret istället för att vara så negativ, du kräver att jag ska "dra upp huvudet " ur sanden. Samtidigt vill du inte delge oss andra dina teorier om din fras " Inse fakta så kommer det att göra stor skillnad i Hofors" Du får gärna "ha rätt" jag är mera intresserad av din lösning
Svar till Kungen: Jag undviker inte huvudfrågan men din arrogans och spydig attityd får dom svar du förtjänar. Sen talar ditt sätt tydligt om att du är Tjänsteman i kommunen eller politiker i majoriteten så den gubben gick inte.
Men trotts det så ska du ska få ett konkret svar på en mycket bra och effektiv början på att få ordning på det tunga kriminaliteten i Hofors.
Erkänn att det huserar mycket tungt kriminella i Hofors och skyll inte på att det är inte värre i Hofors än i andra kommuner för det är det.
Görs det, så har man i alla fall en bra grund att stå på för att börja arbeta med att bekämpa brottsligheten.
Men dit har Hofors långt kvar innan man erkänner att det är ett problem.
Det är de konkreta svar du får av mig, sen delar jag gärna med mig av min teori när kommunen tagit detta steg för då kan man börja arbeta med detta problem på allvar.
Skrivet 21 feb 2012 07:46 Kungen (Ej registrerad)
Hofors bo. Det känns som om själva huvudfrågan försvann. Självklart är det väl bra om ungdomarna söker sig utanför kommungränsen och vidgar vyerna. Om Björkhagsskolan har jag hört ganska gott om. Men valet är ju fritt, det är väl bara bra det. Jag kan tolka ditt inlägg som om att du är lite bitter och förbannad för att jag trivs i Hofors. Fortsätter att fundera på vad du gör för brottslighet och utveckling. Och nej, jag är en helt vanlig arbetare nere på Ovako. Jag är nöjd mer det. Otrolig kamratskap och fritt arbete. Gick 2 år i Industriskolan, det är min lilla merit. Politik har jag aldrig varit särskilt intresserad av. Kom med svaret istället för att vara så negativ, du kräver att jag ska "dra upp huvudet " ur sanden. Samtidigt vill du inte delge oss andra dina teorier om din fras " Inse fakta så kommer det att göra stor skillnad i Hofors" Du får gärna "ha rätt" jag är mera intresserad av din lösning
Skrivet 20 feb 2012 21:13 Hofors bo (Ej registrerad)
kungen (Ej registrerad) skrev:
Hoforsbo. Tja....kanske har du rätt i att jag inte gör så mycket för utvecklingen. Det enda jag kan göra är väl att inte vara som dom du beskriver. Stoppat huvudet i sanden tycker jag väl inte att jag gör. Att det finns kriminella element är jag medveten om. Vad jag som en liten kugge i samhället ska göra personligen har jag ingen aning om. Tips från dig mottages tacksamt, vad gör du tex? Är det något som jag "köper" så kan jag nog ta till mig det. Typ ett medborgargarde? eller. Om polisen står sig slätt så kan väl knappast jag göra något åt brottsligheten.. Under tiden så fortsätter jag envist att påstå att jag toppentrivs i Hofors.
Du bevisar nu bara ännu mer, vad rätt jag hade när jag sade att det är sådana som du som bromsar upp utvecklingen här.
Otroligt typiskt svar från en kommuntjänsteman eller politiker från majoriteten.
Din attityd lyser igenom !
Skrivet 20 feb 2012 15:16 kungen (Ej registrerad)
Hoforsbo. Tja....kanske har du rätt i att jag inte gör så mycket för utvecklingen. Det enda jag kan göra är väl att inte vara som dom du beskriver. Stoppat huvudet i sanden tycker jag väl inte att jag gör. Att det finns kriminella element är jag medveten om. Vad jag som en liten kugge i samhället ska göra personligen har jag ingen aning om. Tips från dig mottages tacksamt, vad gör du tex? Är det något som jag "köper" så kan jag nog ta till mig det. Typ ett medborgargarde? eller. Om polisen står sig slätt så kan väl knappast jag göra något åt brottsligheten.. Under tiden så fortsätter jag envist att påstå att jag toppentrivs i Hofors.
Skrivet 20 feb 2012 14:06 Hofors bo (Ej registrerad)
Kungen (Ej registrerad) skrev:
Jag blundar inte. Jag trivs Frasse. Du bor ca: 20 mil härifrån och kan inte göra ett dugg åt situationen i varken Rinkeby eller Hofors. Om jag hade vantrivts här så hade valet varit lätt. Skillnaden mellan dig och mig är att jag enligt logikens och förnuftets alla regler vet att brott, knark och dylikt finns överallt i vårt land, det gäller bara att leva så rätt man kan själv och försöka att förankra det hos sina barn. Kan man inte det, ja då måste man göra som dig, fly.
Det är precis sådana personer som dig som får en kommun att stanna upp totalt i utvecklingen !
Som stoppar huvudet i sanden likt strutsen och lossas som att det inte finns några problem.
Ständig gömma sig bakom att det inte är värre i Hofors än i någon annan kommun.
Nu är det så att Hofors har tungt kriminella element i kommunen som många andra kommuner är skonade från, och det är något du inte kan gömma dig i från för det står i media var och varannan dag.
Men enligt dig så ljuger väl media varje gång, det du tror på är väl Polisens statistik på anmälda brott som minskar tack vare att människor är rädda för att anmäla brott med så tungt kriminella personer som finns i Hofors.
Dessa kriminella har ju ett stort och brutalt nätverk att luta sig emot så inte undra på att det anmäls färre och färre brott.
Nej ta upp huvudet ur sanden och inse fakta så kommer det att göra stor skillnad i Hofors.
För det pratas inte gott om Hofors i andra närliggande kommuner kan jag lova.
Skrivet 20 feb 2012 08:11 Kungen (Ej registrerad)
Jag blundar inte. Jag trivs Frasse. Du bor ca: 20 mil härifrån och kan inte göra ett dugg åt situationen i varken Rinkeby eller Hofors. Om jag hade vantrivts här så hade valet varit lätt. Skillnaden mellan dig och mig är att jag enligt logikens och förnuftets alla regler vet att brott, knark och dylikt finns överallt i vårt land, det gäller bara att leva så rätt man kan själv och försöka att förankra det hos sina barn. Kan man inte det, ja då måste man göra som dig, fly.
Skrivet 19 feb 2012 18:03 Befria oss (Ej registrerad)
Svar till cato
Du måste nog inse att den som har syrliga och sura kommentarer inte är nöjd med det som är, även om du nu är det. Förmodligen så är du kommunanställd eller så är du indirekt kommunanställd och får lön som politiker, Vi förstår att du har det jobbigt, för hur än ni politiker gör så gör ni fel. Nu finns då huvudfrågan kvar, varför är ca 50% av all befolkning i denna kommun sur på politiker och ledningen? Ja, om inte du som har insikt i sak kan svara på denna enkla fråga så kan man konstatera att det är minst sagt bedrövligt och eländigt, inget bättre lär komma till stånd om du får vara med och styra.
Det farligaste av alla är människor som inte tål kritik och som då inte kan göra något konstruktivt av den för den finns ju inte. Men Cato, du ska veta att vi alla vet att du finns.
Skrivet 19 feb 2012 17:43 student (Ej registrerad)
Jag sökte inte till björkhaga för jag ville komma bort från orten och träffa nya människor. Jag har bara hört gott om björkhaga och tycker inte man ska dra slutsatsen att det skulle vara som petreskolan! Grundskola och gymnasie är helt olika saker .
Skrivet 19 feb 2012 16:30 kråkan (Ej registrerad)
Låt barnen söka skola utanför Hofors, javisst! Sen när dom kommer på att det inte var så bra som dom trott så finns inte vår fina gymnasieskola kvar! Ta reda på hur många som kommer tillbaka efter en termin på annan skola och fråga dom om det var så jättebra i Gävle/Sandviken etc. Jag är glad över att jag valde Björkhagsskolan!
Skrivet 19 feb 2012 13:17 frasse (Ej registrerad)
frasse (Ej registrerad) skrev:
Med tanke på den skyhöga brottsligheten som råder i Hofors när det här väl en sund utveckling. Hade jag barn i den åldern och tvingades bo i Hofors skulle jag vara glad och stolt att de lämnar Hofors. I Hofors riskerar de att själva hamna i brottslighet eller bli brottsoffer. Våldtagna, nedstuckna eller värsta fall mördade. Ungdomar i den här åldersgruppen är ju överrepresenterade i brottstatestiken. Så det bästa Hofors politiker kan göra är att uppmuntra personer redo för gymnasiet att söka sig utanför Hofors för att studera - åtminstone till man fått bukt med våldskarussellen hemma vid. Kommer ungdomarna tillbaka till Hofors efter studietiden kanske de har lite sundare värderingar och kan vända Hofors "sjunkande skepp". Skicka iväg era barn - för Hofors framtid.
Förälder 2 (Ej registrerad) skrev:
Det är helt rätt det du skriver frasse, du slog huvudet på spiken.
Vill man sina barns bästa och vill man ge dom en bra start i livet så måste dom komma ifrån Hofors och gå i skola på annan ort, då ser dom livet från ett annat perpektiv och för hoppningsvis om dom flyttar tillbaka som du säger kan vända detta trångsynta samhälle.
Tack. Det barnen verkligen behöver är sunda intryck från städer och platser där respekt och omtanke har någon betydelse. Se på Anders Eklund, de tre lärarmördarna och den 34 årige gangsterkungen. De lämnade aldrig Hofors och Hofors skapade monster av dem. Det som behövs är upplysta tankar utifrån som kan lätta dimmorna i Hofors.
Hoforsandan är ett annat stort problem och det Hofors är känt för utanför kommunen. Hoforsandan består av revirpinkande, småaktigheter och hög tolerans för brott - en slags blundarmentalitet. Det bästa kanske skulle vara att lägga ner gymnasiet i Hofors så att de få som läser vidare kan bli bättre människor på andra orter och komma tillbaka och "frålsa" Hofors. Jag tror det kan vara en av de saker som kan göras för att normalisera Hofors. Inte hela lösningen men en god början.
@Kungen.
Det stämmer att jag för tillfället bor i Rinkeby. Skillnaden mellan mig och dig är att jag inser att jag bor i ett område med skyhög brottslighet. Du blundar.
Skrivet 19 feb 2012 11:36 Förälder 2 (Ej registrerad)
frasse (Ej registrerad) skrev:
Med tanke på den skyhöga brottsligheten som råder i Hofors när det här väl en sund utveckling. Hade jag barn i den åldern och tvingades bo i Hofors skulle jag vara glad och stolt att de lämnar Hofors. I Hofors riskerar de att själva hamna i brottslighet eller bli brottsoffer. Våldtagna, nedstuckna eller värsta fall mördade. Ungdomar i den här åldersgruppen är ju överrepresenterade i brottstatestiken. Så det bästa Hofors politiker kan göra är att uppmuntra personer redo för gymnasiet att söka sig utanför Hofors för att studera - åtminstone till man fått bukt med våldskarussellen hemma vid. Kommer ungdomarna tillbaka till Hofors efter studietiden kanske de har lite sundare värderingar och kan vända Hofors "sjunkande skepp". Skicka iväg era barn - för Hofors framtid.
Det är helt rätt det du skriver frasse, du slog huvudet på spiken.
Vill man sina barns bästa och vill man ge dom en bra start i livet så måste dom komma ifrån Hofors och gå i skola på annan ort, då ser dom livet från ett annat perpektiv och för hoppningsvis om dom flyttar tillbaka som du säger kan vända detta trångsynta samhälle.
Skrivet 19 feb 2012 11:17 Kungen (Ej registrerad)
Vad jag förstår så flyttade ju Frasse från Gävle till Rinkeby, vad mer behöver sägas? Sist på 112 på tv var ta mig fan hälften av polisfallen därifrån. Man ska inte kasta spjut i radhus Frasse ......eller hur den gick.
Skrivet 18 feb 2012 19:48 cato (Ej registrerad)
Frasse !
Med dina sura kommentarer om Hofors kan man undra vad är det för fel på dig.
Jag tror att den farligast av alla är du.
Skrivet 18 feb 2012 18:12 frasse (Ej registrerad)
Med tanke på den skyhöga brottsligheten som råder i Hofors när det här väl en sund utveckling. Hade jag barn i den åldern och tvingades bo i Hofors skulle jag vara glad och stolt att de lämnar Hofors. I Hofors riskerar de att själva hamna i brottslighet eller bli brottsoffer. Våldtagna, nedstuckna eller värsta fall mördade. Ungdomar i den här åldersgruppen är ju överrepresenterade i brottstatestiken. Så det bästa Hofors politiker kan göra är att uppmuntra personer redo för gymnasiet att söka sig utanför Hofors för att studera - åtminstone till man fått bukt med våldskarussellen hemma vid. Kommer ungdomarna tillbaka till Hofors efter studietiden kanske de har lite sundare värderingar och kan vända Hofors "sjunkande skepp". Skicka iväg era barn - för Hofors framtid.
Skrivet 18 feb 2012 16:04 Realist (Ej registrerad)
Kommunalrådet och Socialdemokraterna stuntar i hur det är i skolorna och struntar i att leva upp till skollagen i Hofors. Då är det väl bara bra om eleverna söker sig till andra kommuner?
Skrivet 17 feb 2012 12:31 Hofors bo (Ej registrerad)
Danne (Ej registrerad) skrev:
Det sägs att man vet var felet ligger men att man inte kan göra något åt det fören
om ett halvår.
Men det borde fungera mycket bra för att det finns två rektorer på ett jobb,
man undrar lite.
Danne
Ja det säger allt om varför man bör omgående byta ut rektorerna och skolchefen, när man har 2 rektorer på sån liten skola och ändå misslyckas totalt !
Skrivet 17 feb 2012 11:35 Danne (Ej registrerad)
Det sägs att man vet var felet ligger men att man inte kan göra något åt det fören
om ett halvår.
Men det borde fungera mycket bra för att det finns två rektorer på ett jobb,
man undrar lite.
Danne
Skrivet 17 feb 2012 07:41 Förälder (Ej registrerad)
Om Hofors hade en skola som barnen trivdes i och utvecklade sig i före gymnasiet skulle de se helt annorlunda ut kan jag med säkerhet säga.
Kommunen har fått massiv kritik på hur Petré skolan fungerar från många föräldrar bland annat.
Men fortfarande så gör inget för att få en bättre skola i Hofors !
Helt ofattbart så har man fortfarande samma rektor och skolchef kvar, hur ska man då kunna förnya och se framåt med nya ögon !
Som liten kommun har vi inte möjlighet att erbjuda alla utbildningar i Hofors och då får vi räkna med att ungdomarna söker sig till andra orter säger skolchefen.
Struntprat och bort förklaringar säger jag, min dotter valde att gå på en annan skola i en annan kommun just för att hon var så trött på allt elände från Petré skolan.
Sedan sade hon hon sade att det finns ingen framtid i Hofors därför vill jag gå i skolan där det inte allt är så uppgivet.
Så ta tag i Petréskolan och skolledningen så ska ni se att allt kommer att se ljusare ut med ungdomarna.