Ingen gratisbuss för äldre
Det blir inga gratis bussresor för pensionärer i Hofors. Kommunfullmäktige röstade i går ner motionen från Miljöpartiet med hänvisning till det ekonomiska läget.
Relaterat
Miljöpartiets Gunlög Nordström vill att bussresorna mellan Hofors och Torsåker mitt på dagen ska vara avgiftsbefriade för pensionärer.
Många bussar går ändå tomma och det skulle kunna underlätta för pensionärer med små ekonomiska resurser att hälsa på vänner, menar hon.
Men till svar under gårdagens fullmäktigemöte fick hon att kommunen inte har råd att ordna det.
Folkhemmets Pär Åslund tyckte dock att Hofors skulle fråga X-trafik om inte de bara kunde låta pensionärerna få fria resor ändå – något de andra tyckte var orealistiskt.
– Vill vi i vår kommun att vissa ska åka få åka gratis, måste vi också betala för det, förklarade Ziita Eriksson från Moderaterna.
– Du vill bara plocka billiga poäng på att vi avslår detta, sa Xamuel Halfvars från Vänsterpartiet.
Fullmäktige klubbade sedan igenom att barnfamiljer i framtiden ska få vara med och tycka till om lekplatserna i kommunen. Detta efter en motion från Xamuel Halfvars.
Mycket diskussion blev det kring en fråga från folkpartisten Bojan Petrovic och Pär Åslund om hur kommunen kunde säga nej till att låta en lärare vidareutbilda sig till matematiklektor.
De lät sig inte nöjas av svaret att man i det kärva ekonomiska läget måste prioritera. Till slut tröttnade socialdemokraten Daniel Johansson på dem.
– Fram med skattkistan själva då, uppmanade han.

























































Senaste kommentarerna:
Skrivet 26 feb 2012 00:15 Observant (Ej registrerad)
Men kära Xamuel, du kan inte avslå någonting. Du kan bara göra som sossarna säger. Du gör ingenting för hoforsborna. Bojan Petrovic och Pär Åslund kämpar för det här samhället och de svaga som bor här. Det är dem man söker sig till om man råkar illa ut i den här kommunen när det borde vara en vänsterpartist man vänder sig till.
Skrivet 25 feb 2012 22:21 Upp till bevis! (Ej registrerad)
Xamuel (Ej registrerad) skrev:
Det är i allra högsta grad en personfråga när Pär påstår att alla vi andra i fullmäktige "[sitter] slött och [låter] framtiden passera". Det är förolämpande, framförallt som det inte är sant, vilket Pär vet.
Pär drog upp gamla motioner som avslagits och hittade på egna skäl till varför de avslagits på fullmäktige och nu försökte han dra fram dem igen, när det var den här motionen vi diskuterade. Redan då det begav sig gav jag dig mina skäl till varför de borde avslås. För att vi inte skulle veta vad som hände med den nya trafikmyndigheten som skulle införas, det vore dumt att fatta beslut som man inte såg konsekvenserna av.
Skriv du motionen, behöver du hjälp med något kan du bara fråga, men jag överlåter åt dig att driva frågan. Är det ett bra förslag stödjer jag det, annars inte. Se till att det finns en att-sats bara. Mitt engagemang är alltid för kommunens bästa.
Ja men nu ser jag ju:
"Redan då det begav sig gav jag dig mina skäl till varför de borde avslås. För att vi inte skulle veta vad som hände med den nya trafikmyndigheten som skulle införas, det vore dumt att fatta beslut som man inte såg konsekvenserna av."
Så när ni har sett hur det blir med den nya trafikmyndigheten kommer Xamuel Halvars att bifalla Pärs motion. Bra. Det vill jag se och jag kommer att vara uppmärksam.
"Mitt engagemang är alltid för kommunens bästa."
Varsågod Xamuel. Bevisa detta genom att inte i fortsättningen avslå varken medborgarförslag eller goda förslag från alliansen. Vi Hoforsbor är också engagerade för kommunens bästa och kommer att byta ut er till nästa val om ni fortsätter vara nonchalanta.
Skrivet 25 feb 2012 22:10 Man förblir oroad (Ej registrerad)
Xamuel (Ej registrerad) skrev:
Det är i allra högsta grad en personfråga när Pär påstår att alla vi andra i fullmäktige "[sitter] slött och [låter] framtiden passera". Det är förolämpande, framförallt som det inte är sant, vilket Pär vet.
Pär drog upp gamla motioner som avslagits och hittade på egna skäl till varför de avslagits på fullmäktige och nu försökte han dra fram dem igen, när det var den här motionen vi diskuterade. Redan då det begav sig gav jag dig mina skäl till varför de borde avslås. För att vi inte skulle veta vad som hände med den nya trafikmyndigheten som skulle införas, det vore dumt att fatta beslut som man inte såg konsekvenserna av.
Skriv du motionen, behöver du hjälp med något kan du bara fråga, men jag överlåter åt dig att driva frågan. Är det ett bra förslag stödjer jag det, annars inte. Se till att det finns en att-sats bara. Mitt engagemang är alltid för kommunens bästa.
Men det är nog den allmänna uppfattningen kära du. Att majoriteten är slöa. Vi ser inga resultat, ingen välvilja, ingen utveckling, inget intellekt, ingen god strävan, ingen empati, ingen finkänslighet. Han kunde hellre ha sagt att ni är strutsar hela bunten som bara pratar om hur fiiiint Hofors är. Som om ett samhälle som är fiiiint inte också behöver ha bra skolor, och annat fiffigt... Ni avslår PER AUTOMATIK motioner från andra folkvalda för att de inte är V, MP, eller S. Och samhället förfaller. Jag byter gärna ut hela kommunledningen med tjänstemän och politiker omgående. Jag har inget förtroende för er.
Skrivet 25 feb 2012 19:04 Xamuel (Ej registrerad)
Det är i allra högsta grad en personfråga när Pär påstår att alla vi andra i fullmäktige "[sitter] slött och [låter] framtiden passera". Det är förolämpande, framförallt som det inte är sant, vilket Pär vet.
Pär drog upp gamla motioner som avslagits och hittade på egna skäl till varför de avslagits på fullmäktige och nu försökte han dra fram dem igen, när det var den här motionen vi diskuterade. Redan då det begav sig gav jag dig mina skäl till varför de borde avslås. För att vi inte skulle veta vad som hände med den nya trafikmyndigheten som skulle införas, det vore dumt att fatta beslut som man inte såg konsekvenserna av.
Skriv du motionen, behöver du hjälp med något kan du bara fråga, men jag överlåter åt dig att driva frågan. Är det ett bra förslag stödjer jag det, annars inte. Se till att det finns en att-sats bara. Mitt engagemang är alltid för kommunens bästa.
Skrivet 25 feb 2012 14:49 Observant kommuninvånare. (Ej registrerad)
Pär Åslund (Ej registrerad) skrev:
Svar till XSamuel Halvars
Det är inte bara fult att ljuga. Det är fult att påstå att någon gör det också.
Lär av Carl Bildt. Han säger "Det är inte sant". Han påstår aldrig att en person är en lögnare utan håller sig till saken och diskuterar den. Det finns inget skäl att göra något till en personfråga som är en sakfråga.
Menar Du att jag inte sa att den ekonomiska lagen om tillgång och efterfrågan gäller för också bussplatser? Lär Dej lite ekonomi.
Du vet att det yrkande och den motion som Du varit med och avslagit från Folkhemmet hade ett underlag som visar att det inte kostar mer än kommunen redan betalar att göra buss 46 gratis.
Det är väl inte så att Du tycker att folk ska betala biljetter för att få åka trots att de redan betalar bussen med sina skatter.
Var är omtanken om de människor Du ska företräda?
Jag har ett förslag. Du och jag går igenom förutsättningarna för gratis buss 46 och om vi blir överens så skriver vi en motion tillsammans. För hoforsbornas bästa.
Bra förslag Pär. Jag tycker det låter rimligt att ni skriver motionen tillsammans, Verkar ibland som om majoriteten i kommunful(l)mäktige har svårt att bifalla motioner från alliansen och övriga folkvalda. Det är dålig demokrati, särskilt som majoriteten i realiteten också har svårt att komma med egna kreativa förslag. Skriver du tillsammans med Xamuel en motion så blir det mer som demokrati även i Hofors. Och Pär du har rätt. Xamuel måste skilja på sak och person. Det är inte god pedagogik att kalla någon lögnare.
Skrivet 25 feb 2012 12:17 Pär Åslund (Ej registrerad)
Svar till XSamuel Halvars
Det är inte bara fult att ljuga. Det är fult att påstå att någon gör det också.
Lär av Carl Bildt. Han säger "Det är inte sant". Han påstår aldrig att en person är en lögnare utan håller sig till saken och diskuterar den. Det finns inget skäl att göra något till en personfråga som är en sakfråga.
Menar Du att jag inte sa att den ekonomiska lagen om tillgång och efterfrågan gäller för också bussplatser? Lär Dej lite ekonomi.
Du vet att det yrkande och den motion som Du varit med och avslagit från Folkhemmet hade ett underlag som visar att det inte kostar mer än kommunen redan betalar att göra buss 46 gratis.
Det är väl inte så att Du tycker att folk ska betala biljetter för att få åka trots att de redan betalar bussen med sina skatter.
Var är omtanken om de människor Du ska företräda?
Jag har ett förslag. Du och jag går igenom förutsättningarna för gratis buss 46 och om vi blir överens så skriver vi en motion tillsammans. För hoforsbornas bästa.
Skrivet 24 feb 2012 10:26 Xamuel Halfvars (V) (Ej registrerad)
Nej, men Pär.
Det är fult att ljuga, så därför måste jag korrigera dig. Som jag sa på fullmäktige skulle det vara oansvarigt att bifalla motionen eftersom vi inte har pengarna. Då faller automatiskt ditt tilläggsyrkande om att kontakta trafikmyndigheten. Jag föreslog att du till nästa fullmäktige skriver en motion om att lyfta frågan med trafikmyndigheten, men det verkade du inte intresserad av. Du är lika medveten som jag är, om vad svaret skulle bli (i bästa fall nej, i värsta fall drar man in turen), men om du var seriös skulle du väl försöka i varje fall? Vad vi tog ställning till på fullmäktige var inte ditt tilläggsyrkande om att kontakta trafikmyndigheten, utan att kommunen inte har råd att betala för resor åt en del av befolkningen för tillfället, även om vi skulle vilja det. Var ska pengarna tas ifrån, din och Folkpartiets magiska skattkista?
Vad gäller lektorstjänsten så är det INTE ett politiskt beslut.
Det är dags att sluta ljuga nu Pär.
Skrivet 23 feb 2012 01:52 Pär Åslund (Ej registrerad)
Svar till en som var där.
Som Du vet tog jag upp den allmänna ekonmiskalagen om tillgång och efterfrågan. När tillgången är stor på plats i bussarna kan och bör man i en marknadsekonomi sälja dessa platser till nedsatt pris för att få mesta möjliga inkomst. I ett samhällsägt företag beaktar man även andra mål t.ex. klimat, trafiksäkerhet, och medborgarnas möjlighet till jämlikt och effektivt transportsystem. Därför fanns all anledning att tro att en förhandling skulle ge ett positivt resultat.
Men precis som i fallet med matematiklektorn saknades modet hos politikerna att ens försöka! Fullmäktiges majoritet satt slött och lät framtiden passera!
Skrivet 22 feb 2012 00:39 Rätt ska vara Rätt (Ej registrerad)
Stina (Ej registrerad) skrev:
Bara för att man är Lektor behöver väl inte det betyda att man är bra på att lära ut?
Kristina (Ej registrerad) skrev:
Stina. Varför skulle Petreskolan och Hofors behöva en lektor? En lektor har kontakter med forskare från hela världen och koll på den senaste forskningen inom matematikpedagogik. Dvs den vetenskap som undersöker vilka metoder i det pedagogiska arbetet som fungerar bäst för matematikundervisningen. Detta har vår kommun just tackat nej till. Matematiklektorn kanske inte själv är den skickligaste pedagogen, men den som är mest lämpad att utveckla matematikpedagogiken i sin kommun och skola. I skolan är det otroligt viktigt att ha tillgång till forskning och att utveckla undervisningen. Fick vi en lektor till Hofors så skulle vi ha möjlighet att hämta upp de elever som av olika skäl inte klarar godkänt just nu. Och till en rimlig kostnad. Vad är 200 000 att ens diskutera när vi talar om barn som kommer att få möjligheter att välja utbildningar och sin framtid? Lektorn skulle ha varit färdig om 4 år. Då skulle matematikundervisningen i Hofors nå helt andra höjder. Men icke. Inte i Hofors.
Snälla Kristina, Vad är det som säger att en färdigutbildad lektor skulle återvända till Hofors?
Jag är inte alls säker på att vi skulle få se röken av denne lektor, om hon nu skulle klara utbildningen vilket inte heller är säkert. Å som jag skrev tidigare, Det är INTE en politisk fråga. Vad rektorer och skolchef gör med sina slantar har inte politiken med att göra.
Skrivet 21 feb 2012 21:50 Kristina (Ej registrerad)
Stina (Ej registrerad) skrev:
Bara för att man är Lektor behöver väl inte det betyda att man är bra på att lära ut?
Stina. Varför skulle Petreskolan och Hofors behöva en lektor? En lektor har kontakter med forskare från hela världen och koll på den senaste forskningen inom matematikpedagogik. Dvs den vetenskap som undersöker vilka metoder i det pedagogiska arbetet som fungerar bäst för matematikundervisningen. Detta har vår kommun just tackat nej till. Matematiklektorn kanske inte själv är den skickligaste pedagogen, men den som är mest lämpad att utveckla matematikpedagogiken i sin kommun och skola. I skolan är det otroligt viktigt att ha tillgång till forskning och att utveckla undervisningen. Fick vi en lektor till Hofors så skulle vi ha möjlighet att hämta upp de elever som av olika skäl inte klarar godkänt just nu. Och till en rimlig kostnad. Vad är 200 000 att ens diskutera när vi talar om barn som kommer att få möjligheter att välja utbildningar och sin framtid? Lektorn skulle ha varit färdig om 4 år. Då skulle matematikundervisningen i Hofors nå helt andra höjder. Men icke. Inte i Hofors.
Skrivet 21 feb 2012 21:21 Stina (Ej registrerad)
Bara för att man är Lektor behöver väl inte det betyda att man är bra på att lära ut?
Skrivet 21 feb 2012 20:59 Kristina (Ej registrerad)
Till Du som var där. Vaddå verksamhetsbeslut? Är det ni som sitter i BUN som bestämmer hur mycket pengar ni har att röra sig med eller? Nej, politikerna i kommunfullmäktige skulle ha gett er mer pengar från början så att ni kan fatta vettiga och långsiktiga beslut i nämnden.
Skrivet 21 feb 2012 16:23 Rätt ska vara Rätt (Ej registrerad)
Om denne lärare skulle bli lektor, vad är det då som säger att denne skulle komma tillbaka och undervisa i vår kommun?
Dessutom så är det så att det inte är politikerna som sagt nej till detta då det inte har varit en politisk fråga utan en verksamhetsfråga,
Skrivet 21 feb 2012 16:10 En som var där (Ej registrerad)
1. Per, du yrkade att motionen skulle bifallas. Dvs att kommunen skulle åta sig en ospecificerad kostnad.
2. Politikerna har inget med matematiklektorutbildningen att göra, det är ett verksamhetsbeslut. Vilket ordförande för nämnden klart och tydligt redogjorde för.
Skrivet 21 feb 2012 14:16 Rösta rätt nästa gång. (Ej registrerad)
Ja, det där med matematiklektorn var riktigt klantigt av kommunen. Skulle ha gjort stor skillnad för elevernas möjligheter att nå godkänt i matematik. Dessutom hade det varit respektfullt mot läraren som gjort så fantastiska prestationer att hon lyckats ta sig in på denna eftertraktade utbildning att betala de 200 000 som det skulle ha kostat och samtidigt tagit emot 600 000 i statsbidrag för utbildningen. Jag får känslan att politikerna i kommunen tillhör en äldre generation utan egna barn i skolåldern. Tyvärr funkar politiker så att de prioriterar i sina egna intresseområden. Tror dock (som tur är) att det är svårt att få väljare för politiker vars hjärtan blöder för parkbänkar att vila på i centrum och skräpkorgar att slänga tuggummipapper i. Väljarna hade nog önskat en god start för sina barn och barnbarn. Undrar när Socialdemokraterna och Vänstern tänker göra något intelligent och framtidsinriktat för barnen i kommunen? Har väntat i flera år, men inget händer och resultaten rasar
Skrivet 21 feb 2012 13:20 Pär Åslund (Ej registrerad)
Rättelse av uppgifter i artikeln.
1. Jag sa inte att X-trafik skulle låta pensionärerna "åka ändå". Jag påpekade att den ekonomiska lagen om tillgång och efterfrågan är tillämplig. När bussarna går tomma kan man antagligen förhandla sig till ett mycket bra pris på fria resor för pensionärerna.
Varje inkomst är bättre än ingen och om pensionärerna åker gratis under lågtrafik så räcker platserna bättre under högtrfik.
2. Matematiklektorn är en långsiktigt förebyggande insats. Om barnen kommer in på gymnasiet har de större möjligheter att försörja sig själva i livet. De barn som kommunen utbildar till misslyckade (24 % i matematik) löper mycket större riskatt hamna på socialbidrag och andra för kommunen dyra levnadssätt
.
Spara inte på barnen arbeta förebyggande!