Christer Ekendahl – maktens ansikte i Hofors
Relaterat
Fakta
Ekendahls uppdrag
Ekonomichef på Hofors kommun, med övergripande ansvar dock ej över personalen. Inhyrd på 40 procent av Hoforshus där han är anställd.
Vd DTU-koncernen med de helt kommunalägda bolagen Hoforshus, Hofors Elverk och Hoforsnet.
Han är också vd för respektive bolag. Sammanlagt innebär det att han har runt 100 anställda under sig.
Hela koncernen omsatte 200 miljoner kronor under 2007. Medan koncernen har skulder på närmare 500 miljoner kronor, varav Hoforshus har tagit merparten av lånen.
IT-chef, med budgetansvar.
I rollen som ekonomichef för han också protokollen när politiska utskottet för personal - och ekonomifrågor har sina möten.
Enligt matrikeln på Hofors kommuns hemsida är han även förtroendevald socialdemokrat med uppdragen; ”god man för tätortsförhållanden och fastighetsförbättringar”.
Ekendahl är vd för det kommunala bolaget DTU, Ekendahl är vd för Hoforshus, Ekendahl är vd för Hofors Elverk och Ekendahl är IT-chef med budgetansvar. För snart ett år sedan tog han dessutom över som kommunens ekonomichef. Frågan många ställer sig är hur han hinner med.
Christer Ekendahls många uppdrag gör honom dessutom till en av kommunens mest inflytelserika makthavare, men det är inget han gör någon stor affär av. Ekendahl håller låg profil och någon offentlig person anser han sig inte vara.
– Det får stå för dig att kalla mig offentlig, det tycker jag inte att jag är, säger Christer Ekendahl och avstår samtidigt från att ge någon intervju om sina många chefsroller.
– Jag har inte tid med det just nu, jag sitter med mycket jobb för tillfället.
Han tror inte heller att Arbetarbladets läsare skulle vara intresserade av att få veta vilka olika uppdrag han har och hur han hinner med alla sina sysslor.
– Alla vet redan vad jag gör, säger Christer Ekendahl.
Därför har Arbetarbladet i stället pratat med andra på kommunen om hans arbete. Hans chefskollegor på kommunen försvarar hans välfyllda almanacka med att det är vanligt på en mindre ort.
– Det är en liten kommun och då måste många av oss ta på sig flera roller, jag har också flera olika uppdrag, säger personalchef, Ulf Back.
Men bland politikerna i kommunfullmäktige finns andra åsikter.
– Aldrig i livet att det är en rimlig arbetsbörda. Inte en chans i världen att han kan klara av det. Jag har svårt att se att den arbetsbördan kan leda till positiv utveckling. I min värld bör han därför släppa vissa uppdrag och bara behålla en av rollerna, säger Ingemar Kalén (KD).
Kommunchef Eira Källgren håller med om att arbetsbelastningen är hög, men hon tycker ändå att det är rimligt att Christer Ekendahl kan hinna med alla åtaganden.
– Farhågor, det hade vi redan för ett år sedan, men vi följer upp den hela tiden och än så länge har det inte uppstått något. När han tillsattes gjorde han, tillsammans med oss bedömningen att det var rimligt. Men självklart måste han prioritera.
– IT-chefsuppdraget är den minsta delen, den går inte ens att mäta i procent. Det uppdraget har han endast med anledning av sin kompetens. Christers roll som ekonomichef är samordnande och övergripande, hade han även personalansvar skulle det krävas mycket mera. Och i bolagen där han är vd har han rekryterat så kompetent personal att han därmed har mindre arbetsbörda som vd, säger hon.
De flesta av politikerna i fullmäktige uttrycker stor respekt för Christer Ekendahls kompetens. De tycker att han gör ett bra jobb, men att en och samma person sitter på så många poster tycker de inte är bra.
– Det är väl ingen hemlighet att oppositionen är väldigt kritisk till det. Även om Christer gör ett bra jobb i alla sina roller, så har jag svårt att lita på honom när han uttalar sig om Hoforshus i sin roll som ekonomichef. Men jag vill tillägga att jag inte har märkt av några brister och jag kritiserar inte honom som person, säger kommunfullmäktigeledamoten Henrik Björkman (C).
Och visst har Christer Ekendahl vid flera tillfällen tydligt suttit på dubbla stolar, till exempel har han nyligen vid flera tillfällen gett sitt eget bolag Hoforshus borgen för mångmiljonlån. Företaget som för 2007 hade en omsättning på 160 miljoner kronor hade vid ingången av 2008 lån på 420 miljoner kronor.
– Rollerna går att hålla isär mycket väl och revisorerna har godkänt det här. Man kan tro att det är svårt, men han är proffsig och det här sköter han galant, försvarar Eira Källgren.
Hur vet du om det är för kommunens eller Hoforshus bästa han talar vid förslag till beslut?
– Jag har fullt förtroende för Christer Ekendahl och hans bedömning. Han skiljer på de frågorna mycket väl. Och det som är bra för Hoforshus är också bra för kommunen och tvärtom. Det är en kommunkoncern med helägda bolag och han har en samordnande roll.
När kommunstyrelsen beslutade om att tillsätta Christer Ekendahl som ekonomichef var kravet att samordningen, med samma personal på kommunen som i de kommunala bolagen, skulle utvärderas.
– Jag kommer att göra en sådan efter sommaren. Det jag kan säga redan nu är att det här har varit bra, säger Eira Källgren.
























































Senaste kommentarerna:
Skrivet 3 mar 2009 23:42 Är Hofors politiker rädda för vad som skivs i tidningar? (Ej registrerad)
Hur kan man bli politiker? Vad är det som gör att man tar risken att stå i skottfältet?
Det måste vara ett mycket välbetalt jobb... det är kanske en anledning att folk jobbar med politik. Det håller inte att politiker inte låter sig interjuvas och inte svarar på frågor...
Visar man den aviga sidan blir man snart ett hatobjekt i byn. Alla måste få vara med och känna att beslut som tas i kommunhuset är bra för oss som bor i Hofors.
Skrivet 3 mar 2009 23:39 Tidigare Hoforsbo (Ej registrerad)
Ekonomi eller? Hur kan man riva Palladiumhuset och ersätta detta med en parkering. Tänk er om tjugo å. Inget går att ersätta.r
Skrivet 3 mar 2009 22:04 Hoforsgåratträdda (Ej registrerad)
Den som röstar rött nästa gång får nog betraktas som förståndshandikappad.
Skrivet 23 feb 2009 19:31 Opolitisk (Ej registrerad)
Hoppas hoforsborna minns hur det går till bland dom styrande politikerna, när det blir dags för val nästa gång. Man kan inte fortsätta rösta rött bara för att man har det som tradition, man lär rösta för framtida förändring.
Skrivet 23 feb 2009 19:07 Företagare (Ej registrerad)
Med tanke på att Hofors kommun har över 900 anställda borde kommunen styras på ett sätt som om det var ett företag med motsvarande antal anställda, både för personalens trygghet men även för oss skattebetalare som är "aktieägare" i Hofors kommun.
Om en sådan omställning skulle ske över en natt skulle samtliga i ledningen få lämna sina jobb före första kafferast!
Vad händer om Christer Ekendahl blir sjuk eller hastigt avlider? Inte ens han är odödlig.
Vem håller då i rodret i alla de skepp han idag styr?
Svar:
Helt rätt hur kan en kommun sätta samma person på så många positioner, ingen är oersätterlig och det finns mycket kompetens i landet fast kommunledningen inte tror det. Jag kan försäkra att så är fallet och att denna kompetens är trevlig med. Vad händer när Ekendahl blir sjuk har ni tänkt på det !!!!! Mycket bra skrivet Företagare.
Skrivet 23 feb 2009 17:21 Upp till kamp (Ej registrerad)
Bra Lynda fortsätt att undersöka och skriva, släpp inte detta.
VÄNLIGASTE KOMMUNEN I SVERIGE det finns anledning att analysera detta.
HAN SOM HAR MAKTEN VERKAR INTE VARA VÄNLIG PRECIS.
Nog är det väl märkligt när kommunalrådet lägger så stor makt hos en och samma person, och ingen verkar ifrågasätta det heller. Ekendahl får härja fritt och fatta beslut kors och tvärs och ingen i den politiska ledningen törs reagera verkar det som.
Är det för att ledningen inte har någon kunnskap alls utan förlitar sig på en person som de tror har det.
Ja, då tycker jag att det är dags att fundera på varför de agerar på detta viset.
Ska de vara i makteliten måste de skaffa sig kunskap själv . Kunskap är makt och en trygghet för i detta fallet invånarna i Hofors.
som det är nu håller Hofors kommun på att falla sönder och samman.
Härska och söndra verkar vara ledmotivet.
Skrivet 23 feb 2009 12:02 Lukas (Ej registrerad)
Bra Lynda du är en toppenduktig journalist som grävt fram vad som händer i kommunledningen. Fler som är som du behövs, så här är det säkert på fler ställen. själv bor jag i Uppsala det kanske skulle granskas där också. Lynda du har gjort ett jättebra jobb.
Skrivet 23 feb 2009 10:52 Uppretad (Ej registrerad)
Verkligen bra att det blir en diskussion, hoppas bara att den fortsätter så att vi kan få se resultat den här gången. Det är verkligen svårt att känna att Hofors skulle vara en speciellt vänlig kommun. Vi river husen som folk bor i (och dom får läsa i tidningen att deras hus skall rivas), gör parkering av en mysig biograf/affärs-byggnad, kastar ut krögare utan att ge dem alternativ lokal, serverar dålig mat i skolan (och tyvärr så får även vissa dagisbarn äta den dåliga maten !!) Hoppas vi kan komma till rätta med den här "hålla om ryggen" andan som finns i Hofors och faktiskt få en ledning som vill att Hofors bli en vänlig kommun på riktigt och som ser till alla kommuninnevånarnas bästa. Fortsätter det så här blir vi istället en otrevlig ruinby.......Vad jag vill ha sagt är: Fortsätt gräva i byket............
Skrivet 23 feb 2009 10:36 Jessup. (Ej registrerad)
DET BÖRJAR ATT LJUSNA.
KAN DET VARA SÅ ATT SAKER SOM STÅR STILLA I DEN KOMMUNALA VERKSAMHETEN OCH HOFORSHUS BEROR JUST PÅ DET SOM SKRIVS
I DENNA ARTIKKEL. """" EIRA"""" NU FÅR DU HÅLLA KOLL ANNARS BIR DET NOLL.
:::))))) DEN SOM GAPAR EFTER MYCKET MISSAR OFTA HELA STYCKET (((((::::
Skrivet 23 feb 2009 09:39 kasper (Ej registrerad)
Bra Lynda! Detta behövs, oavsett vilka som sitter och styr så bör dom granskas för skattebetalarnas väl.
Jag var själv med på ett KF möte och ställde frågor ang Bodås Skola. I paus kom Ekendal fram och pratade med mig en stund. Flera av "fritidpolitikerna" gratulerade mig sedan över att ekendal pratat med mig! Det verkade som att det skulle vara något stort. Då förstod jag inte hur en VD för fastighetsbolaget kunde stå så högt i rang. Efteråt surfade jag runt på kommunens hemsida, då klarnade bilden något. Hans namn fanns ju överallt i nästan alla styrelser.
Det kanske är bra på ett vis, det blir färre att lägga skuld på när det gått åt hell..te.
Skrivet 23 feb 2009 09:17 Hoforsbo (Ej registrerad)
Toppen Artikel Lynda, Fortsätt att gräva och stå på dig.
Du kommer att hitta mycket att skriva om , den här kommunledningen har hållit varandra om ryggen tillräkligt länge nu och jag kan lova det blir sömnlösa nätter för dom när du börjar gräva i dynghögen.
Ska bli roligt att se hur mycket du hittar där , en hel del skulle jag tro.
Du har dom flesta i Hofors stöd det lovar jag.
Skrivet 22 feb 2009 21:00 LOPPAN (Ej registrerad)
Tänk att det finns de som vågar kritisera utåt och inte bara sitta hemma vid köksbordet och klaga. Det ska vara en Qvinna som Linda ung och orädd hoppas att du fortsätter att gräva i skiten.
Skrivet 22 feb 2009 20:32 Agda Bunke (Ej registrerad)
Tack för en fantastisk artikel Lynda och en suverän ledare av dig Jenny. Äntligen en tidning som törs och har förstått sitt uppdrag att granska våra makthavare. Om jag inte missminner mig har Hofors kommun JO-anmälts flera gånger tidigare och till och med blivit fälld i Länsrätten för just ett sekretessärende. Det är nog dags igen! Tänk att dom aldrig lär sig! Varför är kommunledningen och våra politiker rädda för Ekendahl? Vad är det som gjort att han håller både sin personal och kommunledning med en järnhand? Har ni ingen självinsikt? Vad är det han döljer bakom ryggen på er alla? Nu är det nog dags att några skickliga journalister gräver i Hoforshus, och om ledningen där tror att man kan sekretessbelägga uppgifterna, ska ni nog bli varse att NI HAR FEL! Med största sannolikhet skulle nog kommunens kategoriska JA-sägare få sömnproblem av en sådan granskning. Och det finns det nog själ till.
Tack än en gång Lynda och Jenny, i övrig instämmer jag helt i George Krukas inlägg.
Skrivet 22 feb 2009 19:33 George Kruka (Ej registrerad)
Det finns tre saker som man inte skall förakta här i världen. Der är små sår, fattiga vänner och unga tidningsreportrar. Alla heder och ära åt Lynda Lundin som har satt ord på det som många i Hofors kommun går och tänker på men där maktens arrogans sätter hinder för att tankar skall kunna omsättas till verklighet. Men det finns i alla fall en fördel med att bo i Hofors kommun: Precis som de sovjetmedborgare som fanns en gång behöver vi inte sitta uppe hela natten för att få reda på valresultatet då det hållits allmänna val.
Skrivet 22 feb 2009 10:06 En som aldrig förr (Ej registrerad)
Utmärkt jounalistik!
Låt oss se personakter och CV på alla styrande i Hofors!
Skulle bli mycket intressant läsning..
Skrivet 22 feb 2009 08:53 Insider fd.Sosse. (Ej registrerad)
Tack Lynda. Du bekräftar vad alla vet och nu kommer det upp till ytan. Kjell Höglin avgick som kommunalråd och pensionerade sig som ordf. KF. En unik händelse som nog bara kan ske i Hofors. Varför ? Jo han vill naturligvis styra över sina trupper och se till så att hans efterträdare håller sig till klanens regler. Nu börjar det jäsa i degen och då gäller det att man kan lita på sina bundsförvanter. Att då släppa in tex. en ny VD för DTU och Hofors Hus som tar fram nuvarande lednings katastrofala missar i bolagen skulle innebära att klanen spricker. Hofors har sökt en Social chef i 8 mån. utan resultat. Nu är det så få männinskor kvar i innre kretsen (4-5) att intern rekrytering till SOC saknar kandidater.Dagens KS ordf. är ett typexempel på maktens förlängda arm.
Skrivet 21 feb 2009 20:47 AXEL WADDH (Ej registrerad)
Tar man över hela Hofors, får man väl tåla lite kritik också ! ! Synd bara att tidningar har sån stryka medhårs mentalitet. Tåtrippande för kommunalpampar. Vissa kommer aldrig ifrån med mössan-i handen-syndromet. Med tanke på hur många inlägg som ratas av moderatorn, när politiker kommer på tal, får man utgå från att det är så lågt i tak på redaktionen, att ni får rejält ont i knäna av allt krypande. Bättring tack!
Svar:
Ja, det var väldigt vad det verkar vara lågt i tak där.
Skrivet 21 feb 2009 17:23 AXEL WADDH (Ej registrerad)
I Gävle finns motsvarande förmågor. Där har dessa mera passande uppgifter, nämligen som kontorsvaktmästare. Vem tror han att han är? Någon manlig reinkarnasion av Greta Garbo??
Skrivet 21 feb 2009 17:06 en före detta Hoforsbo som lämna skutan för 30 år sen (Ej registrerad)
Finns det någon kommun i Sverige där ett så få antal politiker har makten och bestämmer allt i kommunen? Nej, det tror inte jag.
Kasta ut hela kommunstyrelsen med Eira Källgren, Ulf Back och Christer Ekendal med fötterna före och in med nytt friskt nytt blod.
Ingen människa kan sköta så många uppdrag som Ekendal har i kommunen, det står väl helt klart.
Ekendal borde lära sig hyfs inför kommuninvånarna och börja prata med tidningarna.
Svar:
Håller med till fullo bort med Hofors lilla Maffia , in med nytt friskt och vänligt blod.
Skrivet 21 feb 2009 16:33 En som tröttnat på sossarnas maktmissbruk (Ej registrerad)
Somethings rotten in the state of...Hofors.. bra Lynda! Fortsätt röra om i grytan, det kommer förmodligen upp fler skumma saker. Dom på kommunen håller så klart varandra om ryggen, och även om dom inte håller med, törs dom väl inte säga emot.
Det är sån här journalistik som behövs för att det ska kunna bli förändringar i samhället.
Skrivet 21 feb 2009 14:45 Blad (Ej registrerad)
Det verkar inte bättre än att Sveriges vänligaste kommun har infört diktatur. Grattis alla Hoforsbor. Kuppmakare är bundisklubben. Snälla! Rösta annorlunda nästa val.Det kan ju knappast bli sämre.
Skrivet 21 feb 2009 14:22 Blad (Ej registrerad)
Hofors ,vänligast i Sverige! För vilka då?Jo för Eira Källgren,Ulf Back ,Christer Ekendal samt ett antal till som hör till klubben för inbördes beundran.PS.Christers klocka har säkert fler än 24 timmar per dygn.
Skrivet 21 feb 2009 13:20 Flyttar snart (Ej registrerad)
Hur många har slutat sina jobb just för den här mannen. Dom som jobbar under honnom vågar inte säga något, man kan väl säga att han är en diktator och att sossetoppen håller honom om ryggen. Jag tycker att det får vara slut på svågerpolitiken i Hofors.
Svar:
En diktator kan man väl avsätta men Hoforsborna är ju ett folk som är så Rädda och Fega och inte vågar göra något mot dom styrande. Kan säga det finns Väldigt lätt sätt att avsätta alla dom styrande sossarna i Hofors, så det blir ett slut med Svågerpolitiken i Hofors. Jag vill inte ha Alliansen till makten, för där finns en del personer som jag aldrig skulle anställa i mitt Företag. Dom är ju bara ute efter att roffa åt sig mera pengar till sig själva.
Skrivet 21 feb 2009 12:05 SH (Ej registrerad)
Bra Lynda att du ifrågasätter Hofors ledning! Det känns som en klubb för inrikes beundran där alla håller varandra om ryggen och där det kan vara helt omöjligt att få ut offentliga handlingar!
Skrivet 21 feb 2009 11:04 Gj (Ej registrerad)
Vilken intressant artikel! Verkligen bra journalistik. Synd (och skam?) att inte Ekendahl ställer upp på intervju.
Svar:
han verkar inte sköta de så värst bra med tank på hur det ser ut i Hofors, med både de ena och de andra!!!!! + Att dom ska ju riva halva hofors också!!!! Men det är väll viktigare att plantera blommor och växter för flera miljoner.