Björnunge i träd skjuten i Åmot
Fanns det en mamma i närheten när den lilla björnungen uppe i ett träd sköts?
Det vill länsstyrelsen reda ut för att försäkra sig om att allt gått rätt till vid jakten i Åmot.
Relaterat
Länsstyrelsens rekommendation att ungar ska lämnas ifred följdes inte.
– Det är upp till jägarens etik och moral att inte skjuta då, menar rovdjurshandläggaren Daniel Hansson.
Redan på fredagskvällen klättrade den lilla björnen upp i ett träd i Åmotsskogen. Björnjägare såg honom sitta där. Det gjorde han också tidigt på lördagsmorgonen och sköts då. Den lilla hanen vägde endast 13,5 kilo.
Besiktningsmannen som undersökte björnen gjorde bedömningen att björnen var lovlig att skjuta. Men för att vara på säkra sidan vill länsstyrelsen nu samla in all information för att se att allt gått rätt till. Bland annat ska skytten höras.
– När björnen är så liten reagerar man, säger rovdjurshandläggare Daniel Hansson på länsstyrelsen.
Mamma och ungar fredade
Att skjuta björnungar, oavsett om det är en årsunge eller en ett år äldre fjoling, är inget jaktbrott. Däremot måste jägaren försäkra sig om att en unge inte ingår i en familjgrupp med en hona någonstans i närheten. Både mamman och ungarna, oavsett ålder, är fredade.
I det här fallet i Åmot sågs inget vuxet djur tillsammans med ungen.
– För att slippa bryderier om en hona finns i området rekommenderar Länsstyrelsen Gävleborg att man inte skjuter ungar. Det kan vara problematiskt att se om mamman är där eftersom hon kan ha gått undan för att sedan komma tillbaka och hämta sin unge, säger Daniel Hansson.
Upp till jägarens omdöme
Som alltid när det gäller jakt är det upp till jägarens goda omdöme om ett djur ska skjutas eller inte. Daniel Hansson tycker att det är olyckligt om jägarna inte följer rekommendationerna så att de i efterhand tvingas reda ut om den här ungen verkligen var övergiven.
– Juridiskt sett kanske inget fel har begåtts. Det handlar i stället om etik och moral. Den här händelsen skapar etiska diskussioner eftersom jakt på både varg och björn väcker starka känslor, säger han och fortsätter.
– Vanligtvis vill jägarna fälla stora djur. Vi hade ju en på 250 kilo första jaktdagen. Länsstyrelsen anser att det är de vuxna djuren som ska skjutas vid jakt.























































Senaste kommentarerna:
Skrivet 13 sep 2010 09:22 JaW (Ej registrerad)
Etik och moral är ju samma ord/sak...
Etik är från grekiskan, moral är latin.
Skrivet 9 sep 2010 21:52 Kalle (Ej registrerad)
Länsstyrelsen visade klart och tydligt hur moderlösa djurungar skall behandlas när älgkalven Kalle togs omhand, den skulle ha lämnats åt sitt öde i skogen.
Gäller inte dessa regler nu när det är en björnunge, eller var björnungens skinn för värdefullt för att lämnas i Åmotsskogen.
Skrivet 4 sep 2010 23:52 BJÖRN (Ej registrerad)
Anders."Har nog du ett större problem än oss" Rätt skrivet är: Har nog du ett större problem än vi. Du ska kunna sätta "har" efter din mening. Inte för att jag vill strö salt i dina sår men......
Skrivet 3 sep 2010 08:48 Läsaren. (Ej registrerad)
Blev sensurerad igår testar igen.
Vi kommer inte ifrån detta som händer innom viltvård som de kallar händelser där man
skuter björnunugar och andra djur som är till nackdel för människan "jägaren"
Det finns så stora och starka krafter politiskt och maktmässigt med stora välbärgade
intressenter som måste visa att människan har rätt att vårda populationer med den kunskapen som jägare och deras sponsorer känner till.
Sen att det blir fel där ibland ska inte kritiseras av kramare av olika slag för dessa grupper har aldrig förståt hur viltvården ska skötas.
Tycker ändå att de är bra att de svaga gruppernas åsikter som avviker från jägarnas
också syns imedier för att påminna de härskande skaran av "vårdare" att det finns
faktiskt människor som tycker annorlunda.
Skrivet 3 sep 2010 00:13 Anders (Ej registrerad)
BJÖRN.
Om du störs av att jägare inte kan stava har nog du ett större problem än oss. Är det bara jägare med dyslexi du hatar,eller är det alla människor med samma åkomma? För eller emot jakt är en sak, men du verkar vara en bitter människa som lever för insändare i AB. Du sänker ned dig djupare än de du kritiserar i dina förvirrade insändare, Tex,den om skogsmulle var ganska skruvad.............hmm, undrar vad du ville ha fram egentligen..
Skrivet 2 sep 2010 22:38 BJÖRN (Ej registrerad)
Göran. Nu var väl den som avlivade björnen, och OBDUCENTEN samma person. Verkar som jägare överlag har problem med rättstavning.
Skrivet 2 sep 2010 14:28 Jägare som är med på Björnjakten och allt annat som har med jakt att göra (Ej registrerad)
Stå på dig du gjorde helt rätt som sköt björnen.
Sedan om din stavning så bry dig inte om dessa stavningspoliser tydligen så kunna dom läsa i alla fall .
Om man nu har synpunkter om andras stavningar så upplyser jag att finns något som heter dyslexi.
MEN DU SKA EN STOR ELOGE FÖR DET GJORDE SÅ ATT "DEN LILLA BJÖRNEN FICK RO OCH FRID FRÅN SITT PINANDE LIDANDE LIV"
Skrivet 2 sep 2010 12:23 Göran (Ej registrerad)
Om alla varit med från början så kanske ni skulle förstå bättre! Jägaren hade lämnat björnen uppe i trädet ena dagen. Utifall att mammam var i närheten o skulle hämta den senare. Han kommer tillbaka dagen efter o ungen sitter fortfarande kvar på samma ställe. Ungen som dessutom var kraftigt underviktig.(13.5kg, ska väga ca 30-40kg).
När den sedan obduserades så hade den ingenting i magen. Varker bär eller något annat. Så denna unge hade med största sannorlikhet själdött av svält där i trädet.
Men det tycker tydligen all dessa "djurvänner" är mkt bättre än att den skjuts snabbt och utan att lida. Inte vet då jag, men JAG tycker det sistnämnda är mkt bättre!
Skrivet 2 sep 2010 09:49 Sidney (Ej registrerad)
Heder åt jägaren som gjorde slut på det oundvikliga lidandet. Själv är jag precis som de andra en jägare också, fast mina byten köper jag på Ica. Hoppas ni skriker lika mycket när de fäller skabbrävar eller trafikskadade djur.
Försök att fatta att jägaren inte alltid går hem stolt med en trofé och vissa byten skryter man inte över.
Skrivet 1 sep 2010 22:17 Undrande (Ej registrerad)
Undrar varför rovdjuren är mer "värda! än tex,rådjur älg mm. Det blir aldrig så livat på debatterna när den jakten pågår,har inte läst ett smack om tex,råbocksjakten som pågår för fullt,även kid fr.o.m idag faktiskt! Kanske kan man få en kommentar om detta av alla er som är emot jakt. Alla djur har väl "pappor" o "mammor" är det inte lika synd om dom? Många verkar ju inte vara emot dödandet,verkar mer som nån sorts masspsykos så fort ett rovdjur debatteras, hundar, får,kor o andra djur som dödas av rovdjur då,är det inte "synd" om dom också? Kan man få ett vettigt svar,inga personangrepp tack! Är man åtminstone lite nöjd med tillvaron behövs inga hårda ord. Alla är vi olika,fast vi är alla människor,om ni skäms för det så måste ni göra något åt det,det skulle nog jag göra,annars blir det en tuff tillvaro....
Skrivet 1 sep 2010 19:05 eva (Ej registrerad)
fyyyy, det är ju så att man mår illa
Skrivet 1 sep 2010 16:59 hungri utan mor (Ej registrerad)
till alla som spyr galla över det inträffade, så står det ingenting i artikeln om att i björnungens mage så fanns ingenting, inte ens ett blåbär.. å på platsen har en ensam unge synts ti fler gånger, hoppas ni förstår att nånting va fel med björnungen.. men tycker ni den skulle ha självdött ist, så undrar jag vad ni är för människor...
Skrivet 1 sep 2010 14:55 S (Ej registrerad)
Säkert björnungen som man sett ensam i Åmot hela sommaren som har klarat så pass länge. Bara humant att döda den så den slipper svälta ihjäl i vinter. Detta visste troligen jägaren också, men ni andra kallblodiga som gärna ser att björnungen hellre ser att björnen går en plågsam död till mötes och svälter ihjäl kan ju fortsätta spy galla.
Skrivet 1 sep 2010 08:27 lena (Ej registrerad)
Det är väl en sk Jägare som ville leka "Heeman" = Bedrövligt gjort ,
Skrivet 1 sep 2010 08:26 Sören (Ej registrerad)
Av alla insiktktsfulla ämnesexperter så finns det ju en som sticker ut ordentligt när det ska undervisas i rättstavning! DUMMAST AV ALLA!
Att vederbörande dessutom stavar som en kratta på Finska gör ju inte det mindre roligt.
Värdelöst personangrepp som visar nivån på detta sandlådeforum en eloge till björnskytten som orkar bry och skriva här. Om stavning och ordformulering skall vara måttstock för vad man får inneha och inte så skulle jag förvånas om någon som skriver här ens får inneha en vässad penna !
Skrivet 1 sep 2010 03:30 Jager (Ej registrerad)
Hej! Det är alltid bra att veta så mycket som möjligt om det vilt som finns i det område som man jagar i. Det är mycket troligt att du kommer i en liknande situation igen då du jagar i ett björnområde . Jag lägger ut en länk som handlar om det mesta du bör veta om björn. Hälsningar Jager!
http://www.de5stora.com/OmRovdjuren/Bjorn/
Skrivet 31 aug 2010 20:52 Odågan som dödade björnungen (Ej registrerad)
djurvänn (Ej registrerad) skrev: Stackars björn!! Detta bevisar bara att det verkligen bara är tokar som bor i ockelbo!
Jag bor i gävle inte i ockelbo och är jägare inte mödare tänk på de när ni behöver spåra och avliva ett trafikskadat vilt för ni anmäler väll om ni kör på ett djur eller låter ni naturen ha sin gång
Skrivet 31 aug 2010 20:20 Odågan som dödade björnungen (Ej registrerad)
BJÖRN (Ej registrerad) skrev: "Naturvän" Ja vad hade den lille nallen i magen ? Ett uppätet barn kanske ? Du som vet, berätta för oss andra.
Det värsta var att den inte hade någonting inte ens ett blåbär
Skrivet 31 aug 2010 20:00 Från Odågan som dödade björnungen (Ej registrerad)
.Johnjohn skall vetta att man inte är så kacksig när man kommer fram till hunden och det sitter en björnunge i trädett då frågar man sig var är mamman och är då mamman i närheten kanske man inte kommer levande därifrån.för du skall veta att björnen bara jagades ca:50m innan den klätrade upp i trädet av en goldenrettriver och inte i flera dagar av björnhundar.jag var inte ute för att jaga björn utan skogsfågel men när ingen hona syns börjar man fundera vad som hänt.jag vet att en ensam björnunge sets flera gånger i närheten i sommar.jag lämmnar björnen och går till bilen.med över 30 år som jägare funderar jag på vad som skall hända björnen när vintern kommer.för även djur måste lära av en mor för att överleva.jag bestämde mig för att åka tillbaka på morgonen för att se om den försvunnit men den satt kvar.det är då etiken kommer fram låtta björnungen svälta ihjäll när vintern kommer eller avlivas.jag är inte GUD men jag bestämde mig för att avliva björnungen.detta var inte jakt
Skrivet 31 aug 2010 17:56 BJÖRN (Ej registrerad)
"Till er som bara ser det ni vill" Bara för att du var skogsmulle som barn, betyder inte det att DU har dina rötter i skogen. Jag kan förstå din paniska skräck för vilt. Och ditt val är självklart, stanna kvar i stan och dina balkonglådor. Tror inte du satt din fot i skogen efter skogsmulle. JAG kommer att fortsätta gå i skogen med mina tre hundar. Utan rädsla !
Skrivet 31 aug 2010 15:49 Till er som bara ser det ni vill. (Ej registrerad)
Ni alla balkånglådebiologer som tycker att naturen skall ha sin gång. Är inte människan en el av naturen? Jag ser mig i aldra högsta grad som naturlig. Jägaren som sköt björnen är troligvis naturlig även han/hon.
Men om vi människor skulle sluta med det naturligaste vi fortfarande ägnar oss åt nänligen jakt, vad händer då?
Med dagens skogsbruk finns för mycket mat åt klövviltet vilket skulle medföra skenande stammar. Skenande klövviltstammar och ingen jakt på vare sig rov eller klövvilt medför med dagens skogsbruk viltstammar som aldrig skådats. Dödsolyckor i trafiken, nedläggning av skogsindustin pga förstörd skog.
Allt detta för att en minoritet tyckar att det är fel med jakt?
Men det är säkert ok att köpa kött som massproduceras i stallar eller mjölk från kor som aldrig får dia sina kalvar eller grönsaker där det går massor med diesel för prodktionen.
Vi är en del av naturen, vi står inte bredvid och tittar på. INGEN gör det!
Skrivet 31 aug 2010 13:14 Per (Ej registrerad)
Fy Fan! Undrar vem som är patetisk..
Total avsaknad av både etik och moral.
Skrivet 31 aug 2010 13:06 T (Ej registrerad)
Håller med om att det här är rysligt! Lilla barnet bara, även om den var utan mamma kanske något zoo gärna tagit hand om den. Den kunde väll ha fått leva några år iallafall. Stackars mamma sen om det finns någon som ska leta efter sitt hjärta förjäves. Vad händer med Åmot?
Skrivet 31 aug 2010 11:50 djurvänn (Ej registrerad)
Stackars björn!! Detta bevisar bara att det verkligen bara är tokar som bor i ockelbo!
Skrivet 31 aug 2010 11:33 e (Ej registrerad)
jag fattar inte varför vi människor måste roa oss med att skjuta djur.Skaffa en riktigt hobby ist! Och till er som säger att det är grymt att låta ungen sitta och självdö.Låt naturen ha sin gång.Ni har väl ingen aning om hur många djur som dör/plågas ihjäl varje dag.Sån är naturen! Men självklart ska människan ändra på det också,så vi får lite roligt ist och får använda bössan.Och sedan ska det läggas ut bilder både här och där,för att skryta om vad man skjutit.Hur lågt får man sjunka?Och vad är det som säger att ungen skulle ha dött? Mirakel kan hända.troligtvis hade den dött,men man kan aldrig säkert veta.Låt naturen vara!
Skrivet 31 aug 2010 11:08 BJÖRN (Ej registrerad)
"Gif" Du tillhör tydligen en liten grupp av tyckare jag vill kalla jägar-wannabes, som aldrig satt en fot i skogen. Men som med glädje skulle göra det med vapen i hand. Så synpunkter kan ni ha, men räkna med att vi andra flinar åt er.
Skrivet 31 aug 2010 10:25 Gif (Ej registrerad)
Björnungen gick ju en säker död till mötes utan mamma, den klarar inte sig själv. Men om den skulle självdö en plågsam död av svält då är det okej för vissa naturmuppar som kommenterar här, men om en jägare skjuter den då blir det liv i luckan, fattar inte det..
Skrivet 31 aug 2010 10:19 BJÖRN (Ej registrerad)
"Naturvän" Ja vad hade den lille nallen i magen ? Ett uppätet barn kanske ? Du som vet, berätta för oss andra.
Skrivet 31 aug 2010 10:17 Ni ser bara det ni vill! (Ej registrerad)
Den där Hansson på länsstyrelsen har även uttalats sig i märendet i jakt o jägare. Där säger han att jägarna INTE gjort något fel. Så ni som vill ha yrkesjägare från länsstyrelsen får nog även då räkna med att ensamma uttorkade björnungar avlivas!
http://www.jaktojagare.se/notiser/ingen-p-f-ljd-efter-skjuten-bj-rnunge
Skrivet 31 aug 2010 10:02 Jocke (Ej registrerad)
Björnmamma??? Björnhona heter det väl.
Har Björnpappan några pappadagar kvar tro eller var björnmamman ensamstående för att björnpappan hotade med att slå ihjäl ungarna för att björnmamman skulle brunsta om!
Skärp er nu! Det heter hona och hane!
Sluta upp med att sätta mänskliga termer på vilda djur!
Undrar vad björnungens moster tyckter om att björnungen sitter i ett träd hela natten?
Skolkade björnungen från björnskolan tro?
Skrivet 31 aug 2010 09:57 Sture (Ej registrerad)
EK (Ej registrerad) skrev: Tycker att alla dessa hobbyjägare ska förbjudas... Låt länsstyrelsen anställa eller anlita utvalda jägare för jakt istället. Då slipper man incidenter som denna, då kanske den stora massan vågar tro på att jakten ute i skogarna går rätt till.
EK!
Vem betalar lönen för dessa anställda yrkesjägare? Tror du man har råd med att ha sånt när det knappt finns pengar till omsorgen i länet?
Då är det väl bättre att jägarna betalar allt själva och dessutom jagar med egna inarbetade semesterdagar. Det verkar vara en hel del s.k "balkonglådebiologer" som uttalar sig om jakt här.
MP o V vill stoppa licensjakten på varg! Det gör absolut inget! Vargen kommer tids nog att visa sin rätta natur när bytena minskar i skogen. Då ska du se att jägarna kommer att få betalt för att skjuta av varg. Bara synd att det ska behöva gå så långt.
Bilden i artikeln är för övrigt en svartbjörn. Jag fällde en sån i Kanada i höstas!
Skrivet 31 aug 2010 09:27 jegar (Ej registrerad)
Håller med om att det känns fruktansvärt, och jag som jägare vet inte heller om jag skulle lyckas med bedrfiften att skjuta en björnunge. Fast tänker man efter så
har björnungen suttit i trädet i ett dygn och ingen mamma har visat sig så är risken
väldigt stor att det heller inte finns någon mamma i livet. Trots att det måste kännas väldigt svårt att skjuta det lilla livet så måste man oxå förstå att en sån liten unge
är chanslös utan sin mamma och kommer gå en plågsam död till mötes, antingen vintern
eller så kommer den i vägen för en björnhanne vilket är lika med säker död för en
björnunge. Björnhannar är nog ungarnas största fiende, och en av anledningarna till
att honorna är så otroligt beskyddande av sina ungar.
Skrivet 31 aug 2010 09:16 EK (Ej registrerad)
Tycker att alla dessa hobbyjägare ska förbjudas... Låt länsstyrelsen anställa eller anlita utvalda jägare för jakt istället. Då slipper man incidenter som denna, då kanske den stora massan vågar tro på att jakten ute i skogarna går rätt till.
Skrivet 31 aug 2010 01:19 Stranger (Ej registrerad)
"Hade troligtvis ingen mamma kvar..."
Ok. Men man visste inte säkert att det var så.
Och plötsligt blev det väldigt viktigt för denna jägare att spela rollen av djurvän, som till allas förvåning går på jakt enbart för björnarnas bästa.
Det hade inte varit fel att chansa på att det fanns en mamma, och låtit naturen ha sin gång. Kanske den överlevt - kanske inte. Det finns inget grymt i det. Om vi inte accepterade naturens eget system att föda och döda fick vi rusa runt i skogarna hela tiden och gripa in "för djurens bästa."
Folk reagerar mot det vämjeliga i att skjuta en liten skräckslagen björnunge på 13,5 kg, när skogen är full av vuxna björnar.
Det måste en duktig jägare kunna begripa och acceptera.
Skrivet 30 aug 2010 21:52 Naturvän (Ej registrerad)
Denna ensamma "lilla" björn har setts i samma område ända sedan i juni. Det var helt rätt att skjuta den. Kan inte Daniel Hansson berätta vad denna krabat hade i magsäcken ? Ingenting! Alla som är i skogen och lyssnar på naturmänniskor, vet att det var helt rätt. Är det bättre att den svälter ihjäl ? Men som vanligt finns dessa "veta bäst" (med BJÖRN i spetsen) här på nätet. Länge leve naturen och sunt förnuft.
Skrivet 30 aug 2010 20:57 Anders (Ej registrerad)
Krister.
Hellre rost i fillingarna än skit som kommer ur käften! Vilka är de förresten var de flera? Och Mamman till lilla nallen,man baxnar........vilket förmänskligat trams!
Skrivet 30 aug 2010 20:02 Anna (Ej registrerad)
Vad är det för sjuk människa som gör något sådant? Jag får en stor klump i magen av att läsa detta!
Skrivet 30 aug 2010 19:37 Icke jägare och djurälskande tjej (Ej registrerad)
Jösses: lämna jägarna ifred! Jojo när ni ska gå ut å plocka svampen ,lingonen eller vad det nu kan vara riskerar ni att att stöta på både det ena och andra inpå husknuten om inte jägarna gör SITT JOBB! Ska vi kanske låta alla leva tills de går in i stan och vittjar soptunnorna, en del knäppgökar matar t o m rovdjuren för att få se dem! DET ÄR GRYMT: det är det dessutom att låta djuret hänga i trädet och lida!Heder åt dem som var med - trist att de måste ifrågasättas som yrkesgrupp. De jägare jag stött på under mitt liv är verkligen genuint intresserade och ser det som en livsuppgift många killar ärvt av sina fäder(mestadels, sorry tjejer) Vad jag menar är att det min uppfattning om jägarna inte är galna RAMBO i skogen om ni förstår hur jag menar utan duktigt yrkesfolk som förtjänar respekt för hur de hanterar både sinavapen och hundar, det ligger mycket jobb bakom jakten!
Skrivet 30 aug 2010 19:00 Ni ser det ni vill se! (Ej registrerad)
Men vad är det ni inte förstår?
En björnunge som sitter i ett och samma tröd över natten har troligtvis inte någon mamma kvar. Skall ungen lämnas till att svälta eller törsta ihjäl? Hur skulle jägarna ha agerat för att ni skulle ha varit nöjda?
Anledningarna till att honan ej fanns på plattsen kan vara många. En är att det inte är så ovanligt att stora hanbjörnar ofta dödar ungar som inte är deras egna. Det händer då att honor dödas av hanen då de försöker att rädda de sina.
Ingen av er vet vad som hänt ändå så spyr ni över jägarna, ni är patetiska!
Skrivet 30 aug 2010 17:17 Men varför ? (Ej registrerad)
Åter igen har dessa "naturälskare" bevisat vad dom är ute efter,att döda.Stort eller smått,sjukt eller friskt har ingen betydelse.Det är dags att ta ifrån alla skjutgalna amatörer deras vapen och låta staten utbilda riktiga jägare.Folk som ser skillnad på en björn på 200 kg,och en unge på 13,5.Själv är jag övertygad om livets egen rättvisa,så du som skjöt du kommer att träffa på mamman till den lille nallen i trädet och då kommer din älskade bössa stå i ditt vapenskåp............................
Skrivet 30 aug 2010 16:54 Krister (Ej registrerad)
Vilka modiga jägare vi har, skjuta en björnunge som sitter i ett träd troligtvis för att den är rädd. Nu kan de skryta för sina jaktkamrater att de skjutit en björn. Dessa stark modiga män som får rost i kalsongerna när de går i skogen utan bössa
Skrivet 30 aug 2010 16:00 JohnJohn (Ej registrerad)
usch..
Skrivet 30 aug 2010 15:37 Anna (Ej registrerad)
Jag mår illa av att läsa detta.
Vad är det för människor som är jägare?
Skrivet 30 aug 2010 14:56 Leve våra vackra rovdjur (Ej registrerad)
Är det någon som är förvånad? Jägarkåren har skämt ut sig fullständigt, först vargjakten och nu detta. Nej det är dags för rättning i leden, fram med en miljöminister med råg i ryggen. Varför inte Fridolin, honom sätter de sig inte på.
Skrivet 30 aug 2010 14:53 Sir En (Ej registrerad)
Det hade varit humanare att låta den sitta kvar och självdö, eller hur?
Skrivet 30 aug 2010 14:38 per (Ej registrerad)
FY FAN
Skrivet 30 aug 2010 12:39 zigge (Ej registrerad)
Stora starka gossar avlivar en liten oskyldig björnunge,
Skrivet 30 aug 2010 12:17 BJÖRN (Ej registrerad)
Detta rättfärdigar alla kommentarer jag skrivit om jakt och jägare. STACKARE !