"Sluta fega" Arrangör ger tips om Göransson Arena
– Sluta fega. Satsa ytterligare 30-40 miljoner kronor på att göra färdigt arenaområdet. Låt sedan föreningarna stå för driften och utvecklingen.
Det utspelet gör konsertarrangören Tomas Roslund om Göransson Arena.
– Vi måste våga göra Sandviken till en förebild, säger han.
Relaterat
SATSA MER. Reseföretagaren och konsertarrangören Tomas Roslund tycker att Sandviken kommun ska satsa mer och inte mindre pengar på Göransson Arena. "Vi måste sluta fega och våga bli en förebild", säger han. Fotograf: Berndt Büttner, arkiv
Fakta
Budgetförslag
Enligt det budgetförslag som styrelsen ska behandla på tisdag blir Göransson Arena AB:s resultat i år minus 19,5 miljoner kronor.
Intäkterna beräknas till 44 miljoner kronor. I den summan ingår den ersättning med 29 miljoner kronor som Sandvikens kommun betalar för driften av ”gamla Jernvallen”, BJ Arena, Parkhallen och andra idrottsplatser utanför själva arenan. En verksamhet som för arenabolaget ska gå med plus minus noll.
Övriga intäkter är bland annat 7 miljoner i försäljning av mat och dryck samt 5,7 miljoner i hyresintäkter.
Arenabolagets kostnader beräknas till drygt 63 miljoner.
De nya uppgifterna om hur mycket det kostar att driva Göransson Arena har chockat många Sandvikenbor. I gårdagens tidning erkände också oppositionsrådet Karin Nilsson (V) att hon utifrån i dag kända fakta ångrar att hon var med och tackade ja till att ta emot arenan som gåva.
Reseföretagaren och arrangören Tomas Roslund – just nu i Beijing för att studera arenautveckling och titta på hur de gamla OS-arenorna används – tänker tvärtom.
– Det är bara att acceptera att det ska kosta. Vi borde lägga ytterligare 30-40 miljoner på att göra färdigt arenaområdet så att det blir en komplett multiarena.
Investeringar krävs
Enligt Tomas Roslund, arrangör av nästa helgs Abba tribute i Göransson Arena, krävs det ytterligare investeringar i logistik, infrastruktur och teknik för att arenaområdet ska bli användarvänligt fullt ut.
– Fega inte. Gör den satsningen. Då får vi ett arenaområde som kan användas till allt. Våga gå ut och tala om i valrörelsen att så här mycket kostar det och det här vill vi, är hans uppmaning till politikerna.
Att översätta arenabolagets underskott till cirka 50 tjänster inom äldreomsorgen eller skolan tycker Rorslund bara är defensivt och naivt.
– Sandviken är helt ointressant som boende- och jobbkommun om vi inte har ett rikt kultur- och fritidsliv.
Men den just nu pågående rekryteringen av en vd tycker Roslund att arenabolaget lika gärna kan avbryta.
– Det behövs ingen vd. En liten organisation med kommunanställda, professionella vaktmästare räcker. Driften och utvecklingen ska föreningarna stå för när grunden är lagd. Det är Brinka, SIK, SIF, Saik, Alba och allt vad de heter som kan verksamheten bäst.
Alla håller inte med
Av kommentarerna på arbetarbladet.se framgår att det många som inte håller med Tomas Roslund
”Den så kallade kåmuunledningen låter pengarna rinna mellan fingrarna medan kärnverksamheten löpande prickas för brott mot lagar och bestämmelser”, konstaterar en debattör.
”Bandy skall spelas utomhus och vill Sandvikens bandyklubb spela inomhus så får väl dom ta över stå för kostnaderna”, tycker en annan.


































































Senaste kommentarerna:
Skrivet 24 mar 2010 12:34 Hacke (Ej registrerad)
Samma tugg som det alltid varit. Bygg ett äventyrsbad så kommer det massor med turister och Sandviken tjänar pengar. Bygg Sandbacka park så ökar etableringen av företag och inflyttningen ger skatteintäkter. Alla dessa idiotiska satsningar dränerar kommunens kärnverksahet och inget annat.
Skrivet 24 mar 2010 01:59 Tommy H (Ej registrerad)
Tomas!
Du har rätt! Problemet är kanske att Sandviken är en för liten plats? Med för dåligt omland? Kanske Färjestad har lyckats därför att de är ensamma i Värmland, som också har ett dåligt omland. Kanske för att ishockeyn = hela Värmlands angelägenhet. Bandyn har tre-fyra lag i närområdet som har samma ambitioner som SAIK,,,
Nu står ju kåken där. Då finns bara en sak att göra. Precis som Tomas säger. Gör klart. Låt bli att anställa VD, satsa på entreprenörskapet som finns i den sociala och ideella sektorn kryddat med några privata. Inse att det tar tid. Inse att det kommer att kosta pengar årligen. Men att det också drar in pengar, skapar jobb, ger välbehövlig pr. Det blir både skådespel och bröd till Sandviksborna. Och trots allt ligger ju Sandviken inte mera är drygt 1,5 timmar från stora befolkningskoncentrationer... så rätt jobbat...
Om inte det går finns det ett mera destruktivt alternativ och dito förebild. Kupolen i Borlänge...
Skrivet 21 mar 2010 10:38 Ola Waller (Ej registrerad)
Tomas Roslund har naturligtvis helt rätt! Hur tror ni att man skall kunna tjäna pengar på en ofärdig aréna? Man kan inte bygga en bil utan hjul och tro att man sen skall få den såld... Det är viktigt att folk får in i skallen att GA inte är en bandyaréna, man måste tvunget visionera lite längre för att förstå att det går att ta in enorma vinster på arrangemang i arénan. Glöm inte bort att GA har lika stor publikkapacitet som Globen i Stockholm har vid t.ex. rockkonserter. Och en till sak som alla entreprenörer vet! Man kan inte bromsa sig ur en kris, man måste gasa! Satsa och bygg klart, utrusta arénan för full potential! Gör man inte detta kan man lika gärna sälja ut den till nån kompetent företag som klarar av att driva den. Och jag hoppas ni förstår att bandyn kommer aldrig någonsin att dra runt kostnaderna för arénan, frågan är om ens all idrott sammanräknad har en chans att göra det, andra arrangemang MÅSTE in i bilden för att det skall gå runt!
Skrivet 20 mar 2010 22:53 Också lycklig, men inte Sandvikenbo (Ej registrerad)
Bra skrivet "Lycklig..." ...visst behövs det nått proffsigt för att få ordning på Göransson. Helst någon som oss som inte bor i Sandviken. Roslund verkar vara en person med egna intressen i arenan, han kanske ser en konkurrent till sin egna verksamhet. Se till att de kommer en person som kan ge Sandvikenborna bra arrangemang av idrott och kultur i framtiden.
Skrivet 20 mar 2010 19:12 Tomas Roslund (Ej registrerad)
Helge, Lorden, Mackan ocs idéeh övriga. Bra att ni är engagerade och vill uveckla, precis som jag vill. Karlstad, javisst jag har Lennart åhs med mig här i Peking under veckan, så om du läst mina inlägg förstår du.
Vi har Arena Jenrvallen, där är Göransson Arena en av alla de delar arenan utgör.
Jag om någon skulle vilja se IBK ALBAs & BJ:s idé med Bessemerhallen genomförd, det är ett utomordentligt komplement till Arena Jernvallen.
Nu med mitt besök i Peking förstår jag mer än någonsin vikten av mångsidighet och flexibilitet.
Grundfrågan är, vill vi trivas, bo och erbjuda våra barn fostran i Sandviken eller inte?
Mats, Håkan, Jonas och alla andra duktiga medarbetare på Arena Jernvallen har valt att serva oss med de bästa förutsättningar vi kan få, låt dem få utveckla det på alla arenor vi ¨har och skaffar oss. Jag har fått service av dem i över 17 år sedan jag gjorde CHESS in Concert då hockeyhallen invigdes 1993, och de är bäst!
Njut av dagen, den går inte i repris! TR/Beijing
Skrivet 20 mar 2010 17:59 Lycklig, men inte Sandvikenbo (Ej registrerad)
Att driva idrottsarrangemang i Arenan ger väl inga pengar men det blir ju en bra träningslokal.Idrottsföreningar har väl ingen erfarenhet av proffissionella arrangemang som kan ge nettopengar. Vore idrottsföreningarna duktiga på det så skulle dom inte behöva kommunala bidra.
Sälj arrangemangsrättigheterna till ett proffsföretag i arrangemang
Skrivet 20 mar 2010 11:24 Helge (Ej registrerad)
"En sådan kille - som Tomas Roslund - är precis vad denna arena behöver.Erfarenhet, visioner och ett enormt kontaktnät. ANSTÄLL HONOM!!!"
Var det inte ungefär sådär man resonerade när man anställde den där kvinnan, vad hon nu hette? Och jag behåller nog hellre de där 675 kr/år, om det går för sig? Borde väl finnas minst en överentusiastisk nisse som mer än gärna betalar 1350 kr/år för den? Kanske rentav Roslund själv? Subventionera vuxna människors hobbies med skattemedel när välfärdsstaten knappt klarar av sin kärnuppgift, nej tack.
Det var -- i sig -- en fin gåva; nästan lite rörande faktiskt. Men det är lite som om någon som får kämpa för att få plus och minus att gå ihop, får en häst. Jovisst kan hon "sluta fega" och satsa på en alternativ verksamhet: trav och gallop. Det KAN ju slå väldigt väl ut och snart sitter hon på stranden i karibien med en piña colada! Eller, i Lyxfällan på TV3 med skam i blick, påkommen med både högmod och lättja...
Skrivet 20 mar 2010 09:29 LORDEN (Ej registrerad)
TA EN STUDIERESA TILL KARSTAD SÅ FÅR NI LÄRA ER HUR EN ARENA GÅR MED VINST VAR INTE SÅ FÖRBANNAT PRINCIPFASTA O INSNÖADE
Skrivet 20 mar 2010 08:57 Tomas Roslund (Ej registrerad)
Mackan, jag tror inte du förstår? Du blandar ihop drift och investering.
30-40 miljoner till investeringar för hela Arena Jernvallenområdet är vad som behövs.
Underlag för det inköpta golvet á 800.000:- så går det att göra aktiviteter även 15 mars till 1 oktober i GA. Lacka golv och läktare som är ogjort men nödvändigt, teknikdelar som saknas, förråd så vaktmästarna, tekniker kan vårda och hantera utrustning, uppfräschning av hela Ishockeyhallen med serviceutrymmen, komplettera faciliteter runt fotbollsplanen, parkeringsstrukturen runt andra byggnader än GA. Listan kan göras lång, och SIF, ALBA, SIK, SAIK, Brinka m.fl kan behoven bättre än mig.
Om du och alla vi andra som bor i Sandviken tror att vi inte kan göra hela Arena Jernvallen komplett för investering på 10-15 år med 1,5-2,5 milj, plus årliga löpande investeringar på ca 2 miljoner, då kan vi slå igen Arenan. Vi pratar om drift, investeringar och löpande investeringar på förbrukningsinventarier om ca 675:-/år och medborgare
Skrivet 20 mar 2010 07:34 lelle (Ej registrerad)
Nu står en fin, nybyggd Göransson Arena där! En sådan kille - som Tomas Roslund - är precis vad denna arena behöver.Erfarenhet, visioner och ett enormt kontaktnät. ANSTÄLL HONOM!!!
Skrivet 20 mar 2010 07:19 Mackan (Ej registrerad)
Hoppas att ingen lyssnar på pajasen ! Åkte förbi suggan i morse , och tavlan för kommade jippon var helt tom !! Vi ska väl inte gräva oss djupare än vi är nu ! räcker inte underskottet på 20 Miljoner eller ska vi 60 Miljoner ??