Tätt mellan bajshögarna när snön tinar
Bajshögarna ligger tätt vid vägkanten på Sätralinjen i Björksätra.
– Många hundägare är lata och slöa. Eller också begriper de inte bättre, säger Dan Holmsten som tycker att bajshögarna förstör boendemiljön.
Relaterat
Fakta
Hundägarens ansvar för hundbajs
• I ordningslagen sägs att ”för bevarande av allmän ordning och säkerhet skall ägaren eller innehavaren av en hund.../... se till att hundens exkrementer inte lämnas kvar i miljön inom en tätort på ett område som underhålls”.
• Mer detaljer finns i de lokala ordningsstadgorna.
• I de lokala ordningsföreskrifterna i Sandviken sägs att ”föroreningar efter hundar” ska plockas upp på gångbanor ”eller eljest för gångtrafik upplåtet utrymme”, begravningsplatser, parkmark och ett antal motionsspår och badplatser.
• Motsvarande föreskrifter finns i Gävle och där omfattas bland annat hela Stadsträdgården, Boulognerskogen, Kvarnparken och Rådhusesplanaden.
• Den som bryter mot ordningsföreskrifterna och ordningslagen kan dömas till böter.
Han räknade till 90 högar längs en sträcka på 100–150 meter vid infarten till Sätralinjen i Sandviken.
Hundbajset som gömts i snövallarna under vintern blir nu allt synligare i takt med att snön smälter.
Själv hundägare
Dan Holmsten är själv hundägare och tycker inte att det är besvärligt att plocka upp efter hunden.
– Jag har alltid påsar med mig i fickan. En rulle med 50 påsar kostar 20 kronor på Ica. Det är ingen ekonomisk fråga för folk, säger han.
Några tiotal meter in efter gatan finns en latrin där bajspåsarna kan kastas.
– Det är hur lätt som helst, säger han.
Har sagt till
Några gånger har han sagt till hundägare som struntat i att plocka upp bajskorvarna.
– Svaret blir att jag inte har nåt med det att göra och att de gör som de vill, säger Dan Holmsten som tycker att hundägarna bör ta större ansvar.
Ett ”jätteproblem”
Jörgen Olofsson, områdeschef på Sandvikenhus och ansvarig för den kommunala parkskötseln i Sandviken, tycker att hundbajset som inte tas upp är ett ”jätteproblem”.
Kommunens personal rensar trottoarer och cykelbanor och närliggande gräsytor när gatorna sopas på vårkanten.
– Mer har vi inte resurser till, säger han.
Vadjar till hundägarna
I Sandviken finns ett hundratal hundlatriner som töms en gång i veckan.
– Vi funderar på att ta upp frågan i vår egen information till hyresgästerna, säger Jörgen Olofsson och vädjar till hundägarnas eget ansvar.
Att strunta i att ta upp hundbajset på parkmark och andra allmänna ytor är förbjudet och kan ge böter i enlighet med ordningslagen och den lokala ordningsstadgan.




































































Senaste kommentarerna:
Skrivet 2 apr 2011 05:22 Alla hundägare svärtas ned pga vissas bristande respekt för omgivningen (Ej registrerad)
Varför kommer det alltid en massa undanflykter från en viss typ av hundägare? Antingen så förmultnar skiten på en vecka(det stämmer INTE!), eller så finns det en katt någonstans, som har skitit ute någon gång. Eller så har grannens barn slängt godispapper på marken vid något tillfälle eller kanske någon av grannarna röker, dricker hembränt eller jobbar svart...eller så har man för länge sedan trampat i älgskit. Ursäkterna tycks aldrig ta slut, för varför man inte bör ta upp skiten efter den egna hunden. Vad spelar det för roll?? Blir skiten mindre äcklig att se, luktar den mindre äckligt? Är irritationen och vanmakten mindre, hos de som av någon anledning får hundskit PÅ sig? Antingen så tror jag att vi har överskridit gränsen för hur många hundar vi rimligtvis kan ha i vissa bostadsområden, av sanitära skäl, eller så har andelen hundägare som tar sitt ansvar, sjunkit ännu mer, de senaste åren. Jag tycker att tanken att småbarnsföräldrar skulle slänga skitblöjor ute, var träffande.
Skrivet 1 apr 2011 18:45 IA (Ej registrerad)
"Gävlebo" och många många andra som inte fattar:DET HANDLAR OM SKIT PÅ SIDAN AV VÄGEN.
Jag kommer att tjata om det tills ni begriper eller att jag blir avstängd.
SKAPA FÖR H++++TE EN EGEN INSÄNDARE/REPORTAGE.
Jag blir så trött på tjat om skit på trottoarer/gräsmattor eller andra ställen som det inte ska vara skit på.REPORTAGET HANDLAR OM SKIT PÅ SIDAN AV VÄGEN !!!
Skrivet 1 apr 2011 18:05 IA (Ej registrerad)
Vaktmästaren som jobbar som fastighetsskötare är upprörd över skit på olämpliga ställen.MEN DET HÄR REPORTAGET handlar om skit på sidan av vägen.
Tänk att jag måste tjata om det hela tiden,sopar du upp sand eller klipper gräs i skogen kanske.
Kom gärna och sopa och klipp med dina maskiner i skogen där jag låter min hund skita få se om du kommer fram.
Skrivet 1 apr 2011 17:31 Ewa (Ej registrerad)
När jag och min son var ute på promenad i Björksätra, så fick vi syn på en så kallad Hundägare stå och gömma sej bakom en Snödriva och vänta medans Hundägarens Schäfer hade fått springa upp i Träddunge med ett koppel efter sej , där stod Schäfern och sket en stund, när han var klar så sprang Hunden ner till Husse, gick förbi och tittade på Hundägaren som tittade bort och gick iväg som inget hade hänt, i närheten ligger det ett Dagis, vad är det för vuxna individer som beter sej så svinigt, detta händer nog allt för ofta, så kan dom inte ta upp Skiten efter Hunden, så börjar man faktiskt undra om dom kan ta upp skiten efter sej själva, näääää det finns för många Hundägare som är helt olämpliga att ha en Hund och dessutom vara i närheten av av en Hund, det är dags för en lag som ger dessa Människor som inte tar upp skiten en böter på 1000kr, det är vidrigt att se och kliva på Hundskit.
Skrivet 1 apr 2011 17:02 Vuxna barn (Ej registrerad)
Kanske dags att vissa vuxna gör rätt för sig och tar rätt på sitt husdjurs avföring? Tycker det är häpnadsväckande att myndiga personer inte ens klarar denna enkla självklarhet. Infantilt och respektlöst!
Skrivet 1 apr 2011 16:53 A-L (Ej registrerad)
Jag var ute med mitt barnbarn för han ville leka i snöhögarna i Hofors (born) men det fanns ingen ren platts från hundskit :(
Skrivet 31 mar 2011 20:41 Ärkeängeln Gabriels syster (Ej registrerad)
En vacker höstdag oktober 2010 plockade vi lingon vid Öjaren,i närheten av "Ockelbokrogen".Det fanns gott om bär och de mest bärrika tuvorna låg i angränsad närhet till några rävexkrementer.Naturen har ett balanserat samspel-ska vi ha "55-plusjobbare"som joggar runt i skogen och plockar älgskit och rävskit i plastpåsar- det är ju ytterlig miljöförstöring att skitpåsarna i plast samlas in centralt!
Vi har gjort god sylt av dessa bär och njuter av naturens gåva!
Dan kanske har blivit lite missförstådd-i Hamburg och Köpenhamn finns det gott om hundskit på trottoarer och gångvägar-men när exkrementerna ligger vid sidan av gångväg så är det att inse fakta att naturen själv bryter ned detta och det är ett stort ekologiskt problem om man skall använda plastpåsar och vidarebefordra dessa till reningsverket.Det finns en militärfars i tre akter-HÅLL RÖVEN REN OCH BLICKEN KLAR
som är mycket lärorik i fall som dessa-där tunnelseende och inskränkthet leder människor i onödig konflikt!
Skrivet 31 mar 2011 15:48 Fredde (Ej registrerad)
Intressant och se hur många som tar åt sig av hundskit som vi vill att ni tar bort och ni tydligen vill ha kvar? Ämnet handlar ju om hundskit efter kanterna inte om hur mycket andra skräpar ner. Ni som inte tar upp efter er och istället vänder på det och börjar om andra som slänger fimpar och skräp skit i dom och börja istället ta upp skiten efter er. Så kanske folk börjar ta upp skräpet. Dom flesta kommentarer är ju just från er som tydligen inte tar upp hundskiten. Och så får ni hundägare sluta stå med ryggen vänd mot hunden och låtsas som ingenting och kolla åt ett annat håll hela tiden när hunden gör sitt. Jag tycker hundar är äckliga i största allmänhet.
Skrivet 31 mar 2011 14:50 Brunosson (Ej registrerad)
Haha - underhållande läsning och intressant debatt ;o)
Skrivet 30 mar 2011 23:03 Hundägaren (Ej registrerad)
tv (Ej registrerad) skrev:
Dj... djur! Varför får djur och människor med djur bete sig hur som helst? Inför djur förbud i städerna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ja! Jätte "bra" ide! Det gör vi och sedan kan vi ju lagstifta att alla som någon gång kastar glas på marken med flit ska kastreras så att de inte kan få massa äckliga barn som gör samma sak. Ja gjorde ALDRIG så som barn sånt måste ju gå i generna.
Mvh hund ägare som inte skiter i skiten men ser glas som ett större problem.
Snälla håll ordning på era barn och sluta säga " men det är ju bara barn"
En gång kasta en snorunge sten på min oskyldiga hund, inte okej tycker jag.
Till alla som läser det här.
Skrivet 30 mar 2011 22:44 Bloomer (Ej registrerad)
Det ligger ju till och med hundskit mitt på gatorna i C. Gävle tex Drottninggatan! Vidrigt!!
Nä, tror jag jag ska och sätta mig och bajsa på en hundägares gräsmatta nu!
Skrivet 30 mar 2011 20:55 Gabor och Elly (Ej registrerad)
Idag gjorde min sambo och jag en okulär besiktning av nämnda område.Visst fanns det hundlort - men inte på gångbana utan vid sidan om.Väldigt naturligt - varför plocka upp skiten i en påse och belasta miljöfientligt vårt sophanteringssystem.Naturgödsling har stora fördelar och tär inte på samhällets resurser.
Vad vi reagerade på var på ett par platser där det fanns en obeskrivlig odör.Förklaringen är med största sannolikhet att någon dumpat större mängder surströmmingspiller,vi har i hermetiskt täta glasburkar tagit fynd som skall analyseras.
Egentligen är hundlort inget problem - ett djur vår Herres hage måste ha sina behov.Kanadagässen som skiter ned badstränder och sjöar är däremot ett stort miljöproblem.Det händer varje år att något barn avlider av den aggresiva E-kolibakterien efter bad.Det kanske man ägna en tanke!
Skrivet 30 mar 2011 19:03 karin (Ej registrerad)
skulle vilja veta; var ska man rasta hunden? När man läser det här kan man undra. Inte i skogen inte i parken, inte på trottoaren. Var? Är det inte så att det håller på bli alldeles för många hundar, det är därför det blir så mycket bajs.
Skrivet 30 mar 2011 14:53 tv (Ej registrerad)
Dj... djur! Varför får djur och människor med djur bete sig hur som helst? Inför djur förbud i städerna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Skrivet 30 mar 2011 12:09 Det är ingen skitsak (Ej registrerad)
Jag är själv hundägare och tycker att det ser äckligt ut när alla gamla hundbajsar kommer fram på våren. Jag är också rädd om min hund, vad vet man vilka smittor som finns i högarna. De flesta hundar inklusive min tycker om att lukta på andra hundars bajs så det är hela tiden en massa parerande för att ta sig förbi dessa högar. En sak till snart har vi dvärbandsmaskar även här och då är det ännu viktigare att ta upp efter sin hund. Den som tycker att det inte gör något att bajset ligger vid sidan av vägen kan jag informera om att jag vid ett flertal gånger när jag tagit upp efter min hund, som även den bajsar vid sidan av vägen, trampat i någon annan hunds bajs.
Skrivet 30 mar 2011 12:07 IA (Ej registrerad)
Men ni som är allmänt irriterad och förbannad på hundägare som inte plockar upp efter sig på opassande ställen.
Det här reportaget handlar om skit PÅ SIDAN AV EN VÄG.
Dan Holmsten tycker inte om att se hundskitar,han må tycka så.Men att sedan dra paraleller till alla som missköter sig är FEL.
Skapa en ny insändare eller ta hem Arbetarbladet och gör ett nytt reportage om era problem med sådana som verkligen missköter sig.
Skrivet 30 mar 2011 10:39 174500 (Ej registrerad)
För någor år sedan flyttade jag från Gävle till ett mindre samhälle, några mil från Gävle.Jag köpe ett hus och var inne på att skaffa mig hund.Under tiden såg jag många som rastade sina hundar,det var sälsynt att någon plockade upp avföring(hundar sket rätt ofta på min tomt). Jag tog rygg på några och plockade respektive hunds avföring. Jag gick sedan hem till vederbörande hunds ägare och tömde påsen i respektive hundägares brevlåda.Även om man inte bor i en centalort är det viktigt att vi hundägare tar bort avföringen.
Skrivet 30 mar 2011 10:29 IA (Ej registrerad)
Men snälla nån "15 åringen" och"Stensätrabo" som SKRIKER och andra.
Här handlar reportaget om att det är skit på sidan av vägen.
Alla är väl överens om att man plockar upp på trottoarer och liknande och som "Förälder och hundägare skriver" vid en så trafikerad väg låter man inte barnen leka.
När min hund var valp gick jag ut på egna gräsmattan för att träna honom att bli rumsren,många skitar blev det.
Men hör och häpna skitarna försvann av sig själv med lite hjälp av naturen.
Skrivet 30 mar 2011 09:54 En 15 åring som plockar upp efter hunden! (Ej registrerad)
Ska det vara så svårt att ta en påse och bara plocka upp bajset? Kan man inte plocka upp efter sin hund ska man inte ha en!
Herregud, det tar ju bara 10 sekunder om inte mindre att plocka upp skiten -..-
Skrivet 30 mar 2011 09:32 Vaktmästaren (Ej registrerad)
Jag jobbar som fastighetsskötare och inbjuder härmed de hundägare som inte tycker att man behöver ta upp efter sin hund eftersom det "förmultnar" att praktisera med mig några dagar ! Gärna nu i vår när all sand ska sopas upp och man får med all bajs i borsten eller i sommar när vi klipper gräs och det stänker upp skit på byxorna och fastnar under skorna så man måste byta - sen tror inte jag att ni resonerar likadant ! En sak till - det är ju inte så att det bara är över vintern som folk inte tar upp efter sig, det kommer ju hela tiden nya bajshögar.....
Skrivet 30 mar 2011 08:40 Förälder och Hundägare!!! (Ej registrerad)
Hej! Jag kan förstå att man inte vill att sina barn kliver i hundbajs, men om man tittar på denna bild så är detta vid ganska stor väg. Jag som själv har barn och hundar, så låter jag inte mina hundar bajsa på bostads området, men jag låter inte mina barn leka vid vägen heller!! Jag tar upp efter mina hundar där det är opassande att lämna bajs, men efter en väg där jag räknar med att ingen ska gå så låter jag naturen ha sin gång.....
Skrivet 30 mar 2011 07:02 kp (Ej registrerad)
Skicka ut alla hundägare låt dom plocka upp alt skit
Skrivet 30 mar 2011 00:28 Hundstil är att göra det bakifrån (Ej registrerad)
Koprofagen för dagen hade ont i magen...ty han hade smakat på hundbajshögen som låg så brun och fin i solen den strålande onsdagen...men vad säger egentligen lagen?
Skrivet 30 mar 2011 00:19 Mogge (Ej registrerad)
Tjena ! När jag växte upp ,på 70 talet så inte fan hadde vi nå bajspåsar , så hlömm det med att ta upp skit ! Om ni inte har nått annat gnälla på så dör snart ändå . Tjipohej alla ni som inte har nått för er än å gnälla på hundskit ;)PS Det finns faktiskt folk, barn som har det sämmre än folk som har problem med hundskit, ge dom en tanke istället:
Mvh Mogge
Skrivet 29 mar 2011 23:50 Voff Voff (Ej registrerad)
Verkligen roligt att ni engagerar i något. Ja detta är verkligen ett stort samhällsproblem.
Inte bara på Brynäs tydligen som man inte kan gå ut det har nu spritt sig till fler orter.
Vad är avföring, rester från mat som någon ätit. Klart att det inte ser trevligt ut, men det är mycket som inte ser trevligt ut, Någon säger att vissa inte skulle få skaffa Hund. Man tror man drömmer av sådana kommentarer.Men Barn det går bra att skaffa för alla som vill ?
Kanske måste man tänka lite mer innan man skriver. Det är betydligt värre att bli misshandlad och rånad av någons barn än att trampa i en hundskit. Jag har haft Hund i
30 år och trampat i en Hundskit. Märkligt att så många andra trampar i dom. Kanske ett besök hos optikern skulle hjälpa. De ser inte trevligt ut håller med, men det finns annat som vore bättre att gemene man engagerade sig i. Snart så skiner solen värmen kommer det mesta torkar då, sedan försvinner de. Tänk så många insändare, man blir matt.
Skrivet 29 mar 2011 23:20 I A (Ej registrerad)
Tänkte ju att nu är det slut men så kommer"mamma" och hasplar ur sig frågor och menande som är precis det vi redan avhandlat.
LÄS VAD VI REDAN SKRIVIT!!!!!
Skrivet 29 mar 2011 21:17 Kenny Dannberg (Ej registrerad)
Älskar att läsa om hundskit i tidningarna. Det får mig att känna mig trygg och lugn.
I min värld betyder det att vi inte har så stora bekymmer ändå i Sverige om vi kan uppmärksamma hundskit så mycket i reportage och insändare.
Skrivet 29 mar 2011 19:58 en mamma (Ej registrerad)
ja ni hundägare ska det vara så svårt att plocka upp efter era hundar?? vad är problemet?? tänk på alla små barn som är ute och leker och får se all hundbajs! om ni inte kan plocka upp efter era hundar så ska ni inte ha hund! det är bedrövligt!
Skrivet 29 mar 2011 19:53 Tummelisa (Ej registrerad)
Håller med "Hundägare". Visst skall man plocka upp efter sin hund. Är själv hundägare och skulle aldrig drömma om att ens låta min hund kissa utanför någons staket, än mindre lämna bajset kvar.
Det jag reagerar mot är att det som hundar och katter lämnar efter sig skapar spaltkilometrar varje vår, medan folk inte nämnvärt tycks störas över den allmänna nedskräpning som sker överallt, både i stad och på landsbygd och efter våra vägar. Sen har vi de som dumpar sina sopor, gamla möbler och byggavfall i närbelägna skogsområden trots att de har bilen till hjälp. Varför åker man inte till tippen direkt och vem tror de skall städa upp efter dem? DETTA är något att uppröras över. Vid jämförelse är hundbajs en droppe i havet och dessutom något som naturen själv tar hand om på kort tid.
Skrivet 29 mar 2011 19:48 BR (Ej registrerad)
Som sista kommentar vill jag bara säga att påspriset ABSOLUT INTE påverkar,så sluta lägga den tråkiga kommentaren.
Skrivet 29 mar 2011 19:04 Hundis (Ej registrerad)
Anders (Ej registrerad) skrev: Hundägare kanske tycker att det är för dyrt att köpa dom svarta bajspåsarna
det är en teori varför det ligger så mycket hundskit både här och där.
Mitt i prick, så är det nog. Man måste tänka på kostnaderna innan man köper hund.
Hundägarna ska inte blanda in allt annat, var sak har sin utredning. Nu gäller det att plocka upp efter hunden. Vad är det för hundbajs som förmultnar på en vecka ??
Skrivet 29 mar 2011 19:03 Kattexkrementer är verkligen farliga-kan skapa autism hos barn som föds i katthållande hem! (Ej registrerad)
Detta är ju frågan om naturgödsling-exkrementerna är mycket snabbt nedbruta och tillför gräsmattan en naturlig biologisk gödning till skillnad från kemikaliegödning.Var glad över att parkståket är behäftat med plutonium och strontium 90 och cesium 137.Kommer ni ihåg Tjernobyl? Det var tusen ljusår allvarligare än några hundexkrementer! Upptäck verkligheten och gå inte med ryggen före in i framtiden!
Skrivet 29 mar 2011 19:00 en som trampat i skiten (Ej registrerad)
har alla hundägare samma förstånd som pelle ia så förstår jag att det inte finns någon lösning på all hundskit.
Skrivet 29 mar 2011 18:49 Hundägare (Ej registrerad)
Visst kan hundägare vara lika lata som andra människor, absolut! Jag tycker dock den här diskussionen har börjat urarta ordentligt. Det är väl knappast någon som missat att vi har haft två vargavintrar men snödrivor på några meter efter cykelvägarna. Tycker ni att vi hundägare ska kräla ut i lössnön som går upp till midjan för att sedan dyka ner med cyklop och leta reda på bajskorven??? Rimligt krav av er??? Nej! Självklart ska hundägare ta upp efter sina hundar då de gör ifrån sig på cykelvägar och trottoarer. Men det är helt orimligt att begära att tex gamla Beda, som är ute och går med gamla hunden med hjälp av käpp, ska ta sig över snövallar på minst en meter. Är man ute i skog och mark får man ha lite koll på vad som finns på marken. Det kan lika väl vara en rutten ekorre du stiger på när du är ute i vildmarken. Själv har jag trampat på en människokorv vid två tillfällen. I princip alla har nog skitigt i naturen någon gång...tog ni med er bajskorven hem? Näää trodde inte det!
Skrivet 29 mar 2011 17:32 Anders (Ej registrerad)
Hundägare kanske tycker att det är för dyrt att köpa dom svarta bajspåsarna
det är en teori varför det ligger så mycket hundskit både här och där.
Skrivet 29 mar 2011 17:26 B.R (Ej registrerad)
Håller helt med signaturen Hundägare.Lite perspektiv tack.
Hundskitar multnar bort snabbt.
Stackars Dan Holmsten kommer snart inte att ha något att förfasa sig över.
Men det här var väl precis vad AB hade räknat ut,stor affär av ingenting.
Skrivet 29 mar 2011 17:12 Stensätrabo (Ej registrerad)
Svar till Hundägare, Känner du dej träffad, jaaa det verkar så, du är väl en Hundägare som ger fan i att plocka upp Hundskiten, verkar så.
Skrivet 29 mar 2011 17:05 Dogge (Ej registrerad)
Dogge (Ej registrerad) skrev: Snart är det påsk och valborg då skall det smälla rejält så hundskrällena dyngar ur sig på hundägarnas vardagsrumsmattor, då kanske hundbajshögarna minskar ute i våra gemensamma strövområden och parker. -Jag säger bara skäms lortgrisar som tar er rätten att förpesta miljön för andra, då kan vi andra ta oss rätten att skrämma livet ur era hundskrällen med rejäla fyrverkerier.
Djurvän (Ej registrerad) skrev:
Gör det du ...så kommer du ihåg att ta med dig allt skräp från fyrverkerierna till din tomt och även alla ölburkar och eventuell spya/or som sådana som du gärna pryder bostadsområden med. Överens??????
Vi kan träffas redan idag. Så ska jag gärna ta upp varenda spya och ölburk i hela Sandviken, om du samtidigt plockar upp all hundskit...
Skrivet 29 mar 2011 16:26 Djurvän (Ej registrerad)
Dogge (Ej registrerad) skrev: Snart är det påsk och valborg då skall det smälla rejält så hundskrällena dyngar ur sig på hundägarnas vardagsrumsmattor, då kanske hundbajshögarna minskar ute i våra gemensamma strövområden och parker. -Jag säger bara skäms lortgrisar som tar er rätten att förpesta miljön för andra, då kan vi andra ta oss rätten att skrämma livet ur era hundskrällen med rejäla fyrverkerier.
Gör det du ...så kommer du ihåg att ta med dig allt skräp från fyrverkerierna till din tomt och även alla ölburkar och eventuell spya/or som sådana som du gärna pryder bostadsområden med. Överens??????
Skrivet 29 mar 2011 16:23 Hundägare (Ej registrerad)
Stensätrabo (Ej registrerad) skrev: Stensätravägen där är det Hundbajs och Bajspåsar efter vägen, man ser ju också att Hundägare går ut och rastar Hunden precis utanför sin tomt, det är rent ut sagt äckligt att se när man är ute och Promenerar, anser att det borde va Böter på 1000kr, när Hundägare inte tar upp efter Hunden när den Bajsar,om dom inte kan ta vara på skiten efter Hunden så tycker jag att dessa Lata Hundägare inte ska ha Hund i sin ägo.
...Fråga till dig: Hur mycket böter ska vi ha på alla rökare som slänger fimpar, alla ungdomar som uppenbarligen inte fått veta vad en papperskorg är och slänger godispapper osv direkt på marken, alla småbarnsföräldrar som slänger bajsblöjor både i naturen och i papperskogar som stinker i veckor, alla vuxna som slänger ölburkar och dyl på¨vägen till krogen....ska jag fortsätta?....alla män som ställer sig och pinkar mot staket och träd som sedan stinker i värmen, alla som slänger tuggummi på marken och förorsakar en fågels död...ska jag fortsätta?...alla hästägare som inte har med sig spade och tar med sig hästskiten från gångvägar....alla husägare som låter skräp och plast blåsa runt i villaområden....alla som grillar och har picknick och inte tar med sig skräpet...diskussionen är löjlig och kommer varje vår....bajs förmultnar på en veckan medan skräpet från er andra kan finnas kvar längre än ni själva lever....suck! Perspektiv tack!
Skrivet 29 mar 2011 16:20 Stensätrabo (Ej registrerad)
Dogge (Ej registrerad) skrev: Snart är det påsk och valborg då skall det smälla rejält så hundskrällena dyngar ur sig på hundägarnas vardagsrumsmattor, då kanske hundbajshögarna minskar ute i våra gemensamma strövområden och parker. -Jag säger bara skäms lortgrisar som tar er rätten att förpesta miljön för andra, då kan vi andra ta oss rätten att skrämma livet ur era hundskrällen med rejäla fyrverkerier.
Detta var bra, mitt i prick, skäms på er alla Hundägare som inte kan ta upp skiten efter er,
men snart är det påsk, då lär det smälla ordentligt, kom inte och klaga över att era Hundlortar blir skrämda av smällarna, hoppas att Hundskiten hamnar inomhus, så ni får lära er att ta upp Hundbajs. tack för mej.
Skrivet 29 mar 2011 16:14 Stensätrabo (Ej registrerad)
LATA ÄCKLIGA HUNDÄGARE, SOM INTE IDS TA UPP HUNDSKITEN EFTER SEJ
OCH DETTA SKA VARA VUXNA INDIVIDER SOM SKA LÅTSAS VARA ETT GOTT FÖREDÖME, NÄÄÄ DET ÄR RENT UT SAGT BEDRÖVLIGT,
Skrivet 29 mar 2011 15:53 Dogge (Ej registrerad)
Snart är det påsk och valborg då skall det smälla rejält så hundskrällena dyngar ur sig på hundägarnas vardagsrumsmattor, då kanske hundbajshögarna minskar ute i våra gemensamma strövområden och parker. -Jag säger bara skäms lortgrisar som tar er rätten att förpesta miljön för andra, då kan vi andra ta oss rätten att skrämma livet ur era hundskrällen med rejäla fyrverkerier.
Skrivet 29 mar 2011 15:31 Realist (Ej registrerad)
Tänk va synd det är om många hundar!!
När man läser kommentarerna här,så måste det vara väldigt gott om hundägare som inte borde komma i närhetn av en hund??
Totalt fri från OMDÖMME verkar allt för många vara!
Fantastikt att dessa personer förstått att dom inte själva också ska "skita" i vägkanten!BEDRÖVLIGT
Skrivet 29 mar 2011 15:17 Hundägare (Ej registrerad)
Varför gnälls det på hundbajs? hundbajs multnar och blir jord tillskillnad av allt annat skräp som ligger längs cykelbanor godispåsar, burkar mm.
Själv som hundägare tycker jag det är äckligt med snus eller ciggfimpar som fastnar under skorna. Varför ska vi hundägare ta upp efter oss när inga andra gör det? Vi lär väl hjälpas åt för miljön skull.
Skrivet 29 mar 2011 15:01 IA (Ej registrerad)
Helt otroligt att man kan göra så stor affär av lite hundskit.Som jag skrev tidigare: reportagets hundskitar hamnar helt enkelt utanför kommunens krav om att ta upp efter sig.
Lite vårregn och vips är skiten borta,just nu när snön smälter ser det såklart mycket ut
Och till "Hundis" får jag säga att jag tar INTE upp efter min hund som är duktig och går undan,hans skit hamnar INTE på det av kommunen anbefallda "ta upp områden"
Men om det skulle ske så tar jag såklart upp efter honom.
Skrivet 29 mar 2011 15:01 Less på folk (Ej registrerad)
Detta stora jävla gnäll på hund o hundägare, när jag var liten ick jag lära mig att hundskitar o piss där var man inte o lekte.
men det märks ju hur dagens föräldrar är slappa o slöa det är vad dom är.
Sen är dte ju som så me att att om hunden går iväg 10 meter in i skogen o dygnar så är går det inte på komunen längre.=)))).
O där igenom ej straffbart hehe.
Skrivet 29 mar 2011 14:25 Anna (Ej registrerad)
Titta nedanför pulkabacken Rosenbacken i Södra Björksätra. Där ligger hundskitarna på rad och barnen ska åka nedför i hög fart rakt över dom. Äckligt!!!
Att man inte skäms åtminstone när man ser barnen åka pulka och fattar att dóm kör rakt över skiten.
Skrivet 29 mar 2011 13:44 En hundägare (Ej registrerad)
Verkar som detta är ett större problem i år över landet för det är inte bara här i Sandviken och dess närhet man hör om detta..vad beror det på?! Att påsarna är dyra kan de inte skylla på..inte heller att det inte finns papperskorgar. Är det ren lathet?
Jag är själv hundägare och jag tar alltid upp efter honom för det finns inget så vidrigt att trampa i hundskit vilket även hunden tycker.
Vi får hoppas att detta beteende inte fortsätter nu när snön är borta.
För en tid sedan var jag även på stan i Sandviken och det var fullt av hundskit på trottoaren hur tänker hundägaren då?! Inte alls vill jag nog påstå..skärpning!! Har du skaffat hund så har du ett ansvar.
Skrivet 29 mar 2011 13:37 Hundis (Ej registrerad)
I A (Ej registrerad) skrev: Reportagets hundskitar ligger ju inte på någon trottoar,parkmark eller liknande.
Det är väl dom som låter skiten ligga kvar så man kliver i det som ska fördömmas,har själv en hund som går undan så långt kopplet når ca 10 meter.
Efter honom skulle jag aldrig komma på tanken att plocka upp.
Men HALLÅ !! Ta du upp efter din hund. Det är väl inte avståndet som är avgörande eller??? inte heller storleken på hunden ??? Folk skall kunna gå var som hellst i naturen utan att kliva i hundbajs. Angående kissande, man kan lära hunden.