Kyrkan hotas av rivning
Kyrka, kulturhus och nu aktuell för rivning. Det är ett stycke Sandvikenhistoria som går förlorat om den 107 år gamla Baptistkyrkan jämnas med marken.
Relaterat
Fakta
Baptistkyrkan
1900 började baptistförsamlingen i Sandviken, då med 40 medlemmar och 1 930 kronor i kassan, planera för eget kyrkobygge.
1905, vid en högtidsceremoni på påskdagen, invigdes stora kyrksalen.
1955 bytte Elimkyrkan, som den först kallades, namn till baptistkyrkan.
1997 förenades baptist- och missionsförsamlingarna till en ny församling – Kanalkyrkans församling - med Kanalkyrkan vid Kanalen som huvudkyrka.
2005 avkristnades baptistkyrkan sedan den blivit såld till Sandvikens kommun.
– Ett mycket svårt beslut, säger bygg- och miljöchefen Ola Edström.
Sandvikenhus vision för kvarteret med före detta Baptistkyrkan, Stadshuset och Jerntorget är kontroversiell eftersom förslaget innebär att en av centrums äldsta och mest karaktäristiska byggnader måste rivas.
– Jag blir så trött så trött på dessa historielösa, gåpåiga människor som inte förstår att dåtid och nutid hör ihop, skriver en AB-läsare i en kommentar.
– Sandvikens fulaste och mest onödiga byggnad. Ut med det gamla in med det nya, tycker en annan.
Något formellt bevarandeskydd finns inte för kyrkobyggnaden. Däremot har länsstyrelsen i en besiktning från 2007 klargjort att det kulturhistoriska värdet är mycket högt.
Saluhall och rockmuseum är två av de idéer som funnits för byggnaden sedan kommunen gav upp ambitionerna att använda ”Drottningen” som kulturhus. Men för dagen finns det inget aktuellt användningsområde.
– Vi ska titta på vad det för mer allmänt bruk kostar att åtgärda tillgänglighet, ytskikt, entréer och fönster. Någon ska ju ha råd att vara där också. Ska byggnaden vara kvar måste det finnas verksamhet i den. Man kan inte ha en så stor byggnad stående tom mitt i stan, säger tekniska chefen Erika Ågren.
Ola Edström varnar politikerna för att ta beslut om att riva eller bevara utan att ha riktigt torrt på fötterna.
– Det är en av Sandvikens äldsta byggnader som dessutom ligger väldigt centralt. Vi bör inte göra om samma misstag som man gjort i andra städer där man rivit gamla, viktiga byggnader och sedan ångrat sig efteråt.
– Men, säger bygg- och miljöchefen, ska före detta kyrkan stå kvar måste den fyllas med innehåll. Vi kan inte ha den kvar bara för att den är gammal.


































































Senaste kommentarerna:
Skrivet 9 feb 2012 02:26 Michael Arvidsson (Ej registrerad)
Varför ge sig på att riva en av de få gamla byggnaderna som är kvar i själva centrumkärnan? Vi har ett helt stendött torg framför kommunhuset som i sådana fall kan bebyggas. och vad är det för ide att tänka tanken på ett till affärscentrum? Ni har ju redan tömt stadskärnan på allt liv - finns inte en mataffär kvar allt är utflyttat till stora affärscentran utanför stan. Kvar är spökstaden vilket är så otroligt synd. Skall detta centrum byggas så använd torget - använd den gamla vackra kyrkobyggnaden till ett Sandvikens Lettings eller gör det till konsthall. Bara orgeln i säg har en otrolig historia vilket också kyrkobyggnaden har - historia är faktiskt inte fult. Måste ni ge er på något så glasa in hyttgatan ner till stationen - då får ni ett affärscentrum. Och när ni ändå håller på engelska radhus efter kanalen - som också bör öppnas upp och få kontakt med Storsjön igen :-)
Skrivet 8 feb 2012 13:24 Picasso 08 (Ej registrerad)
ED (Ej registrerad) skrev:
Så synd att inte arbetsförmedlingen lät mig göra ett kulturhus av kyrkan då jag ville det. Förre tekniske chefen på kommunen förstod värdet av det, men humlan förstod ingenting. Vi kunde fått ett Lättings i Sandvikenformat. men här stryps alla idéer om man inte har rätt partibok.
Ytterligt osakligt att en byggnad krävande astronomiska underhålls-driftskostnader skall göras till s.k "Kulturhus" Kommunala skattepengar måste prioriteras till kärnverksamheterna: -skola-vård-omsorg- och inget annat!
Det är väldigt positivt med Sandvikenhus nytänk om vitalisering av kvarteret!
Det kan bara bli bättre!
Skrivet 8 feb 2012 09:36 ED (Ej registrerad)
Så synd att inte arbetsförmedlingen lät mig göra ett kulturhus av kyrkan då jag ville det. Förre tekniske chefen på kommunen förstod värdet av det, men humlan förstod ingenting. Vi kunde fått ett Lättings i Sandvikenformat. men här stryps alla idéer om man inte har rätt partibok.
Skrivet 5 feb 2012 15:30 Moster Märta Sveavägen, 93 år (Ej registrerad)
EN GÅNG FÖR ALLA! BORT MED DEN BEDRÖVLIGA OCH VEDERVÄRDA KYRKOBYGGNADEN!
Skrivet 5 feb 2012 14:45 "GEWE" Tingström (Ej registrerad)
SALUHALL !? (Ej registrerad) skrev:
Tänk jag har alltid "drömt" om att den där kyrkan skulle kunna vara en saluhall,med färskt kött,fisk,fågel,vilt osv samt något litet fika bord .
Rivs kyrkan så förstår man att den som bestämmer i den här stan, har noll koll på kultur och stil.Den är ju det ända som är vackert i den här i övrigt enormt sunkiga stad.
Va sägs om att göra flera besök i Helsingör och ta lärdom av deras arkitektur !
GEWE Tingström (Ej registrerad) skrev:
Verkligen drömmande!Ta av de rosa brillorna och återvänd till verkligheten!Saluhall:med delikatesser!Det finns i överflöd nere på Maxi- hur mycket läckerheter som helst!Och de sköter efterfrågat behov alldeles utmärkt!
Den opraktiska och underhållskrävande kyrkan har idag inget existensberättigande då den utgör en bromskloss för Citys anpassning till nutid!
När man vistas i byggnaden känner man att det kommer dunster av plågsamhet och intolerans från dess väggar och man ska belastas med skuldkänslor!Det är helt rätt att riva och skapa något aktivt i tidens anda! Det kan bara bli bättre och trivsammare än att bevara detta sorgemonument!
Helsingör ligger i Danmark och grundades av Helsingarna en gång i tiden men Sandviken är Sandviken och inget annat! Mycket irrelelevant hänvisning!
Sammanfattningsvis: en ytterligt god analys och det är fullt klart att den förstockade byggnade ska rivas och skapa ett nytyänkande levande i tiden!
Skrivet 5 feb 2012 13:12 PL (Ej registrerad)
Lägg inga pengar på den där byggnaden när det finns viktigare kulturbyggnader att rädda. Tänker på Norra IP som betytt så mycket för Sandviken och där man verkligen kunde få valuta för pengarna om man rustade och återställde.
Skrivet 5 feb 2012 10:34 GEWE Tingström (Ej registrerad)
SALUHALL !? (Ej registrerad) skrev:
Tänk jag har alltid "drömt" om att den där kyrkan skulle kunna vara en saluhall,med färskt kött,fisk,fågel,vilt osv samt något litet fika bord .
Rivs kyrkan så förstår man att den som bestämmer i den här stan, har noll koll på kultur och stil.Den är ju det ända som är vackert i den här i övrigt enormt sunkiga stad.
Va sägs om att göra flera besök i Helsingör och ta lärdom av deras arkitektur !
Verkligen drömmande!Ta av de rosa brillorna och återvänd till verkligheten!Saluhall:med delikatesser!Det finns i överflöd nere på Maxi- hur mycket läckerheter som helst!Och de sköter efterfrågat behov alldeles utmärkt!
Den opraktiska och underhållskrävande kyrkan har idag inget existensberättigande då den utgör en bromskloss för Citys anpassning till nutid!
När man vistas i byggnaden känner man att det kommer dunster av plågsamhet och intolerans från dess väggar och man ska belastas med skuldkänslor!Det är helt rätt att riva och skapa något aktivt i tidens anda! Det kan bara bli bättre och trivsammare än att bevara detta sorgemonument!
Helsingör ligger i Danmark och grundades av Helsingarna en gång i tiden men Sandviken är Sandviken och inget annat! Mycket irrelelevant hänvisning!
Skrivet 5 feb 2012 10:10 SALUHALL !? (Ej registrerad)
Tänk jag har alltid "drömt" om att den där kyrkan skulle kunna vara en saluhall,med färskt kött,fisk,fågel,vilt osv samt något litet fika bord .
Rivs kyrkan så förstår man att den som bestämmer i den här stan, har noll koll på kultur och stil.Den är ju det ända som är vackert i den här i övrigt enormt sunkiga stad.
Va sägs om att göra flera besök i Helsingör och ta lärdom av deras arkitektur !
Skrivet 4 feb 2012 18:10 Anders (Ej registrerad)
Skulle man inte kunna ha en porrklubb där?
Skrivet 4 feb 2012 15:45 Leffe (Ej registrerad)
M P-son (Ej registrerad) skrev:
Nej, Nej riv inte! Låt något från Sandvikens historia vara kvar!
Men vadå ! Ni har ju Stefan Hedin. Nu på FH.
Skrivet 4 feb 2012 15:27 AmerikaLasse (Ej registrerad)
Eulalia och Kristin (Ej registrerad) skrev:
Det är kvalificerat snick-snack om det här är en kulturbyggnad_ det är en byggnad som står för ytterlg intolerans-förpestat tillvaron för vanliga människor och på intet sätt varit positivt för sandviksborna! Riv bort den fortast möjligt och vädra morgonluft! Köpcentrum och Bingohallar är mycket bättre för invånarna i Sandvik City än en gammal förlegad s.k."kyrkobyggnad" Ha blicken framåt och lev i tidens anda!
Att ha blicken framåt , är det att ha visioner om en bingohall?? Dessutom förvånas jag
över att en byggnad sägs stå för intolerans mm. En byggnad kan fyllas av intoleranta
människor men det förändrar inte byggnaden.Den står där likadan även om den fylls
med toleranta! Ett köpcentrum lär knappast fylla det tomrum som Ni går runt med. Kom
och köp konserverad gröt...
Skrivet 4 feb 2012 11:06 Erik (Ej registrerad)
Varför inte helt enkelt bygga in/ihop den gamla byggnaden med den nya?
Skrivet 4 feb 2012 08:22 Sandvikenbo (Ej registrerad)
Riv inte! Sandvikens centrum har ju redan Sveriges fulaste centrum! Man kan väl spara någon fin byggnad! Om det ska bli galleria använd Åhlens huset istället eller riv det!
Skrivet 3 feb 2012 23:08 DU (Ej registrerad)
Riv vårat enormt fula stadshus med diarré-brun färg runt fönstrena och bygg ett köpcentrum där med stora uteserveringar mot torget istället. Vi måste ha Sveriges om inte världens fulaste stadshus. Allvarligt talat, vem fan vill se våra slöa kommunanställda sitta och jobba om man är på torget om man nu är där. På vårat tomma trötta torg.. Gör torget attraktivt.
Skrivet 3 feb 2012 17:45 John (Ej registrerad)
John (Ej registrerad) skrev:
Det finns många kyrkor som står tomma runt om i landet. Vi kan spara en utav dom istället för denna som bara är i vägen. Religion är på väg ut ur samhället i vilket fall så.
Sen kan man ju fundera över vad folk hade tyckt om det var en moské som stod där.
Riv inte! (Ej registrerad) skrev:
Jag tycker att Drottningen är en av Sandvikens vackraste byggnader och värd att bevara! Jag skulle bli oerhört besviken om den revs!
Och när det gäller det där som att religionen är på väg ut ur samhället, så är ju Drottningen inte längre en kyrka utan ett kulturhus! Ett kulturhus med en fantastisk akustik.
Moské eller kyrka... ja, vad jag vet så är det fortfarande ett land med en kristen tradition vi lever i. Firar du jul? Har du isåfall en stjärna i ditt fönster? (Symbol på Betlehems stjärna.) Flaggan med ett kors i... hissar du den. (Korset, en symbol från Jesus död på korset.) Man ska inte radera sitt lands långa historia på bara någon enda generation.
Jo, jag firar jul i den mån att vi ger varandra julklappar. Det är en mysig tradition med familjen. Dock har julen inte mycket med kristendommen att göra. Jesus föddes t.ex. på sommaren och julgranen har ingenting med kristendommen att göra.
Och du har rätt att det inte går att 'radera' ett lands religösa historia på ett par generationer, men vi kan försöka! Få goda saker har kommit ur religion, för det mesta är det våld och förföljelser av oliktänkande. En sådan symbol tar jag gärna bort från staden. Men du har rätt i att många religösa byggnader är väldigt fina. Men det är enligt mig ingen anledning till att hämma stadens utveckling.
Skrivet 3 feb 2012 17:21 M P-son (Ej registrerad)
Nej, Nej riv inte! Låt något från Sandvikens historia vara kvar!
Skrivet 3 feb 2012 16:59 Zidane och Aurissios (Ej registrerad)
Eulalia och Kristin (Ej registrerad) skrev:
Det är kvalificerat snick-snack om det här är en kulturbyggnad_ det är en byggnad som står för ytterlg intolerans-förpestat tillvaron för vanliga människor och på intet sätt varit positivt för sandviksborna! Riv bort den fortast möjligt och vädra morgonluft! Köpcentrum och Bingohallar är mycket bättre för invånarna i Sandvik City än en gammal förlegad s.k."kyrkobyggnad" Ha blicken framåt och lev i tidens anda!
Denna klarsynthet är beundransvärd-verklighetsförankrad och ett step "into the furture".Det finns alla möjligheter att aktivera området till det bättre! De kan ju under inga omständigheter bli sämre! Riv bort det gamla förpestade templet och skapa något behovsnödvändigt för Citys vitualisering!
Skrivet 3 feb 2012 16:33 Eulalia och Kristin (Ej registrerad)
Det är kvalificerat snick-snack om det här är en kulturbyggnad_ det är en byggnad som står för ytterlg intolerans-förpestat tillvaron för vanliga människor och på intet sätt varit positivt för sandviksborna! Riv bort den fortast möjligt och vädra morgonluft! Köpcentrum och Bingohallar är mycket bättre för invånarna i Sandvik City än en gammal förlegad s.k."kyrkobyggnad" Ha blicken framåt och lev i tidens anda!
Skrivet 3 feb 2012 15:12 Riv inte! (Ej registrerad)
John (Ej registrerad) skrev:
Det finns många kyrkor som står tomma runt om i landet. Vi kan spara en utav dom istället för denna som bara är i vägen. Religion är på väg ut ur samhället i vilket fall så.
Sen kan man ju fundera över vad folk hade tyckt om det var en moské som stod där.
Jag tycker att Drottningen är en av Sandvikens vackraste byggnader och värd att bevara! Jag skulle bli oerhört besviken om den revs!
Och när det gäller det där som att religionen är på väg ut ur samhället, så är ju Drottningen inte längre en kyrka utan ett kulturhus! Ett kulturhus med en fantastisk akustik.
Moské eller kyrka... ja, vad jag vet så är det fortfarande ett land med en kristen tradition vi lever i. Firar du jul? Har du isåfall en stjärna i ditt fönster? (Symbol på Betlehems stjärna.) Flaggan med ett kors i... hissar du den. (Korset, en symbol från Jesus död på korset.) Man ska inte radera sitt lands långa historia på bara någon enda generation.
Skrivet 3 feb 2012 14:53 meta (Ej registrerad)
Nej riv inte jag älskar gamla byggnader
Skrivet 3 feb 2012 14:52 AmerikaLasse (Ej registrerad)
$$$ Tecken i tiden: Konsumtionen framför Andlighet! Jag såg förslaget till "köpcentrum"
där kyrkan står. Ska det byggas av Lego? Fyrkantigt som det såg ut. Intressant hur vårt
samhälle fortfarande går mot ökad konsumtion. Som om prylarna fortfarande kan fylla det
stora TOMRUM som alla tycks bära på? Hög standard , va f.. e hög standard?
Skrivet 3 feb 2012 14:03 Herren Sebaot (Ej registrerad)
Halleluja! Gödsla friska pengar på en unken "kyrkobyggnad" ligger inte linje med vad dagens och framtidens samhälle kräver! Riv och bygg nytt i tidens anda!Nuvarande situation är helt förkastlig och ytterligt kostsam till ingen som helst nytta! I dagens läge finns inget positivt med den gamla dåligt byggda "kyrkan".
Det har ju varit en samlingssal för en viss trosinriktning som inte kan beskyllas för att ha varit tolerant - öppna fönstren och vädra ut all inskränkthet och riv sedan detta tråkiga minnesmärke!Bygg nytt! Aktivera området till allas glädje!
Skrivet 3 feb 2012 13:49 lol (Ej registrerad)
Vad menas med "rockmuseum"..? Är det precis vad det låter som eller? Isåfall borde man ju kunna rensa denna byggnads innandömme till en stor lokal och ha ett sådant i byggnaden? Och bevara exteriören som den är och behålla huvuddragen på insidan?
Tycker B-M chefen gör ett mycket klokt uttalande! Hoppas politikerna lyssnar på d utbildade och erfarna personer i sakfrågan som de har tillgång till via länsstyrelsen, länsmuseet och deras egna personal..
Skrivet 3 feb 2012 13:45 Tomas (Ej registrerad)
Det kanske är dags att se sig om i världen över vad kyrkor använts till istället för att försöka tänka själv. Flertalet i restaurang- och krogbranschen vet jag tidigare uttryckt intresse för byggnaden, men när det sen byggdes lekpark vid Drottningen och skulle bli Kulturhus (utan någon promotion för vad som händer och när det händer och så vidare) så har nog tidigare intressenter gått andra vägar. Det brukar bli så med kommunens satsningar. Nej, ut och leta lite globalt. Det finns många städer i Europa som inte behövt riva sina kyrkor och säkert ett svar. Riv kommunhuset istället kanske, flytta in politikerna som inte kan jobba hemifrån i kyrkan, och bygg ett köpcentrum som sträcker sig ut över torget. Då slipper ni kanske också nedklottrat kommunhus som ingen sanerar.
Skrivet 3 feb 2012 13:42 Ignatius (Ej registrerad)
Kanske böne-freaksen ska kontakta Billy Graham eller Ulf Ekman för att "rädda" kyrkan från rivning!Som det nu är är den en stor varböld i city - inaktivtt använd och ett lavinartat underhåll! Kostnaderna stiger verkligen mot himlen!
Det är väl dags att aktivera och föryngra denna del av staden!
Skrivet 3 feb 2012 13:41 John (Ej registrerad)
Det finns många kyrkor som står tomma runt om i landet. Vi kan spara en utav dom istället för denna som bara är i vägen. Religion är på väg ut ur samhället i vilket fall så.
Sen kan man ju fundera över vad folk hade tyckt om det var en moské som stod där.
Skrivet 3 feb 2012 13:33 Christofer Olsson (Ej registrerad)
Det säger sig självt att en hundraårig kåk bär på massor av minnen och associationer. Det gäller alla byggnader av vödnadsvärd ålder, oavsett om de är kyrkor, bostadshus, ladugårdar eller lagerlokaler. Men det innebär ju inte att man aldrig bör riva något.
Skrivet 3 feb 2012 13:03 Leffe (Ej registrerad)
Kul att veta kanske. 1 930.- motsvarar i dagens penningvärde 98 373.-
Skrivet 3 feb 2012 12:47 E (Ej registrerad)
Men, åh!