Omhändertagen flicka tillbaka hos sin familj
Den flicka som tvångsomhändertogs för några veckor sedan är nu tillbaka hos sin familj.
Kommunen har beslutat upphäva tvångsåtgärden.
– Det är utifrån uppgifter som framkommit i utredningen som vi gjort det, säger Renate Almén, ifo-nämndens ordförande.
Relaterat
Arbetarbladet berättade om flickan i lågstadieåldern som i början av februari blev omedelbart omhändertagen enligt LVU (lag med särskilda bestämmelser om vård av unga). Detta sedan hon inför kamraters föräldrar och lärare uppgivit att hon blivit slagen i hemmet.
Föräldrarna förnekade att de använt våld mot sin dotter och protesterade mot omhändertagandet. De hade en förklaring till att flickan uttryckt sig som hon gjort. Men beslutet blev ändå fastställt av förvaltningsrätten.
Nu efter knappt tre veckor i familjehem har dock flickan fått komma hem till sin familj igen. På förvaltningsrätten uppgav man på måndagen att Sandvikens kommun lämnat ett telefonbesked om att omhändertagandet upphävts och att en kopia på beslutet ska skickas in.
Renate Almén vill inte gå in på några detaljer.
– Men det är uppgifter som framkommit i utredningen som gjort att vi fattat det här beslutet.
Ifo-nämndens ordförande säger också familjen nu ska få hjälp och stöd.
– Vi samverkar med familjen.

































































Senaste kommentarerna:
Skrivet 24 feb 2012 09:43 MS (Ej registrerad)
MS (Ej registrerad) skrev:
Det var ett jäkla gnäll om detta.
OM nu flickan verkligen blev slagen hemma så var det väl riktigt bra
med ett omhändertagande. Skulle ju varit hemskt om flickan fått vara
kvar hemma och kanske blivit ihjälslagen medans systemet sakta rullade på.
Visst , det tog 3 veckor att komma på att det var fel. So what!
Bättre med 3 veckor borta än en dag för mycket i ett hem med misstänkt misshandel.
Och nu har flickan lärt sig vad som händer om man ljuger FÖR mycket.
Synd bara att det är SÅ många barn som fortfarande bor med
föräldrar som misshandlar både psykiskt och fysiskt UTAN att det
händer något alls trots att släkt försöker få sociala att fatta vad som
händer allt bara för att barnet är för litet att berätta själv och
är skrämd att vara tyst.
Har du blivit slagen av din mamma och pappa, MS? (Ej registrerad) skrev:
Har du erfarenhet av att bli misshandlad av dina föräldrar??? Om inte, kan du vara tyst...för då vet du inte så mycket som du tror att du vet om hur det är att bli det. Om du har blivit det, får du lov att acceptera att barn är olika, reagerar olika! Jag blev nämligen slagen av mina föräldrar och jag tror att jag hade farit mycket mer illa av att bli satt i ett främmande hem, än att få stanna kvar hos mamma och pappa. Sedan hade jag gärna velat att någon hade pratat med dem och fått dem att sluta slå mig. Men man ska inte utgå ifrån att det alltid är bättre för barnet att bli omhändertaget än det är att stanna kvar hos sin mamma och pappa.
Jag vet precis vad jag pratar om!
Jag är ett sånt barn som hade behövt komma bort från mitt hem!
Jag är ett sånt barn vars föräldrar slog mig!
Jag är ett sånt barn som hade behövt komma bort från mina föräldrar!
Jag är ett sånt barn som hade behövt ett nytt hem!
Jag är ett sånt barn som sociala såg mellan fingrarna på!
Jag är ett sånt barn som Du tycker ska få bo kvar hos föräldrarna medans socala utreder.......
Skrivet 22 feb 2012 23:45 Slå inte på en som redan ligger (Ej registrerad)
Sedan jag var liten kände jag att jag var inte som alla andra, min start i ettan blev tejpad mun av gaffa tejpkvalitet pga mitt tempo och glappa mun och tonåren blev inte bättre .
Detta sedan när jag själv fick barn och dom uppvisade olikheter och fått diagnoser
då började mina problem med socialen etc när min grabb fick en dålig medecin som
gjorde stor skada och då började hela helvetet som har förstört allt för mej med agerande från kommunen vilket gjort att jag var så nere i skorna så jag fick hjälp med piller för att må bättre och jag stannade inne i hela 6 månader tills jag landade förlorade jobbet lånet gick i stöpet mm Barnen blev omhändertagna mm detta har satt djupa spår i mej som inte kan läka själv. den traumatiska upplevelsen gjorde att min son utvecklat bipoläritet samt har ADD i grunden och hela familjen slogs i spilror detta ska lagas med familjecenter. Har bara en sak att säga förtroendet är förbrukat .
Har jag ADHD i Botten? Min pappa var Manodepresiv
Skrivet 22 feb 2012 09:04 Harry. (Ej registrerad)
Man ska inte slå sina barn.
Men är det så illa att vi är på väg att lagstifta för att föräldrarna inte får uppfostra sina barn. Man kanske förbjuder hög röst, indragning av veckopeng och alla andra metoder
som föräldrarna använder för att tydliggöra för barnen när dom gör är fel.
Vi har stora problem med ungdomsgrupper som inte har någon som hels respekt för
lärare och föräldrar, dessa grupper förstör sin skolgång och även andra barns i samma klass. Sedan efter skolan utan betyg hamnar dom i värre gäng och snart är cirkeln sluten. Kriminalitet blir det ända sättet för dessa människor att hävda sig i samhället och hålla en standard som de andra med betygen har. Det som gick lite snett
från början kostar mycket att reparera i efterhand om det ens går att göra.
Sunt förnuft i hemmet och hos IFO mer behövs det inte för att uppfostra barn, och det ska vi fortsätta med. Våra myndigherer har blivit maskiner som styrs av PROGRAM
som ej går att omprogrammera, vi borde vara RÄDDA.
Skrivet 22 feb 2012 08:42 Lss (Ej registrerad)
Kaj (Ej registrerad) skrev:
Ja, Herr Efterklok de hade visst fel igen, men uppenbarligen har barnet sagt att det förekommer våld riktat mot henne i hemmet! Hade du i det fallet låtit barn gå hem till sin familj först och sedan startat en utredning? Detta skulle även ge de misstänkta tid att övertala barnet om att säga det man vill att det ska säga då barn oftast förlitar sig stort på sina föräldrar. Tänk med ditt förnuft min kära medmänniska och kom inte med efterkloka och kritiska kommentarer gällande situationer där du själv inte skulle kunna skilja på rätt och fel!
Harry. (Ej registrerad) skrev:
Hej Kaj
I vems knä sitter du då, uppenbart är att duförsvarar någon som har dragit hela Sandviken i skiten. Det stora felet med dig och IFO är att ni inte har förstått vad
folk är arga för, det är inte skyddet för barnen utan sättet det görs på och tiden som
det ta att utreda. IFO fick en förklaring från fadern varför flickan har sagt det hon har sagt men det tar tre veckor att komma på att man återigen har gjort ett mistag.
Det måste tas fram aktörer som kan hantera det man har åtagit sig att sköta, det
måste garanteras att de har kompetensen och utbildningen HAR DOM DET.
Vad har Renate Almen för utbildning i detta ämne, har hon full behörighet att besluta
om omhändetagandet av barn som hon gör eller är det ett privilegum som socialdemokratisk politiker. Det komeriinga ursäkter nu heller utan alla har gjort allt rätt
igen, men. DET ÄR BARNET SOM HAR LIDIT SOM VANLIGT är det så du vill ha det
Kaj
Harry
Metallare och moderat (Ej registrerad) skrev:
Kan bara hålla med, se till att byta ut sossarna i nämnden inklusive de avhoppade alliansvännerna i ny ordning och miljöpartiet. Nästa gång det är val MÅSTE sandviksborna tänka själva och inte gå och rösta som mor och far.
..ja det kanske vore bättre att byta ut alla som sitter i nämnden på ryggdunkar och rövslickarmeriter... kanske ide att granska hur uttagningarna av nämndledamoter går till... de som har lagt sina röster i valet kan tydligen inte påverka... ex-vis en ledamot i IFO och i tinget som nämndeman med NO mandat som har fått en (1) röst, troligtvis den egna, i 2 val i rad, kan man kalla sig folkvald då?? Är det en speciell form av demokrati... nej se till att medmänsklighet och kunskap och stödet från väljarna får var det som styr tillsättandet av ledamoter i nämnder och representantskap. kanske presentera ledamöterna vad de har för bakgrund som får dem att vara lämpliga och kunniga för sina uppdrag utöver att vara ett sällskap för inbördes beundran...
...sandviksbor av alla åskådningar...ställ krav och gärna höga sådana på de som skall vara de som representerar Er alla...fram för folkvalda kunniga ledamöter med stöd av väljare bakom ryggen istället för poster som tack för kompisskap
Skrivet 22 feb 2012 05:29 meta (Ej registrerad)
Slagen som barn men älskar mina föräldrar ändå (Ej registrerad) skrev:
Jag BLEV slagen av min pappa när jag var barn! Trots det kan jag säga att jag hade absolut farit mer illa av att bli omhändertagen av främlingar i flera veckor!!! Man ska nog inte förringa den effekt det får på barnen heller...det där med att man sliter upp dem från deras familj på det där abrupta sättet. Det minsta är att man åtminstone frågar barnen om de känner sig trygga med att gå hem till mamma och pappa igen, eller om de hellre vill komma till en främmande "mamma och pappa" för en tid. Det kan man kosta på sig att göra, även om det handlar om små barn. Jag tror nog att de flesta barnen skulle föredra att få vara hemma hos mamma och pappa ändå, men de som hade det illa på riktigt, skulle få chansen att komma ifrån omedelbart. Det vore att respektera barnen fullt ut. Men det skulle förstås bli mindre hjältekänsla över ingripanden...det är kanske där skon klämmer? Och man skulle inte riktigt lika hårt kunna klämma till föräldrarna. Där klämmer nog skon ännu hårdare!
Mycket klok insädare
Skrivet 22 feb 2012 05:28 Min åsikt (Ej registrerad)
För barnens bästa behandla familjer men ta inte bort barnen
Skrivet 22 feb 2012 05:24 meta (Ej registrerad)
Socialstyrelsen har varnat socialtjänsterna i Sverige för så många omhändertaganden av okunnig personal på socialförvaltningarna. 6000 omhändertagna barn finns i Sverige. Kan inte tro att föräldrar i Sverige är så dåliga att hantera sina barn, vilket inte heller Socialstyrelsen tror. Dags att kräva 5-årig utbildning för socionomer
Skrivet 21 feb 2012 18:20 Metallare och moderat (Ej registrerad)
Kaj (Ej registrerad) skrev:
Ja, Herr Efterklok de hade visst fel igen, men uppenbarligen har barnet sagt att det förekommer våld riktat mot henne i hemmet! Hade du i det fallet låtit barn gå hem till sin familj först och sedan startat en utredning? Detta skulle även ge de misstänkta tid att övertala barnet om att säga det man vill att det ska säga då barn oftast förlitar sig stort på sina föräldrar. Tänk med ditt förnuft min kära medmänniska och kom inte med efterkloka och kritiska kommentarer gällande situationer där du själv inte skulle kunna skilja på rätt och fel!
Harry. (Ej registrerad) skrev:
Hej Kaj
I vems knä sitter du då, uppenbart är att duförsvarar någon som har dragit hela Sandviken i skiten. Det stora felet med dig och IFO är att ni inte har förstått vad
folk är arga för, det är inte skyddet för barnen utan sättet det görs på och tiden som
det ta att utreda. IFO fick en förklaring från fadern varför flickan har sagt det hon har sagt men det tar tre veckor att komma på att man återigen har gjort ett mistag.
Det måste tas fram aktörer som kan hantera det man har åtagit sig att sköta, det
måste garanteras att de har kompetensen och utbildningen HAR DOM DET.
Vad har Renate Almen för utbildning i detta ämne, har hon full behörighet att besluta
om omhändetagandet av barn som hon gör eller är det ett privilegum som socialdemokratisk politiker. Det komeriinga ursäkter nu heller utan alla har gjort allt rätt
igen, men. DET ÄR BARNET SOM HAR LIDIT SOM VANLIGT är det så du vill ha det
Kaj
Harry
Kan bara hålla med, se till att byta ut sossarna i nämnden inklusive de avhoppade alliansvännerna i ny ordning och miljöpartiet. Nästa gång det är val MÅSTE sandviksborna tänka själva och inte gå och rösta som mor och far.
Skrivet 21 feb 2012 16:12 Har du blivit slagen av din mamma och pappa, MS? (Ej registrerad)
MS (Ej registrerad) skrev:
Det var ett jäkla gnäll om detta.
OM nu flickan verkligen blev slagen hemma så var det väl riktigt bra
med ett omhändertagande. Skulle ju varit hemskt om flickan fått vara
kvar hemma och kanske blivit ihjälslagen medans systemet sakta rullade på.
Visst , det tog 3 veckor att komma på att det var fel. So what!
Bättre med 3 veckor borta än en dag för mycket i ett hem med misstänkt misshandel.
Och nu har flickan lärt sig vad som händer om man ljuger FÖR mycket.
Synd bara att det är SÅ många barn som fortfarande bor med
föräldrar som misshandlar både psykiskt och fysiskt UTAN att det
händer något alls trots att släkt försöker få sociala att fatta vad som
händer allt bara för att barnet är för litet att berätta själv och
är skrämd att vara tyst.
Har du erfarenhet av att bli misshandlad av dina föräldrar??? Om inte, kan du vara tyst...för då vet du inte så mycket som du tror att du vet om hur det är att bli det. Om du har blivit det, får du lov att acceptera att barn är olika, reagerar olika! Jag blev nämligen slagen av mina föräldrar och jag tror att jag hade farit mycket mer illa av att bli satt i ett främmande hem, än att få stanna kvar hos mamma och pappa. Sedan hade jag gärna velat att någon hade pratat med dem och fått dem att sluta slå mig. Men man ska inte utgå ifrån att det alltid är bättre för barnet att bli omhändertaget än det är att stanna kvar hos sin mamma och pappa.
Skrivet 21 feb 2012 15:21 MS (Ej registrerad)
Det var ett jäkla gnäll om detta.
OM nu flickan verkligen blev slagen hemma så var det väl riktigt bra
med ett omhändertagande. Skulle ju varit hemskt om flickan fått vara
kvar hemma och kanske blivit ihjälslagen medans systemet sakta rullade på.
Visst , det tog 3 veckor att komma på att det var fel. So what!
Bättre med 3 veckor borta än en dag för mycket i ett hem med misstänkt misshandel.
Och nu har flickan lärt sig vad som händer om man ljuger FÖR mycket.
Synd bara att det är SÅ många barn som fortfarande bor med
föräldrar som misshandlar både psykiskt och fysiskt UTAN att det
händer något alls trots att släkt försöker få sociala att fatta vad som
händer allt bara för att barnet är för litet att berätta själv och
är skrämd att vara tyst.
Skrivet 21 feb 2012 12:00 trögfattad eller (Ej registrerad)
Tar ni IFO nämden hänsyn till hur barnet reagerar psykiskt på det här. Ett barn eller en vuxen som har en skörhet i sitt psyke kan till och med utveckla bipoläritet och andra sjukdomar efter sådana här föraranden. Kolla vad detta ord innebär och fundera inte bara en gång utan ett flertalet gånger vad NI kan ställa till med. Bra att det finns socialtjänst men det är människor ni har att göra med inte robotar. Och oftast kära ni på IFO så tror inte jag fullt ut på det här med jourhem och annat, daglig dags blir folk på arbetsförmedlingen erbjuden att söka för att bli jourfamilj mm, bara för att klara sin försörjning. Är detta bra för barnens säkerhet, för barnens bästa. Och granskningen som man får av IFO för att bli kontaktfamilj, jourfamilj mm är inte komplett. Man gör det mesta för pengar. Om placering behövs måste detta ske via en släkting eller närstående annars är risken stor att man endast gör detta för pengar. INTE BRA!!
Skrivet 21 feb 2012 11:25 Harry. (Ej registrerad)
Kaj (Ej registrerad) skrev:
Ja, Herr Efterklok de hade visst fel igen, men uppenbarligen har barnet sagt att det förekommer våld riktat mot henne i hemmet! Hade du i det fallet låtit barn gå hem till sin familj först och sedan startat en utredning? Detta skulle även ge de misstänkta tid att övertala barnet om att säga det man vill att det ska säga då barn oftast förlitar sig stort på sina föräldrar. Tänk med ditt förnuft min kära medmänniska och kom inte med efterkloka och kritiska kommentarer gällande situationer där du själv inte skulle kunna skilja på rätt och fel!
Hej Kaj
I vems knä sitter du då, uppenbart är att duförsvarar någon som har dragit hela Sandviken i skiten. Det stora felet med dig och IFO är att ni inte har förstått vad
folk är arga för, det är inte skyddet för barnen utan sättet det görs på och tiden som
det ta att utreda. IFO fick en förklaring från fadern varför flickan har sagt det hon har sagt men det tar tre veckor att komma på att man återigen har gjort ett mistag.
Det måste tas fram aktörer som kan hantera det man har åtagit sig att sköta, det
måste garanteras att de har kompetensen och utbildningen HAR DOM DET.
Vad har Renate Almen för utbildning i detta ämne, har hon full behörighet att besluta
om omhändetagandet av barn som hon gör eller är det ett privilegum som socialdemokratisk politiker. Det komeriinga ursäkter nu heller utan alla har gjort allt rätt
igen, men. DET ÄR BARNET SOM HAR LIDIT SOM VANLIGT är det så du vill ha det
Kaj
Harry
Skrivet 21 feb 2012 11:23 Slagen som barn men älskar mina föräldrar ändå (Ej registrerad)
Jag BLEV slagen av min pappa när jag var barn! Trots det kan jag säga att jag hade absolut farit mer illa av att bli omhändertagen av främlingar i flera veckor!!! Man ska nog inte förringa den effekt det får på barnen heller...det där med att man sliter upp dem från deras familj på det där abrupta sättet. Det minsta är att man åtminstone frågar barnen om de känner sig trygga med att gå hem till mamma och pappa igen, eller om de hellre vill komma till en främmande "mamma och pappa" för en tid. Det kan man kosta på sig att göra, även om det handlar om små barn. Jag tror nog att de flesta barnen skulle föredra att få vara hemma hos mamma och pappa ändå, men de som hade det illa på riktigt, skulle få chansen att komma ifrån omedelbart. Det vore att respektera barnen fullt ut. Men det skulle förstås bli mindre hjältekänsla över ingripanden...det är kanske där skon klämmer? Och man skulle inte riktigt lika hårt kunna klämma till föräldrarna. Där klämmer nog skon ännu hårdare!
Skrivet 21 feb 2012 09:00 Kaj (Ej registrerad)
Ja, Herr Efterklok de hade visst fel igen, men uppenbarligen har barnet sagt att det förekommer våld riktat mot henne i hemmet! Hade du i det fallet låtit barn gå hem till sin familj först och sedan startat en utredning? Detta skulle även ge de misstänkta tid att övertala barnet om att säga det man vill att det ska säga då barn oftast förlitar sig stort på sina föräldrar. Tänk med ditt förnuft min kära medmänniska och kom inte med efterkloka och kritiska kommentarer gällande situationer där du själv inte skulle kunna skilja på rätt och fel!
Skrivet 21 feb 2012 08:42 undrar (Ej registrerad)
jasså hade dom fel igen ..utredning först.tack!!!stackars flicka de här kommer hon bära med sej hela livet ..undra på varför så många barn mår dåligt..