Rut är viktigaste val frågan för Annsofie
Rut-avdraget blir en avgörande fråga i riksdagsvalet.
Det tror Annsofie Orrsten som driver städföretaget Städtjänst AB i Gävle och Sandviken.
Relaterat
avgörande fråga. ”Om Rutavdraget tas bort tappar vi fyra heltider”, säger Annsofie Orrsten som tror att avdraget blir en av de avgörande valfrågorna.Fotograf: Leif Jäderberg
Fakta
ANNSOFIE ORRSTEN
Ålder: 35 år.
Familj: Sambon Jonas, möbelförsäljare, och barnen Emelie, 11, och Johan, 14.
Bor: Villa i Hille, Gävle.
Intressen: Ishockey, går på nästan alla Brynäsmatcher och skjutsar barn på träningar. Engagerad i städföretagens branschorganisation SFRO där hon är ordförande.
RUT-avdraget
Infördes av den borgerliga regeringen 2007.
Den som köper hemstädning och andra hushållsnära tjänster, som fönsterputs, barnpassning och trädgårdssysslor, får skattereduktion med 50 procent av arbetskostnaden, upp till 50 000 kronor om året.
Sedan 1 juli 2009 gör företaget som utför tjänsten avdrag direkt. En arbetstimme med ett pris på 330 kronor kostar 165 kronor för kunden.
Meningarna är delade när det gäller hur många jobb reformen har skapat. 11 000 nya jobb, hävdade arbetsgivarorganisationen Almega i mars i år. Förre TCO-ekonomen Roland Spånt kontrade med en kalkyl som visade att reformen gett i bästa fall 900 jobb till en hög kostnad.
Hon räknar med att tappa uppdrag motsvarande fyra heltidstjänster om de rödgröna vinner valet och tar bort Rut-avdraget.
Hon tror att de flesta som köper hemstädning och andra hushållsnära tjänster inte är beredda att betala om de måste stå för hela kostnaden.
Företaget startades av Annsofie Orrstens styvfar i slutet av 1960-talet. Då verkade företaget i Sandviken och sysslade enbart med fönsterputsning.
I mitten av 1980-talet förvärvades Städtänst i Gävle och städning blev huvudsysslan. Företaget har dock behållit en egen profil i Sandviken, med det gamla namnet ”Westlund” i varumärket och särskilt telefonnummer.
Företaget har i dag cirka 45 fast anställda, motsvarande cirka 40 heltider. Med extraanställda finns ett 60-tal personer på lönelistan.
Vad är viktigaste förändringen i villkoren för dig som företagare sedan valet för fyra år sedan?
– Rut står för en jättestor del, eftersom vi är i den branschen, säger Annsofie Orrsten.
Barnfamiljer och pensionärer
En effekt är att sysselsättningsgraden för personal har ökat. Fler får jobba heltid.
– Det blir enklare att planera. Städarna hinner med företagskunderna före klockan nio och kan sedan jobba med hemstädning som inte är lika tidsstyrd, säger Annsofie Orrsten.
Städtjänst har cirka 120 företagskunder. Cirka 200 hushåll köper hemstädning.
Enligt Orrsten är det i första hand pensionärer och barnfamiljer som köper hemstädning och får del av skattereduktionen.
– I vår verklighet är det inte höginkomsttagare som utnyttjar Rut, säger hon.
Den rödgröna oppositionen har deklarerat att man – i stället för bland annat Rut-avdrag – vill sänka arbetsgivaravgiften för de små företagen och göra det billigare att anställa långtidsarbetslösa ungdomar.
– Sänkta arbetsgivaravgifter ger bättre likviditet. Det blir billigare att anställa. Men det skapar inte jobb så jag kan anställa fler, säger Annsofie Orrsten.
Vill betala mindre skatt
Hon vill behålla Rut-avdraget som gett henne bättre kundunderlag.
Vilka förändringar vill du ha?
– Jag tycker personligen att Lagen om anställningsskydd är förlegad.
Hur vill du ha det?
– Det borde vara enklare när man ändrar i verksamheten. I dag kan uppsägningar på grund av arbetsbrist drabba fel personer. Jag kanske måste göra mig av med en klippa som många kunder tycker om.
Hon vill att lagen ändras så att hon i dialog med facket kan lyfta fram andra kriterier än anställningstiden, som prestation, kvalitet och hur man fungerar i arbetet.
Annsofie Orrsten skulle också vilja ha större möjligheter att behålla vinster och återinvestera dem i företaget i stället för att skatta för pengarna.
Fakta/Bakgrund
Villkoren för företagarna? Rot, Rut och andra avdrag?
M: Fortsätta förenkla reglerna och göra det mer lönsamt att vara företagare. Mera entreprenörskap i skolan. Se över möjligheterna att införa riskkapitalavdrag. Avdrag för hushållsnära tjänster och husarbete ska behållas.
FP: Minska regelkrånglet. Riskkapitalavdrag för den som investerar i nya företag och avdrag för investeringar i forskning och utveckling. Bolagsskatt och arbetsgivaravgifter bör sänkas ytterligare. Utöka Rot- och Rutavdrag så att familjer med barn under åtta år och pensionärer över 80 år får reduktion med 75 i stället för 50 procent av arbetskostnaden.
C: Ännu enklare, billigare och mer lönsamt att vara företagare. Sänka arbetsgivaravgifterna och ta bort fler krångliga regler. Behålla Rut och Rot och utvidga definitionen av hushållsnära tjänster så att fler typer av tjänster omfattas.
KD: Successivt sänka arbetsgivaravgifterna, framförallt för mindre företag. Öka takten i att förenkla reglerna, ett första steg att låta fler företag slippa revisionsplikten. Utveckla Rut och Rot så att fler tjänster omfattas.
S: Sänkt arbetsgivaravgift för småföretag. Den som anställer en arbetslös ungdom slipper betala arbetsgivaravgift under första året. Rot-avdraget ska utvidgas för att få fart på konjunkturen. Hushållstjänster är viktiga men skattebetalarnas pengar räcker inte till allt. Prioriterar att satsa skattemedel i gemensam välfärd i stället.
MP: Sänka arbetsgivaravgiften för små företag. Skapa en riskkapitalfond. Fortsätta förenkla reglerna. Rot-avdraget ska vara kvar så länge som det behövs för att bekämpa jobbkrisen. Utöka med klimatprofil för renovering av flerfamiljshus. Avskaffa Rut från mitten av 2011.
V: Sänka arbetsgivaravgifterna upp till en lönesumma på 900 000 kronor. Sänker kostnaderna med 50 000 kronor för företag med två-tre anställda. Sänka kostnaderna för att anställa unga arbetslösa och se över småföretags sjuklönekostnader. Utvidga Rot så att hyresfastigheter och skolor omfattas. Nej till Rut. Gemensam välfärd i stället.
SD: - (Har ej svarat).
Anmärkning: Arbetarbladet har mejlat frågor till samtliga riksdagspartier plus Sverigedemokraterna. Svaren har redigerats och förkortats.
Efter att frågorna ställdes har den borgerliga alliansen presenterat förslaget att halvera restaurangmomsen. I det gemensamma valmanifestet ingår dock inte att fortsätta sänka arbetsgivaravgifterna.





















































Senaste kommentarerna:
Skrivet 2 sep 2010 09:52 Jörgen (Ej registrerad)
RUT kommer att försvinna när vi vunnit valet på grund av att det som många skrivit är ett ganska ineffektivt sätt att skapa jobb. Siffrorna varierar men mellan 400-800 000 kr/jobb skall denna bransch subventioneras med för att ge ökad sysselsättning.
ROT kommer däremot att utvecklas efter en socialdemokratisk valseger och Birgitta Bjerken far därför med osanning i sitt tidigare inlägg här. ROT kommer framförallt även att kunna användas i alla Sveriges hyresrätter vilket blir mycket viktigt för att höja standarden i sveriges miljonprogram, ex. andersberg. Detta bryr sig inte borgarna om för den blå politiken siktar bara in sig på villaägare och då gärna rätt så stora och flådiga villor.
Jörgen Edsvik (S)
Skrivet 1 sep 2010 11:58 Företagare har varken hjärta eller samvete (Ej registrerad)
Det är kränkande att behöva vara med och bekosta lata människors städning i hemmet!!! Det är sanslöst att tycka att det är ok att en annan människa är så pass mycket mindre värd(jämför den städandes timpenning med den som utnyttjar tjänsten), att den ska ta hand om annans skit!!! Man överdriver sin egen viktighet, om man tror att man inte har TID att städa hemma!!! Det är inte tiden som saknas, det är VILJAN!!! Dessutom är det upprörande att man hela tiden tjatar om att man minskat svartjobben på detta sätt. Därmed säger man alltså att de lata endast är laglydiga om det gagnar dem, inte annars. Vilket skitsnack, att städningen "uppskattas"... Uppskattning skulle ge den städande samma timpenning som den h*n städar hos, först då anser man att den städandes tid är lika värdefull som den egna. När tror ni att vi får se det?!? Och vem tar hand om städningen hos den som städar andras hem för en ynklig peng?!?
Skrivet 31 aug 2010 19:51 Janne
Men snälla....... avskaffa Rut-bidraget, skattemedel till de som ända har råd, känns det ok? ta dessa pengar betala städning fullt ut till de som är sjuka/svaga, inte till lata rika,
Här pratas mycket från högerhåll om arbetsförmåga, många välbetalda kanske saknar detta?????? att man inte har tid köper inte jag.
Skrivet 31 aug 2010 13:34 maggan (Ej registrerad)
En människa med medkänsla (Ej registrerad) skrev: Är ju helt fantastiskt att en arbetsgivare säger nå dylikt.Klart att hon vill ha kvar rut-avdraget som ger henne mera kunder på alla skattebetalares bekostnad och mera pengar i egen ficka.
Jag vill inte betala skatt så nån annan kan få städat hemma jag vill betala skatt för vård,skola,omsorg etc.
Och sen så vill hon kunna säga upp personer som som kanske är sjuk ofta,sjuka barn eller börjar bli till åren och kanske har jobbat i 30 år och slitit ut sig på hennes företag så dom inte kan jobba lika hårt enligt henne själv.Detta är en typisk moderat tanke,inte en uns av solidaritet eller medmänsklighet utan bara egoism och se till sitt eget hus.
Nej rösta bort arrogansen den 19 september och för en mänskligare Sverige
Jag är så avundsjuk så avundsjuk. Visst är du?
Skrivet 31 aug 2010 13:32 meta (Ej registrerad)
Vänsterpartist (Ej registrerad) skrev: Jag skiter totalt i om Ägaren till städföretaget tycker att rut är bra.
Skattepengar ska inte gå till att subventionera pigor till lata moderater.
Dessa pengar skulle kunna läggas på mer välfärd något som är mycket viktigare. Tax att hemtjänsten skulle kunna uttökas för pensionärerna som är dom enda jag ser har ett berättigat behov av städning.
Nej rösta rött så vi får bort dessa parasiter som säljer ut vår gemensamma egendom och slänger ut skattepengar på fel saker!
Hur kan du vara Vänsterpartist. Tycker du att det var bra i kommunistländerna? Stalin sa ju att arbetare var nyttiga idioter
Skrivet 31 aug 2010 13:30 meta (Ej registrerad)
TN (Ej registrerad) skrev: meta : Varför ska vi subventionera lata människors ovilja att dra en sväng med dammsugaren hemma för? Du äger väl antagligen en städfirma själv förmodar jag?
Lata människor? Det är oftast dubbelarbetande som vill ha lite tid för barnen. De jobbar och betalar skatt. Någon städfirma har jag inte. Sluta vara så missunsamm
Skrivet 31 aug 2010 13:28 maggan (Ej registrerad)
Vad trött jag blir på denna avundsjuka. Bra att tjejen kan tjäna pengar. Sluta kalla kvinnor som städar för pigor så fort de jobbar åt privata företag. Usch vad trött jag blir
Skrivet 31 aug 2010 08:09 proletär (Ej registrerad)
Fredrik (M) (Ej registrerad) skrev: Beräkningar visar att alla de arbeten som RUT-avdraget skapat genererar så mycket intäkter (källskatt, sociala avgifter, bolagsskatt, kapitalskatt, moms etc.) för staten att RUT-avdraget finansierar sig självt. Det är bara att göra en enkel överslagsberäkning. RUT-avdraget har skapat cirka 10 000 - 15 000 arbeten....
Vidare finns en ytterligare aspekt; alla dessa nya anställningar skapar en trygghet genom arbetsförsäkringar, pension etc. som de anställda får ta del av istället som förut då svartjobben var fler.
Således betalar inte gemene man för välbeställdas städning utan RUT-avdraget finansierar sig självt. Så argumentet att skatten ej skall gå till städning istället för sjuktvård, skola etc. finns inte!
10000-15tusen nya jobb??? ähum nu är du uppe det blå, det är ju ungefär alla som fått jobb under Allianstiden och då var det jobb som iaf skulle blivit tillsatta pga pensioner, dödsfal,l sjukdom m.m.
Tror inte ni kan lura lika många i detta valet.
Skrivet 31 aug 2010 07:45 Aa (Ej registrerad)
Håller med Anders H!
Läs artikeln:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/grov-overskattning-av-rutavdragets-effekt-pa-jobben_4389509.svd
Kan man inte anlita Hemtjänsten? Det gör min drygt 80-årige pappa och det fungerar jättebra! Jag skulle tycka att det var bättre att satsa resurser på det och kanske utöka Hemtjänsten i stället så att fler kan söka hjälp därifrån t ex för tillfällig städhjälp.
Birgittha Bjerkén: Har verkligen t ex ensamstående mammor råd med RUT? Det skulle inte jag ha haft när jag var ensamstående mamma iaf! Om så många nu har råd, varför är det inte fler som drar nytta av det? Det är faktiskt inte så många som har fått jobb genom RUT! Läs den länkade artikeln!
Vad jag vet så vill inte Socialdemokraterna ta bort ROT-avdraget utan snarare utöka det så att det ska kunna gälla även de som bor i hyresrätter. Det var iaf så jag uppfattade Mona Sahlin i P1:s utfrågning.
Rätta mig gärna om jag har fel!
Nej fram för mer resurser till skola, vård och omsorg.
Skrivet 31 aug 2010 06:58 JS (Ej registrerad)
ROT och RUT har uppskattningsvis gett 500 nya jobb i Gävleborg. RUT har gett ungefär 4000 nya jobb i landet och i stort sett samtliga dessa beräknas komma från den svarta sektorn:
http://www.foretagarna.se/Aktuellt-och-opinion/Rapporter/-2010-/Tva-ar-med-ROT-och-RUT/
*ladda ned rapporten längs ned på sidan*
Skrivet 31 aug 2010 03:35 Vänsterpartist (Ej registrerad)
Jag skiter totalt i om Ägaren till städföretaget tycker att rut är bra.
Skattepengar ska inte gå till att subventionera pigor till lata moderater.
Dessa pengar skulle kunna läggas på mer välfärd något som är mycket viktigare. Tax att hemtjänsten skulle kunna uttökas för pensionärerna som är dom enda jag ser har ett berättigat behov av städning.
Nej rösta rött så vi får bort dessa parasiter som säljer ut vår gemensamma egendom och slänger ut skattepengar på fel saker!
Skrivet 30 aug 2010 23:07 Fredrik (M) (Ej registrerad)
Beräkningar visar att alla de arbeten som RUT-avdraget skapat genererar så mycket intäkter (källskatt, sociala avgifter, bolagsskatt, kapitalskatt, moms etc.) för staten att RUT-avdraget finansierar sig självt. Det är bara att göra en enkel överslagsberäkning. RUT-avdraget har skapat cirka 10 000 - 15 000 arbeten....
Vidare finns en ytterligare aspekt; alla dessa nya anställningar skapar en trygghet genom arbetsförsäkringar, pension etc. som de anställda får ta del av istället som förut då svartjobben var fler.
Således betalar inte gemene man för välbeställdas städning utan RUT-avdraget finansierar sig självt. Så argumentet att skatten ej skall gå till städning istället för sjuktvård, skola etc. finns inte!
Skrivet 30 aug 2010 22:08 Gunnar (Ej registrerad)
De som har ett reelt behov av städhjälp etc. och inte har förmågan och ekonomin för det skall få hjälp men RUT-avdraget är helt fel väg att gå. Tycker man att extra fritid är viktigt så är det bara att betala "fullt" pris för tjänsten. Alla andra skall inte behöva vara med och betala för detta.
Svarta jobb blir vita? Inte ett särskilt intelligent argument av flera orsaker. Det finns tex andra branscher/yrken där svartjobben florerar (och där det antagligen förloras mer skattepengar) exempelvis bilreparationer.
Och självklart finns det många RUT-arbetare med olika former av "bidragslön" där staten står för en betydande del av lönen tex. nystartsjobb: upp till dubbla arbetsgivaravgiften upp till fem år. Subvention för utfört arbete OCH lönen för den som gör det (i praktiken högre förtjänst för den aktuella arbetsgivaren).
Skrivet 30 aug 2010 21:44 Proletär (Ej registrerad)
Företag/företagare är de nya bidragsberoende bidragstagarna, var det inte sånt som Alliansen skulle bekämpa???
Bättre då att den som är sjuk får sjukersättning och de som behöver försörjningsstöd får det än att mina skattepengar går till dylika subventioner som faktiskt endast majoriteten av höginkomsttagare har råd att utnyttja, jag som sjuk och arbetslös som verkligen skulle behöva nån som kom å tex städa HAR iaf inte råd, trots subventioner.
Nä stoppa detta vansinniga slöseri med skattemedel, för ska man resonera som en borgare så är det ju inte en subvention eller skattelättnad det ÄR BIDRAG.
Togs de flesta bidrag, skattelättnader, subventioner bort för företag så tog det inte lång tid innan vi hade mass ANSTÄLLNINGAR i det här landet.
Ett riktigt jobb med en RIKTIG lön som kan ge folk trygghet och våga satsa på framtiden, hus, familj, barn m.m.
Skrivet 30 aug 2010 20:09 Jonas (Ej registrerad)
Så i 25 år har företag sett till att du inte varit arbetslös men ändå är du negativ till företag, hör du inte idiotin i ditt resonemang? Jag har inget alls emot LAS eller fackföreningar så länge de företräder sina medlemmar och inte sina egna egon som fallet är idag. Nyckeltal visar att statliga bolag, med undantag för några bank/finansbolag, knappast är några ekonomiska mjölkkor. Så du kan väl inte på allvar påstå att dessa byggt upp Sverige? Paniken i argumenteringen börjar bli lite väl uppenbar..
Låt inte andra bestämma vilka ni röstar på den 19 september.
Skrivet 30 aug 2010 17:06 En människa med medkänsla (Ej registrerad)
Jonas (Ej registrerad) skrev: Till "En människa med medkänsla"(?). Man vet inte om man ska skratta eller gråta när man läser en kommentar som din. I din flummiga bidragsvärld så är företagare någonting ont och fruktansvärt. Helst skulle du vilja att man eliminerade alla företag för då skulle det inte finnas elaka och fruktansvärda människor som Annsofie kvar, utan bara fina och bra människor som du.
Att företagen är det absolut enda som gör att vi har någon välfärd överhuvudtaget är du för blind för att se. Du tror att Sverige skulle fungera lika bra om alla skickade bidrag till varandra, för då skulle ju ingen behöva arbeta. Det skulle vara intressant och göra ett reportage om en person som du och se vart på vägen du förlorade verklighetsförankringen.
Personligen så har jag inte varit arbetslös en enda dag i mitt liv(över 25 år) än men vill ha ett bra trygghetssystem och en bra omställnings försäkring om det är så att jag skulle bli utan jobb.
Jag vill ha en fungerande fackförening och en stark las som ger bra villkor för alla inte bara för dom som är företagare. Undra egentligen vem som har tappat fotfästet i verkligheten.
Och vad gäller välfärden så har du rätt i det eftersom Arrgonsen säljer ut alla våra statliga företag som har sett till att finansiera våran gemensamma välfärd.
Rösta rött den 19 september
Skrivet 30 aug 2010 15:34 T.J (Ej registrerad)
TN: OK jag kanske minns lite fel om när och hur, men Göran och övriga sossar var då helt inne på RUT iden de också före innan valförlusten, så det hde blivit RUT iallafall.. det vet jag att så var det.
Skrivet 30 aug 2010 14:56 Nu skulle jag betala städtjänst och jag ville ha den! (Ej registrerad)
Rut och Rot kan gått och väl avskaffas och låt de skattepengarna läggas på vård, skolan och äldreomsorgen. Varför ska folk slita som djur pga underbemanning (efter alla nedskäringar) för att folk ha reducerad hemstädning eller ett nytt kök?! Dessutom så kostar det massor av pengar för att granska alla dessa som nu har fuskat till sig pengar, för jobb de aldrig har utfört, man kan ju undra hur stort mörkertalet är.. De som nu har utnyttjat Rut och Rot är iaf männiksor med en hyffsad budget. Vill de ha städhjälp, så fixar de nog det på ordinarie pris. Även köksrenoveringen.. Ska man nu fortsätta med Rut och ge folk "bidrag" för städning, så är det inte mer än rätt att alla ska ha råd med det också, inte bara de som de facto har råd.. Det har långt ifrån alla. Själv var jag svårt sjuk och genomgick en tuff tumörbehandling under ett par år. Ensamtående med två barn och sjuk, jag gärna betalat en slant för avlastning för städning. Men det fanns inga pengar på långa vägar till det. Skevt
Skrivet 30 aug 2010 13:06 Anders H (Ej registrerad)
Sosse som inte vet hur hon ska rösta i år (Ej registrerad) skrev: Varje person som får jobba vitt genom RUT bidrar med både arbetsgivaravgifter och skatt och får inte bidrag eller a-kassa - frågan är om RUT kostar så speciellt mycket för oss andra skattebetalare. Dessutom så tror jag att RUT bidrar till mindre sjukskrivningar för utbrändhet (särskilt hos kvinnor).
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/grov-overskattning-av-rutavdragets-effekt-pa-jobben_4389509.svd
800 000 kr per RUT-jobb kostar det.... Motsvarar ganska många hemtjänstimmar det.... Och kommunals medlemmar betalar också skatt...
Skrivet 30 aug 2010 13:04 TN (Ej registrerad)
meta : Varför ska vi subventionera lata människors ovilja att dra en sväng med dammsugaren hemma för? Du äger väl antagligen en städfirma själv förmodar jag?
Skrivet 30 aug 2010 11:12 meta (Ej registrerad)
RUT har gett så många människor arbete och uppskattas av de som använder det. Tänk att det finns människor som är avundsjuka på entrepenörer som skaffar jobb. De rödgröna vill höja skatterna och därmed göra människor mindre benägna att arbeta. Högavlönade och rika kommer att flytta ut ur landet om de rödgröna vinner. Vårt välstånd tjänar på att kreativa människor stannar i Sverige. Tänk på att Kina kommer med dunder och brak
Skrivet 30 aug 2010 10:08 Max H (V) (Ej registrerad)
Mer än 50% av bidragen till städtjänster har gått till den rikaste tiondelen av befolkningen. Allra mest används det av personer som bor i Danderyd. RUT-avdraget är ett bidrag för att fattiga människor ska städa rika människors toaletter. Det är ett oerhört slöseri med skattemedel, de pengarna skulle behövas för att anställa människor inom välfärden istället.
Skrivet 30 aug 2010 10:06 Sosse som inte vet hur hon ska rösta i år (Ej registrerad)
Varje person som får jobba vitt genom RUT bidrar med både arbetsgivaravgifter och skatt och får inte bidrag eller a-kassa - frågan är om RUT kostar så speciellt mycket för oss andra skattebetalare. Dessutom så tror jag att RUT bidrar till mindre sjukskrivningar för utbrändhet (särskilt hos kvinnor).
Skrivet 30 aug 2010 09:55 Jonas (Ej registrerad)
Till "En människa med medkänsla"(?). Man vet inte om man ska skratta eller gråta när man läser en kommentar som din. I din flummiga bidragsvärld så är företagare någonting ont och fruktansvärt. Helst skulle du vilja att man eliminerade alla företag för då skulle det inte finnas elaka och fruktansvärda människor som Annsofie kvar, utan bara fina och bra människor som du.
Att företagen är det absolut enda som gör att vi har någon välfärd överhuvudtaget är du för blind för att se. Du tror att Sverige skulle fungera lika bra om alla skickade bidrag till varandra, för då skulle ju ingen behöva arbeta. Det skulle vara intressant och göra ett reportage om en person som du och se vart på vägen du förlorade verklighetsförankringen.
Skrivet 30 aug 2010 09:52 Birgittha Bjerkén (Ej registrerad)
Naturligtvis måste vi behålla RUT- och ROTavdragen och utveckla dem!
Äntligen har vi fått vita jobb av alla de som arbetade svart med detta tidigare. Nu kan dessutom ALLA utnyttja denna tjänst INTE bara de rika. Sedan är det frivilligt om man vill prioritera och ta den här hjälpen och arbeta med annat istället. Personligen har jag ännu inte utnyttjat detta avdrag eftersom jag älskar att städa och fortfarande är pigg men en vacker dag kommer mina behov och då är det viktigt att få denna service.
Om vi tar bort RUT- och ROT som den rödgröna oppositionen vill så kommer företagande att minska kraftigt och vi kommer att se fler arbetslösa.
Rösta för att behålla och utveckla RUT- och ROT i valet!
Skrivet 30 aug 2010 09:49 TN (Ej registrerad)
T.J : Det var borgarna som införde RUT - sluta ljug!
Skrivet 30 aug 2010 09:02 T.J (Ej registrerad)
Har alla glömt att det var sossarna som införde RUT????.. Och nu säger de att det är orättvist och ojämlikt och ojojoj vad fel det är... vilket förtroende skapar det?
Skrivet 30 aug 2010 08:11 En människa med medkänsla (Ej registrerad)
Är ju helt fantastiskt att en arbetsgivare säger nå dylikt.Klart att hon vill ha kvar rut-avdraget som ger henne mera kunder på alla skattebetalares bekostnad och mera pengar i egen ficka.
Jag vill inte betala skatt så nån annan kan få städat hemma jag vill betala skatt för vård,skola,omsorg etc.
Och sen så vill hon kunna säga upp personer som som kanske är sjuk ofta,sjuka barn eller börjar bli till åren och kanske har jobbat i 30 år och slitit ut sig på hennes företag så dom inte kan jobba lika hårt enligt henne själv.Detta är en typisk moderat tanke,inte en uns av solidaritet eller medmänsklighet utan bara egoism och se till sitt eget hus.
Nej rösta bort arrogansen den 19 september och för en mänskligare Sverige