Framgång föder framgång – även i Älvkarleby...
Relaterat
Jag har följt såpan med bandyns vara eller inte vara under tre års tid och gång på gång förvånats över den ovilja som den politiska ledningen visat genom sitt agerande.
Man har tagit strategiska beslut både i kommunfullmäktige och kultur & fritid där man säger att inga pengar till verksamheten för bandyn på IP. I lokalpressen kommer det uttalanden där man på något sätt försöker vilseleda allmänheten med olika versioner om vad som är sagt eller inte. Varför kommer man inte ut med korrekta fakta om hur det egentligen har gått till och försöker hitta en lösning i frågan. Den politiska viljan är obefintlig och det är rent skamligt hur ni kan behandla en enskild förening 2010, som dessutom är ett varumärke för kommunen. Det uttalande som Skytt gjorde i Arbetarbladet för några veckor sen där han på frågan om han tyckte att kommunen bevarat varumärket Skutskärs IF/BK genom åren håller med om att det har man gjort. Då skulle jag vilja höra Skytt presentera detta och vilka insatser man från kommunen har bidragit med.
Det jag också undrar över är vart oppositionens ambitioner tog vägen? I budgetförslaget var man bredd att satsa 7 miljoner på bandyplan och ishall. Efter att det förslaget röstades ner så har det varit alldeles tyst. Mycket märkligt (det är valår).
Vad ska kommunen erbjuda nyinflyttade familjer i form av fritidsaktiviteter om man inte vågar satsa på att behålla den möjligheten till valfri fritid som faktiskt har funnits här i kommunen?
Nu står ett val för dörren och de styrande i kommunen har inte lyft ett finger för att vinna röster utan tystnaden är total i denna utdöende kommun. Men kan det vara så att prestige går före sunt förnuft och vilja och det är därför man gömmer sig.
Ska man vinna något måste man våga satsa för att kommunen ska leva vidare.
En besviken väljare










Senaste kommentarerna:
Skrivet 9 sep 2010 09:08 Ann-Cathrin Larsson FP (Ej registrerad)
Ann-Cathrin Larsson FP (Ej registrerad) skrev: Säg att bandyn skulle försvinna från IP, vad händer med då med hela IP? Ska två föreningar själva bära alla kostnader? De sju miljonerna kom från ett förslag från Älvkarlebyalliansen. Om FP hade fått igenom förslaget om att dela kylaggregat med hockeyn så hade skattebetalarna "sparat" 700 tusen vad det gäller den kostnaden.
En kommun med drygt 9000 invånare ska självklart ha en idrottsplats. Det smartaste vore väl att dra till sig fler föreningar till IP än att motarbeta och försöka göra sig av med de som redan finns där. Har vi riktig otur kastar SSK in handuken också och då har vi ingen isidrott i Älvkarleby
John Ericsson (Ej registrerad) skrev: Vår kommun Ann Catrin L har mer en idrottplats.
De heter ÄIK Marma mehede ÄIF GGIF( tror jag)
Det är små klubbar som inte är bortskämda med att skattepengar plöjs ner i deras föreningar.
Men det starka föreningslivet finns där.
SSK har kastat in handuken många gånger och envisas att göra det igen och igen.
För där härskar en mentalitet som inte ser till lagandan, utan till resultat
Pamparna som vi valt, vill inte se detta
Och ANN.......i en snar framtid måste alla åka till Skutskärs ip för att träna?.
Det är ju jättebra miljömässigt
Visst har vi fler idrottsplatser i kommunen, men IP är den som är gemensam för alla i kommunen. Vår huvudarena så att säga. Därmed inte sagt att våra andra kommundelar får klara sig själva men nu handlar det om IP och problemen där.
Roger, visst la ni ett förslag på dessa 7 miljoner tidigare som avsåg gemensamt aggregat. Jag pratade inte om det utan det som skedde på KF i april. Holmström frågade efter kostnadsförslag på mötet med SIF och SSK.
Skrivet 9 sep 2010 01:10 Roger Petrini, #6 på Moderaternas lista i kommunvalet. www.roger2010.se (Ej registrerad)
Ann-Cathrin Larsson FP (Ej registrerad) skrev: Varför ville inte Älvkarlebyalliansen då stödja vårt förslag på att bygga ett kylaggregat för bäde bandyn och hockeyn? Varför ville ni inte stödja förslaget på återremiss så att vi kunde se över möjligheten att få ett kylaggregat för bägge issporterna? Varför pratar ni bara om att bandyn ska presentera ett kostnadsförslag när de inte har gjort annat än att komma med olika ekonomiska förslag?
Vad vill de olika partierna i Älvkarlebyalliansen med bandyn och IP egentligen?
Ann-Cathrin, du vet mycket väl att vi la ett budgetförslag för gemensamt kylaggregat för ishallen och bandybanan.
Och mig veterligen har inte Älvkarlebyalliansen krävt att bandyklubben ska presentera fler kostnadsförslag, vi har inte den makten och det vet du också. Kenneth Holmström (m) är nog den som krävt att kommunen (dvs socialdemokraterna) ska ta tag i frågan istället för att hålla på och skjuta på den med konstigheter.
Vart KD och C står exakt i frågan får du nog ta och fråga dem, det kan inte jag svara på. Men Älvkarlebyalliansen stöder hela IP, inklusive bandyn.
Skrivet 8 sep 2010 00:05 John Ericsson (Ej registrerad)
Ann-Cathrin Larsson FP (Ej registrerad) skrev: Säg att bandyn skulle försvinna från IP, vad händer med då med hela IP? Ska två föreningar själva bära alla kostnader? De sju miljonerna kom från ett förslag från Älvkarlebyalliansen. Om FP hade fått igenom förslaget om att dela kylaggregat med hockeyn så hade skattebetalarna "sparat" 700 tusen vad det gäller den kostnaden.
En kommun med drygt 9000 invånare ska självklart ha en idrottsplats. Det smartaste vore väl att dra till sig fler föreningar till IP än att motarbeta och försöka göra sig av med de som redan finns där. Har vi riktig otur kastar SSK in handuken också och då har vi ingen isidrott i Älvkarleby
Vår kommun Ann Catrin L har mer en idrottplats.
De heter ÄIK Marma mehede ÄIF GGIF( tror jag)
Det är små klubbar som inte är bortskämda med att skattepengar plöjs ner i deras föreningar.
Men det starka föreningslivet finns där.
SSK har kastat in handuken många gånger och envisas att göra det igen och igen.
För där härskar en mentalitet som inte ser till lagandan, utan till resultat
Pamparna som vi valt, vill inte se detta
Och ANN.......i en snar framtid måste alla åka till Skutskärs ip för att träna?.
Det är ju jättebra miljömässigt
Skrivet 7 sep 2010 23:58 Medborgare (Ej registrerad)
Jo du , hon Larsson. Spontanidrotten försvann för många år sedan.Numer orkar inte barnen att ta sig ner till IP för egen maskin. Men att släppa iväg dom till skolan på cykel själva det går bra. Fast flertalet saknar både hjälm och belysning. Skevt ! Bandybanan har stått tom och övergiven i många många år. Dom tider som finns till förfogande är oftast dagtid. 2 Föreningar ska bära kostnader, vilka kostnader. Dom får väl bidrag både Ishockeyn o Fotbollen. Man borde ställa sig frågan varför inte barnen vill idrotta.
Kanske ska det ske mer på barnens villkor. Besluten som är tagna kan diskuteras, men det har man alltid kunna gjort. Kanske det bildas en Curlingklubb som vill vara i ishallen, om SSK kastar in handuken. Konståkning finns också. Rinkbandy finns också, på bandybanan kan man köra isracing, när så vintern tillåter. Eller som den järve säger , konstgräs på bandybanan. Ja dom har mycket att grubbla över Föreningarna på IP.
Men visst ska IP finnas kvar. Alla Föreningar behövs.
Skrivet 7 sep 2010 18:27 Ann-Cathrin Larsson FP (Ej registrerad)
Säg att bandyn skulle försvinna från IP, vad händer med då med hela IP? Ska två föreningar själva bära alla kostnader? De sju miljonerna kom från ett förslag från Älvkarlebyalliansen. Om FP hade fått igenom förslaget om att dela kylaggregat med hockeyn så hade skattebetalarna "sparat" 700 tusen vad det gäller den kostnaden.
En kommun med drygt 9000 invånare ska självklart ha en idrottsplats. Det smartaste vore väl att dra till sig fler föreningar till IP än att motarbeta och försöka göra sig av med de som redan finns där. Har vi riktig otur kastar SSK in handuken också och då har vi ingen isidrott i Älvkarleby
Skrivet 7 sep 2010 14:46 John Ericsson (Ej registrerad)
Jag är så trött på sossarna i den här kommunen, men i den här frågan måste jag hålla med dom. (de kan till och med få min röst tack vare nej till bandyn)
Som det har nämnts tidigare i olika sammanhang så roar bandyn ca 350-max 400 st
ink alla spelare.
Ska dessa kosta skattebetalarna 7 miljoner Det blir ca 200.000 kr per pers.
Nej tack.
Idag söker sig de unga till andra intressen,
Skrivet 7 sep 2010 09:34 Ann-Cathrin Larsson FP (Ej registrerad)
Roger Petrini, #6 på Moderaternas lista i kommunvalet. www.roger2010.se (Ej registrerad) skrev: Jag håller med dig, kommunen har, under ledning av socialdemokraterna, behandlat hela banyfrågan på ett katastrofalt dåligt sätt. Både genom att välja dyrare alternativ för att u´ndvika att hjälpa bandyn samt genom att sprida båe 2 och 3 olika variationer av information (en i kommunstryrelsen, en i kommunfullmäktige och en i pressen) och ingen av dem verka stämma överens med sanningen.
Vi i Älvkarlebyalliansen (M, C, KD) vill stödja bandyn, men sålänge som kommunens innevånare röstar rött får vi räkna med att bandyn negligeras och de idrottsföreningar där "pamparnas" barn är aktiva premieras.
Rösta bort sossarna från majoriteten och änding kommer att ske...
Medborgare (Ej registrerad) skrev: Varför vill ni bara stödja Bandyn ? Alla andra Föreningar i kommunen då ?
ÄIK -GÅRDSKÄR -MARMA- TIRFING- RIDKLUBBEN- VATTENSKIDKLUBBEN-INNEBANDYN-HSS-SKUTSKÄRS MOTORSÄLLSKAP- SKYTTEKLUBBEN-GOLFKLUBBEN ELIT- Ja listan kan göras längre . Vad händer med övrig ungdom , dom är i majoritet, men har ingen stans att vara. Eller är detta ett sätt att bara fiska röster.
Vad ska ni dra in på för att få råd att stödja Bandyn, med 7 eller fler milijoner. Klart Bandyn ska ha stöd, men det finns gränser. Tänk om alla Föreningar på IP sparat lite i Ladorna av dom kommunala pengar dom fått genom åren. Att rösta handlar inte bara om Bandyn, tycker man det . Då är man verkligen ute och cyklar. När tänker ni i det Blåa Laget, göra något för ungdomen . Vilka förslag har ni där. Vad har ni för förslag som kan minska arbetslösheten av ungdom i vår Kommun ? Alla ska väl vara med i samhället ? Kanske dags för er att utvidga er resa, och inte bara göra den till en enkel resa Rösta för en kommun att leva I
Nej valet handlar om mycket mer än bandyn, men hela frågan om IP är mycket viktig för fler klubbar än de tre som finns där nu. Bandyn är en stor del av IP och deras plan kommer att kunna utvecklas till långt mer än "bara" bandy.
En satsning på IP kan bli ett riktigt lyft för folkhälsan i kommunen och för alla som vill vardagsidrotta utan att vara med i en klubb.
Att du tar upp ridklubben känns lite konstigt med tanke på att de under åren har räddats många gånger av kommunen och nu fått ett nytt fint stall som inte var helt gratis.
Kom gärna och prata med oss om vad vi vill göra för ungdomarna i kommunen.
Skrivet 7 sep 2010 01:24 Ann-Cathrin Larsson FP (Ej registrerad)
Varför ville inte Älvkarlebyalliansen då stödja vårt förslag på att bygga ett kylaggregat för bäde bandyn och hockeyn? Varför ville ni inte stödja förslaget på återremiss så att vi kunde se över möjligheten att få ett kylaggregat för bägge issporterna? Varför pratar ni bara om att bandyn ska presentera ett kostnadsförslag när de inte har gjort annat än att komma med olika ekonomiska förslag?
Vad vill de olika partierna i Älvkarlebyalliansen med bandyn och IP egentligen?
Skrivet 6 sep 2010 23:36 Medborgare (Ej registrerad)
Roger Petrini, #6 på Moderaternas lista i kommunvalet. www.roger2010.se (Ej registrerad) skrev: Jag håller med dig, kommunen har, under ledning av socialdemokraterna, behandlat hela banyfrågan på ett katastrofalt dåligt sätt. Både genom att välja dyrare alternativ för att u´ndvika att hjälpa bandyn samt genom att sprida båe 2 och 3 olika variationer av information (en i kommunstryrelsen, en i kommunfullmäktige och en i pressen) och ingen av dem verka stämma överens med sanningen.
Vi i Älvkarlebyalliansen (M, C, KD) vill stödja bandyn, men sålänge som kommunens innevånare röstar rött får vi räkna med att bandyn negligeras och de idrottsföreningar där "pamparnas" barn är aktiva premieras.
Rösta bort sossarna från majoriteten och änding kommer att ske...
Varför vill ni bara stödja Bandyn ? Alla andra Föreningar i kommunen då ?
ÄIK -GÅRDSKÄR -MARMA- TIRFING- RIDKLUBBEN- VATTENSKIDKLUBBEN-INNEBANDYN-HSS-SKUTSKÄRS MOTORSÄLLSKAP- SKYTTEKLUBBEN-GOLFKLUBBEN ELIT- Ja listan kan göras längre . Vad händer med övrig ungdom , dom är i majoritet, men har ingen stans att vara. Eller är detta ett sätt att bara fiska röster.
Vad ska ni dra in på för att få råd att stödja Bandyn, med 7 eller fler milijoner. Klart Bandyn ska ha stöd, men det finns gränser. Tänk om alla Föreningar på IP sparat lite i Ladorna av dom kommunala pengar dom fått genom åren. Att rösta handlar inte bara om Bandyn, tycker man det . Då är man verkligen ute och cyklar. När tänker ni i det Blåa Laget, göra något för ungdomen . Vilka förslag har ni där. Vad har ni för förslag som kan minska arbetslösheten av ungdom i vår Kommun ? Alla ska väl vara med i samhället ? Kanske dags för er att utvidga er resa, och inte bara göra den till en enkel resa Rösta för en kommun att leva I
Skrivet 6 sep 2010 12:00 Roger Petrini, #6 på Moderaternas lista i kommunvalet. www.roger2010.se (Ej registrerad)
Jag håller med dig, kommunen har, under ledning av socialdemokraterna, behandlat hela banyfrågan på ett katastrofalt dåligt sätt. Både genom att välja dyrare alternativ för att u´ndvika att hjälpa bandyn samt genom att sprida båe 2 och 3 olika variationer av information (en i kommunstryrelsen, en i kommunfullmäktige och en i pressen) och ingen av dem verka stämma överens med sanningen.
Vi i Älvkarlebyalliansen (M, C, KD) vill stödja bandyn, men sålänge som kommunens innevånare röstar rött får vi räkna med att bandyn negligeras och de idrottsföreningar där "pamparnas" barn är aktiva premieras.
Rösta bort sossarna från majoriteten och änding kommer att ske...