Hur medveten är du som äggkonsument?
Relaterat
Är det okej att köpa ägg från burhöns? Hur medveten är du som konsument? Över 2 miljoner höns lever var och en på en yta lika stor som ett A4 papper och har två decimeter högt i tak. Vetenskapliga studier har visat att hönor är beredda att jobba väldigt hårt för att ta sig ut ur burarna och få lite större plats. Ju mindre bur de sitter i, desto hårdare jobbar de för att komma ut. Och man kan ju tro att ”frigående” höns har det mycket bättre men upp till nio hönor per kvadratmeter trängs i stora stallar, och de flesta får aldrig gå ut. Men Krav-hönor får vara utomhus på sommaren, de har lite mer plats per höna och de får ekologiskt foder. Hemköp och Prisextra är buräggsfria matbutiker. Nu är det bara att vänta på Ica och Coop...och dig.
Caroline










Senaste kommentarerna:
Skrivet 6 feb 2012 11:05 Tummelisa (Ej registrerad)
@ Syster gråter: "Ungdomlig oförmåga" vid 60+, det tackar jag för! Skulle tro att jag sett de flesta nyanserna i livet, men de har lyckligtvis inte berövat mig min empati för de svaga, vare sig det gäller djur eller människor. Jag gråter jag också - över de som anser att djur är lägre varelser som kan behandlas hur som helst efter eget gottfinnande. Och de tårarna skäms jag inte för.
Skrivet 5 feb 2012 08:21 GG (Ej registrerad)
Allt levande behöver vår inlevelseförmåga, hur är det att vara kyckling, höna, gris?
Hur kan vi ordna det så bra som möjligt för dem?
Allt levande behöver vår omsorg.
Att förstå är att älska.
Att älska är att förstå.
Skrivet 2 feb 2012 20:15 Jenny (Ej registrerad)
SJÄLVKLART köper jag bara KRAV-ägg. Jag skulle gärna betala ännu mer för ännu bättre djurhållning!! Jag vill veta att jag gjort det jag kan för att någon annan ska ha haft det bra. För att få en omtänksam värld måste vi agera med omtanke, det gäller både i affären och mot våra medmänniskor (och djur). Gör en god gärning, välj KRAV-märkta produkter!
Skrivet 2 feb 2012 18:27 Snålheten bedrar visheten (Ej registrerad)
Det minsta man kan begära när vi burar in och utnyttjar djur är väl att de skall behandlas så humant som möjligt? Självklart köper jag bara KRAV-ägg men undviker även detta i möjligaste mån och försöker äta enbart vegetarisk kost. Har man inte "råd" att lägga ett par extra kronor på äggkartongen kan man köpa färre ägg istället. Det är väl knappast något livsnödvändigt?
Skrivet 2 feb 2012 18:08 CW (Ej registrerad)
meta (Ej registrerad) skrev:
Tänk på att frigående höns alltid utser en höna som de hackar på det är hårda tag
Som sagt är frigående inte alls det bästa men bättre iaf, men är inte instängda och de får sträcka ut sig om än lite...
Skrivet 2 feb 2012 18:06 CW (Ej registrerad)
Danne (Ej registrerad) skrev:
Och precis den logiken gillar jag "Syster Gråter". Eftersom gamlingarna köper du inte ägg från frigående höns? Hur hjälper det gamlingarna?
Jag köper inte heller ägg från frigående höns, och det beror endast på att jag köper XL-ägg och dessa har min butik inte från frigående höns, och jag är för lat för att åka runt stan för att hitta XL-ägg från frigående höns, om det ens finns.
På citygross, stora bruna =)
Skrivet 2 feb 2012 17:58 meta (Ej registrerad)
Tänk på att frigående höns alltid utser en höna som de hackar på det är hårda tag
Skrivet 2 feb 2012 17:22 CW (Ej registrerad)
Men jösses, för att man bryr sig om djur slutar man väl inte att bry sig om människor?? Och sluta skylla på pengar i varje diskussion! Det som verkligen förvånar är hur så många tycker att det är helt OK att djuren plågas! Skulle några av er få se dessa djur på plats och ändå äta äggen är det nått som verkligen saknas i skallen...
Skrivet 2 feb 2012 17:18 Danne (Ej registrerad)
Och precis den logiken gillar jag "Syster Gråter". Eftersom gamlingarna köper du inte ägg från frigående höns? Hur hjälper det gamlingarna?
Jag köper inte heller ägg från frigående höns, och det beror endast på att jag köper XL-ägg och dessa har min butik inte från frigående höns, och jag är för lat för att åka runt stan för att hitta XL-ägg från frigående höns, om det ens finns.
Skrivet 2 feb 2012 14:01 Syster Gråter (Ej registrerad)
Tummelisa (Ej registrerad) skrev:
Den som inte tycker om djur tycker heller inte om människor, enligt talesättet. Skrämmande att läsa vilken inställning somliga har när det kommer till djurens väl och ve. Människan kan påverka sitt liv genom rätta val och handlingar, medan djuren är helt utlämnade till vår goda vilja. Ert förhärdade synsätt gör att man än mer tappar tron på mänskligheten.
Att värna om djurens väl och ve innebär inte att man saknar empati för sina medmänniskor. Jag skulle vilja påstå att det är tvärt om.
För övrigt håller jag med CW.
Vem har sagt att jag inte tycker om djur? Att dra den slutsatsen därför att jag föredrar att prioritera människors väl och ve framför djurens tyder på ungdomlig oförmåga att se nyanserna i livet. Du kanske också mognar en dag?
Om du tittar på hur våra gamla har det idag, så är de definitivt att jämställa med dagens djurhållning, med den skillnaden att våra gamla inte skyddas av någon sträng djurlagstiftning. Det finns gamla människor som inte fått vara utanför sin dörr på åratal, därför att ingen har tid att följa med dem. De får ingen hemlagad mat om de inte orkar laga den själva, utan är hänvisade till näringsfattig storköksmat som kommer i frysta lådor. De enda människor de träffar är hemtjänsten som inte har tid att stanna och prata en stund. Jag tror inte dessa gamla människor har möjlighet att välja något annat, det har våra politiker sett till. Bara i Gävle har vi många hemlösa, som är hänvisade till att låna en soffa, eller sova i en kall portuppgång. Är hönsen viktigare då?
Skrivet 2 feb 2012 12:52 lol (Ej registrerad)
Tummelisa (Ej registrerad) skrev:
Den som inte tycker om djur tycker heller inte om människor, enligt talesättet. Skrämmande att läsa vilken inställning somliga har när det kommer till djurens väl och ve. Människan kan påverka sitt liv genom rätta val och handlingar, medan djuren är helt utlämnade till vår goda vilja. Ert förhärdade synsätt gör att man än mer tappar tron på mänskligheten.
Att värna om djurens väl och ve innebär inte att man saknar empati för sina medmänniskor. Jag skulle vilja påstå att det är tvärt om.
För övrigt håller jag med CW.
Första tecknet på att någon är en psykopat är oförmågan till empati för djur!
Skrivet 2 feb 2012 12:25 D. (Ej registrerad)
Peter (Ej registrerad) skrev:
Jag köper bara burhönsägg. Det gör mig ärligt talat inte ett skvatt att de sitter i burar om A4x2 dm (vilket jag naturligvis vetat om sedan länge -- är det någon som INTE visste om det; ni djurrättstomtar har ju tjatat nåt infernaliskt om bl.a. just burhöns?!). Varför ska jag betala extra för att en massa hönor ska få sprätta omkring till ingen större nytta? 'För den goda sakens skull'? lol
Hoppas du fastnar i en bur någon gång :)
Skrivet 2 feb 2012 12:17 Tummelisa (Ej registrerad)
Den som inte tycker om djur tycker heller inte om människor, enligt talesättet. Skrämmande att läsa vilken inställning somliga har när det kommer till djurens väl och ve. Människan kan påverka sitt liv genom rätta val och handlingar, medan djuren är helt utlämnade till vår goda vilja. Ert förhärdade synsätt gör att man än mer tappar tron på mänskligheten.
Att värna om djurens väl och ve innebär inte att man saknar empati för sina medmänniskor. Jag skulle vilja påstå att det är tvärt om.
För övrigt håller jag med CW.
Skrivet 2 feb 2012 09:30 CW (Ej registrerad)
Jag skänker minst lika mycket pengar till andra hjälporganisationer som jag lägger på bättre mat/ägg. Varför tar man för givet att jag bara tänkte på äggen, och att tänka "för den goda sakens skull" är ju skrämmande, fattar inte att så många människor är DJURPLÅGARE trots att ni inte skadar med era egna händer, äckligt!
Skrivet 2 feb 2012 07:39 Syster Gråter (Ej registrerad)
Danne: Burhönsens väl och ve synes mej underordnat när människor far illa. Jag arbetar varje dag för att förbättra villkoren för människor som har det svårt. Detta arbete är - som du kanske vet - både ett lågstatusjobb och inte särskilt välbetalt. Så, nej, jag lägger inte några extra pengar på välgörenhet, då jag i min dagliga yrkesutövning engagerar mig för dessa människor. Däremot skulle jag gladeligen betala mer i skatt om det kom människor som har det svårt till godo. Vad gör du, förutom att lägga några extra kronor på sprättägg?
Skrivet 1 feb 2012 19:27 Danne (Ej registrerad)
Syster Gråter (Ej registrerad) skrev:
Jaa...det är ju lovvärt och vackert att bry sig om burhönsen. Men jag tycker att när människor far så illa som de gör i vårt samhälle, med arbetslöshet ffa bland ungdomar, människor som utförsäkras trots sjukdomar som omöjliggör arbete, missbrukare som inte får den vård de behöver och vill ha, ökande barnfattigdom, gamla som ska bo hemma så länge som möjligt trots att de helst vill in på äldreboende för trygghetens skull, så lägger jag hellre de extra kronorna för äggen i skatt (och fler därtill) om det skulle betyda att den sociala tryggheten för människor kan öka. Så tar jag burhönsen sen.
Det där går ju inte ihop nånstans. Eftersom Sverige har lite dålig välfärd så får inte hönsen gynnas. Men du betalar inte heller de pengarna du sparar på att köpa ägg från burhöns till hjälporganisationer eller något heller?
Skrivet 1 feb 2012 16:06 Peter (Ej registrerad)
Det finns fog, om än ytterst marginellt, för att hävda att ekologiska ägg är nyttigare än konventionella. Det är inte häpnadsväckande skillnader, mer på nivån 'tiondels mg per 100 gram ägg' eller procent i ental. Det kanske allra mest markanta är jod, 60% mer i ekologiska! (Å andra sidan äter man kanske sina ägg med jodberikat salt.) Detta enligt Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas: http://www.slv.se/ldb
Vad jag begriper går det inte att länka direkt in i databasens tabeller; sök på "ägg" och välj "Ägg ekologiskt kokt" och "Ägg konventionellt kokt".
Skrivet 1 feb 2012 15:29 Syster Gråter (Ej registrerad)
Jaa...det är ju lovvärt och vackert att bry sig om burhönsen. Men jag tycker att när människor far så illa som de gör i vårt samhälle, med arbetslöshet ffa bland ungdomar, människor som utförsäkras trots sjukdomar som omöjliggör arbete, missbrukare som inte får den vård de behöver och vill ha, ökande barnfattigdom, gamla som ska bo hemma så länge som möjligt trots att de helst vill in på äldreboende för trygghetens skull, så lägger jag hellre de extra kronorna för äggen i skatt (och fler därtill) om det skulle betyda att den sociala tryggheten för människor kan öka. Så tar jag burhönsen sen.
Skrivet 1 feb 2012 09:17 Mikael (Ej registrerad)
När jag köper kravägg är det klart mest med omtanke om mig själv, jag räknar helt enkelt med att det är högre kvalitet, bättre näringsvärde o s v.
Skrivet 1 feb 2012 07:12 Peter (Ej registrerad)
Jag köper bara burhönsägg. Det gör mig ärligt talat inte ett skvatt att de sitter i burar om A4x2 dm (vilket jag naturligvis vetat om sedan länge -- är det någon som INTE visste om det; ni djurrättstomtar har ju tjatat nåt infernaliskt om bl.a. just burhöns?!). Varför ska jag betala extra för att en massa hönor ska få sprätta omkring till ingen större nytta? 'För den goda sakens skull'? lol