Se skolmaten i ett större perspektiv
Relaterat
SVAR TILL
”Arg 14-åring!”,
3 februari
Vad tråkigt att de vuxna inte har gått igenom med dig och dina vänner om varför det är så viktigt att äta vegetariskt. En anledning är miljön. I stället för att odla soja, som används till foder för nötkreatur och kyckling, kan människan äta sojan direkt. Det är samma näringsämnen, bara i en annan konsistens, form och färg.
I dag odlar vi både grödor som går direkt till människan och grödor som används som djurfoder. Det leder till att skogar och regnskogar skövlas för att ge plats åt ännu större och fler plantager. Att minska köttkonsumtionen är ett steg framåt för att sluta exploatera jorden. Kanske har du hört uttrycket att regnskogen är jordens lungor? Vad gör vi när vi inte längre kan andas?
En annan anledning är den hälsomässiga. Du säger att ”kött, fisk och kyckling är viktigt för en människa”. Det är en sanning med modifikation.
Det du egentligen säger är att protein är ett viktigt näringsämne. Utan protein slutar musklerna fungera. Men faktum är att det går att tillgodose kroppens behov av protein utan kött. Du kan äta baljväxter såsom bönor och linser, sojaprodukter som tofu, eller quorn som tillverkas av svampprotein.
Anorexia är en sjukdom som innebär medveten självsvält. Bara för att ni äter protein i en annan form betyder inte det att ni svälter.
Sluta gnälla och försök att se er skolmat i ett större perspektiv. Det är inte bara ni som lever och kommer att leva på den här jorden.
Elias – tänkande 25-åring










Senaste kommentarerna:
Skrivet 8 feb 2012 21:55 Björn (Ej registrerad)
Det är väl ändå ingen som vill tvinga något till något alls här? På den tiden som jag gick i skolan (för knappt ett år sedan) så tyckte jag väldigt illa om chicken bits, detta otyg som serveras titt som tätt. Men inte var det någon som tvingade mig att äta. Det var helt frivilligt att låta bli.
Vad jag tycker är märkligt är att vi fortfarande anser att köttätande är normen, och allt annat är "specialkost". Skulle det inte vara intressant att servera vegetarisk mat som standard, och istället låta de som vill äta kött lämna in en blankett? Bara som ett litet experiment.
Det kommer självklart inte hända, men att emellanåt servera vegetarisk mat är väl egentligen inte så märkligt (det var det den ursprungliga insändaren från Gunvor Gunnarsson gällde). =)
Skrivet 7 feb 2012 00:29 Andreas (Ej registrerad)
Dina matvanor-ditt val, men andras matvanor-deras val! (Ej registrerad) skrev:
Du får ha hur ädla avsikter som helst, det blir fel när man tvingar någon att äta det man inte vill. Det är lika illa att tvinga någon att INTE äta kött, som att tvinga någon att äta det!!! Dessutom tar du knappast någon som helst hänsyn till eventuell allergi mm. Det är lätt att bli riktigt enkelriktad om man ser för trångt. Lev som du vill, men förstå att den rätten har andra också! Att leva som de vill, alltså. Det är helt ok att man har flera alternativ i skolan, tex. Så att barnen kan välja om de vill äta vegetariskt eller om de inte vill det. Men att tvinga dem...nä, det är fel! Lika fel som att någon tvingar dig att äta kött! Försök förstå det...
Elias (Ej registrerad) skrev:
Du har fel. Tvång är ibland ett måste för att hindra människors eventuella dumheter, bara det att mig kan du inte tvinga att äta kött eftersom jag redan gör det.
Jag menade bara att det finns väldigt bra anledningar att äta vegetariska rätter då och då. Det är inte farligt att ha ett balanserat kostintag. Dessutom kan också köttätare slarva med kosten och få diverse sjukdomar. Inte så konstigt att hjärt- och kärlsjukdomarna ökar i antal med tanke på att vi äter 35 kilo för mycket kött per person och år.
Ska man vara petig så finns det bara en korrelation mellan köttätande och hjärt- och kärlsjukdomar, det finns ingen bevisad kausalitet. Det kan helt enkelt vara så att de som äter mycket kött också äter mycket av något annat och det i sin tur är detta som ökar risken. Det finns åtminstone en senare koststudie som pekar nämligen på att det är mycket kolhydrater som är boven. Egentligen vet vi väldigt lite om hur olika koster påverkar oss för att det har forskats oerhört lite då det inte finns något vinstintresse hos företag att forska kring detta. Läkemedelsföretagen forskar istället kring läkemedel för att bota symptom då det är där som de kan tjäna sina pengar. Att forska fram vilken kost som är bäst skulle sabotera hela deras affärsmodell.
Antropologer kan dock konstatera att de perioder som människan ätit mycket kött så har de vuxit längre och haft mindre spår av näringsbrist.
Skrivet 6 feb 2012 18:13 Elias (Ej registrerad)
Dina matvanor-ditt val, men andras matvanor-deras val! (Ej registrerad) skrev:
Du får ha hur ädla avsikter som helst, det blir fel när man tvingar någon att äta det man inte vill. Det är lika illa att tvinga någon att INTE äta kött, som att tvinga någon att äta det!!! Dessutom tar du knappast någon som helst hänsyn till eventuell allergi mm. Det är lätt att bli riktigt enkelriktad om man ser för trångt. Lev som du vill, men förstå att den rätten har andra också! Att leva som de vill, alltså. Det är helt ok att man har flera alternativ i skolan, tex. Så att barnen kan välja om de vill äta vegetariskt eller om de inte vill det. Men att tvinga dem...nä, det är fel! Lika fel som att någon tvingar dig att äta kött! Försök förstå det...
Du har fel. Tvång är ibland ett måste för att hindra människors eventuella dumheter, bara det att mig kan du inte tvinga att äta kött eftersom jag redan gör det.
Jag menade bara att det finns väldigt bra anledningar att äta vegetariska rätter då och då. Det är inte farligt att ha ett balanserat kostintag. Dessutom kan också köttätare slarva med kosten och få diverse sjukdomar. Inte så konstigt att hjärt- och kärlsjukdomarna ökar i antal med tanke på att vi äter 35 kilo för mycket kött per person och år.
Skrivet 5 feb 2012 15:40 Andreas (Ej registrerad)
Även om jag håller med om att vi inte ska skövla regnskogen så är det en myt att regnskogen är jordens lungor utan det är mikroalgerna i haven är jordens lungor.
Sedan räcker det inte med att ersätta animaliskt protein med vegetabiliskt protein, man måste även äta kosttillskott för att få i sig vitamin B12 och ibland vissa mineraler. Veganer och vegetarianer som slarvar med detta riskerar tex blodbrist. Speciellt viktigt är det för barn och gravida.
Och ur ett hållbarhetsperspektiv så kommer lokal matproduktion bli allt viktigare, här i Norrland är det inte de bästa förutsättningarna för att odla mycket vegetabilier, däremot kan vi odla vall och föda upp boskap.
Ur ett globalt perspektiv så måste man också tänka på överbefolkningen - anledningen till att vi måste äta mindre kött är för att vi blivit så pass många människor. I förhållande till andra arter och ekosystemen så är vi alldeles för många men tillräckligt görs inte för att minska födelsetalen.
Skrivet 5 feb 2012 14:22 Dina matvanor-ditt val, men andras matvanor-deras val! (Ej registrerad)
Du får ha hur ädla avsikter som helst, det blir fel när man tvingar någon att äta det man inte vill. Det är lika illa att tvinga någon att INTE äta kött, som att tvinga någon att äta det!!! Dessutom tar du knappast någon som helst hänsyn till eventuell allergi mm. Det är lätt att bli riktigt enkelriktad om man ser för trångt. Lev som du vill, men förstå att den rätten har andra också! Att leva som de vill, alltså. Det är helt ok att man har flera alternativ i skolan, tex. Så att barnen kan välja om de vill äta vegetariskt eller om de inte vill det. Men att tvinga dem...nä, det är fel! Lika fel som att någon tvingar dig att äta kött! Försök förstå det...