Diskriminera inte MMA innan ni vet vad det är
Relaterat
Jag tränar MMA (Mixed Martial Arts). Alltså en kampsport där vi blandar tekniker från de flesta andra kampsporter. MMA är med i Riksidrottsförbundet, vi har SM i amatör- MMA. Det finns ett stort antal svenskar i den absoluta världstoppen inom MMA. MMA är en idrott. Trots detta blir vi diskriminerade för att vi sysslar med denna sport. Det senaste som hänt är att vår klubb SBKK (Sandvikens budo och kampsportsklubb) fått vårt bidrag från Göranssonska stiftelsen halverat. Enbart på grund av vi har MMA på vårt schema.
Jag kan gå till BK Hammaren och träna boxning, jag kan gå till Sandvikens brottarklubb och träna brottning men jag får inte träna båda dessa saker på samma pass? Då är jag tydligen en våldsam galning och på passen sprutar det blod på väggarna?
Jag kan träna karate och lära mig sparka och slå, träna ju-jutsu och lära mig kast och ledlås men jag får inte göra detta samtidigt? Då är det plötsligt livsfarligt? Var finns logiken?
Jag förstår att man kanske inte vet allt om alla idrotter men döm oss då inte innan ni har mer information.
Vi har en åldersspridning i vår MMA grupp från 15 till 38 år, både killar och tjejer. På de två år jag lett MMA-passen har de allvarligaste skadorna varit en stukad fot och en översträckt armbåge. Jag vill välkommna alla ner till vår klubb och titta på ett pass. Tror alla med fördomar kommer bli mycket förvånade.
Stolt MMA-Instruktör, SBKK










Senaste kommentarerna:
Skrivet 21 feb 2012 13:19 N (Ej registrerad)
Det är det som är det sorgliga, att det finns människor som vill hålla på med detta!
Skrivet 21 feb 2012 12:22 EllanEriksson (Ej registrerad)
Vääääähäääääänta lite nu...
Ni säger att söker man på google så får man bara fram våldsamma klipp som "top knockouts?"
Kollar ni BARA toppresultaten eller ?
MMA har MÅNGA sidor! Jag utövar det inte, än, men är intresserad av det.
Men det är väl klart som KORVSPAD att dem VÄRSTA sakerna ligger bland toppresultaten? Det är ju dem som uppmärksammas!
Sök runt bland interjuver med dem som utövar sporten och ni kommer få en annan reaktion! Seriöst...
Alla är vuxna och VET vad dem ger sig in på!!
Skrivet 20 feb 2012 13:52 N (Ej registrerad)
För mig känns det obegripligt att det faktiskt finns människor som vill se sånt här, folk som slår varandra halvt fördärvade, och än värre att hålla på med det själv! Bara sååå sorgligt! Visst förstår jag att träningarna inte behöver vara så farliga, men hoppas ändå innerligt att våra ungdomar väljer nåt annat.
Skrivet 19 feb 2012 23:35 Mia (Ej registrerad)
"tillägg" alltså sparkar på någon som ligger. Sparkar stående finns ju i många stilar som karate, taekwando, kung fu m.m.
Skrivet 19 feb 2012 22:05 Mia (Ej registrerad)
Frid Ro (Ej registrerad) skrev:
Helt klart finns det seriösa som tränar MMA, men inte skrev jag väl att alla av dessa utövare slåss på stan ? Jag känner också en kampsportare som är världens snällaste
som inte heller använder sprit eller droger. Men vad som oroar mig är alla dessa som söker sig till er, för att lära sig slåss. Bra träning tvivlar jag inte heller på, men sedan på fritiden händer det något. För inte ens du kan väl gå i god för alla utövare inom kampsport.
Hur många boxare finns i brottsregistret ,
både på lokal som på elitnivå. Droger o anabola florerar även inom er kampsportare kanske mer än os andra sporter. Inom krogverksamheten finns det hur många som helst med kampsport o kroppsbyggare , som jobbar som krogvakter. Skamligt av samhället att man inte lyckats sortera bort dessa år 2012. Klassklyftor avgör tyvärr var man hamnar. Men varför träna att sparka in skallen på sina medmänniskor ? Hur kan man må bra av sånt, titta på barn i tidig ålder som även dom sparkas varifrån kommer detta beteende
Om man är insatt och vet vad mma handlar om så vet man oxå att man inte sparkar in skallen på varandra. Det är olagligt inom sporten och kommer i fortsättningen även vara det.
Förstår inte varför du ser krogvakter som ett problem, ska vi ha en bibliotekarie som vakt när folk bestämmer sig för att supa sig fulla och slåss?, då kan vi ju lika gärna börja skriva om att vi ska förbjuda alkoholen för då slipper vi ju ha vakter oxå.
Det är väl bara positivt att vakterna kan försvara sig/andra oskyldiga människor för att bli nedslagna.
Man kan ju inte dra alla över en kant.
Vad säger dig att det florerar mer anabola inom kampsport än friidrottare m.m.?
Dåligt att säga att folk som tränar mma kommer från den sämre klassen då det finns elever som är ingenjörer eller kommer från duktiga gymnasieskolor o.s.v.
Skrivet 19 feb 2012 12:24 Frid Ro (Ej registrerad)
Helt klart finns det seriösa som tränar MMA, men inte skrev jag väl att alla av dessa utövare slåss på stan ? Jag känner också en kampsportare som är världens snällaste
som inte heller använder sprit eller droger. Men vad som oroar mig är alla dessa som söker sig till er, för att lära sig slåss. Bra träning tvivlar jag inte heller på, men sedan på fritiden händer det något. För inte ens du kan väl gå i god för alla utövare inom kampsport.
Hur många boxare finns i brottsregistret ,
både på lokal som på elitnivå. Droger o anabola florerar även inom er kampsportare kanske mer än os andra sporter. Inom krogverksamheten finns det hur många som helst med kampsport o kroppsbyggare , som jobbar som krogvakter. Skamligt av samhället att man inte lyckats sortera bort dessa år 2012. Klassklyftor avgör tyvärr var man hamnar. Men varför träna att sparka in skallen på sina medmänniskor ? Hur kan man må bra av sånt, titta på barn i tidig ålder som även dom sparkas varifrån kommer detta beteende
Skrivet 18 feb 2012 16:09 Roger (Ej registrerad)
Frid o Ro (Ej registrerad) skrev:
du tangentbordskrigare. Hur många av utövarna kommer från Alderholmen - Villastaden .
Böna området- Dom kommer från Nordost Öster Sätra mm. Du talar om vuxna, men det finns yngre deltagare som bara har ett mål, och det är att få träna o lära sig slå ner folk.
Att slå en annan människa ger böter ute i samhället, hos mma är det ok att sparka in skallen på nån. Förklara vad det går ut på ? Som krogvakter jobbar många tveksamma individer, dock inte alla. Där finns anabolamissbrukare styrkelyftare muskelbyggare kampsportare. En del med ett kriminellt förflutet. Jag kallar dessa för en avart, hoppas att dom försvinner. Att många av boxar o kampsportare får hjärnskador märks tydligt. Hoppas verkligen att ungdomarna kommer på bättre tankar och börjar med mindre skadliga sporter. Jag vill att vi ska vara rädd om varandra, att slå varandra i huvudet och på njurarna kan väl inte vara bra. Våld föder våld. Där droger o alkohol går in , går vettet ut.
Nu börjar påhoppen bli lite för brutala tycker jag. Att påstå att alla vi MMA utövare står i gathörn och slår ner folk och att vi är med i gäng ??
Vad lever ni i för värld ?
Själv har jag jobbat på Sandvik de senaste 15 åren aldrig slagits ute på stan och använder varken alkohol eller droger, heller aldrig ens varit i närheten av nåt gäng.
Att det ens fanns människor som var så inskränkta och med så mycket fördomar som er gör mig faktiskt rädd, betydligt mer rädd än för en kille från öster som vill träna MMA.
Skrivet 17 feb 2012 10:33 Vendela (Ej registrerad)
Kampsportsutövare skrev: "Som vanligt är det alldeles för många som aldrig har tränat nån form av kampsport som skriver som tex Vendela. Alla sporter är farliga. Det har dött fler människor i ishockey än UFC. Det är mer skador i innebandy än UFC."
Oj oj, kan det vara hjärnskador från kampsportandet som spökar? Att jämföra antalet dödsfall och skador i ishockey och innebandy som ju har ett enormt antal utövare, med antalet dödsfall och skador i UFC som i antal utövare i jämförelse är ytterst få, är ju bara rent korkat!
Skrivet 17 feb 2012 00:18 ET (Ej registrerad)
B.E (Ej registrerad) skrev:
Göranssonska Stiftelserna får göra precis vad de vill med sina pengar. Det kallas bidrag och är en gåva. Var tacksam för den. Ni har fler sporter på schemat (Aikido, Karate, Ju Jutsu) som behöver och tackar för det årliga bidraget. Hoppas det inte orsakar problem för deras verksamhet för att någon inte såg en smartare lösning än insändare i tidningen.
e (Ej registrerad) skrev:
Det är ju precis dom sporterna som utövas inom mma också? Bara att dom utövas SAMTIDIGT!
Jag tränar mma och värsta skadan jag dragit på mig är några skavsår från mattan på golvet. Jag har heller aldrig i hela mitt liv slagit en människa för att skada utanför träningslokalen. Kan bara säga att på träningarna finns det inte någon som är ute efter att skada den andra brutalt som folks uppfattning verkar vara, det är ingen som ligger på golvet och åmar sig och är alldeles blodig, tvärt om så skrattar man för att man har kul på träningarna och det är en väldigt positiv stämning. Åk och titta på ett pass på någon klubb runt om i länet så kommer ni nog få en ändrad uppfattning. Allt är så kontrollerat och man tar det väldigt lugnt just för att inte göra illa någon!
Du faller ditt argument därför att du kan gå på de passen istället och gå på någon friträning och experimentera med hur de fungerar inom sporten. En stor skillnad mellan Aikido och MMA är att du graderas inom Aikido. Graderas du inom MMA? Nej. Vilken rank har ni inom Ju Jutsu, Karate och Aikido inom MMA?
Låt oss säga att jag kan påstå jag kan boxning, brottning, grappling och Aikido och sen kan jag lära ut det under namnet MMA. Är boxningen ni hänvisat till som ni lär er tillräckligt kompetent att ni kan gå in och vinna en match på boxningstävling? Kan ni klara en Aikido-gradering? Gör ni inte det så tycker jag inte ni kan använda dessa som exempel. Vilken erkänd kompetens besitter instruktörerna inom idrotterna som sägs läras ut på MMA?
Det kanske är så enkelt att stiftelserna tycker överlappande bidrag är onödigt. De stödjer en vision men kanske inte en annan. Enklaste vore nog ändå att prata med dom istället för skriva provokativa insändare som skriker diskrimination.
Skrivet 16 feb 2012 23:32 Frid o Ro (Ej registrerad)
du tangentbordskrigare. Hur många av utövarna kommer från Alderholmen - Villastaden .
Böna området- Dom kommer från Nordost Öster Sätra mm. Du talar om vuxna, men det finns yngre deltagare som bara har ett mål, och det är att få träna o lära sig slå ner folk.
Att slå en annan människa ger böter ute i samhället, hos mma är det ok att sparka in skallen på nån. Förklara vad det går ut på ? Som krogvakter jobbar många tveksamma individer, dock inte alla. Där finns anabolamissbrukare styrkelyftare muskelbyggare kampsportare. En del med ett kriminellt förflutet. Jag kallar dessa för en avart, hoppas att dom försvinner. Att många av boxar o kampsportare får hjärnskador märks tydligt. Hoppas verkligen att ungdomarna kommer på bättre tankar och börjar med mindre skadliga sporter. Jag vill att vi ska vara rädd om varandra, att slå varandra i huvudet och på njurarna kan väl inte vara bra. Våld föder våld. Där droger o alkohol går in , går vettet ut.
Skrivet 16 feb 2012 18:12 Kampkonstsutövare (Ej registrerad)
Som vanligt är det alldeles för många som aldrig har tränat nån form av kampsport som skriver som tex Vendela. Alla sporter är farliga. Det har dött fler människor i ishockey än UFC. Det är mer skador i innebandy än UFC.
Samt så går det inte ut på att skada sin motståndare utan att vinna. De flesta matcherna vinns på poäng eller att motståndaren klappar ur än blir knockad.
Skrivet 16 feb 2012 14:03 e (Ej registrerad)
B.E (Ej registrerad) skrev:
Göranssonska Stiftelserna får göra precis vad de vill med sina pengar. Det kallas bidrag och är en gåva. Var tacksam för den. Ni har fler sporter på schemat (Aikido, Karate, Ju Jutsu) som behöver och tackar för det årliga bidraget. Hoppas det inte orsakar problem för deras verksamhet för att någon inte såg en smartare lösning än insändare i tidningen.
Det är ju precis dom sporterna som utövas inom mma också? Bara att dom utövas SAMTIDIGT!
Jag tränar mma och värsta skadan jag dragit på mig är några skavsår från mattan på golvet. Jag har heller aldrig i hela mitt liv slagit en människa för att skada utanför träningslokalen. Kan bara säga att på träningarna finns det inte någon som är ute efter att skada den andra brutalt som folks uppfattning verkar vara, det är ingen som ligger på golvet och åmar sig och är alldeles blodig, tvärt om så skrattar man för att man har kul på träningarna och det är en väldigt positiv stämning. Åk och titta på ett pass på någon klubb runt om i länet så kommer ni nog få en ändrad uppfattning. Allt är så kontrollerat och man tar det väldigt lugnt just för att inte göra illa någon!
Skrivet 16 feb 2012 13:37 N (Ej registrerad)
Diskussionen känns ju lite som spel mot öppet mål, inte lätt vara MMA-kramare nu! :)
Skrivet 16 feb 2012 08:10 lol (Ej registrerad)
Folk är bra roliga. De bejublar alliansen(kapitlaismen) och sen spyr de galla över kommunism. Sen är de i full gång här i ren kommunistanda med och försöka diktera vad andra ska tycka, tänka och vad de ska få göra.
suck..
Skrivet 16 feb 2012 06:53 Macaw (Ej registrerad)
--> Kampkonstsutövare. Tror du att det skulle vara mindre skador i UFC om de hade lika många deltagare som det finns hockeyspelare i NHL?
Sorry men det tror inte jag. Visst skadar sig spelare i ex, innebandy och i fotboll, men syftet med de sporterna är inte att slå ner motståndarna.
Skrivet 16 feb 2012 00:00 Cl (Ej registrerad)
jobre (Ej registrerad) skrev:
jag bildgooglade bilolyckor. shit, ser helt lifsfarlig ut, hur fan kan man tillåta folk att köra bil när man ser vad som kan hända..?
nä, tacka vet jag häst å vagn...
Bilkörning går väl inte ut på att köra in i varandra. Boxning och mma går ut på att slå varandra så det är en markant skillnad.
Skrivet 15 feb 2012 23:57 Cl (Ej registrerad)
Kampkonstsutövare (Ej registrerad) skrev:
Ni borde väl veta att MMA inte är en stil för det första.
Tittar man på UFC så ser man ju alltid att folk tex tränar BBJ ,TKD osv.
Men det är bra mycket mindre skador i UFC än tex NHL hockey.
http://www.youtube.com/watch?v=4jbB9NCRTkw
http://www.youtube.com/watch?v=7UIxX3dL7Qs&feature=related
Där ser ni hur farliga de andra sporterna kan vara med. .Så vi lär väl förbjuda de med ?
Skillnaden är väl att dom flesta skador inom hockeyn visar sig omedelbart och inte flera år senare i form av hjärnskador. Kan tillägga att jag inte har något emot sporten. Kör på, ni vet om riskerna själva.
Skrivet 15 feb 2012 23:45 B.E (Ej registrerad)
Göranssonska Stiftelserna får göra precis vad de vill med sina pengar. Det kallas bidrag och är en gåva. Var tacksam för den. Ni har fler sporter på schemat (Aikido, Karate, Ju Jutsu) som behöver och tackar för det årliga bidraget. Hoppas det inte orsakar problem för deras verksamhet för att någon inte såg en smartare lösning än insändare i tidningen.
Skrivet 15 feb 2012 23:07 Vendela (Ej registrerad)
Värst vad ni vill jämföra med andra sporter. Syften med MMA är så vitt jag förstår att ta poäng genom att skada eller dominera så risk för skada uppstår om man inte ger upp. Hur många andra sporter har detta som syfte/mål?
Skrivet 15 feb 2012 22:20 Kampkonstsutövare (Ej registrerad)
Ni borde väl veta att MMA inte är en stil för det första.
Tittar man på UFC så ser man ju alltid att folk tex tränar BBJ ,TKD osv.
Men det är bra mycket mindre skador i UFC än tex NHL hockey.
http://www.youtube.com/watch?v=4jbB9NCRTkw
http://www.youtube.com/watch?v=7UIxX3dL7Qs&feature=related
Där ser ni hur farliga de andra sporterna kan vara med. .Så vi lär väl förbjuda de med ?
Skrivet 15 feb 2012 21:47 jobre (Ej registrerad)
jag bildgooglade bilolyckor. shit, ser helt lifsfarlig ut, hur fan kan man tillåta folk att köra bil när man ser vad som kan hända..?
nä, tacka vet jag häst å vagn...
Skrivet 15 feb 2012 20:14 Fia (Ej registrerad)
Jag vet få så kramgoa och ödmjuka människor som kampsportare. Under mina 13 år som kampsportare har jag aldrig ens tänkt tanken att ta med det ut på gatan, och jag vet ingen av alla dom alla underbara vänner jag lärt känna under den tiden, varken brottare eller mma:are som skulle ta med sig sin kunskap ut för att slåss utanför mattan.
Skrivet 15 feb 2012 19:34 suck (Ej registrerad)
PW (Ej registrerad) skrev:
"Där hjärnan tar slut, tar nävarna vid" är ett uttryck som passar sig här!
"Man kan inte lära gamla hundar att sitta", är ett uttryck som passar sig här!
Men det är väl så att vara rädd för något nytt.. Vet man inte, då vägrar man lära sig och idiotförklarar alla andra istället. Enkelt!
Skrivet 15 feb 2012 19:18 Tomas (Ej registrerad)
Vi kan konstatera att det finns olika åsikter i denna fråga, men att titta på blodiga klipp på youtube och dra slutsatsen att detta också utövas i Sandviken är helt felaktigt. Kom istället ner på klubben och titta på några träningspass och prata med de som tränar, eller kom och prova att träna några av alla de stilar (Aikido, Ju-Jutsu, Karate och MMA) som finns på SBKK. Innan ni har gjort det så tycker jag det är tråkigt att ni har förutfattade meningar.
Skrivet 15 feb 2012 19:07 erik29 (Ej registrerad)
okey då är bidraget halverat av 3 skäl kom jag fram till. ett är kommunen diskiminerar mot mma. två är minskat medlemsantal. tre är nån slogs med mma på stan. ingen verkar överräns. ingen verkar underteckna med namn men gärna dra klubbens namn i sin egen smuts.
Skrivet 15 feb 2012 18:37 Tangentbordskrigare (Ej registrerad)
Till Frid o Ro: Klart att man hetsar upp sig när det kommer in folk som ska försöka visa sig kunniga och försöker berätta för andra vad dom får göra och inte göra.
Men du leder nog VM i fördomar helt klart, skulle tränade kampsportare vara ute och slåss på stan så skulle det gå illa. Sen undrar jag vad det är för fel med att kampsportare står som vakter?
Menar du på fullt allvar att folk går och tränar kampsport bara för att kunna gå ut och slåss på stan? Sen skulle jag vilja ha statistiken du hittat på att kampsportare skulle vara från lägre socialgrupp? Men som allt annat du skriver så är det fördomar rakt igenom.
Många vill säkert lära sig för status som du säger, men man kan väl inte dra alla över en kam? Det finns väl idioter överallt!
När det gäller våld på stan så finns nog alla samhällsklasser, yrken och fritidssysselsättningar representerade.
Ska då föreningsstöd dras in om någon i annan sport startar ett bråk på stan?
Skrivet 15 feb 2012 18:18 PW (Ej registrerad)
"Där hjärnan tar slut, tar nävarna vid" är ett uttryck som passar sig här!
Skrivet 15 feb 2012 18:16 Vendela (Ej registrerad)
Ni är ju för söta, MMA förespråkarna Leif och Roger, vrider och vänder på argumenten som maskar på metkroken, allt för att få oss tro att MMA inte är farligt. Men hur ni än väder och vrider har ni rumpan där bak! En endaste liten googlad filsnutt om MMA är ju allt som behövs för det hela ska falla fullständigt pladask! Ni får helt enkelt be till högre makter att de på Göransonska inte har lärt sig googla.
Skrivet 15 feb 2012 18:15 erik29 (Ej registrerad)
var finns bevisen för att stiftelser ger mindre pengar för att det tränas mma? har jag aldrig upplevt
Skrivet 15 feb 2012 17:50 Frid o Ro (Ej registrerad)
Tangentbordskrigare (Ej registrerad) skrev:
Som vanligt så har alla internetkrigare vaknat och ska tycka till.
Vafan är det frågan om?
Dom som vill lär väl få hålla på och dom som inte vill skiter i det, hur fan svårt kan det vara?
Jag gillar inte golf, jag byter kanal om det blir golf! Inte fan kräver jag att sporten ska utrotas för att JAG tycker att den är meningslös. Gör samma ni med som inte gillar det!
Sen snacket om våldsamhet, självklart är det våldsamt! Det är en KAMPSPORT!
Boxning, Taekwondo och brottning är OS sporter så ni vet. Vad går dom ut på?
Även där kan man byta kanal och se kanot eller bågskytte istället.
Men tror ni ärligt talat att folk slår varandra på samma sätt på träning samt amatörtävlingar?
Man gör väl för fan det man vill (så länge det är lagligt) och det antar jag att ni som är emot det också gör.
MAN MÅSTE FAN INTE GNÄLLA ÖVER ALLT MAN SJÄLV INTE GILLAR HELA TIDEN!
Dagens internetsamhälle är fan skrämmande.
Oj oj vad du hetsar upp dig. Inte bra att hetsa upp sig, det handlar väl inte bara om träning.
Vilka är det som slåss på stan , tror inte att det är Golfare eller kanotister heller. Många vill lära sig kampsport för att få lite status i samhället och bland gängen. Tennis spelare är inte heller representerade bland dom som är i handgemäng på helgerna. Däremot återfinns många av dessa kampsportsutövare som krogvakter mm. Håller med "Leffe" lägg pengarna på brottsoffren i stället. Ställ krav på boxning o kampsporter, vid påkommet våld indrag av föreningsstödet. Vi behöver inte mer våld i samhället, det är tillräckligt kallt som det är. Träning är ok, men kunskapen den tar man tyvärr med sig ut på stan. När vi får lite bättre förhållanden i samhället kanske våldet minskar, mestadels kommer utövare i kampsporter från en lägre socialgrupp.
Hockey är tufft men det är bara på isen och då drabbar det inte andra . Dom står inte i gathörnen och slår ner folk. Krama varandra istället.
Skrivet 15 feb 2012 16:57 anna (Ej registrerad)
Nu är det så att klubben kan ha fått lite sänkt bidrag på grund av sänkt antal tränande ungdomar åxå, eftersom vårt medlemsantal stadigt har minskat i några år. Men visst kan mma ha spelat en viss roll, men det är inget jag vill spekulera i. Dock håller jag med instruktören om att vår mma inte är så våldsam som den som visas på tv, eftersom det faktiskt är något annatt. Det är lätt att dra all kampsport över en kam när man inte är helt insatt. Välkommen ner att prova påistället och bild er en egen uppfattning om sporten
Skrivet 15 feb 2012 15:46 Leffe (Ej registrerad)
Är man vuxen får man göra lite som man vill, i slutna sällskap. Men barn och ungdomar, ska naturligtvis inte släppas in på såna ställen. Och bidrag för att slå varandra sönder och samman, ska man naturligtvis inte ha. Bättre lägga dessa pengar på folk som blir misshandlade på våra gator istället. Nä lägg ner skitet !
Skrivet 15 feb 2012 15:40 Leif (Ej registrerad)
M ! Var skrev jag att det var tillåtet ? Jag skrev ( Jag tittade på hela klippet och såg inget som var värre än vad som kan hända på en ishockeymatch ! )
Domaren ! Skillnaden ÄR att i MMA så ÄR du medveten om vad du ger dig in i och accepterar risken !
Mikael ! Våld som våld ! Hade den träffat över örat hade han kunnat fått en hörselskada för livet !
Att träna är en helt annan sak än att utöva det i en ring under tävling . Som Roger skrev ! Varför får du träna boxning och brottning separat men inte ihopslagen som ETT träningspass ?
Skrivet 15 feb 2012 15:30 Tangentbordskrigare (Ej registrerad)
Som vanligt så har alla internetkrigare vaknat och ska tycka till.
Vafan är det frågan om?
Dom som vill lär väl få hålla på och dom som inte vill skiter i det, hur fan svårt kan det vara?
Jag gillar inte golf, jag byter kanal om det blir golf! Inte fan kräver jag att sporten ska utrotas för att JAG tycker att den är meningslös. Gör samma ni med som inte gillar det!
Sen snacket om våldsamhet, självklart är det våldsamt! Det är en KAMPSPORT!
Boxning, Taekwondo och brottning är OS sporter så ni vet. Vad går dom ut på?
Även där kan man byta kanal och se kanot eller bågskytte istället.
Men tror ni ärligt talat att folk slår varandra på samma sätt på träning samt amatörtävlingar?
Man gör väl för fan det man vill (så länge det är lagligt) och det antar jag att ni som är emot det också gör.
MAN MÅSTE FAN INTE GNÄLLA ÖVER ALLT MAN SJÄLV INTE GILLAR HELA TIDEN!
Dagens internetsamhälle är fan skrämmande.
Skrivet 15 feb 2012 15:27 Roger (Ej registrerad)
M (Ej registrerad) skrev:
Har nu googlat och kollat MMA gala från Stockholm. En fullständigt bedrövlig och skrämmande upplevelse, sparkar och slag efter slag efter slag i all oändlighet mot huvudet på en liggande person!! Domaren står bredvid utan att göra något, tittar bara lugnt på! Snälla RF, ta dom ur förbundet! Och snälla Göransonska, inte en krona!
För det första är det inte tillåtet att sparka mot huvudet på en liggande motståndare.
För en oinsatt kan det se brutalt ut men personen som ligger under försvarar sig och det är väldigt få rena träffar.
I buren/ringen finns alltid en domare som i första hand alltid ser till uttövarnas hälsa. Domaren bryter omedelbart när en part inte försvarar sig på ett intelligent sätt.
Skrivet 15 feb 2012 15:22 ove p (Ej registrerad)
Skulle man titta på en samling av de värsta olyckorna inom ridsport och besluta efter det så skulle inte ridsporten få en krona heller. 3-4 dödsolyckor per år brukar dom drabbas av enbart i Sverige. Att det inte är avsiktliga skador lär inte hjälpa dom stackars kvinnor som drabbas.
Skrivet 15 feb 2012 14:44 M (Ej registrerad)
Rätta mig om jag har fel Leif, jag har nämligen inte så bra koll på ishockey och fotboll, men du menar alltså att det är tillåtet att medvetet skada motståndaren i de idrotterna?
Skrivet 15 feb 2012 14:41 Domaren (Ej registrerad)
Skillnaden mellan fotbollssparkar, hockeyslagsmål och MMA är att i MMA går det ju ut på att utföra dessa handlingar och ju bättre man gör det desto mer skadar man sin motståndare och vinner. Det finns såklart rötägg inom andra sporter oxå som gör liknande saker men då straffas de istället för att belönas som i MMA. Det är den stora skillnaden mellan MMA och övriga sporter. Om MMA inte går ut på att skada motståndaren, använd er av markerande slag istället isånafall och inte brutala överfall.
Skrivet 15 feb 2012 14:35 Mikael (Ej registrerad)
Ja Leif, tänker man efter är Zlatans örfil faktiskt riktigt otäck, minst lika rå som MMA! :)
Skrivet 15 feb 2012 14:20 Leif (Ej registrerad)
Mikael ! Jag tittade på hela klippet och såg inget som var värre än vad som kan hända på en ishockeymatch ! Kanske dags att dra in allt bidrag till dom då oxå ? Där har du ju idioter som tacklar folk till livslång invaliditet och vissa använder ju klubban för att slå ner folk bakifrån . Tittar vi då på fotboll så finns det folk som sparkar av benen på motståndare medvetet ! Till och med ger danska skallar mitt i ansiktet ! Titta bara på Zlatan som ger örfilar ? Ska vi dra in bidraget där oxå ? Hur många mer accepterade idrotter vill du att jag ska dra upp som är minst lika råa ?
Skrivet 15 feb 2012 14:06 M (Ej registrerad)
Har nu googlat och kollat MMA gala från Stockholm. En fullständigt bedrövlig och skrämmande upplevelse, sparkar och slag efter slag efter slag i all oändlighet mot huvudet på en liggande person!! Domaren står bredvid utan att göra något, tittar bara lugnt på! Snälla RF, ta dom ur förbundet! Och snälla Göransonska, inte en krona!
Skrivet 15 feb 2012 13:41 Roger (Ej registrerad)
Anledningen till insändaren var inte att diskutera om MMA ska förbjudas eller inte eftersom det skeppet redan seglat så att säga, vi är med i RF och har då samma rättigheter och skyldigheter som alla andra sporter.
Självklart går det att på internet hitta blodiga klipp men det är stor skillnad på en proffesionell MMA match i Usa och en amatör MMA match i Sverige. Sök på värsta tacklingarna i hockey så får man också se brutala filmklipp.
En av frågorna är hur man kan dra in bidrag till nåt man inte vet vad det är och att jag faktiskt kan träna boxning på en boxningsklubb, brottning på en brottarklubb men jag straffas för att jag tränar det samtidigt.
Skrivet 15 feb 2012 12:37 Kvinnlig MMA utövare (Ej registrerad)
MMA är en fyskrävande sport som ger mycket gemenskap och grymt bra träning! Den som sitter och tittar runt på de mest våldsamma klippen på internet vet i grund och botten inte alls vad sporten handlar om. Inom boxningen sker mer skada än under en MMA match och träning, då alla slag sker mot huvudet. MMA i Sverige och i världen runt har blivit ett stort intresse både för fans och utövare av sporten! Till och med så att UFC valt att hålla en tävling i Sverige under våren. Det är stort!
Skrivet 15 feb 2012 10:59 Mikael (Ej registrerad)
Och jag som faktiskt trodde det var MMA, när filmklippet heter MMA "The knockouts of 2010 vol 1", oj vad tokigt det kan bli! :)
Skrivet 15 feb 2012 10:25 Andreas (Ej registrerad)
Nu är det ju så att alla som tävlar i MMA vet ju själva vad dom ger sig in på. samma sak med boxare och hockeyspelare som slår sönder varandra på isen titt som tätt.........
ska vi förbjuda formel1 då kanske också för att folk åker så hiskelit snabbt och faktiskt dör när dom kraschar? och samma ska med hockey för att dom slår sönder varandra på isen ??
jag tränar själv inte MMA eller någon annan kampsport, men just kampsporten har räddat många av mina vänner från väldigt negativa fritidsintressen, genom att inom all kamsport lär man ut hård diciplin och kamratskap. det går så myckt djupare än att bara sparkar och slåss.
Angående dom där klippen ni nämner så var det inte MMA tävling utan ultimate fighting, där är allt tillåtet.
Stå på er alla ni som tränar och tävlar kamsport
Skrivet 15 feb 2012 10:05 Leffe (Ej registrerad)
"Stolt MMA-instruktör" Inte tillräckligt stolt för att stå med sitt namn under insändaren, tydligen. Den där typen av misshandelsteknik behöver man inte kunna om man tänkt leva ett normalt liv.
Skrivet 15 feb 2012 09:22 Mikael (Ej registrerad)
Kanske inte är så farligt trots allt då, googlade MMA, började titta på första filmklippet, "MMA The knockouts of 2010 vol 1". Nåt mer VIDRIGT VÅLDSAMT OCH FULLSTÄNDIGT VANSINNIGT FÖR MAN LETA EFTER!! Tvingar mig att titta en lite stund men det går bara inte, blir helt enkelt illamående! Detta får mig att tappa tron på mänskligheten, och är såklart helt vansinnigt att ge bidrag till!
Skrivet 15 feb 2012 09:11 Macaw (Ej registrerad)
Såg en match på TV när en MMA-sportare håller fast sin motståndare liggandes medans han ihärdigt hamrar sin armbåge i sin motståndares ansikte. Motståndarens kropp var nästan livlös och han var helt oförmögen att försvara sig.
Det var i särklass den mest osmakliga "sport" jag sett. Aldrig i mitt liv att jag tittar på något liknande mer. Jag tar inte boxning i försvar, fast det känns rent i jämförelse.