Licensjakten på varg är inte en fråga för EU
Relaterat
Den svenska licensjakten är numera en angelägenhet för EU. Detta efter att Miljöpartiet, med Carl Schlyter i spetsen, har vänt sig till EU-kommissionen för att stoppa vargjakten och frågat vilka åtgärder kommissionen tänker vidta mot Sverige. Går det illa kan det sluta med att kommissionen stämmer Sverige. Det skulle vara olyckligt av flera skäl. För det första skulle det stå i direkt strid med den balanserade rovdjurspolitik som riksdagen har slagit fast. För det andra skulle det innebära att landsbygden och dess villkor plötsligt ska dikteras av tjänstemän i Bryssel. Det är att ställa landsbygden mot EU.
Vi anser att EU har en viktig roll att spela när det handlar om att hitta lösningar på gemensamma problem. Det betyder dock inte att EU ska besluta om frågor som uppenbart är inrikespolitiska. Varför är tjänstemän inom EU, som befinner sig långt borta från vardagen i exempelvis, Dalarna, Västmanland, Värmland eller Gävleborg, bäst lämpade att avgöra om Sverige ska ha en licensjakt eller inte. Varför ska inte folkvalda få besluta i frågan?
Vi anser att licensjakten är en strikt nationell fråga, att beslutet om förvaltningen av rovdjuren ska fattas nära de människor som berörs. Under den förra mandatperioden skapde vi därför förutsättningar för att fler beslut rörande viltförvaltningen och rovdjursförvaltningen skall kunna fattas närmare dem som bor och verkar i vargens närhet – något som länge har efterfrågats.
Den svenska rovdjurspolitiken för varg var länge så minerad att ingen svensk regering vågade ta tag i frågan. Den tidigare socialdemokratiska miljöministern Lena Sommestads strategi var till exempel att undvika ansvar genom att tillsätta ett antal utredningar.
Sedan maktskiftet 2006 har regeringen aktivt drivit en ansvarsfull politik för våra större rovdjur med jakt, inplantering av nya individer och genetisk förnyelse som mål. Det är viktiga komponenter för att trygga vargpopulationen på en balanserad nivå och göra den långsiktigt livskraftig. Vår rovdjurspolitik innebär att vi står upp för rovdjuren samtidigt som vi driver en politik där friluftsliv och jakt ska kunna samexistera med livskraftiga rovdjursstammar.
En bra viltvård gynnas av att människor som lever och verkar där viltet finns deltar i beslut och skötsel. Därför vill vi att dessa frågor ska beslutas lokalt, och att EU ska ägna sig åt frågor som medlemsländerna inte kan genomföra bättre på egen hand.
Alla har vi olika åsikter om vargjakten, men oavsett vad man tycker om den så borde det vara självklart att frågan ska fortsätta vara en svensk angelägenhet.
Bengt-Anders Johansson (M)
Riksdagsledamot och vice ordförande i miljö- och jordbruksutskottet
Margareta B Kjellin (M)
Riksdagsledamot och Förbundsordförande Gävleborg






Senaste kommentarerna:
Skrivet 2 feb 2011 11:12 Warg (Ej registrerad)
Carl Schlyter?
Sverige har anmälts till EU-kommissionen för riksdagens beslut om licensjakt på varg, samt Naturvårdsverkets beslut om licensjakten. Det är regeringen som svarar för Sverige i sådana ärenden med EU-kommissionen, i det här fallet Miljödepartementet.
Anmälan kommer från Svenska Naturskyddsföreningen, Rovdjursföreningen, Världsnaturfonden WWF och Djurskyddet Sverige.
Skrivet 1 feb 2011 09:31 Sten Ch (Ej registrerad)
@ Markägare: Visst, du har rätt i att det är fem märkta vargar, tre med mikrochip och två med sändare och det är dessa två jag talar om. Det är möjligt, men kanske inte alltid lätt, att se om en varg har sändare. Däremot kan du endast avgöra om en varg är chipmärkt med hjälp av en speciell chipläsare från högst någon decimeters håll. Så ingen kan kritisera en jägare för att fälla en sådan varg. Hur som helst vidhåller jag vad jag sade imitt förra inlägg -- att jägarna inte har något intresse av att fälla märkta vargar, att forskarna inte vill att märkta vargar särbehandlas under jakt samt att det til syvende og sidst är jägarna som betalar vargmärkningen.
Skrivet 1 feb 2011 08:52 håkan o dogge (Ej registrerad)
är det inte på tiden att våra lokala politker i sandviken gävle hofors säger vad dessa tyckar KRÄVER att samtlig partier säger vad dom står i rovdjurspolitiken SKATTEBETALARE
Skrivet 31 jan 2011 15:05 Markägare med respekt för lagen och rovdjur (Ej registrerad)
Sten: Nej det är inte två märkta vargar som du säger, det är sammanlagt 5 märkta vargar hittills - se http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Vilda-djur/Stora-rovdjur/Vargjakt-2011/ De verkar därför inte stämma riktigt som du säger att "Jägare saknar intresse av att skjuta märkta vargar".
Skrivet 29 jan 2011 14:53 Sten Ch (Ej registrerad)
Kommentar till "Markägare". Med "märkta vargar" avser du att två radiomärkta vargar fälldes vid årets vargjakt. Vet du att:
1. Jägare saknar intresse av att skjuta märkta vargar. De vill ha många märkta. Då kan man via länsstyrelsen få reda på var vargarna är och jaga med hund där det är vargfritt.
2. Det är svårt att se om en varg är märkt och inte förbjudet att skjuta den. Forskarna vill inte att de särbehandlas. De studerar en "naturlig" population och ser licensjakten som en "naturlig" dödsorsak.
3. Båda sändarna var ur funktion. Genom att vargarna blev skjutna kunde de tas om hand, servas och vänta på ny användning.
Trots kunskap om detta påstod SNF att jägarna äventyrar "märkningen som är viktig för kunskapsbyggandet och för forskningen". Man nämnde inte att jägarna betalar en stor del av vargforskningen och märkningen via jaktkort och pengar från Jägareförbundet. SNF har såvitt jag vet inte bidragit med ett öre. Däremot fick SNF en miljon av jägarna förra året via jaktkortet
Skrivet 29 jan 2011 10:22 Samlad dalmaS (Ej registrerad)
Klart Schlyter kan ha åsikter om vargar, i Linköping där han bor finns inga vargar! Skulle en varg komma så långt utanför de s.k. reviren bedömdes den vara livsfarlig och kom att skjutas direkt. Detta är det största problemet, vargkramarna som gapar så högt lever helt avskilda från det dom vurmar för. Likaså skulle drivmedelspriserna helst ligga minst 10 kronor över det nuvarande om Schlyter fick bestämma. Han kan säkert åka kommunalt vart än han ska,den möjligheten har inte de männskor som han också tycker ska stå ut med vargar inpå knuten.
Skrivet 28 jan 2011 23:27 Åke Skogevall (Ej registrerad)
Debatten om licensjakten döljer kärnproblemet med rovdjurspolitiken.
Professorn i statsvetenskap Marie Demker sade i programmet Kaliber:
Vargfrågan kan inte lösas med kompromisser, det är en intressekonflikt om grundvärderingar!
Några vill ha varg - andra drabbas av försämrade levnadsvillkor.
Särintressen för varg har dominerat beslutsprocessen för rovdjurspolitiken, men ingen tar ansvaret för, eller ens redovisar, konsekvenserna för dem som drabbas.
Konventionen om biologisk mångfald säger att vargen skall återföras till sina "naturliga habitat", vilket är vildmarken i norra halvan av Sverige, men där tas vederbörlig hänsyn till konventionens artikel 8j, för rennäringen är också skyddsvärd.
Ur biologsik synvinkel är fäbodbete minst lika skyddsvärt som rennäringen. Men här orsakar vargreviren, tvärt emot konventionens syfte, förödelse i den biologiska mångfalden och saboterar andra stödprojekt t ex räddningsinsatser för ängs- och betetsmarksbevarande.
Se helheten!
Skrivet 28 jan 2011 09:39 Markägare med respekt för lagen och rovdjur (Ej registrerad)
Bra att EU har lagstiftning när det gäller vår naturs art- och habitatdirektiv och regler för bevarandet av hotade arter. En sådan viktig fråga måste ses i ett längre perspektiv, inte bara vad några tycker just här och nu, det ger alldeles för mycket utrymme för var och ens egenintresse. Tyvärr har det ju visat sig att licensjakten inte fungerat riktigt proffsigt (skadeskjutningar, märkta vargar etc) så det är bra om frågan prövas i EU's domstol. Jämför med annan lagstiftning (inbrott, mord etc) - inte heller sådana lagöverträdelser skulle kunna dömas på lokal nivå där man i varje kommun skulle bestämma vilka påföljder respektive brott ska ha.
Skrivet 27 jan 2011 21:35 olle ljungbeck (Ej registrerad)
Jag håller helt med. Eu har inte med den svenska vargen eller jakten att göra. Men jag skulle tro att vi bland landets jägare har många EU-kramare. Detta är ett tillfälle då vi bör markera att EU skall lägga sig i svensk politik så lite som möjligt. Men EU-kramarna har ju låtit det gå så långt att vi inte längre är en fri och suverän stat.Svenska folket skall själva på demokratisk väg bestämma politiken i Sverige.