Vi är inte långt ifrån ett nytt världskrig
Relaterat
Bakom bildandet av EU låg en fredstanke som var den största anledningen till vårt lands anslutning framhölls av förespråkarna. Har det blivit så ! Ser man till vad som nu pågår inom EU kan man befara det värsta.
Bakgrund. Anledningen till första världskriget. 1890 valdes August Bebel till ledare för det ombildade Tysklands Socialdemokratiska Arbetarparti.1891 Det tyska socialdemokratiska Erfurt-programmet antas på marxismens grundval. I Tyskland grundas Alltyska Förbundet som förkämpe för en Tysk imperalism.Åren som följde deltog Tyskland i den ohämmade kolonalismen som pågick med England och Frankrike som huvudaktörer. Även Ryssland deltog i undertryckande av andra länder.1906 börjar Tyskland upprustningen av krigsmakten och den Tyska riksdagen upplöstes på grund av opposition från centrumpartiet och socialdemokratin. Åren därefter pågick en Kapprustning mellan de imperalistiska makterna.1908 Tyskland blir efter England starkaste sjömakten.Redan 1908 stod det klart att företagarna samlade sig till en stor offensiv mot fackföreningsrörelsen för att säkerställa sin makt.1911 tar Italien Tripolis från Turkiet.1912 Tysk-Engelska förhandlingar om flottpolitiken misslyckas. Ökade Tyska rustningar till sjöss. 1912-13 Balkankrigen Bulgarien,Serbien, Grekland och Montenegro besegrar Turkiet.1913 August Bebel Det Tyska socialdemokratiska partiets ledare.1914
Morden i Sarajevo inleder det första världskriget genom att Österike Ungern förklarar Serbien krig. " Det första världskrigets utbrott var en följd av stormakternas rivalitet, som förvandlat Europa till ett enda härläger, en krutdurk som bara behövde tillföras en gnista för att Världsbrandens flammor skulle slå upp" Den på fri konkurrens grundade kapitalismen hade sin högsta utveckling. Fram till första världskriget. expanderade det kapitalistiska produktionssättet.Tyskland var i förhållande till England och Frankrike en auktoritär stat.Trots att Tyskland var det land som sett den vetenskapliga socialismen födas och där det det socialdemokratiska partiet först blivit en samhällsmakt av någon .betydelse.1916 uteslöts Karl Liebknecht ur det Tyska socialdemokratiska partiet dömd till 2 års tukthus för sin kamp mot kriget. 1917 var det Hungersnöd i Tyskland.1919 Bildades det Tyska Arbetarpartiet, sedermera nationalsocialistiska. Tyska arbetarpartiet grundades med Adolf Hitler som sjunde medlem. Vad har allt detta med dagens EU att göra.Det finns likheter som till exempel Kapitalistregimernas övertagande av makten med Tyskland som allt överskuggande styrande part.
Det kapitalistiska styrsättet är detsamma och kapitalet samlas på allt färre händer. Kapitalägarna lånar ut till de olika ländernas Regeringar tills de är så skuldtyngda att de är nära konkurs. Då tvingas de spara och det är inte kapitalägarna i de länderna som slarvat med att betala skatt eller av staten befriats från att betala skatt som har beviljat sig stora fördelar med hjälp av skattemedel som skall spara. Det är löntagare och pensionärer som hela tiden betalat sina skatter genom löneavdrag. Det är de som nu tvingas ned till svältgränsen och som kastas ut i arbetslöshet. Det är inte socialdemokratin som ställt till det för Grekland. Det är borgerliga Regeringar där, liksom i Italien och andra skuldtyngda stater. När det gått så långt att folk börjar svälta då är upproret nära. Europa börjar befinna sig nära den gränsen. Det behövs bara att det dyker upp en karismatisk ledare av Hitlers kaliber för att vi skall befinna oss i ett nytt världskrig.
Arbetarnas brott är endast hunger.
Karl Gustaf Skoog






Senaste kommentarerna:
Skrivet 22 feb 2012 10:14 Janne (Ej registrerad)
Rolf (Ej registrerad) skrev:
Skog är en klok gubbe och Mats är en typisk högerman utan förmåga till empati.
Efter EM i Split hörde jag av mina muslimska vänner ,att de ville ta över Bosnien genom demokrati, men mina serbiska vänner skulle stoppa det med våld. De ville inte bo i ett muslimskt land ,punkt slut. Jag bad dem på mina bara knän ,att först söka medlemskap i EU , då skulle det inte spela någon roll på vilken religion de hade. Men EU svek dem alla och sände bombplan i stället. Nu ser vi resultatet segregation och murar och stängsel genom de forna landskapen. Tältade en gång i en by som hette Freiland, gissa varför byborna var så stolta över namnet?
mats (Ej registrerad) skrev:
Rolf - din kommentar var väldigt förvirrad
Kan du beskriva vilka årtal du pratar om. Det var ett friidrotts EM i Split år 1990 - är det detta du pratar om? D.v.s. då det fortfarande hette Jugoslavien. Menar du att det var EU som startade kriget på Balkan efter detta EM? Eller menar du att Serbien inte ville kriga, men att EU tvingade dem genom att skicka bombplan? Vem bad du på då dina bara knän om att de skulle gå med i EU? Var det Slobodan Miloslevics du låg på knäna för, eller vem menar du att du vädjade till. Menar du att det maktvakuum som uppstod i Jugoslavien efter Josip Broz's (mer känd som Tito) död inte alls hade något att göra med det krig som uppstod mellan enklaverna Serbien, Kosovo, Kroatien och Bosnien Eller menar du att EU flygbombar Serbien (eller menade du Bosnien?) som svar på deras ansökan om medlemskap i EU? Du är väldigt förvirrande. Är det EU som satt upp murar och stängsel? Kan du förklara så att en vanlig dödlig begriper vad du menar...
Återigen 1000 frågor men inga svar, enögdhet en stor brist.
Skrivet 22 feb 2012 10:11 Janne (Ej registrerad)
mats (Ej registrerad) skrev:
janne
Jag kommer i håg att jag har nämnt att jag har gått ifrån att ha varit beroende av olika bidrag, att jag har gått i från att med nöd och näppe klara mina utgifter till att kunna spara och lägga undan lite så att jag nu och då kan åka på en utlandssemester med några års mellanrum. Att jag under den socialdemokratiska ofta hade ont i magen över hur jag skulle klara alla utgifter - till att jag i dag, under Alliansen, får någon eller några hundralappar över varje månad. Det känns skönt tycker jag, men det känns tydligen inte skönt för dej att jag nu klarar min egen ekonomi utan att få kommunala bidrag. Din empati förvandlas till förakt när människor mår bra utan att få bidrag - då blir de tydligen bara onda, giriga egoister i dina ögon.
Du har fortfarande inte förklarat kopplingen mellan din dos av empati, att du älskar att äga min plånbok och EU, världskrig, fred, och Lissabonföredrag och sådant som diskuterades här nedanför. Du har bara ägnat dej åt personliga påhopp!
Trevligt att du kan åka på utlandssemester,klara dina utlägg. så kan även jag. MEN MEN, ALLA KAN INTE DETTA.Det är dom jag tänker på på. Din fina regering har skapat ett onödigt lidande för många, men din plånbok blev lite tjockare då är du nöjd.Detta kallas brist på empati. att bara bry sig om sig själv kallas egoism. Då du inte längre är beroende av bidrag, tar jag för givet att du inte utnyttjar RUT-bidraget?
Skrivet 21 feb 2012 23:26 mats (Ej registrerad)
Rolf (Ej registrerad) skrev:
Skog är en klok gubbe och Mats är en typisk högerman utan förmåga till empati.
Efter EM i Split hörde jag av mina muslimska vänner ,att de ville ta över Bosnien genom demokrati, men mina serbiska vänner skulle stoppa det med våld. De ville inte bo i ett muslimskt land ,punkt slut. Jag bad dem på mina bara knän ,att först söka medlemskap i EU , då skulle det inte spela någon roll på vilken religion de hade. Men EU svek dem alla och sände bombplan i stället. Nu ser vi resultatet segregation och murar och stängsel genom de forna landskapen. Tältade en gång i en by som hette Freiland, gissa varför byborna var så stolta över namnet?
Rolf - din kommentar var väldigt förvirrad
Kan du beskriva vilka årtal du pratar om. Det var ett friidrotts EM i Split år 1990 - är det detta du pratar om? D.v.s. då det fortfarande hette Jugoslavien. Menar du att det var EU som startade kriget på Balkan efter detta EM? Eller menar du att Serbien inte ville kriga, men att EU tvingade dem genom att skicka bombplan? Vem bad du på då dina bara knän om att de skulle gå med i EU? Var det Slobodan Miloslevics du låg på knäna för, eller vem menar du att du vädjade till. Menar du att det maktvakuum som uppstod i Jugoslavien efter Josip Broz's (mer känd som Tito) död inte alls hade något att göra med det krig som uppstod mellan enklaverna Serbien, Kosovo, Kroatien och Bosnien Eller menar du att EU flygbombar Serbien (eller menade du Bosnien?) som svar på deras ansökan om medlemskap i EU? Du är väldigt förvirrande. Är det EU som satt upp murar och stängsel? Kan du förklara så att en vanlig dödlig begriper vad du menar...
Skrivet 21 feb 2012 17:39 Peps (Ej registrerad)
Jag tycker snarare att det är Mats som leder debatterna... och ledaren brukar ju inte förlora...vi har ju det här med verklighetsuppfattning också... det finns tydligen en röd och en blå.
Skrivet 20 feb 2012 19:25 Rolf (Ej registrerad)
Skog är en klok gubbe och Mats är en typisk högerman utan förmåga till empati.
Efter EM i Split hörde jag av mina muslimska vänner ,att de ville ta över Bosnien genom demokrati, men mina serbiska vänner skulle stoppa det med våld. De ville inte bo i ett muslimskt land ,punkt slut. Jag bad dem på mina bara knän ,att först söka medlemskap i EU , då skulle det inte spela någon roll på vilken religion de hade. Men EU svek dem alla och sände bombplan i stället. Nu ser vi resultatet segregation och murar och stängsel genom de forna landskapen. Tältade en gång i en by som hette Freiland, gissa varför byborna var så stolta över namnet?
Skrivet 20 feb 2012 12:58 AK (Ej registrerad)
Bra skrivet Karl Gustav Skoog!
Eu är inte till för fred, det är till för att öka plånboken hos de som redan har.
Mats du förlorar debatten varje gång, rätt kul att se :D
Skrivet 20 feb 2012 12:54 mats (Ej registrerad)
janne
Jag kommer i håg att jag har nämnt att jag har gått ifrån att ha varit beroende av olika bidrag, att jag har gått i från att med nöd och näppe klara mina utgifter till att kunna spara och lägga undan lite så att jag nu och då kan åka på en utlandssemester med några års mellanrum. Att jag under den socialdemokratiska ofta hade ont i magen över hur jag skulle klara alla utgifter - till att jag i dag, under Alliansen, får någon eller några hundralappar över varje månad. Det känns skönt tycker jag, men det känns tydligen inte skönt för dej att jag nu klarar min egen ekonomi utan att få kommunala bidrag. Din empati förvandlas till förakt när människor mår bra utan att få bidrag - då blir de tydligen bara onda, giriga egoister i dina ögon.
Du har fortfarande inte förklarat kopplingen mellan din dos av empati, att du älskar att äga min plånbok och EU, världskrig, fred, och Lissabonföredrag och sådant som diskuterades här nedanför. Du har bara ägnat dej åt personliga påhopp!
Skrivet 20 feb 2012 11:54 AK (Ej registrerad)
Bra skrivet Karl Gustav Skoog!
Eu är inte till för fred, det är till för att öka plånboken hos de som redan har.
Mats du förlorar debatten varje gång, rätt kul att se :D
Skrivet 19 feb 2012 23:18 janne (Ej registrerad)
mats (Ej registrerad) skrev:
Janne
Än en gång - det har alltid varit du som tagit upp plånboksfrågorna och inte jag. Din empati innehåller inte förmåga att förlåta och glömma det som blivit gottgjort (se: Jag bara lånade lite) . Förmågan att kunna förlåta och glömma har en väldigt central funktion i ordet empati. Att det finns brister i dagen regering (precis som det alltid funnits brister i alla andra regeringar) är en sak - men att propagera blint och enögt, och ibland även med falska argument gör inte att det blir någon förbättring. Ditt råd om att läsa sakta (och kanske till och med röra lite på läpparna) och tänka efter är ett råd som passar lika bra att gå i retur.
Men som som jag tidigare frågade:
Vad har detta om min/din dos av empati och att du älskar att äga min plånbok med EU, världskrig, fred och Lissabonföredraget att göra?
Du kanske inte kommer ihåg alla dina inlägg??, hur bra du tycker allt blivit när du själv fått lite mer, de behövande lite mindre? När just du tar upp empati som argument är det lika tomt som moderaternas vilja att fördela rättvist. Egoismen lyser igenom alla tidigare inlägg, Det som skiljer oss åt, kommer du ihåg? Dosen empati. Jag har redan svarat 2 ggr på din sista fråga, men okay här kommer det förenklat - Du har inte engagerat dej i andra människors nöd tidigare, bara din egen välfärd (läs plånbok).
Slutsats , din medkänsla är troligen av skådespelarsorten? Ps har du lagt undan din gamla MUFtröja med texten jag älskar att äga? Dessa tröjor trycktes verkligen upp, trot eller ej.
Skrivet 19 feb 2012 17:43 mats (Ej registrerad)
Janne
Än en gång - det har alltid varit du som tagit upp plånboksfrågorna och inte jag. Din empati innehåller inte förmåga att förlåta och glömma det som blivit gottgjort (se: Jag bara lånade lite) . Förmågan att kunna förlåta och glömma har en väldigt central funktion i ordet empati. Att det finns brister i dagen regering (precis som det alltid funnits brister i alla andra regeringar) är en sak - men att propagera blint och enögt, och ibland även med falska argument gör inte att det blir någon förbättring. Ditt råd om att läsa sakta (och kanske till och med röra lite på läpparna) och tänka efter är ett råd som passar lika bra att gå i retur.
Men som som jag tidigare frågade:
Vad har detta om min/din dos av empati och att du älskar att äga min plånbok med EU, världskrig, fred och Lissabonföredraget att göra?
Skrivet 16 feb 2012 20:49 Janne (Ej registrerad)
mats (Ej registrerad) skrev:
Janne
Varför är det då alltid du, och aldrig jag, som tar upp den "egna plånboken" i våra diskussioner? Varför kallar du det enfaldigt av mej att ömka för andra människor och nationer när du kallar just detta för "empati" när det gäller dej? Vem, förutom du janne, pratar om att utslitna ska jobba till dödsdagar? Tänk om det är du som har fel [hemska tanke för janne?] Begriper du verkligen hur märkligt och tanklöst du resonerar...
Men jag undrar fortfarande vad "din dos av empati" har med diskussionen om EU, Lissabonföredraget, och freden på Balkan att göra?
ok tar det igen - Lite enfaldigt av dej att ömka för andra människor och länder,.......
Efter alla dina inlägg står det helt klart att din egen plånbok är dej kärast.
Spelad empati , är inte det lite väl genomskinligt........ läs sakta. Tänk efter.
Får uppfattningen att alla brister inom vår regering gör att du griper allt runtomkring för du inte vill ha fokus på dumma förslag/beslut. Och återigen, din medkänsla för utsatta känns inte äkta. Äkta däremot känns din omsorg om din plånbok. Varför jag tar upp den? ja, kan det vara för att du så många ggr. talat om hur mycket mer du fått i den???
Skrivet 16 feb 2012 20:08 mats (Ej registrerad)
Janne
Varför är det då alltid du, och aldrig jag, som tar upp den "egna plånboken" i våra diskussioner? Varför kallar du det enfaldigt av mej att ömka för andra människor och nationer när du kallar just detta för "empati" när det gäller dej? Vem, förutom du janne, pratar om att utslitna ska jobba till dödsdagar? Tänk om det är du som har fel [hemska tanke för janne?] Begriper du verkligen hur märkligt och tanklöst du resonerar...
Men jag undrar fortfarande vad "din dos av empati" har med diskussionen om EU, Lissabonföredraget, och freden på Balkan att göra?
Skrivet 16 feb 2012 18:20 janne (Ej registrerad)
mats (Ej registrerad) skrev:
Olle!
Det finns inte ens uns av demokratiska tankar i ditt resonemang - bara despotism. Du hävdar t.ex. att Lissabonfördraget skapat en 'Enpartistat', vilket är en lögn utan dess like. EU är fortfarande en Union bestående av flera länder, och varje land representeras i EU av flera olika partier - detta är långtifrån en 'enpartistat'. Ja, det är till och med motsatsen till en 'Enpartistat' - Men detta vägrar Olle att erkänna för det är bara han som har rätt (anser Olle). Detta är ett grundläggande kännetecken för en despot, och därmed är denna fråga om Olles politiska hemvist helt klart utredd. Det är personer med din nationalsocialistiska inställning som skapar krig, i verkligheten.
janne
Här diskuteras EU, Balkankriget, Fred och Lissabonfördrag - och du tar upp plånboksfrågan och anser att detta visar på att du har mer empati än mej...? Kan du elaborera lite så att vi vanliga dödliga förstår kopplingen?
Lite enfaldigt av dej att ömka för andra människor och länder,.......
Efter alla dina inlägg står det helt klart att din egen plånbok är dej kärast.
Spelad empati är inte det lite genomskinligt? Att du inte tar upp att utslitna ska jobba till dödsdagar, att M och S vill låna ut 100 000 miljoner, som vi kanske inte får igen. Du måste få lite större perspektiv på tillvaron. Tänk om alliansen har fel? hemska tanke för dej? Är det nu elaborerat så du förstod?
Skrivet 16 feb 2012 12:20 mats (Ej registrerad)
Olle!
Det finns inte ens uns av demokratiska tankar i ditt resonemang - bara despotism. Du hävdar t.ex. att Lissabonfördraget skapat en 'Enpartistat', vilket är en lögn utan dess like. EU är fortfarande en Union bestående av flera länder, och varje land representeras i EU av flera olika partier - detta är långtifrån en 'enpartistat'. Ja, det är till och med motsatsen till en 'Enpartistat' - Men detta vägrar Olle att erkänna för det är bara han som har rätt (anser Olle). Detta är ett grundläggande kännetecken för en despot, och därmed är denna fråga om Olles politiska hemvist helt klart utredd. Det är personer med din nationalsocialistiska inställning som skapar krig, i verkligheten.
janne
Här diskuteras EU, Balkankriget, Fred och Lissabonfördrag - och du tar upp plånboksfrågan och anser att detta visar på att du har mer empati än mej...? Kan du elaborera lite så att vi vanliga dödliga förstår kopplingen?
Skrivet 16 feb 2012 12:19 Min åsikt (Ej registrerad)
EU är bra för freden i Europa. Därför röstade jag för vårt medlemsskap
Skrivet 16 feb 2012 11:15 Janne (Ej registrerad)
mats (Ej registrerad) skrev:
Olle
Än en gång:
Har du träffat Kosovoalbaner och pratat fred med dem? Har du pratat med bosnier? - har du hört deras tacksamhet över att NATO och EU gick in och stoppade den brutalitet som fanns i detta område? Har du träffat människor som blir överlycklig över att träffa dej för att du är Svensk - därför att de räddades från Serbiska koncentrationsläger av svenska soldater? [Det har jag!] Erkänn att i just detta fallet skapade EU och NATO fred, och håll även med mej om att EU än så länge inte skapat ett enda krig! Du har även helt fel i ditt påstående att Lissabonföredraget skapat en 'enpartistat' - Det var bland det värsta dravel du hitintills kommit med! Bara en blind navelskådare skulle kunna påstå något sådant.
- Du har fortfarande inte uppvisat ett enda demokratiskt drag, utan bara despotism!
Och janne -välkommen in i debatten - men har du inte något annat än ditt skryt om din egna empatidos att använda som argument åt något håll?
Du...jag skryter inte över min, jag beklagar mej över din brist på medkänsla och helhetseende.
Skrivet 16 feb 2012 10:11 olle ljungbeck (Ej registrerad)
Till Mats. Ditt resonemang är alldeles för uselt rent intellektuellt. Skulle en eventuell god gärning kunna försvara tusen ogärningar. Sen förstår jag att du inte har en aning om vad demokrati är. Av det du skriver framgår ju kanska klart att diktaturen är ditt samhällssystem. Därför är det meningslöst att resonera med dig. EU är på väg mot fascismen, därmed skiljs våra vägar.
Skrivet 16 feb 2012 08:05 mats (Ej registrerad)
Olle
Än en gång:
Har du träffat Kosovoalbaner och pratat fred med dem? Har du pratat med bosnier? - har du hört deras tacksamhet över att NATO och EU gick in och stoppade den brutalitet som fanns i detta område? Har du träffat människor som blir överlycklig över att träffa dej för att du är Svensk - därför att de räddades från Serbiska koncentrationsläger av svenska soldater? [Det har jag!] Erkänn att i just detta fallet skapade EU och NATO fred, och håll även med mej om att EU än så länge inte skapat ett enda krig! Du har även helt fel i ditt påstående att Lissabonföredraget skapat en 'enpartistat' - Det var bland det värsta dravel du hitintills kommit med! Bara en blind navelskådare skulle kunna påstå något sådant.
- Du har fortfarande inte uppvisat ett enda demokratiskt drag, utan bara despotism!
Och janne -välkommen in i debatten - men har du inte något annat än ditt skryt om din egna empatidos att använda som argument åt något håll?
Skrivet 16 feb 2012 00:42 OEAB (Ej registrerad)
. Speciellt gällande det Europeiska länders förmåga att mäkla fred genom den fantastiskt EU som när Sverige gick med, var i allas öron från diverse politiker, media drev att det skulle aldrig mer bli krig, vi var nu alla kompisar. Idag nu när man tänka tillbacka på detta så står det sig i halsen hur fel allting har blivet genom ländernas skulder och oförmåga till hushållningen. Men vid Hormos Sundet är nog som nu det mest allvarliga gällande vad mänskligheten nu står inför, Just som det är nu kan det börja närsomhelst och det är inte Irak det handlar om. Som läggen är nu det är för mig helt gallen att driva en handels embargo & som är tredje största oilja exp till västvärlden Iran, Europa import 500,000. Fat pd. Nu när U S A. med sin kristna höger och Netanyu´s Israel. Trupp förstärkning a 50.000 till 100 T, Och detta är inte Irak, om dom tror det.
Skrivet 15 feb 2012 21:38 janne (Ej registrerad)
mats (Ej registrerad) skrev:
Olle!
Jag är ingen slavmänniska!
Du är ingen demokrat!
Att döma av dina inlägg är du snarare en despot!
Allting skall vara som DU VILL att det ska vara. DITT godtycke skall tydligen styra.
Det är så en despot beter sig.
Har du pratat med människor i Kroatien? Har du hört tacksamheten över att NATO och EU gav fred till Bosnien? Det har jag! EU är inte en diktatur som du hävdar - EU är en fredssträvande demokrati. Nationalister som du,Olle, är de sanna krigshetsarna
Sitt du sen bara i din kammare och muttra vresigt över allt som inte är som du tycker att det ska vara, och beröm dej över dina stora kunskaper och dina djupa insikter. Men vet att det är nog bara ett mycket litet fåtal människor som håller med dej!
Det som skiljer är dosen empati, vissa bryr sig om sin plånbok....andra bryr sig om varandra, .EU ett bräckligt bygge av överbetalda politiker som snart rasar av sin egen orimlighet.
Skrivet 15 feb 2012 21:32 olle ljungbeck (Ej registrerad)
n slavmänniska. Du är så mycket slavmänniska att du är för feg att sätta ditt namn under dina kommentarer. Så du menar att diktatur kan försvaras om man i något annat sammanhang gör en "god" gärning. Dina resor till trots har du en mycket trång syn på det mesta.
Du påstår saker om mig som du inte har en aning om. Det kallar jag för att snacka först och inte ens tänka sen. Om någon har en rigid samhällssyn så är det du.Det är med sådana ja sägare som du friheten försvinner.
Skrivet 15 feb 2012 20:31 mats (Ej registrerad)
Olle!
Jag är ingen slavmänniska!
Du är ingen demokrat!
Att döma av dina inlägg är du snarare en despot!
Allting skall vara som DU VILL att det ska vara. DITT godtycke skall tydligen styra.
Det är så en despot beter sig.
Har du pratat med människor i Kroatien? Har du hört tacksamheten över att NATO och EU gav fred till Bosnien? Det har jag! EU är inte en diktatur som du hävdar - EU är en fredssträvande demokrati. Nationalister som du,Olle, är de sanna krigshetsarna
Sitt du sen bara i din kammare och muttra vresigt över allt som inte är som du tycker att det ska vara, och beröm dej över dina stora kunskaper och dina djupa insikter. Men vet att det är nog bara ett mycket litet fåtal människor som håller med dej!
Skrivet 15 feb 2012 18:55 olle ljungbeck (Ej registrerad)
Till Mats.
Du påstår en mängd saker som du inte kan verifiera. Jag har sannolikt varit ute i världen mer än du. Jag har sannolikt också betydligt bättre kunskaper än du. Men så är jag också i motsats till dig demokrat. Jag är ingen slavmänniska som du vilket du tydligt visar genom att vilja blistyrd av antidmokrater och människor som inte har ett uns över för hur andra har det. Din världsbild är helt enkelt för snäv för att möjliggöra ett vettigt samta. Karl Gustav Skoog har inte bara ett långt livs erfarenhet utan också förmåga att tänka självständigt.
Skrivet 15 feb 2012 17:56 mats (Ej registrerad)
Till Olle:
Jag har rest runt rätt mycket och jag har sett en del - Du däremot, Olle, du har bara suttit på din kammare och fantiserat fram hur DU tycker att det ska se ut. Om EU går in i ett inbördeskrig kommer det inte att bero på någon form av diktatoriskt styre utan det kommer att bero på att supernationalistiska gamla stofiler (som t.ex. signaturen Olle ljungbeck som alltid vet bäst om allting) inte accepterar att något annat land ska lägga sig i, och försöka styra över dem...
Har du Olle varit i Kosovo och Sarajevo? Har du mött människor som förlorat sin kära på "sniper ally", Sarajevo (Bosnien)? Eller har du träffat människor från Vukovar, Kroatien var släktingar torterades och mördades av Serbiska rebeller? Dessa människor prisar EU för att de gav fred till deras land!
Blir det inbördeskrig i EU så kommer det att bero på människor som har din inställning, Olle, och inte på någon diktator.
Skrivet 15 feb 2012 14:30 olle ljungbeck (Ej registrerad)
Till Mats.
Jag tycker det är Du som bör se dig omkring i världen, Men inte minst inom Europeiska unionen. Det behövs bara en tändande gnista i några av de stater där EU utraderar demokratin. Får det fortsätta så här så har vi en diktatur om några år helt jämförbar med det gamla Sovjetunionen fast med en anna ekonomisk ideologi. En stat eller union som skapats uppifrån har aldrig överlevt någon längre tid. Det brukar sluta med inbördeskrig. Nej du Mats, Karl Gustav Skoog har alltför rätt. De antidemokrater och närmast fascister som styr unionen i dag väjer inte för att slå ned revolter med våld. Är du helt blind. Först skapade man enpartistaten med Lissabonfördraget. Nu har man avvecklat demokratin i åtminstone Grekland och Italien. Det senaste är att trots kommande nyval i Grekland måste grekerna godkänna att de nu beslutade avtalen skall vara kvar. Varför då gå till valurnorna? Kunde starten för födelsen av en Europas diktatur vara mer tydlig?
Skrivet 15 feb 2012 08:11 mats (Ej registrerad)
Närmare navelskåderi och narcissism än det som uppvisas i detta debattinlägg kan man nog knappast komma... Mitt råd Karl-Gustav är att du skaffar dej en något mindre onyanserad världsbild, och slutar upp med att dela upp människor som varandes "onda" (kapitalister) och "goda" (socialdemokrater)