Torsdag 2 september 2010

Arbetarbladet



Sök på arbetarbladet.se

Debatt

Publicerad 22 april 2009
Textstorlek 1 2 3

Vem har någonsin hävdat att konstnären inte ska få betalt?

Xamuel Gonzalez Westling (V) och (PP) anser att Arbetarbladets ledarskribent Kennet Lutti har fel i sin bild av fildelning. Kennet Lutti svarar.

Relaterat

Jag hyser mycket stor respekt för dig Kennet Lutti, du är en av anledningarna till att jag började prenumerera på den här tidningen när jag väl flyttade hit upp till Hofors. Jag hade inte behövt prenumerera, jag kan läsa tidningen på jobbet, hos mina svärföräldrar eller helt enkelt plocka upp en gammal tidning efter att någon slängt den. Inget hade varit olagligt med det. Jag tycker definitivt att du ska ha betalt för det du skriver, vilket jag också varje månad gör, betalar dig. För det är inte artiklarna som är intressanta, de nyheterna har jag fått dagen innan tidningen kommer. Insändarna och debattinläggen är en bonus, men författarna får inte betalt för att skriva så det räknas inte riktigt. Så eftersom jag nu prenumererar på en morgontidning, trots att jag bara är 26 år gammal (hör och häpna), måste det väl vara för att jag vill betala för dagsfärska ledarinlägg?

Därför är det med stor sorg jag läser din senaste ledare, ”Pirater, poeter och konst”. Du brukar vara saklig och korrekt. Vem har någonsin hävdat att konstnären inte ska få betalt? Sen när har Pirate Bay delat ut någonting alls? Vad är stöld egentligen? Dessutom kastar du ur dig anklagelser som ”högeranarkister”. Jag är vänsterpartist och piratpartist, på vilket sätt gör det mig till höger- anarkist?

Jag vill gärna göra en liknelse av dagens situation med medeltida inkvisitionen. Människor blev brända på bål för att de blev anklagade (skyldiga eller oskyldiga gjorde detsamma) för kätteri.

Anledningen till kätteriet var att dessa människor ofta ansåg att kyrkan inte hade ensamrätt på sanningen, att man hittade på ny teknik och idéer som skulle föra mänskligheten framåt.

I dag ser vi samma sak hända igen. Oliktänkare ska kastas i fängelse och dömas till mångmiljon- belopp för att de inte passar in i normen. De har inte skadat någon, de har utvecklat teknologin och anpassat den till ett nytt användningsområde. När de skapade sin indexeringstjänst var den inte olaglig.

Likt kyrkan på medeltiden har upphovsrättsbranschen tvärstannat och krävt botgöring från samhället, straffet blir annars ingen mer kultur. Skrämselpropagandan på medeltiden berörde mer efterlivet och evig förbannelse i helvetet, men det är väl jämförbart. En värld utan kultur skulle vara väldigt trist och grå.

Märkligt nog verkar det ändå, trots fildelningen, som att vi får fler och fler konstnärer för varje dag, fler som berikar vår redan rika kultur. Dina ledare är väldigt läsvärda, men det finns hundratals bloggare som skriver minst lika bra som du. Jag är ändå villig att betala, för jag vill läsa just dina ledare, vid sidan av bloggarna på nätet.

Du hävdar att de så kallade ”högeranarkisterna”, som du så kärvänligt förpassar mig till, ”pissar på samhället, hånflinar åt konst- närerna och ger fingret åt alla som försöker hitta ett sätt att få betalt av de som delar filer”. Jag känner nog faktiskt inte igen mig, jag betalar ju trots allt för det jag anser värt att betala för. Andra kanske tycker att Gefle Dagblad är en bra tidning och väljer att betala för den.

Jag själv läser GD, men betalar inte. Gör jag något brottsligt då? Om så, hade jag aldrig kunnat bli prenumerant på Arbetarbladet, eftersom jag då hade gjort mig skyldig till brott de första gångerna jag läste tidningen. De gångerna som övertygade mig om att betala för just den här kulturen.

Xamuel Gonzalez Westling (V) och (PP),

Hofors

SVAR DIREKT:

Stöld: Sno någon annans verk, cykel, pengar. Upphovsrätt: Konstnärens, författarens, musikerns rätt till sitt verk. Carl Lundström: En av Europas mest ökända högerextremister. Pirate Bay: Grabbar som själ andras egendom.

Men om piraterna, och alla som delar en fil, betalar för sig är allt okej. Att sprida kultur är ju underbart. Men stöld är stöld, om än dold i retorikens och den nya teknikens dimbankar.

Kennet Lutti

Publicerad 22 april 2009
Textstorlek 1 2 3

Senaste kommentarerna:

Skrivet 23 apr 2009 21:33 Urban Sundström, Sandviken, kommunledare Piratpartiet (Ej registrerad)

Skepp Ohoj !

Kennet, återigen, lyssna på Jenny din kollega. Hon är klok, kunnig insatt i allt som gäller Internet och vad som sker t ex Pirate Bay. Läs hennes ledare igen den 17 februari.''

"Skulle skiv- och filmindustrin satsat lika mycket på att utveckla användarvänliga tjänster på Internet med bra utbud och vettiga priser som de satsat på lobbyverksamhet för att förmå politiker att genom lagstiftning kompensera för utvecklingsfientliga industriers oförmåga. Ja då hade våra domstolar förmodligen aldrig tvingats ägna sig åt trams som rättegången mot Pirate Bay."

Länk dit: http://arbetarbladet.se/ledare/1.530217

Skrivet 22 apr 2009 11:56 Debattsugen (Ej registrerad)

Kenneth, Det är synd att se att du inte har den tekniska kompetensen att förstå vad det är som Piratebay egetligen gör.

Piratebay fungerar som en telefonkatalog, dvs de sprider inget upphovsrättsskyddat material överhuvudtaget.

Du kan få samma information från tex google eller liknande sökmotorer på nätet. Skillnaden är dock att Google faktiskt sparar upphovsrättsskyddad information på sina servrar, detta i form av cachad information som går att nå.

Detta verkar vara helt omöjligt för våra beslutsfattare/jurister och även journalister att förstå.

Kortfattat:

PirateBay = Inget upphovsrättsskyddat material på servern
Google = Massor med upphovsrättsskyddat material på servern

Kenneth, Du är en bra journalist, låt dig inte luras av jurister och outbildade folkvalda som inte har en susning om vad de pratar om, iallafall inte i detta fallet.

Självklart skall upphovsrättsinnehavaren ha betalt, men inte genom rutten lagstiftning som helt missar målet.



Skrivet 22 apr 2009 10:55 sav (Ej registrerad)

Och självspelande pianon var stöld från pianister då antar jag.

Bara för att man upprepar lögnen om "fildelning = stöld" om och om igen blir den inte sann.

Det är inte ett argument i debatten. Vill du att det ska föras en debatt får du komma med ett sakligt argument, annars kan du ställa dig i skaran bland Guillou, Marklund, Dick Harrisson mfl, som inte heller har förstått vad debatten handlar om.

Skrivet 22 apr 2009 10:26 Balp (Ej registrerad)

Nej, AndersN, Varken PirateBay, Piratbyrån har sagt detta. De har dock sagt att man bör ha samma rättigheter på internet som utanför internet. De anser att man skall betala för det man vill ha, man skall ge de som skapat något en ersättning.

Där emot är de inte överens om den inskränkning till ägande rätten vissa kreatörer får genom den upphovsrätts lagstiftning vi ar idag. De anser denna behöver kraftig göras om, personligen hoppas jag att detta kan ske på frivilligbasis. Att de ökande intäkterna och spridningen för fira alster kan visa hur jobba med sina kunder, användare fans fungerar bättre. OpenBSD gänget och NiN är två idoler på detta område som visar på olika skala att det går.

Skrivet 22 apr 2009 10:11 Tomas (Ej registrerad)

Piratbyrån anser nog snarare att konstnärerna mycket väl kan ta betalt även om exemplarframställningen sker gratis. För den som vill få lite tips om uppdaterade affärsmodeller kan jag rekommendera följande presentation om hur Trent Reznor gjort: http://www.youtube.com/watch?v=Njuo1puB1lg

Skrivet 22 apr 2009 09:59 Andreas Rönnqvist, Valkretsledare Gävleborg (PP) (Ej registrerad)

Fantastiskt att jag kan vara kreatör (författare och speldesigner), stödja icke-kommersiell fildelning som koncept, fildela mina egna alster OCH tjäna pengar på dem. Stöld berövar någon något, kopiering berövar ingen på något utan ökar istället mängden kopior och därmed kultur som finns tillgängligt.

Jag är 28 år, egen företagare, småbarnsförälder, författare. Jag är Pirat. Så jag uppskattar om vi kanske kan komma bort från "retorikens och det svenska nyspråkets dimbanker". Stöld är inte upphovsrättsbrott, lika lite som det är våldtäkt, mordbrand eller inbrott.

Skrivet 22 apr 2009 09:39 AndersN (Ej registrerad)

Ja, vem har någonsin hävdat att konstnären inte ska få betalt? Jo, det har Pirate Bay och Piratbyrån. De har länge varit tydliga med att de anser att det är fel att betala för sådant man vill ha och att de anser att de har en moralisk skyldighet att hjälpa andra att komma över sådant de vill ha utan att betala.

Skrivet 22 apr 2009 09:15 jesse (Ej registrerad)

Ja det är väl bra att Kennet också kastar skit på Jonas Birgersson (grundare avBBB)
Och den omtyckta författaren Unni Drougge. Dom håller ju på Piratpartiet i EU-valet. Sen finns det dom artister som inte törs gå ut och säga att dom ska rösta, av rädsla för sina bolag och den mäktiga lobbyn. Tvingade till tystnad. Men det är PP som är högerextremister? Logiken finns....inte.
Och tack för att du kallar mig det också, för jag är bara en 42 årig tonårsförälder som försöker ha ett fritt internet för kommande generation och inte ett betal-tv internet där bara det rika jetset folket kan surfa och ha kul. Jag har ju inget annat val än att rösta på PP. Det görs lagar så att i stort vem som helst kan jaga mina barn och deras kompisar, vem värnar om dom idag? Nej just det ingen. Dom är ju idag betraktade som kriminella av alla partierna oavsett färg.

Skrivet 22 apr 2009 06:49 Xamuel Gonzalez Westling (Ej registrerad)

Jadu, Kennet. Carl Lundström är väl högerextremist. Har du följt debatten om Pirate Bay? Följt åtalet? Det blir ett fall för Godwins lag här, dömd pga samröre. Churchill var väl knappast nazist, trots att han fikade med Hitler vid något tillfälle? Lundströms ideologi är oväsentlig i debatten och det vet du. Att kalla resten av oss som fildelar för högeranarkister är bara härskartekniker.

Pirate Bay är en sida som indexerar torrentfiler, man laddar upp torrentfiler till sidan, inga verk. Du säger att de har stulit andras egendom? Varför är de inte dömda för det då? De är ju dömda för medhjälp, inte stöld. Oskyldig tills bevisad skyldig?

Jag bestrider inte att man har rätt att påstå sig vara skapare av sitt verk, varsågod. Stöld innebär väl också att man otillgängligör föremålet för ägaren? Man kan väl inte äta kakan och samtidigt ha den kvar? Svara på om jag är en tjuv som läser GD gratis istället, det är springande punkten.

Skrivet 22 apr 2009 01:02 X (Ej registrerad)

"Stöööööööld!!!"

Nej tack, vi har hört den visan till leda. Kom med något relevant så kanske någon orkar lyssna.

Innehåll

Annat innehåll

Det gäller för debattinlägg

Debattinlägg skickas till debatt@arbetarbladet.se eller Debatt, Box 287, 801 04 Gävle. Debattartiklar ska vara undertecknade med namn. Signatur godtas inte. Namn, adress och telefonnummer måste bifogas den insända artikeln. Vi förbehåller oss rätten att redigera och korta insända bidrag.

Sök bland alla insändare

luft
luft
luft
luft
luft
luft
luft luft
luft

Kontaktinformation